Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 234
Offentligt
1108321_0001.png
1108321_0002.png
1108321_0003.png
1108321_0004.png
1108321_0005.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
23. april 2012

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om flagstatens

ansvar for håndhævelsen af Rådets direktiv 2009/13/EF om

iværksættelse af den aftale, der er indgået mellem European

Community Shipowners' Associations (ECSA) og European Transport

Workers' Federation (ETF) om konventionen om søfarendes

arbejdsforhold af 2006, og om ændring af direktiv 1999/63/EF,

KOM(2012) 134

Dette notat oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksport-udvalg.

1.

Resumé

Kommissionen har forelagt et forslag til direktiv med henblik på at indførehåndhævelsesbestemmelser vedrørende den aftale, som de europæiske socialeparter har indgået om FN’s konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC),der er gennemført ved Rådets direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009.Direktivforslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.

2.

Baggrund

Forslaget er oversendt til Rådet den 23. marts 2012 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100 og skal behandles ef-ter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294. Rådet træffer af-gørelse ved kvalificeret flertal.I 2006 vedtog FN’s Arbejdsorganisation, ILO, en omfattende konvention omde søfarendes arbejdsforhold, ILO konvention 186, som i det daglige benæv-nes MLC (Maritime Labour Convention).I 2008 indgik European Community Shipowners’ Associations (ECSA) og Eu-ropean Transport Workers’ Federation (ETF) en aftale om MLC. Aftalen blevefterfølgende gennemført i EU-retten ved Rådets direktiv 2009/13/EF af 16.februar 2009 om iværksættelse af den aftale, der er indgået mellem ECSA ogETF om konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om ændringaf direktiv 1999/63/EF om gennemførelse af partsaftale om tilrettelæggelse afarbejdstiden for søfarende.
2/5
Parternes aftale vedrørte alene hovedparten af de materielle dele af MLC kon-ventionens kapitler I til IV, som omhandler de søfarendes arbejdsforhold (fxmindste alder, lægeundersøgelse, generelle bestemmelser om uddannelse, an-sættelseskontrakter, hviletid, indretning af skibene, beboelse om bord, velfærdog kost samt forhold, der har betydning for den søfarendes helbred). Konven-tionens kapitel V, som vedrører gennemførelsesforpligtelser og håndhævelse,herunder flagstatens ansvar med hensyn til gennemførelse og håndhævelse afkonventionen på egne skibe, er således ikke dækket af direktiv 2009/13/EF.Direktiv 2009/13/EF stiller dog generelt krav om, at passende sanktioner ind-føres i forbindelse med manglende overholdelse af parternes aftale.

3.

Formål og indhold

Efter forslagets artikel 1 er formålet at sikre, at EU-flagstaterne opfylderderes ansvar i forbindelse med gennemførelse og håndhævelse af direktiv2009/13/EF.Artikel 2 omhandler definitionen af skib og reder baseret på konventionensdefinition og den definition, der anvendes i direktiv 2009/13/EF, for atundgåuoverensstemmelsermellemstandarderneoggennemførelsesforanstaltningerne.Ved artikel 3 fastlægges flagstatens forpligtelse til at indføreinspektionsmekanismer og til at sikre, at flagstatens skibe overholderdirektiv 2009/13/EF.Artikel 4 omhandler erhvervskvalifikationer og uafhængighed for personalemed ansvar for at kontrollere, at bestemmelser, der er omhandlet i direktiv2009/13/EF, overholdes korrekt om bord på fartøjer, der fører de berørtemedlemsstaters flag.Artikel 5 omhandler klager om bord på skibe, der fører EU-medlemsstatersflag, og fastlægger de principper og procedurer, der skal følges afflagstaternes kompetente personale.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der foreliggerendnu ikke en udtalelse.

5.

Nærhedsprincippet

Kommissionen vurderer, at harmoniserede regler om håndhævelse i EU vil bi-drage til at sikre lige vilkår med det formål at undgå konkurrencefordrejningeri det indre marked på bekostning af søfartssikkerheden samt sikre arbejds- ogleveforhold på et højt niveau for alle søfarende uanset nationalitet.
3/5
Danmark og en række EU medlemsstater har allerede ratificeret konventionen,som indeholder havnestatskontrolbestemmelser. Det antages, at samtlige EU-medlemsstater i løbet af nær fremtid vil have ratificeret konventionen. Såledeser der i stort omfang tale om gennemførelse af internationale standarder, sommedlemsstaterne er eller vil blive forpligtede til at gennemføre.

6.

Gældende dansk ret

MLC er i dansk ret gennemført ved lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgø-relse nr. 654 af 15. juni 2010 med senere ændringer. Bestemmelserne træderførst i kraft med konventionens ikrafttræden, hvilket forventes at ske ultimo2013. Herudover har en række administrative forskrifter, som omhandler de-taljegennemførelsen af konventionen, været i høring hos erhvervet. Disse for-skrifter forventes kundgjort i forbindelse med meddelelsen om, at konventio-nen har opnået den tilstrækkelige tilslutning til at kunne træde i kraft.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Konventionen indeholder en generel undtagelsesbestemmelse, hvorefter flag-staten – efter høring af arbejdsmarkedets parter – kan undtage mindre skibe inational fart fra bestemmelser i konventionen. Denne undtagelsesbestemmelseer dog ikke medtaget i nærværende forslag.Undtagelsesbestemmelsen blev heller ikke medtaget i den aftale, som de euro-pæiske arbejdsmarkedsparter har indgået om de materielle krav i MLC, ogsom efterfølgende blev gennemført ved direktiv 2009/13/EF. Derfor vil MLCgælde for alle skibe, som fører flag fra et EU-land, uanset størrelse og fartom-råde.I Danmark har arbejdsmarkedets parter accepteret, at undtagelsesbestemmel-sen benyttes, ved at MLC konventionens synsterminer for mindre skibe i nati-onal fart fraviges.Selv om forslaget vedtages uændret, skønnes det ikke, at der umiddelbart vilvære behov for lovændringer for at gennemføre direktivet, da ovennævntepraksis kan gennemføres administrativt.Hvis undtagelsesbestemmelsen ikke medtages, vil forslaget dog medføre stats-finansielle konsekvenser, idet der skal gennemføres flere inspektioner end op-rindeligt beregnet. Ressourcemæssigt vil indførelse af periodisk syn med mel-lemrum af 36 måneder for disse 700 mindre skibe i national fart beløbe sig tilskønsmæssigt 2 årsværk årligt.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Gennemføres direktivforslaget uændret, må der påregnes mindre administrati-ve konsekvenser for den del af rederierhvervet, der driver mindre skibe i nati-
4/5
onal fart, i forbindelse med bestilling og tilrettelæggelse af de ovenfor omtalteperiodiske syn.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Gennemføres direktivforslaget uændret, må der påregnes mindre administrati-ve konsekvenser for den del af rederierhvervet, der driver mindre skibe i nati-onal fart, i forbindelse med bestilling og tilrettelæggelse af de ovenfor omtalteperiodiske syn.

10.

Høring

Forslaget er sendt til høring i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiskespørgsmål. Der er kun modtaget svar fra Danske Havne, der meddeler, atorganisationen ingen bemærkninger har til forslaget. Herudover har Miljø-styrelsen og Erhvervsstyrelsen meddelt, at de ingen bemærkninger har.Forud for mødet i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiske spørgsmål op-lyste 3F - Transportgruppen skriftligt, at man ikke kunne tilslutte sig, atDanmark skal arbejde for at ændre direktivets bestemmelse om inspektionaf mindre skibe. 3F - Transportgruppens oprindelige accept af denne frem-gangsmåde i forhold til den danske implementering af MLC konventionenvar baseret på forhold, som indebærer, at en sådan undtagelse var konkretrelevant for Danmark, men ikke at dette skulle foreslås gældende i andre EUlande. Det var hertil anført, at vilkårene i andre EU lande ikke kan sammen-lignes med Danmark, og det havde været et afgørende element i forhandlin-gerne om indgåelse af aftalen mellem ECCA og ETF, at alle skibe og allesøfarende blev omfattet fuldt og helt af MLC.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget er blevet drøftet indledende på et møde i Rådets Arbejdsgruppeden 17. og 18. april 2012. Der var en generel positiv holdning til forslaget.Enkelte lande pegede bl.a. på behovet for at indføre en fleksibel ordningmed hensyn til inspektioner af mindre skibe i national fart.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Overordnet stiller regeringen sig positiv over for forslaget.MLC konventionens mulighed for at indføre lempeligere inspektionssyste-mer for mindre skibe i national fart bør dog medtages i forslaget. Det synesikke umiddelbart nødvendigt at benytte de samme håndhævelsesregler i formaf regelmæssige inspektioner for mindre skibe i national fart, som benyttes forstørre skibe i international fart. Hovedparten af sådanne mindre skibe anvendeskun lejlighedsvis til dagsejlads af få timers varighed og sejles ofte af ejerenuden ansatte om bord. I Danmark har arbejdsmarkedets parter accepteret, atkonventionens synsterminer for mindre skibe i national fart fraviges.
5/5
Herudover findes forslaget ikke præcist nok med hensyn til muligheden forflagstatens administration til at delegere opgaver til anerkendte organisatio-ner. Dette princip er anerkendt i EU-retten dels ved den gældende forord-ning om anerkendelse af sådanne selskaber, dels ved direktivet om opfyldel-se af kravene til flagstater. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at præciseredenne delegeringsret i forslaget.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.