Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 269
Offentligt
1126123_0001.png
1126123_0002.png
1126123_0003.png
1126123_0004.png
1126123_0005.png
1126123_0006.png
1126123_0007.png
1126123_0008.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Eu-

ropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en

strategi for offentlige e-indkøb, KOM (2012) 179 endelig

1. Resumé

E-indkøb indebærer væsentlige økonomiske besparelser for de offentligemyndigheder samt skaber øget konkurrence, vækst og innovation i det indremarked. Alligevel anvendes e-indkøb kun i 5-10 % af de udbudsprocedurer,der gennemføres i EU. I meddelelsen præsenterer Europa-Kommissionen 15aktioner af både lovgivnings- og ikke-lovgivningsmæssig art, der skal bidragetil at skabe fuldt elektronisk offentligt indkøb i EU.

2. Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2011) 895 endelig, KOM (2011) 896 endeligog KOM (2011) 897 endelig fremsat forslag til modernisering af EU’s reglerom offentlige indkøb. Forslagene indeholder bestemmelser om fuldt elektro-nisk offentlige indkøb (e-indkøb) i EU senest medio 2016.Ved KOM (2012) 179 endelig af 20. april 2012 har Kommissionen offentlig-gjort en meddelelse om strategien for gennemførelse af e-indkøb i EU. I med-delelsen gør Kommissionen rede for den strategiske betydning af e-indkøb ogfor de vigtigste aktioner for implementering af e-indkøb i EU.

3. Indhold

Ifølge meddelelsen kan e-indkøb medvirke til at gøre mulighederne på det of-fentlige udbudsmarked mere gennemsigtige og forbedre adgangen hertil – isærfor SMV’er – hvilket fremmer den grænseoverskridende konkurrence, innova-tionen og væksten i det indre marked.Det anføres, at erfaringer endvidere viser, at offentlige ordregivere ved at an-vende e-indkøb kan opnå store økonomiske besparelse i form af reduktion itransaktionsomkostninger samt i den pris, ordregiver skal betale for ydelsen.Kommissionen angiver, at et groft overslag fra en anden undersøgelse viser, aten fuldstændig overgang til e-indkøb kan forventes at give besparelser på 50 til75 mia. EUR om året.
2/8
Derudover er e-indkøb forbundet med betydelige miljøfordele i form af redu-ceret papirforbruget, transport og behovet for energiforbrugende lagerplads.Trods disse fordele anvendes e-indkøb – ifølge meddelelsen – kun i 5-10 % afde udbudsprocedurer, der gennemføres i EU. Med henblik på at skabe fuldtelektronisk indkøb vil Kommissionen gennemføre følgende aktioner af bådelovgivnings- og ikke-lovgivningsmæssig art:Effektive rammebestemmelserFremme af praktiske løsninger baseret på bedste praksisUnderstøttelse af ibrugtagning af e-indkøbsinfrastrukturFormidlingsstrategiOvervågning af indførelsen af og fordelene ved offentlige e-indkøbDisse aktioner beskrives i det følgende:Effektive rammebestemmelser1) Europa-Parlamentet og Rådet skal lægge sig fast på nye rammebestemmel-ser for offentlige indkøb, der kræver fuld overgang til elektroniske offent-lige indkøb, i forbindelse med den igangværende modernisering af EU’sudbudsregler.2) Hvis det er nødvendigt, skal Kommissionen harmonisere de tekniske kravved hjælp af delegerede retsakter.3) Kommissionen skal senest medio 2012 foreslå nye rammebestemmelserfor elektronisk identifikation, autentificering og signaturer.En væsentlig forudsætning for opfyldelse af strategien om fuldt elektroniskindkøb i EU er gennemførelse af en række lovgivningsmæssige forslag.Kommissionen har ved KOM (2011) 895 endelig, KOM (2011) 896 endeligog KOM (2011) 897 endelig fremsat forslag til modernisering af EU’s ram-mebestemmelser om offentlige indkøb. Forslagene indeholder bestemmelser,der skal sikre målsætningen om at gå over til fuldstændig e-indkøb i EU senestmedio 2016.Med henblik på at sikre interoperable e-indkøbssystemer samt sikre at leve-randørerne ikke støder på tekniske hindringer, når de afgiver tilbud i forskelli-ge systemer, giver forslagene til modernisering af reglerne for offentlige ind-køb Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede retsakter på en rækkespecifikke områder, der gør anvendelsen af specifikke tekniske standarder ob-ligatorisk. Disse standarder vil bl.a. kunne bygge på det arbejde, der er udført ide relevante standardiseringsorganer, og på anbefalinger fra e-TEG (Kommis-sionens ekspertgruppe vedrørende e-udbud). Herudover er Kommissionen ifærd med at vurdere rammebestemmelserne for elektronisk identifikation, au-tentificering og signaturer for at styrke tilliden og sikkerheden samt sikre, atsådanne systemer er nemme at anvende og interoperable i hele EU. Der for-ventes et lovgivningsmæssigt forslag inden udgangen af andet kvartal af 2012.
3/8
Fremme af praktiske løsninger baseret på bedste praksis4) e-TEG skal fremsætte anbefalinger til fremme af ”optimale” e-indkøbssystemer, der tillader adgang på tværs af grænserne, og som allevirksomheder nemt kan anvende.5) Kommissionen skal senest medio 2013 offentliggøre en rapport om bedstee-indkøbspraksis. Europa-Kommissionen skal anvende disse resultater tilat fremme bedste praksis i hele EU.Foruden lovgivningsmæssige tiltag er det nødvendigt med en række ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger for at støtte medlemsstaterne under over-gangen til fuldt elektronisk offentlige indkøb.Kommissionen har oprettet en ekspertgruppe vedrørende e-udbud (e-TEG),der har til opgave at opstille en plan for offentlige e-indkøb i fasen før tilde-ling. Ved at anvende denne plan som referencemodel vil e-TEG fremsætte an-befalinger vedrørende aktioner, som EU’s institutioner og medlemsstaterneskal iværksætte for at sikre, at der implementeres e-indkøbsplatforme, hvortilder er adgang på tværs af grænserne, og som er nemme at anvende for alleøkonomiske aktører, særlig SMV’er, og som samtidig giver medlemsstaterneden nødvendige frihed til at udforme løsninger, der bedst opfylder deres natio-nale behov og som kan integreres i eksisterende platforme.Herudover har Kommissionen indledt en undersøgelse med henblik på atbenchmarke gængs praksis i forbindelse med offentlige e-indkøb i Europa.Den vil føre til offentliggørelse af en samling af eksempler på bedste imple-menteringspraksis baseret på en vurdering af eksisterende e-indkøbsplatformeefter kriterier som tilgængelighed, brugervenlighed og omkostningseffektivi-tet.Understøttelse af ibrugtagning af e-indkøbsinfrastrukturer6) Kommissionen skal understøtte bæredygtigheden i PEPPOL-komponenterne fra og med medio 2012.7) Kommissionen skal finansiere og understøtte udviklingen af e-indkøbsinfrastruktur i hele Europa via Connecting Europe-faciliteten(CEF). Europa-Kommissionen skal lancere projektet fra og med 2014-2015.8) Kommissionen skal fremme anvendelsen af strukturfondene til fremme afindførelsen af offentlige e-indkøb i hele Europa i overensstemmelse medden fælles strategiske ramme for 2014-2020.PEPPOL er et pilotprojekt, der afsluttes medio 2012, der leverer de ”interope-rabilitetsbroer”, der er nødvendige for opkobling til de platforme, der alleredefindes i medlemsstaterne. Kommissionen agter at støtte en række interoperablePEPPOL-løsningers bæredygtighed.Kommissionen har endvidere foreslået at lancere programmet Connecting Eu-rope-faciliteten (CEF), der bl.a. har som mål at understøtte investeringer i
4/8
ibrugtagning af den infrastruktur, der er nødvendig for at muliggøre levering afoffentlige tjenester på tværs af grænserne.Herudover vil Kommissionen anvende strukturfondene i forbindelse med denforeslåede fælles strategiske ramme til at supplere investeringerne under CEFog støtte anvendelsen af e-indkøb i samtlige offentlige forvaltninger i Europa.Formidlingsstrategi9) Kommissionen skal indføre en omfattende formidlingsstrategi for at in-formere offentlige myndigheder og virksomheder om de muligheder ogfordele, der er forbundet med offentlige e-indkøb.10) Kommissionen skal arrangere en årlig konference om offentlige e-indkøb,første gang medio 2012.Kommissionen vil indføre en omfattende formidlingsstrategi for at informereordregivere og leverandører om fordelene ved offentlige e-indkøb. Dette skalske gennem ”Europe Enterprise”-netværket, ”OPEN DAYS – europæiske ugerfor regioner og byer” samt netværksprogrammerne Urbact/Interreg.Kommissionen agter også at arrangere en årlig konference om offentlige e-indkøb med henblik på at drøfte den nyeste udvikling inden for offentlige e-indkøb.Overvågning af indførelsen af og fordelene ved offentlige e-indkøb11) Kommissionen skal senest medio 2013 lægge fundamentet til elektroniskesystemer til overvågning af udgifter til offentlige indkøb i realtid..12) Kommissionen skal offentliggøre en årlig rapport om offentlige e-indkøb.Kommissionen vil gennemføre et projekt, der har til formål at udvikle EU-dækkende indikatorer, der kan give et fuldstændigt billede af udviklingen i of-fentlige e-indkøb og de effektivitetsgevinster, de medfører.Kommissionen vil offentliggøre en årlig rapport om offentlige e-indkøb, dervil trække på de indikationer, der udvikles i forbindelse med projektet.Kommissionen går foran med et godt eksempel13) Kommissionen skal implementere fuldt elektroniske offentlige indkøb se-nest medio 2015.14) Kommissionen skal stille sine e-indkøbsløsninger til rådighed for med-lemsstaterne, der opbygger en infrastruktur, for at reducere deres investe-ringsudgifter.Kommissionen gennemfører allerede nu pilotprojekter om elektronisk indkøb ifaserne før og efter tildeling. I næste etape af udviklingen vil der blive sat fo-kus på indførelse af et system til elektronisk afgivelse af tilbud. Det er hensig-ten at afslutte overgangen til fuldt elektronisk offentlige indkøbssystemer, se-nest i slutningen af juni 2015.
5/8
Den internationale dimension af offentlige e-indkøb15) Kommissionen skal fremme internationale dialoger på reguleringsområdetom åbne e-indkøbssystemer og aktivt overvåge relevant internationaltstandardiseringsarbejde.Da den internationale dimension af offentlige e-indkøb får stadig større betyd-ning, skal det sikres, at offentlige e-indkøbssystemer er åbne for tilbudsgiverefra alle lande. Kommissionen vil derfor bestræbe sig på at deltage mere i rele-vante internationale standardiseringsfora og mere systematisk at inddrage of-fentlige e-indkøb i bilaterale dialoger på reguleringsområdet.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.

5. Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

6. Gældende dansk ret

Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser i forhold til gældende ret.

7. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Ikke relevant.

8. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Ikke relevant.

9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ikke relevant.

10. Høring

Meddelelsen har været sendt i høring i specialudvalget for Konkurrenceev-ne, vækst og forbrugerspørgsmål.Akademikernes Centraladministration, ATP, Danske Regioner, DI, FRI ogKL har afgivet høringssvar:Akademikernes CentraladministrationAkademikernes Centraladministration bakker op om Kommissionens initiativ.ATPATP er meget positive overfor, at der nu lovgivningsmæssigt støttes op om-kring en digitalisering af offentlige indkøb. De lægger dog vægt på, at de lov-givningsmæssige tiltag rummer en vis form for fleksibilitet i forhold til, at deenkelte ordregivere kan tilrettelægge egne elektroniske udbudsprocesser.Danske RegionerDanske Regioner hilser Kommissionens strategi velkommen og angiver, at re-gionerne allerede arbejder for en elektronisk indkøbsproces.
6/8
Danske Regioner bemærker, at det er væsentligt, at der kommer en snitfladefra Nemhandel til PEPPOL, hvis danske ordregivere og leverandører skal kun-ne sende og modtage e-faktura og e-ordre med andre EU-lande. Digitalise-ringsstyrelsen har udmeldt, at der kommer en gateway mellem de to systemer,hvilket Danske Regioner anser som en nødvendig forudsætning for Kommis-sionens forslag.Danske Regioner understreger, at standardisering af den elektroniske infra-struktur på tværs af EU er en grundforudsætning for, at strategiens mål omelektroniske indkøb på tværs af landegrænser, især for SMV’er, kan opnås.Danske Regioner stiller sig tvivlsomme over for de eksempler på besparelses-potentialer, som Kommissionen nævner, og angiver, at de skal vurderes medforbehold for, at de er vanskelige at overføre til danske forhold. De angiver, atindførelsen af e-indkøbssystemer kan resultere i besparelser, men det grund-læggende element må anses at være konkurrenceudsættelse qua EU’s udbuds-direktiv, og i Danmark har de offentlige myndigheder gennemført udbud imange år, herunder elektronisk. Det er Danske Regioners opfattelse, at denstørste besparelse ved indførelse af e-indkøb ligger efter kontrakttildelingen,idet det er her den store transaktionsmængde forekommer (ordre og fakturaer),hvorfor fokus bør være her i forhold til lovgivning og udvikling af fælles stan-darder.Danske Regioner indstiller til en obligatorisk indførelse af e-udveksling af or-drer, dvs. at alle private virksomheder, der handler med den offentlige sektor,skal kunne modtage e-ordrer direkte i deres ordresystemer inden udgangen af2016.Danske Regioner finder det positivt, at der vil være mulighed for at opnå mid-ler via strukturfondene, jf. tiltag 8, til indførelse/udbredelse af e-indkøb.Danske Regioner gør opmærksom på, at det er væsentligt, at tiltagene kan im-plementeres billigt og ubureaukratisk.DIDI bemærker, at de er meget positive overfor øget brug af e-udbud.DI bemærker dog, at det bør undersøges, hvorvidt evaluering af tilbud og tilde-lingsmodeller kan foregå digitalt, inden dette gøres obligatorisk.Endvidere bemærker DI, at inden brugen af e-udbudsløsninger gøres obligato-riske, er det væsentligt, at løsningerne er brugervenlige og stabile. Ellers er derrisiko for, at tilbudsgiverne ikke får lige og uhindret adgang til at hente ud-budsmateriale og indsende deres tilbud.
7/8
DI bemærker, at det er vigtigt, at e-udbud ikke bruges til at stille leverandører-ne dårligere udbudsprocessen, fx ved at forkorte tilbudsfristerne ved komplek-se ydelser.FRIFRI er principielt for elektroniske udbud. De bemærker dog, at med elektroni-ske udbud rykkes trykkeudgifterne over på tilbudsgiverne, og at det til tiderkan være svært at overskue et udbudsmateriale, når det ikke er trykt i den formog kvalitet, som afsenderen havde tænkt. Der er i øvrigt en risiko for, at detbliver meget nemt for udbyder at fremsende en lind strøm af rettelser til detoprindelige materiale, så e-udbud kræver selvjustits hos udbyder og ordentligforberedelse. E-udbud må endvidere ikke udnyttes til at forkorte tilbudsfristerved komplicerede udbud.KLKL er positivt indstillet over for at fremme e-indkøb. Der bør dog være mulig-hed for, at en offentlig myndighed kan vælge ikke at gennemføre et indkøbsom e-indkøb, fx hvis der købes ind hos en meget lille leverandør, vil det væreuhensigtsmæssigt at stille krav om, at indkøbet skal kunne foregå elektronisk.KL anfører, at der er en række uklarheder i strategien, som gør det svært atvurdere, om en overgang til fuldstændig elektronisk kommunikation for alleindkøbsprocedurer senest to år efter ikrafttrædelsen af de reviderede udbudsdi-rektiver er realistisk.Det er for det første uklart, hvad der skal forstås, når e-indkøb defineres som”anvendelse af elektronisk kommunikation og transaktionsbehandling i den of-fentlige sektors organisationer ved indkøb af varer og tjenesteydelser eller ud-bud af offentlige bygge- og anlægskontrakter”. Betyder det, at kontakten i for-bindelse med indkøbet (fx fremsendelsen af tilbudsmaterialet) blot skal foregåelektronisk via mail, eller betyder det, at der skal udvikles standarder a la ud-budsbekendtgørelsen i forhold til alle faser i et indkøb?Det er for det andet uklart, hvordan medlemsstaterne skal understøtte imple-menteringen af e-indkøb. Hvis der skal udvikles nye standarder og systemer,der sikrer, at standarderne kan anvendes på tværs af landegrænserne, vil detkoste mange ressourcer og kræve, at udviklingen sker på nationalt niveau.For det tredje er det uklart, om det vil få kontraktretlige konsekvenser, hvis enoffentlig myndighed ikke gennemfører et indkøb elektronisk efter ikrafttrædel-sestidspunktet for e-indkøb. Vil en kontrakt fx kunne erklæres ugyldig, ellervil den offentlige myndighed kunne idømmes en bøde?

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.

12. Regeringens foreløbige generelle holdning

8/8
Det er regeringens opfattelse, at elektronisk udbud indeholder et stort potentia-le for forenkling og effektivisering af den praktiske gennemførelse af udbud.Regeringen støtter derfor generelt tiltag til at fremme elektroniske udbud.Regeringen støtter, at udbudsforretningen gøres elektronisk så hurtigt som mu-ligt, og er derfor positiv overfor strategien om elektronisk offentligt udbud iEU senest i 2016.

13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.