Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 270, TRU Alm.del Bilag 343
Offentligt
1127787_0001.png
1127787_0002.png
1127787_0003.png
1127787_0004.png
1127787_0005.png
1127787_0006.png
1127787_0007.png
1127787_0008.png
1127787_0009.png
1127787_0010.png
1127787_0011.png
1127787_0012.png
1127787_0013.png
1127787_0014.png
1127787_0015.png
1127787_0016.png
LNG tilDanske Færger A/SStatus for færgerne på Langelandsbæltet
Maj 2012.
Ruter og færger
Kanhave (110 biler, 600 pax)Kyholm (90 biler, 550 pax)
Fenja (34 biler, 396 pax)Menja (34 biler, 396 pax)Sønderho (163 pax)
Thor Sydfyn (50 biler, 292 pax)
Villum Clausen (215 biler, 1055 pax)Hammerodde (1235 lanemeter, 400 paxDueodde (1235 lanemeter, 400 pax)Povl Anker (262 biler, 1500 pax)
Austal 2011 (357 biler, 1400 pax)Langeland 122 biler 600 paxLolland122 biler 600 paxEkstrafærgeVesborg (74 biler, 440 pax)Maj 2012
Side 2
Hvorfor LNG?Fossile brændstoffer står i dag for ca. 80% af DanmarksenergiforbrugRegeringen nedsatte i 2008 Klimakommissionen, som netop erudkommet med en rapport med forslag til regeringensmålsætning om, at Danmark skal være helt uafhængig affossile brændstoffer inden 2050Inden for transport - specielt skibsfart - er LNG et vigtigt skridtpå vejenLNG vil øjeblikkeligt eliminere de farlige gasser Nox(kvælstofilte) og Sox(svovldioxid) med op til 90%LNG vil kunne reducere Færgens CO2-udslip med 20-25%De færger, der bygges i dag, har en levetid på ca. 30 årVi tror ikke på, at MGO, uanset hvor rent det bliver, vil komme tilat udgøre fremtidens brændstofLNG er et langt renere brændstof, som vil blive relativttilgængeligt på lang sigt.29.05.2012
LNG kan blandes med biogas i det omfang at det kan skaffesSide 3
Nye færger klar til LNG
• To maskinrum, et til MGO og et til LNG. Hvert rum er ca. 2400KW4800 KW i alt29.05.2012
• 35 m3LNG-tank imellem. Kapacitet til 3 dages sejladsSide 4
• Færgen kan sejle på 2400 KW på enten LNG eller MGO.
UdfordringerRent logistisk kræver LNG et dyrt net af LNG-terminaler med en kapacitet på 10.000-100.000 m3.Anlæg af den størrelse ligger økonomisk uden for enalmindelig færgeoperatørs rækkeviddeLNG er tilgængeligt i Norge og vil for fremtiden ogsåblive det i Sverige. Offentligt støttetLNG-markedet er stadig ikke så modent somoliemarkedetVores 2 færger skal hver bruge 35 m3/3 dage. Detsvarer til kun 7.500 m3pr. årFrossen LNG kan holde sig koldt i 3 måneder i enspeciel isoleret tank. Det er ikke et problem at holdeLNG koldt.
29.05.2012
Side 5
En mulig løsningDer er nu forhandlet en løsning hvor LNG leveresdirekte til Spodsbjerg i tankbilTankbilen har en kapacitet som svarer til ca 2-3dages forbrug på rutenTankbilen bruges som ”terminal” så en dyr stationærLNG terminal undgås i opstartsfasenEfterhånden som LNG bliver mere udbredt vil mankunne overveje en egentlig LNG terminal for eks iSpodsbjerg til bunkring af forbi sejlende skibe tilBalticum
Indsæt footer via Hoved-&Sidefod
LNG-faktaGældende lovgivning• Skibe skal bygges i henhold til regler for:• Flagstat (Søfartsstyrelsen)• Klasseselskab (Lloyds)• Gældende regulativer for flagstaten er IMO Resolution MSC.285(85)Flagstaten læner sig i alle tekniske forhold op ad de erfarne klasseselskaber• Især DNV har fuldt implementerede internationale regler for brug af LNGdrevne færger. Og der findes masser af relevant erfaring i LNG drift i Norge.Der ingen tekniske udfordringer i at ombygge til LNG drift• Der ligger en opgave i at få etableret de nødvendige tilladelser til at opføreegentlige LNG terminaler. I Danmark. Erfaringer fra Norge og Sverige måkunne udnyttes af danske myndigheder• Langelands færgerne optankes som nævnt direkte fra tankbil og er såledesikke omfattet af denne problematikSide 7
LNG-faktaInstallationen om bordLNG-tanken• LNG-tanken om bord fremstilles som to tanke i én – således er dersikkerhed for lækage• Hulrummet mellem de to tanke isoleres med perlite og sættes undervakuum – for bedst mulig isolering.
Vakuum isoleret tank fra CRYO AB
LNG-faktaInstallationen om bordVentilationAlle dele af LNG/NG-installationen er udført som ”dobbelt rør”Det inderste rør i installationen leder LNG eller NGDet ydre rør bruges til ventilation og til detektion af evt. lækagerSåledes vil der aldrig under normal drift komme LNG eller NG til omgivelser
• Der installeres gasdetektorer på alle”grene” og dele af systemet, så manaltid kan identificere/isolere evt. fejl.
LNG-faktaReduktion ved LNG-driftDrift TidPer Time/skibVed 18 timer/skibPer år/skibVed 2 skibe/år2 skibe 25 årSOX610036,13472,2681,806,700NOX15279100,422200,8445,021,110CO22213,9871,435,2932,870,58671,764,650
SOX =Svovldioxid, som udledes fra brændstofNOX =Nitrøse gasser (kvælstofilte), der hovedsagelig består afnitrogenoxid, NO og nitrogendioxid, NO₂. Isærnitrogendioxid er giftig at indånde
Side 10
LNG-faktaInstallationen om bordØkonomi• Installationen foretages somretrofit. Der skal derpåregnes værftophold påblot 10-12 uger.• Ombygningen lettes af, atfærgernes layout allerede erdesignet til LNG udstyr, ogden bliver således megetbilligere end tilsvarendeombygningsprojekter.• Ombygningsprojektet vilkunne startes hurtig ogrederiet færgen er nu i gangmed at indhente konkrettilbud på hvad opgaven vilkosteKomponenter til LNG-pakkeUnderleverandør2 x 6L20DF, 2 x silencer, 2 x GVU,40 m3 Storage Tank for LNG inkl.Coldbox, Bunker Station, ogventilerVærftRedesignStrukturelle ændringer iht.eksisterende designFremstilling af rør og trunke forNG/LNGVentilationssystemSikkerhedsudstyr, detektorer,slukningsudstyr etc.DiverseI alt50,000375,000200,000175,000100,00075,0003,875,000Pris[EUR]
2,900,000
Langelandsfærgerne somLNG/LBG pilotprojektOmbygningen af Langeland færgerne til LNG drift vil kunne bruges som pilotprojekt for færgebranchen som helhedErfaringer fra færgernes LNG drift vil kunne bruges af alle og de tilsvarendeforventede store miljøforbedringer vil kunne dokumenteres til brug for ennorm på områdetProjektet vil kortlægge mulighederne for egentlige LNG leverancer til Danskenautiske forbrugere. Men også til fremtidige transit brugere en route tilØstersøen. Netop leverings problematikken har været en af de væsentligstehindringer for at få en udvikling i gang, imod mere miljøvenlig drift forindenrigsflåden.Med de nye restriktioner for anvendelse af MDO er det vigtigt snarest at fåetableret alternative muligheder også i danske farvande. LNG drift til færgeranvendes allerede i stor stil i landene omkring os
Om biodiesel til danskeø-færgerBiodiesel fremstilles ved en reaktion mellem alkohol ogolier eller fedtstofferBiodiesel kan bruges som etCO₂-neutraltbrændstof idieselmotorerVed brug i motorer anvendes biodiesel oftest somindblanding i fossilt diesel (typisk 5%), men det kanogså bruges som ren 100% biodieselRapsolie, palmekerneolie og olie fra sojabønner ervelegnede som råvarer. Desuden kan anvendes brugtfriturefedt og andre vegetabilske affaldsolier, som ikkeer egnede til fødevarerSom kilde til animalsk fedt kan anvendes døde dyr frahusdyrproduktion og restprodukter fra slagterierne. Hertales der om anden generation biodiesel.Side 13
MiljøpåvirkningBiodiesel har en række miljømæssige fordelesammenlignet med fossile brændstofferFørst og fremmest er der tale om vedvarende energi,som bidrager til at reducereCO₂-emissionen.Enblanding af 25% biodiesel i normal diesel vil givesammeCO₂-emissionsom LNG. 100% biodiesel vilfjerneCO₂-emissionenDesuden er biodiesel biologisk nedbrydeligt, hvilket eren fordel ved spild i naturenSamtidig er biodiesel ikke-giftigt og indeholder kun svovlog aromater i meget begrænsede mængderOmvendt kan biodiesel give anledning til øget udledningaf kvælstofilter, hvilket nødvendiggør filtre til reduktion afdisse stoffer i udstødningsgassen.Side 14
Miljøpåvirkningsreduktioner i forhold til dieselBlandingsforholdUforbrændtehydrocarbonerCOPartikeludledningNox(kvælstofilte)SulfaterPAHOzoneCO₂100%‐67%‐48%‐47%+10%‐80%‐80%‐50%‐100%
Markeds forhold ogSkatteforhold for biodieselAnvendelsen af biodiesel til transportformål er iDanmark belagt med mineralolieafgift, mens der erfritagelse forCO₂-afgiften.Ved anvendelse tilopvarmningsformål er der fuld afgiftsfritagelseI resten af EU er der generelt givet afgiftslempelserfor biodiesel eller krav om iblanding af en visprocentdel biobrændstof i fossilt brændstof.Biodiesel er stærk efterspurgt især I Tyskland og deter pt. ikke muligt at at skaffe de nødvendigemængder af biodiesel til færgedrift I Danmark.DAKA biodiesel som færgen har været I forhandlingmed er lige blevet solgt til tyske interesser
29.05.2012
Side 16