Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1128226_0001.png
1128226_0002.png
1128226_0003.png
1128226_0004.png
1128226_0005.png
1128226_0006.png
1128226_0007.png
Erhvervs- og vækstministerietRedegørelse af 30. maj 2012 om erhvervslivet og reguleringen 2011Erhvervs- og vækstministeren1. IndledningDet er afgørende for væksten i Danmark, at der er gode erhvervsvilkår for danskevirksomheder. Danmark ligger højt i fx Verdensbankens undersøgelse af kvaliteten aferhvervsreguleringen, og den position skal fastholdes. Lave administrative byrder giverdanske virksomheder en konkurrencefordel og mulighed for at bruge deres ressourcer på atdrive forretning og skabe vækst frem for på unødvendigt administrativt arbejde ogbureaukratiske processer.I marts 2012 lancerede regeringen en målrettet indsats for bedre erhvervsregulering, der skalgive virksomhederne enklere regler og gøre det lettere for dem at leve op til kravene fra detoffentlige. Indsatsen løber foreløbig frem til 2015 og vil foregå i et tæt samarbejde mederhvervslivet. Som led i den nye indsats er der nedsat et ”Virksomhedsforum for enklereregler”. Målet for regeringens indsats er, at reglerne skal forenkles væsentligt på de områder,hvor virksomhederne oplever, at byrderne er størst, og at de administrative byrder samlet setskal være lettet i 2015.Fremover vil der ikke kun være fokus på selve reglerne, men også på, hvordan reglernekommunikeres, implementeres, håndhæves og passer ind i virksomhedernes daglige drift. Detskal tage højde for, at virksomhedernes oplevelse af byrderne ikke bare relaterer sig til selvereglen og paragraffen men også til den konkrete indberetning, sagsbehandling, hjemmeside,service mm., som samlet udgør det offentliges ”ansigt” overfor virksomhederne. Der erderfor behov for et nyt fokus for den fremadrettede indsats.Forenklinger kan således opnås på flere måder, ved fx en reduktion af traditionelle AMVABbyrder eller en reduktion af de oplevede byrder som fx sagsbehandlingstider etc. Det afgørendeer, at indsatsen rettes mod de områder, som virksomhederne finder mest byrdefulde. Der vilblive sat konkrete mål for de områder, som Virksomhedsforum udpeger, og regeringen villøbende opgøre status på indsatsen.Den nye indsats kickstartes med en række konkrete initiativer, som skal gøre det enklere atdrive virksomhed.Endelig vil der fortsat være fokus på indsatsen i EU og på, at EU-forenklinger kommer danskevirksomheder til gavn. I første halvår af 2012 er der under det danske EU-formandskab sat ettydeligt dansk fingeraftryk på den kommende dagsorden for bedre regulering i EU, ”Smartregulation”. EU-indsatsen flugter med den nationale indsats og skal i de kommende år fokuserepå de områder, som er vigtigst for virksomhederne.2. Gode rammer for at drive virksomhed i DanmarkFor at sikre virksomhederne gode erhvervsvilkår skal erhvervsreguleringen være enkel ogeffektiv, let at efterleve og administrere. Verdensbanken har undersøgt erhvervsreguleringeni 183 lande. Her måles og sammenlignes regulering og aktiviteter forbundet hermed afrelevans for små og mellemstore virksomheder. Undersøgelsen indeholder vurdering af 10væsentlige virksomhedsaktiviteter, herunder opstart, betaling af skat, opnåelse af kredit,
1
procedurer ved handel osv.1Tabel 1 viser, at Danmark ligger nr. 1 blandt EU-landene og nr.5 samlet set. De fire bedst placerede lande i undersøgelsen er Singapore, Hong Kong, NewZealand og USA.Det fremgår af Verdensbankens undersøgelse, at Danmark relativt set har en administrativ letregulering. Danmark ligger fx højt i forhold til effektive procedurer i forbindelse med eksportog import. Størsteparten af de øvrige lande stiller eksempelvis krav om flere dokumenter iforbindelse med handel, med højere tidsforbrug for virksomhederne til følge. Hertil kommer,at den erhvervsvenlige regulering følges af et højt socialt beskyttelsesniveau. For at fastholdeden høje placering, er det vigtigt at fortsætte med at sikre enklere regler og gennemførelettelser, som gavner virksomhederne.Tabel 1: Kvaliteten af erhvervsreguleringen i de 15 højest placerede EU-lande (placering samlet)Nr. LandNr. LandNr. Land1Danmark (5)6Tyskland (19)11Frankrig (29)2Storbritannien (7)7Letland (21)12Portugal (30)3Irland (10)8Estland (24)13Nederlandene (31)4Finland (11)9Litauen (27)14Østrig (32)5Sverige (14)10Belgien (28)15Slovenien (37)Kilde: Verdensbanken, “Doing Business 2012”, ease of doing business index.
3. Udviklingen i de administrative byrder i 2011Tabel 2 viser udviklingen i de administrative byrder i 2011 fordelt på seks ministerier2og densamlede udvikling i de øvrige ministerier3. Det fremgår af tabellen, at de administrative byrdersamlet set er steget med ca. 79 mio. kr. i perioden, svarende til 0,3 pct. Virksomhederneanvendte pr. 31. december 2011 ca. 23,4 mia. kr. årligt på at efterleve administrative krav ilovgivningen.Tabel 2: Udviklingen i administrative byrder for virksomhederne i 2011

Ministerium

Økonomi- og ErhvervsministerietSkatteministerietBeskæftigelsesministerietMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og fiskeriJustitsministerietMiljøministerietØvrige ministerier

I alt

Administrative

byrder

pr. 1/1-2011

Mio. kr.

7.8827.4242.9312.5037597101.126

23.336

Administrative

byrder

pr. 31/12-2011

Mio. kr.

7.9147.4592.9312.5167597101.126

23.415

Udvikling i de

administrative byrder

i perioden

Mio. kr.

Pct.

31,50,435,30,50012,50,5000000

79,3

0,3

Tabel 3 viser antallet af regler med henholdsvis byrder og lettelser, som er udstedt/vedtaget i2011 fordelt på de seks ministerier og øvrige ministerier. Af tabellen fremgår, at der er indførtflere byrdefulde regler end regler med lettelser i 2011. Kun regler, der har haft konsekvenserover 10.000 timer, er målt og indgår i opgørelsen af konsekvenserne i kr. De målte love,bekendtgørelser og øvrige initiativer har medført en mindre stigning i administrative byrder forvirksomhederne på ca. 79 mio. kr.Verdensbanken 2012: ”Doing Business 2012”, ease of doing business index.De administrative byrder ved reglerne er målt ved AMVAB-metoden (Aktivitetsbaseret Måling afVirksomhedernes Administrative Byrder).3Øvrige ministerier med erhvervsrelevant lovgivning var frem til oktober 2011: Ministeriet for Videnskab,Teknologi og Udvikling, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Transportministeriet, Klima- og Energiministeriet,Socialministeriet, Forsvarsministeriet, Undervisningsministeriet, Udenrigsministeriet, Kulturministeriet ogFinansministeriet.21
2
Tabel 3: Antal love, bekendtgørelser og øvrige initiativer med administrative byrder og lettelser i2011

Ministerium

Regler med

byrder

Antal

Målte

byrder

*

Regler med

lettelser

Målte

lettelser

*

Udvikling

Mio. kr.

Antal

Mio. kr.

Mio. kr.

Økonomi og Erhvervsministeriet3331,56031,5Skatteministeriet935,33035,3Beskæftigelsesministeriet50300Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og fiskeri1212,519012,5Justitsministeriet50100Miljøministeriet100300Øvrige ministerier2601500

I alt

100

79,3

50

_0

79,3

*I tabellen indgår alle regler med byrder og lettelser. I kolonnerne med målte byrder og lettelser indgår kun reglermed konsekvenser over 10.000 timer, som er bagatelgrænsen for at måle reglers administrative konsekvenser forvirksomhederne.
Der blev indført mindre byrder på Økonomi- og Erhvervsministeriets, Skatteministeriets ogMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris områder. På det finansielle område er reglerneom ledelse, styring og administration af investeringsforeninger ændret og udvidet for atimplementere et EU-direktiv. Det medfører administrative byrder for 10,7 mio. kr. årligt forinvesteringsforeninger og investeringsforvaltningsselskaber. Det er hensigten med direktivet atindføre fælles europæiske standarder og sikre en forsvarlig ledelse af foreninger, somdetailinvestorer investerer i samt sikre god forretningsskik, risikostyring og hensigtsmæssighåndtering af interessekonflikter i investeringsforvaltningsselskaber.På det finansielle område er der endvidere indført nye regler vedrørende risikomærkning afinvesteringsprodukter og i den forbindelse øgede kompetencekrav til investeringsrådgivere. Denye regler medfører 20,8 mio. kr. i administrative byrder for finansielle virksomheder.Risikomærkningen er et trafiklys, der på tre kategorier angiver det enkelte investeringsproduktsrisiko for tab. Formålet med risikomærkning og kompetencekrav er at sikre, at forbrugerne fårtilstrækkelige oplysninger til at sætte dem i stand til at vurdere risikoen for tab i forbindelsemed investering i en bestemt type investeringsprodukt. De nye regler er et supplement tilkravene i EU-direktivet om investorbeskyttelse for detailkunder.På skatteområdet har indførslen af en afgift på mættet fedt givet virksomhederne administrativebyrder på ca. 35 mio. kr. årligt. Afgiften blev pålagt producenter og importører af vissefødevarer som kød, ost, smør, margarine, vegetabilsk spiseolie mv. Virksomhederne skal hvermåned beregne og indberette afgiften, herunder udspecificere den betalte afgift på deafgiftsbelagte fødevaretyper. Formålet med loven er bl.a. at tilskynde til bedre kostvaner ogstyrke befolkningens sundhed.På fødevareområdet har beslutningen om obligatorisk sundhedsrådgivning i minkfarmemedført nye administrative byrder på ca. 12,5 mio. kr. årligt. Ejere af minkfarme over en visstørrelse skal indgå sundhedsrådgivningsaftaler med dyrlæger. Formålet med bekendtgørelsener at højne dyrevelfærden og dyresundheden i minkfarme.4. ”Enklere regler” – den virksomhedsrettede indsats for bedre regulering 2012-2015Som det fremgår af regeringsgrundlaget, er det en hovedprioritet for regeringen at skabe vækstog nye arbejdspladser. Det forudsætter gode rammebetingelser for danske virksomheder.Regeringens mål er, at det skal være enklere at drive virksomhed i Danmark.
3
Den virksomhedsrettede afbureaukratiseringsindsats frem mod 2015 skal ske i et tætsamarbejde med erhvervslivet og fokusere på at forenkle reglerne såvel som reglerneskommunikation, implementering, håndhævelse m.v.Indsatsen bygger på fire indsatsområder1. Virksomhedsforum for enklere regler.2. Lettelse af virksomhedernes administrative byrder og forebyggelse af nye byrder.3. Forenkling af EU-regulering.4. ”Kick start” med en række konkrete initiativer.1. Virksomhedsforum for enklere reglerVirksomhedernes oplevelse af de administrative byrder afhænger i høj grad af, om konkretekrav virker meningsfulde, og af hvordan reglerne kommunikeres, implementeres, håndhævesog passer ind i virksomhedens daglige drift. Eksempelvis er ansøgning om byggetilladelse ikkeblandt de mest byrdefulde regler i AMVAB-regi, men virksomhederne oplever ofte, atansøgningsprocessen er byrdefuld.Regeringen vil forny erhvervsreguleringen i tæt dialog med virksomhederne ogorganisationerne. Derfor har erhvervs- og vækstministeren nedsat ”Virksomhedsforum forenklere regler” med repræsentanter fra både virksomheder og organisationer.Virksomhedsforum skal udpege sektorer og områder, hvor virksomhederne oplever de størstebyrder og komme med forslag til forenklinger. Det kan fx dreje sig om ændrede regler, nyeprocesser eller kortere sagsbehandlingstider. Det afgørende er, at der sættes ind, hvorvirksomhederne efterspørger det.Regeringen vil være omfattet af et ”følg eller forklar”-princip, som indebærer, at regeringenenten gennemfører initiativer til forenklinger på de udpegede områder eller forklarer, hvorforder ikke igangsættes initiativer. Der vil blive sat konkrete mål for de områder, somVirksomhedsforum udpeger, og regeringen vil løbende opgøre status på indsatsen.2. Lettelse af virksomhedernes administrative byrder og forebyggelse af nye byrderDe administrative byrder skal samlet set være lettet i 2015. Ministerierne fortsætter deresløbende indsats for at lette virksomhedernes administrative byrder. Derudover skal der skevæsentlige lettelser på de områder, som Virksomhedsforum peger på.Nye forslag til erhvervsregulering bliver fortsat gennemset for administrative byrder. For atkunne forebygge nye byrder fortsætter regeringen med at anvende AMVAB-metoden til atgennemføre løbende målinger af alle væsentlige forslag til ny regulering med såvel byrder somlettelser og øvrige tiltag med væsentlige lettelser for erhvervslivet. Med fokus på de væsentligeforslag til ny regulering koncentrerer regeringen sig om at måle lovforslag ellerbekendtgørelser, som medfører administrative byrder for virksomhederne på mere end 10.000timer årligt. AMVAB er en internationalt anerkendt metode og anvendes af de fleste EU-lande,Europa-kommissionen, en række OECD-lande samt OECD og Verdensbanken.AMVAB-målingerne af de administrative byrder ved reguleringen bidrager både til arbejdetmed at minimere administrative byrder i forslag til ny regulering, og gør det herudover muligtat følge udviklingen i de administrative byrder frem mod 2015.
3. Forenkling af EU-regulering4
Regeringen arbejder for, at der fortsat er fokus på bedre regulering, ”Smart Regulation”, iEU. Det er vigtigt, at der arbejdes for at gøre hverdagen for europæiske virksomhederenklere, og at forenklinger vedtaget på EU-niveau kommer danske virksomheder til gavn viaimplementering i dansk lovgivning.EU's stats- og regeringschefer besluttede i foråret 2007 at lette de administrative byrder med 25pct. senest i 2012. Status maj 2012 er, at der er vedtaget lettelser for ca. 24,6 pct., svarende tilca. 30,5 mia. euro. Der følger også andre lettelsesforslag, som afventer vedtagelse, ogKommissionen forventer, at reduktionsmålet nås inden årets udgang. Den endelige opgørelseforventes i løbet af 2012.Det er vigtigt, at arbejdet i EU fortsætter efter 2012. Derfor har regeringen prioriteret højt at fåfastlagt en fremtidig dagsorden under det danske EU-formandskab. Et konkret resultat heraf ervedtagelsen i februar 2012 af rådskonklusioner4om en fremtidig dagsorden for smartregulering med stor fokus på virksomhederne. Rådet er nu enigt om, at et fokus på involveringog indtænkning af virksomhederne skal være et ledende princip i indsatsen for smartregulering. Hermed er der fortsat en ambitiøs dagsorden i EU, som flugter med den danskeindsats og prioriteter.Regeringen har også under det danske EU-formandskab sat fokus på det digitale indre markedsrolle i forhold til at skabe vækst, bl.a. gennem afbureaukratisering for virksomhederne somfølge af smarte e-forvaltningsløsninger. På et uformelt rådsmøde i februar 20125satteregeringen fokus på de store forenklingspotentialer ved bl.a. elektroniske udbudsprocesser iforbindelse med offentlige indkøb og elektronisk fakturering. Der var bl.a. enighed om at sikreelektronisk udbud i EU inden 2016, og at hovedparten af alle regninger kan sendes elektroniskinden 2020.I forbindelse med EU-arbejdet identificeres 15-20 konkrete EU-retsakter, som Danmark vilarbejde for at få forenklet frem mod 2015. Herunder fortsætter arbejdet i EU med at forenkleregnskabsdirektiverne og udbudsdirektiverne. Dette vil ske således, at der ikke skerforringelser af det eksisterende beskyttelsesniveau.Forenkling af EU’s regnskabsreglerKommissionen har fremlagt forslag om forenkling af EU’s regnskabsregler. Det er særligtharmoniseringen og lempelsen af regnskabskravene til små virksomheder, der vil kunneresultere i færre administrative byrder for de omfattede virksomheder. Hvis Kommissionensforslag vedtages som fremsat, vil det ifølge Kommissionen medføre administrative lettelser forop til 1,7 mia. euro om året for små og mellemstore virksomheder i EU.Forenkling af EU’s udbudsreglerKommissionen har også fremlagt forslag om forenkling af EU’s udbudsregler. Detskal bl.a.ske gennem øget mulighed for forhandling, formindskelse af dokumentationskrav,fokus på elektronisk kommunikation, forkortelse af frister og lettelse af krav tiloffentliggørelse. Særligt vil forslaget om øget brug af såkaldte egenerklæringer kunne medførefærre administrative byrder for de involverede virksomheder i en udbudsproces – ifølgeKommissionen op til 169 mio. euro om året. Det skyldes, at byrderne på en kontrakt kan nøjes
Rådskonklusioner om en fremtidig dagsorden for smart regulering med stort fokus på slutbrugeren, Rådet forkonkurrenceevne, 20. februar 2012.5Rådet for konkurrenceevne, 2.-3. februar 2012.
4
5
med at erklære, at de lever op til kravene, således at det kun er vinderen af kontrakten, derskal aflevere dokumenter, der beviser dette.4. Kickstart med en række konkrete initiativerRegeringen har kickstartet indsatsen for administrative lettelser frem mod 2015 med en rækkekonkrete initiativer, som skal gøre det enklere at være virksomhed. Initiativerne indgår iregeringens samlede handlingsplan for enklere regler og administrative lettelser. Det indebærerbl.a. indførelse af en erklæringsstandard, som skal erstatte revision, og initiativer, der skal gøredet nemmere at starte en virksomhed.Erklæringsstandard i stedet for revisionDer indføres en erklæringsstandard, som er særligt tilpasset behovene for revision i mindrevirksomheder. Erklæringsstandarden erstatter den nuværende revision i forbindelse medrevisors gennemgang af virksomhedens årsrapport og forventes at kunne give en besparelse påmindst 25 pct. i forhold til det, som en revision koster i dag. Hvis standarden indføres for allemindre virksomheder, der i dag er omfattet af lovpligtig revision, så vil den give en lettelse påop til 130 mio. kr. årligt for ca. 35.000 virksomheder. Erklæringsstandarden er udarbejdet afFSR - danske revisorer. Initiativet er hermed også et eksempel på inddragelse af erhvervslivet iat finde de rette løsninger. Det vil derudover blive undersøgt, om det er muligt at lempe deformelle krav til regnskabet, der stilles til de virksomheder, der fravælger revision.Revision af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsenDer bliver etableret en række nye anmeldeordninger i forbindelse med mindre ændringer påhusdyrbrug. Indførelsen af nye anmeldeordninger for fx afgræsning til naturplejeformål ogomlægning til økologi vil betyde, at ændringer vil kunne foretages alene efter en anmeldelsefra den enkelte producent, og sagsbehandling i kommunen vil være enklere og hurtigere.Forenklet ansøgningsprocedure for anvendelse af bevæbnede vagter på skibeInitiativet indfører en mere smidig og fleksibel ansøgningsprocedure for at bruge civilebevæbnede vagter på danske lastskibe i områder, hvor der er risiko for angreb af pirater.Våbenloven bliver ændret, så rederier kan få en generel tilladelse til at bruge civilebevæbnede vagter. Det betyder, at rederierne ikke længere skal søge om tilladelse for hverenkelt vagt og hvert enkelt våben.Forbedret service på fødevareområdetPå baggrund af kundetilfredshedsundersøgelser gennemfører Fødevareministeriet ensystematisk indsats for at forbedre servicen over for virksomhederne. Derudover skal etfælles kundecenter i NaturErhvervstyrelsen med kommunikations- og webkompetencer, it-kompetencer, servicekompetencer og projektlederkompetencer skabe en entydig,sammenhængende og letforståelig indgang for virksomhederne.Nemmere opstart af ny virksomhedRegeringen ser digitalisering som et af nøgleinstrumenterne til at gøre det lettere at drivevirksomhed i Danmark. Når kontakten mellem virksomheder og det offentlige bliver gjortnemmere gennem digitale løsninger, skaber det tid til forretning og vækst i virksomhedernesamtidig med, at det gør det muligt at effektivisere sagsbehandling, regler og administration idet offentlige.Der registreres årligt ca. 20.000 nye virksomheder i Danmark. Kickstarten indeholder ogsåinitiativer, der skal gøre det nemmere at starte virksomhed. For det første introducererErhvervs- og Vækstministeriet inden udgangen af 2012 den digitale løsning kaldet ”Fødtdigital”. Født digital skal ses i lyset af, at kommunikationen med det offentlige bliver mere og6
mere digital, og at virksomhederne må have flere digitale redskaber for at kommunikere meddet offentlige på nettet. Født digital skal sikre, at iværksætteren nemt og enkelt tilmelder sigrelevante offentlige digitale redskaber som NemID til Erhverv og Digital post i umiddelbarforlængelse af, at iværksætteren registrerer sig og får et CVR-nr.På Virk.dk lanceres der desuden i 2012 en digital guide til nye virksomheder. Guiden givernye virksomheder overblik over vigtige krav til registrering og indberetning samt anbefalingerom offentlige tilbud. Virksomhederne bliver guidet til relevant registrering og indberetningom fx momspligt, regnskaber, om at blive arbejdsgiver, at handle med lande i EU/uden forEU og om andre mulige afgifter mv. Guiden indeholder desuden links til, hvordanvirksomhederne får mere information hos de relevante myndigheder.Handlingsplanen for enklere regler og administrative lettelser vil løbende blive udvidet fremmod 2015, efterhånden som der kommer nye initiativer til. Regeringen vil afrapportere påarbejdet, herunder give status på de forslag, som ”Virksomhedsforum for enklere regler”kommer med for at gøre hverdagen enklere for virksomhederne.
7