Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 220
Offentligt
Kommunaludvalgets indstilling om EU-udbudsdirektiv KOM(2011)896
Kommunaludvalget indstiller til Europaudvalget, at videresende denne indstillingKommissionens direktivforslag KOM(2011)896 om EU-udbud til EU-Kommissionen:om
1. - at tærskelværdierne sættes op for at skabe et enklere, mere fleksibelt og langt merefremadrettet og effektivt udbudsmarked i Europa ved væsentligt at mindske bureaukratiet og undgåde mindste udbud, som erfaringsmæssigt resulterer i meget, meget få tilbud. Dette vil være en storlettelse for kommuner, regioner og stater i Europa, da det vil muliggøre en nedbringelse af demeget store administrative, økonomiske og juridiske byrder, som er forbundet med detnugældende udbudsdirektiv og forslaget til nyt udbudsdirektiv, KOM(2011) 896. Det muliggør altsåopnåelse af væsentlige besparelser ved udbud, og samtidig rummer det mulighed for at inddragefremtidsrettede hensyn til innovation, miljøbeskyttelse og social ansvarlighed i forbindelse medoffentlige indkøb. Dette vil positivt påvirke såvel de offentlige ordregivere som de privateleverandørvirksomheder. Dog bør øgede tærskelværdier naturligvis fastlægges efter en nøjerevurdering/analyse af erfaringer med markedsudvikling og antal grænseoverskridende tilbud mellemmedlemslande med de hidtidige tærskelværdier.2. - at det endvidere sikres, at der samtidigt kommer mere åbenhed, tilgængelighed og forståeliginformation (f.eks. på engelsk) om de fremover forøgede europæiske tilbud. Gennemsigtige ogobjektive udbudsprocedurer vil have stor betydning for offentlige indkøb, idet det vil resultere ibedre indkøb og betydelige besparelser, der kommer medlemsstaternes myndigheder og i sidsteende de europæiske skatteydere til gode.3. - at man samtidig med en forhøjelse af tærskelværdierne letter SMV-ernes adgang tilopgaverne, bl.a. ved obligatorisk opsplitning af store aftaler og ved mindskelse af bureaukratiskekrav for disse udbud.4. - at man åbner op for større adgang til forhandling mellem parterne i udbudsprocessen, og atordregivende myndigheder opnår frit valg med hensyn til anvendelsen af forhandlingsprocedurenmed forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse.5. - at man søger at mindske bureaukrati ved udbud ved at afholde sig fra at kræve etminimumsantal tilbud (hvor kommissionsdirektivforslaget pt. lægger op til min. 5 tilbud, hvorformange opgaver, som bliver sendt i udbud, alligevel ikke opnår nogen konkurrenceudsættelse, nårudbud kun giver anledning til få tilbud).6. - at man fremover af afbureaukratiseringshensyn bør fremrykke planer for overgangen tiludelukkende at benytte e-udbud (og tilsvarende planlægge udfasning af kommunikation pr.brev/fax, som direktivforslaget ellers fortsat ønsker som en mulighed).7. - at man i forhold til forslaget om at indføre øgede krav til elementer/kriterier, som skal indgå iudbuddet, f.eks. særlige sociale og økonomiske krav, som måske ikke altid er relevante i enspecifik sag, at man da sikrer, at udbudsdirektivet ikke er til hinder for, at de enkelte lande fortsatkan bruge deres egne værktøjer i forhold til udbud uden at proportionalitetskravet overskrides. Ogdet er således fortsat afgørende, at forslaget ikke er til hinder for anvendelse af arbejdsklausuler iudbud.8. - at der fremover sikres øget fokus på sagsbehandlingstiderne vedr. klager over udbud, idetlange klagefrister i sig selv kan være dræbende for lysten til at byde ind.