Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 205
Offentligt
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Vækstfonden(Ansvarlig lånekapital til små og mellemstore virksomheder mv.)
§1I lov om Vækstfonden, jf. lovbekendtgørelse nr. 549 af 1. juli 2002, som ændret senest vedlov nr. 617 af 14. juni 2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 5indsættes somstk.3:»Stk.3.Vækstfonden kan optage lån til finansiering af sine aktiviteter. Det samlede lånebe-løb eksklusive renter kan ikke overstige 500 mio. kr. uden godkendelse fra Folketingets Fi-nansudvalg.«
§2Lovforslaget træder i kraft den xx. maj 2012.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2/7
Bemærkninger til lovforslaget:
Almindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
1. Indledning2. Lovforslagets formål og baggrund3. Lovforslagets indholda. Gældende retb. Lovforslaget4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder, organisationer mv.10. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
1. IndledningEn del mindre og mellemstore virksomheder, herunder især ejerledede virksomheder, har van-skeligt ved at skaffe kapital. Da mangel på kapital ofte gør pengeinstitutterne tilbageholdendemed at yde lån, kan det betyde, at virksomheder ikke kan gennemføre deres vækstplaner.Et bredt politisk flertal bestående af regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre ogSocialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative harderfor indgået aftale om Udviklingspakken, som giver små og mellemstore virksomheder mu-lighed for at få ansvarlig lånekapital i regi af Vækstfonden. Med lovforslaget får Vækstfondenadgang til at optage lån til finansiering af sine aktiviteter på fuldt kommercielle vilkår medhenblik på at skabe mulighed for at finansiere udstedelse af ansvarlig lånekapital. Vækstfon-den kan ikke uden Folketingets Finansudvalgs godkendelse optage lån til andet end finansie-ring af ansvarlige lån.Låneadgangen vil således give Vækstfonden nye muligheder for hurtigt at kunne iværksætteinitiativer til at understøtte finansieringen af sunde vækstvirksomheder med bl.a. ansvarligelån.Hvis der måtte blive behov for yderligere låneoptagelse, kan dette alene ske efter FolketingetsFinansudvalgs godkendelse.2. Lovforslagets formål og baggrund
3/7
Krisen i den finansielle sektor og den generelle udfordring i forhold til at skabe ny vækst gørdet nødvendigt at søge nye løsninger for at sikre, at små og mellemstore virksomheder kan fåfinansieret deres sunde vækstplaner.Udstedelsen af ansvarlige lån er aktuelt et område, hvor kreditinstitutterne er meget tilbage-holdende, da bankerne – bl.a. i lyset af den vanskelige fundingsituation – ikke finder, at detforventede afkast står mål med risikoen.Vækstfonden spiller en væsentlig rolle i forhold til at medfinansiere vækst og fornyelse iiværksættervirksomheder og små og mellemstore virksomheder.Med den brede politiske aftale om Udviklingspakken fra marts er det besluttet, at Vækstfon-den skal have mulighed for at understøtte finansiering af vækst i sunde små og mellemstorevirksomheder i form af ansvarlige lån inden for en ramme på 500 mio. kr. Det forventes, atrammen kan dække lånebehovet inden for de kommende 2-3 år.Formålet med at give Vækstfonden adgang til at optage lån er således at give Vækstfondenadgang til at finansiere udstedelse af ansvarlig lånekapital i regi af Vækstfonden, så små ogmellemstore virksomheder dermed får adgang til risikovillig kapital, som de ellers ikke vilkunne få adgang til.Finansieringen foreslås tilvejebragt ved at give Vækstfonden mulighed for at optage lån. Ipraksis vil det foregå således, at Vækstfonden vil anmode et antal pengeinstitutter om at givetilbud på priser og vilkår for at stille en låneadgang til rådighed. Låneadgangen ventes såledesetableret på almindelige markedsvilkår. Der er ingen særlige vilkår eller krav til løbetid.Det er vigtigt for Vækstfondens muligheder for at kunne tilpasse sig markedets behov for nyeinitiativer, at Vækstfonden har den nødvendige fleksibilitet til at kunne handle hurtigt og lan-cere nye finansieringstilbud, samt har de finansielle ressourcer til at understøtte finansiering afsunde vækstvirksomheder.3. Lovforslagets indhold3.1.1. Gældende retDet ligger inden for Vækstfondens nuværende formål at udbyde ansvarlige lån. Vækstfondenhar dog ikke i dag adgang til at finansiere udstedelse af ansvarlig lånekapital gennem låneop-tagelse på kommercielle vilkår i det private marked.3.1.2. LovforslagetMed lovforslaget får Vækstfonden adgang til at optage lån til finansiering af sine aktivitetermed henblik på at finansiere udstedelse af ansvarlig lånekapital inden for en ramme på 500mio. kr. Optagelse af lån udover denne beløbsgrænse vil forudsætte Folketingets Finansud-valgs godkendelse. Vækstfonden kan ikke uden Folketingets Finansudvalgs godkendelse op-tage lån til andet end finansiering af ansvarlige lån.Ansvarlige lån er efterstillet fremmedkapital, der oftest træder tilbage for almindelig lånefi-nansiering fra eksempelvis pengeinstitutter og varekreditorer, men som har krav på dækningfør egenkapitalen. I henhold til Udviklingspakken vil det være en betingelse for at modtage
4/7
ansvarlige lån fra Vækstfonden, at de virksomheder, der modtager lånene, samtidig skal haveoptaget andre lån mv. fra finansielle institutter på minimum samme beløb. Det er forventnin-gen, at denne lånefinansiering fra finansielle institutter – ud over de ansvarlige lån på 500mio. kr. fra Vækstfonden – vil være yderligere ca. 1 mia. kr.Der stilles ingen sikkerheder for ansvarlige lån, i modsætning til traditionel lånefinansiering,hvorfor der skal stilles høje krav til virksomhederne, deres produkters modenhed samt selska-bernes ledelser. Lånerenten vil således være relativt høj således at den afspejler tabsrisikoen.Eventuelle tab vil blive søgt dækket af den risikopræmie, som Vækstfonden modtager fravirksomhederne som led i låneudstedelsen.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget medfører ikke nogen direkte offentlige omkostninger, da ordningen administre-res af Vækstfonden og ikke forventes at give tab. Omkostningerne til administration vil blivedækket af renteindtægter fra de ansvarlige lån.Eventuelle tab vil blive søgt dækket af Vækstfondens risikopræmie Det er Vækstfondens for-ventning, at en ordning med udstedelse af ansvarlige lån ikke vil påføre staten tab.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget medfører positive konsekvenser for erhvervslivet, idet lovforslaget forventes atville forbedre små og mellemstore virksomheders lånefinansiering med ca. 1,5 mia. kr., her-under ansvarlig lånekapital for op til 500 mio. kr. og øvrig lånefinansiering på ca. 1 mia. kr.Det kan medvirke til at sikre, at sunde projekter gennemføres til gavn for vækst og fornyelse.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerneIngen7. Miljømæssige konsekvenserIngen8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget vurderes ikke at indebære statsstøtte, idet de ansvarlige lån vil blive tilbudt påfuldt ud kommercielle vilkår.Lovforslaget har således ingen EU-retlige konsekvenser.9. Hørte myndigheder, organisationer mv.Lovforslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer: Advokatrådet,Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Børsmæglerfor-eningen, Danish Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Nationalbank,Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske Advokater,Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Investor Relations Forening – DIRF,Dansk Metal, Dansk Pantebrevsforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danskeFondsmæglerforening, Finansforbundet, Finansrådet – Danske Pengeinstitutters Forening,Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrere-de Revisorer, Forsikring & Pension, FSR – danske revisorer, Garantifonden for indskydere oginvestorer, Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet, Landbrug & Fødevarer, Landsfor-eningen af forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale Pengeinstitutter,
5/7
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), NASDAQ OMX Copenhagen A/S, Realkreditforeningen,Realkreditrådet, Regionale Bankers Forening, Rigsrevisionen, Sammenslutningen DanskeAndelskasser, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser, Økonomi-og Indenrigsministeriet.
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekven-ser/mindre-udgifterØkonomiske og administra-tive konsekvenser for stat,regioner og kommunerIngen
Negative konsekven-ser/merudgifterIngen
Økonomiske og admini-strative konsekvenser forerhvervslivet
Det er forventningen, atlovforslaget vil forbedresmå og mellemstorevirksomhederslånefi-nansiering med ca. 1,5mia. kr., herunder an-svarlig lånekapital for optil 500 mio. kr. og øvriglånefinansiering på ca. 1mia. kr. Det er forvent-ningen, at en ordningmed udstedelse af an-svarlige lån – trods høje-re tabsrisiko end på al-mindelige lån – ikke vilmedføre tab.Ingen
Ingen
Økonomiske og admini-strative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konse-kvenserForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen EU-retlige konsekvenser.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Det ligger inden for Vækstfondens nuværende formål at udbyde ansvarlige lån. Som andreoffentlige institutioner har Vækstfonden dog ikke mulighed for at finansiere sine aktivitetergennem optagelse af lån uden udtrykkelig lovhjemmel. Med lovforslaget får Vækstfondenadgang til at optage lån til finansiering af sine aktiviteter på fuldt kommercielle vilkår medhenblik på at skabe mulighed for at finansiere udstedelse af ansvarlig lånekapital. Vækstfon-
6/7
den kan ikke uden Folketingets Finansudvalgs godkendelse optage lån til andet end finansie-ring af ansvarlige lån.Låneadgangen skal etableres på almindelige kommercielle markedsvilkår. Der er ingen særli-ge vilkår eller krav til løbetid.Lånerammen svarer til det forventede likviditetsbehov ved etableringen af de ansvarlige lån ihenhold til Udviklingspakken, dvs. kr. 500 mio. Opstår der behov for at udvide lånerammen,kan dette ske med godkendelse fra Folketingets Finansudvalg. Lignende adgang til at optagelån gælder for flere andre offentlige institutioner og virksomheder, herunder bl.a. DR og DSB.Det følger af, at Vækstfonden er en offentlig retlig institution, at de er garanteret af staten.Den foreslåede låneadgang ændrer ikke på de specifikke muligheder for at optage lån, somVækstfonden har på andet grundlag, jf. aktstykke nr. 76 af den 10. februar 2011.
Til § 2Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den xx. maj 2012.
Til § 3Da lov om Vækstfonden ikke gælder for Færøerne og Grønland foreslås det, at forslagets æn-dringer ligeledes ikke gælder for Færøerne og Grønland, og at de ikke kan sættes i kraft fordisselandsdele.
7/7
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende lov(paralelltekst)
Gældende formuleringLov om Vækstfonden § 5Fondens indskudskapital tilvejebringes gen-nem indskud fra staten. Herudover kan fon-den modtage gaver.Stk. 2.Inden for en bevillingsramme fastsatpå finansloven tilføres VækstFonden kapital-indskud fra staten for budgetterede under-skud og administrationsudgifter for garantierydet efter § 2, stk. 4 og 5, i det pågældendeår. VækstFonden kan desuden inden forrammerne af § 3, stk. 5, anvende en del af sinegenkapital til dækning af budgetterede un-derskud og administrationsudgifter for garan-tier ydet efter § 2, stk. 4. VækstFonden hæf-ter for ikke budgetterede underskud på garan-tierne. Staten hæfter dog for de udstedte ga-rantier, hvis garantiforpligtelserne ikke kandækkes af fondens egenkapital.
LovforslagetLov om Vækstfonden § 5Fondens indskudskapital tilvejebringes gen-nem indskud fra staten. Herudover kan fon-den modtage gaver.Stk. 2.Inden for en bevillingsramme fastsatpå finansloven tilføres VækstFonden kapital-indskud fra staten for budgetterede under-skud og administrationsudgifter for garantierydet efter § 2, stk. 4 og 5, i det pågældendeår. VækstFonden kan desuden inden forrammerne af § 3, stk. 5, anvende en del af sinegenkapital til dækning af budgetterede un-derskud og administrationsudgifter for garan-tier ydet efter § 2, stk. 4. VækstFonden hæf-ter for ikke budgetterede underskud på garan-tierne. Staten hæfter dog for de udstedte ga-rantier, hvis garantiforpligtelserne ikke kandækkes af fondens egenkapital.Stk. 3.Vækstfonden kan optage lån til finan-siering af sine aktiviteter. Det samlede låne-beløb eksklusive renter kan ikke overstige500 mio. kr. uden godkendelse fra Folketin-gets Finansudvalg.