Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1029805_0001.png
1029805_0002.png
1029805_0003.png
1029805_0004.png
1029805_0005.png
1029805_0006.png
1029805_0007.png
1029805_0008.png
1029805_0009.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om administra-

tivt samarbejde i informationssystemet for det indre marked (”IMI-

forordningen”), KOM(2011) 522 endelig

1.

Resumé

Kommissionen fremsatte den 29. august 2011 forslag til forordning omadministrativt samarbejde i informationssystemet for det indre marked(”IMI-forordningen”). IMI-systemet er et internetbaseret IT-system, derhar til formål at forbedre samarbejdet mellem europæiske myndighedervedr. reglerne for det indre marked. IMI anvendes i dag til administrativtsamarbejde i forhold til to centrale indre markedsdirektiver: servicedirek-tivet og direktivet om gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifika-tioner. Forordningsforslaget har til formål at skabe et horisontalt rets-grundlag for brugen af IMI, at sikre en databeskyttelsesramme samt atetablere en ramme for eventuel fremtidig udvidelse af brugen af IMI til nyeområder af EU-lovgivningen.Forordningsforslaget indeholder bestemmelser vedrørende retsgrundlagetfor IMI, formål og anvendelsesområde, opgaver og roller i IMI, databe-handling samt udveksling af personoplysninger. Derudover etableres enramme for udvidelse af brugen af IMI, hvortil der knyttes to bilag til for-ordningsforslaget, der fastsætter IMI’s nuværende anvendelsesområde samtpotentielle udvidelsesmuligheder.Første arbejdsgruppemøde i Rådet vedr. forslag til IMI-forordning har væ-ret afholdt den 15. september 2011. Europa-Parlamentet har endnu ikke be-handlet forslaget.Forslaget til en IMI-forordning har ingen lovgivningsmæssige eller statsfi-nansielle konsekvenser.

2.

Baggrund

Forordningsforslaget kommer som opfølgning på Kommissionens meddelelseBedre styring af det indre marked gennem øget administrativt samarbejde: Enstrategi for at udbygge og udvikle informationssystemet for det indre marked(IMI)(KOM(2011) 75 endelig), som blev fremsat den 21. februar 2011.
21. september 2011Sag 11/04837/gel/ebst/mib/ebst
2/9
Forordningsforslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 29. au-gust 2011. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal be-handles efter den almindelige beslutningsprocedure, jf. TEUF artikel 294.Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.IMI er et internetbaseret informationsudvekslingssystem, der skal styrke detadministrative samarbejde mellem nationale, regionale og lokalemyndigheder på tværs af medlemslandene i EU/EØS. IMI gør det muligt atoverkomme praktiske og sproglige barrierer for administrativt samarbejdemellem europæiske myndigheder ved hjælp af en række spørgsmål og svar,der er oversat på forhånd. Myndighederne kan på den måde stille spørgsmålog se svar på deres eget sprog. IMI giver også mulighed for at søge i en da-tabase over europæiske kompetente myndigheder, således at brugerne nemtkan identificere den relevante myndighed, som man ønsker at tage kontakttil. Formålet med IMI er således at gøre det lettere og hurtigere for myndig-hederne at samarbejde administrativt, idet myndighederne via IMI kan identi-ficere og tage direkte kontakt til relevante, kompetente myndigheder i andremedlemslande med henblik på at afklare eventuelle spørgsmål i forbindelsemed sagsbehandlingen.I dag er det obligatorisk at anvende IMI til administrativt samarbejde i hen-hold til direktiv 2006/123/EF om tjenesteydelser i det indre marked. Derud-over anvendes IMI på frivillig basis i forbindelse med direktivet om aner-kendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer (2005/36/EF). IMI benyttesogså forsøgsvist til informationsudveksling på udstationeringsdirektivets(96/71/EF) område. I forbindelse med vedtagelsen af direktivet om patient-rettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser(2011/24/EU) er det besluttet, at IMI skal benyttes til administrativt samar-bejde pr. 2013. Samlet set er ca. 6.500 kompetente myndigheder registreret iIMI med ca. 12.000 brugere. I Danmark er 28 nationale, kompetente myn-digheder registreret. I 2010 blev der afsendt omkring 2.000 informationsfo-respørgsler gennem IMI.

3.

Formål og indhold

Ifølge Kommissionen har forordningsforslaget fire hovedformål.1. at etablere et horisontalt retsgrundlag for anvendelsen af IMI til ad-ministrativt samarbejde2. at etablere en ramme for databeskyttelse og behandling af personop-lysninger i IMI3. at etablere rammen for en eventuel fremtidig udvidelse af IMI til an-dre områder af EU-retten4. at præcisere rollerne for de forskellige aktører i IMIForslaget til forordning indeholder seks kapitler.Kapitel 1 Generelle bestemmelser (artikel 1-5)Artikel 1: Genstand
3/9
Forordningsforslaget fastsætter reglerne for anvendelsen af IMI, herunderbehandling af personoplysninger.Artikel 2: Etablering af informationssystemet for det indre markedHer fastsættes en generel etablering af IMI.Artikel 3: AnvendelsesområdeDet fremgår af artikel 3, at IMI anvendes til informationsudveksling mellemmedlemsstaterne samt mellem medlemsstaterne og Kommissionen. Endvi-dere fremgår det, at IMI benyttes inden for de retsakter vedr. det indre mar-ked, der stiller krav om administrativt samarbejde. Endelig henvises der tilforordningsforslagets bilag I for en oversigt over de EU-retsakter, hvor IMIbenyttes.Artikel 4: Udvikling af IMIDet fastsættes i artikel 4, at Kommissionen kan beslutte at udvide IMI’s an-vendelsesområde til de EU-retsakter, som beskrives i forordningens bilag II.Kommissionen vil kunne træffe beslutning om udvidelse af IMI gennem endelegation af kompetence.Artikel 5: DefinitionerI artikel 5 defineres centrale begreber og roller i forbindelse med anvendel-sen af IMI. Eksempelvis defineres administrativt samarbejde, IMI-koordinator og IMI-bruger.Kapitel II: IMI-relaterede opgaver og ansvarsområder (artikel 6-12)Artikel 6: Generelt formålDet fremgår af artikel 6, at IMI kun anvendes til de i bilag I oplistede EU-retsakter. Det foreslås, at bilag I indeholder følgende retsakter: direktiv2006/123/EF om tjenesteydelser i det indre marked, direktiv 2005/36/EF omanerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer samt direktiv 2011/24/EUom patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydel-ser.Artikel 7: IMI-koordinatorerI artikel 7 beskrives IMI-koordinatorernes opgaver. Det fastsættes, at det ermedlemsstaterne, der udpeger egne koordinatorer samt sikrer, at IMI-koordinatorerne råder over passende ressourcer til at udføre deres opgaverforbundet med IMI. Endelig slås det fast, at IMI-koordinatorer kan optrædesom kompetente myndigheder.Artikel 8: Kompetente myndighederI artikel 8 beskrives forhold vedrørende de kompetente myndigheders brugaf systemet, fsva. svarfrister, den bevismæssige værdi af dokumenter mod-taget gennem IMI, databeskyttelse, samt at medlemsstaterne sikrer, at dekompetente myndigheder råder over passende ressourcer til at udføre deresopgaver forbundet med IMI.
4/9
Artikel 9: KommissionenI artikel 9 beskrives Kommissionens rolle i IMI. Det fremgår, at Kommissi-onen leverer den tekniske del af IMI, fsva. sikkerhed, tilgængelighed, vedli-geholdelse og udvikling af programmel og it-infrastruktur. Det fastslås end-videre, at Kommissionen kan deltage i administrative procedurer omfattendebehandling af personoplysninger, når der stilles krav herom i den relevantesektorlovgivning, som oplistet i forordningsforslagets bilag I.Artikel 10: Adgangsrettigheder for IMI-aktører og –brugereI artikel 10 fastsættes adgangsrettigheder for aktører i IMI samt bestemmel-ser vedrørende behandlingen af personoplysninger. Det fremgår, at adgan-gen til personoplysninger, der behandles i IMI, er begrænset til de IMI-brugere, som deltager i den pågældende administrative procedure.Artikel 11: FortrolighedDet fremgår af artikel 11, at medlemsstaterne anvender egne nationale reglerfor fortrolighed og tavshedspligt for egne IMI-brugere.Artikel 12: Administrative samarbejdsprocedurerDet slås fast i artikel 12, at IMI baseres på administrative samarbejdsproce-durer, som udvikles af Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne.Kapitel III: Forvaring af personoplysninger (artikel 13-16)Artikel 13: Forvaring af personoplysningerForvaringen af personoplysninger i IMI beskrives i artikel 13. Det fremgårher, at personoplysninger blokeres senest 18 måneder efter den formelle af-slutning af en administrativ samarbejdsprocedure. Fem år efter blokeringslettes personoplysninger i IMI automatisk. I forbindelse med en administra-tiv samarbejdsprocedure og den eventuelle etablering af en database i IMIfastslås det, at personoplysninger kan behandles så længe, det er nødvendigti relation til formålet. Dette vil enten bero på de registreredes samtykke, el-ler hvis det foreskrives i en EU-retsakt.Artikel 14: Forvaring af IMI-brugeres personoplysningerI artikel 14 beskrives forvaringen af IMI-brugernes personoplysninger. Så-fremt en bruger ophører med at anvende IMI, blokeres vedkommendes per-sonoplysninger i en periode af fem år. Efter fem år slettes de.Artikel 15: Behandling af særlige kategorier af oplysningerDet fremgår af artikel 15, at behandlingen af særlige oplysninger vedrørenderacemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbe-visning, fagforeningsmæssigt tilhørsforhold og oplysninger om helbredsfor-hold og seksuelle forhold - som beskrevet i artikel 8, stk. 1 i direktiv95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandlingaf personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger samt ar-tikel 10, stk. 1 i forordning (EF) 45/2001 om beskyttelse af fysiske personeri forbindelse med behandling af personoplysninger i fællesskabsinstitutio-nerne og –organerne og om fri udveksling af sådanne oplysninger - alene er
5/9
tilladt som beskrevet i artikel 8, stk. 2 i direktiv 95/46/EF og artikel 10, stk.2 i forordning (EF) 45/2001. Det fremgår endvidere af forordningsforslagetsartikel 15, at IMI kan anvendes til behandling af oplysninger vedrørendelovovertrædelser, domfældelser i straffesager og andre retsfølger af en straf-bar handling. Sådanne oplysninger kan behandles i IMI, når det foreskrives ide relevante EU-retsakter, som oplistet i forordningsforslagets bilag I.Artikel 16: SikkerhedI artikel 16 slås det fast, at behandlingen af personoplysninger i IMI foregåri overensstemmelse med artikel 22 i forordning (EF)45/2001 om behandlingaf personoplysninger i fællesskabsinstitutionerne. Endvidere påhviler detKommissionen at iværksætte passende foranstaltninger til beskyttelse afpersonoplysninger herunder passende adgangskontrol og en sikkerhedsplan.Kapitel IV: Registreredes rettigheder og tilsyn (artikel 17-20)Artikel 17: Information til registrerede og gennemsigtighedJf. artikel 17 forpligtiges IMI-aktører til i overensstemmelse med nationallovgivning samt artikel 10 eller 11 i direktiv 95/46/EF om databeskyttelse atinformere de registrerede om behandlingen af deres personoplysninger iIMI.Artikel 18: Ret til indsigt i, berigtigelse og sletning af oplysningerIMI-aktører forpligtes til i overensstemmelse med national lovgivning atsikre, at de registrerede kan få indsigt i deres personoplysninger, herunderret til at berigtige oplysninger eller få ulovligt behandlede oplysninger slet-tet inden for en frist på 60 dage.Artikel 19: Undtagelser og begrænsningerMedlemsstaterne forpligtes til at underrette Kommissionen, hvis de i hen-hold til artikel 13 i direktiv 95/46/EF om databeskyttelse indfører undtagel-ser til eller begrænsninger af de registreredes rettigheder, som fastsat i for-ordningsforslaget.Artikel 20: TilsynJf. artikel 20 fastsættes bestemmelser om koordineret tilsyn vedrørendekompetente myndigheders behandling af personoplysninger samt sikring afregistreredes rettigheder som følger den model, der er fastsat i artikel 28 idirektiv 95/46/EF om databeskyttelse samt artikel 46 og 47 i forordning(EF)45/2001 om behandling af personoplysninger i fællesskabsinstitutio-nerne.Kapitel V: Geografisk anvendelsesområde for IMI (artikel 21-22)Artikel 21: National anvendelse af IMIMedlemsstaterne gives mulighed for at anvende IMI-systemet i en ren nati-onal kontekst, dog inden for de rammer som er fastsat i artikel 21.Artikel 22: Informationsudveksling med tredjelande
6/9
Artikel 22 giver IMI-aktører i EU mulighed for at udveksle personoplysnin-ger med tredjelande og fastsætter betingelser for, hvornår denne udvekslingkan finde sted eksempelvis i henhold til bestemmelse som anført i bilag 1.Kapitel VI: Afsluttende bestemmelser (artikel 23-28)Artikel 23: Udøvelse af de delegerede beføjelserKommissionen gives i artikel 23 bemyndigelse til at vedtage delegerederetsakter vedrørende udvidelse af brugen af IMI, som omhandlet i artikel 4.Kommissionens beføjelser er tildelt for en ubegrænset periode.Artikel 24: Tilbagekaldelse af delegerede beføjelserI artikel 24 gives Europa-Parlamentet eller Rådet beføjelser til at tilbagekal-de de delegerede beføjelser, som er givet til Kommissionen i henhold tilforordningsforslagets artikel 3. Artikel 24 fastsætter ydermere procedurerfor tilbagekaldelse af delegerede beføjelser.Artikel 25: Indsigelse mod delegerede retsakterBåde Europa-Parlamentet og Rådet kan i henhold til artikel 25 gøre indsi-gelse mod en delegeret retsakt inden for en frist på to måneder, efter retsak-ten er blevet dem meddelt. Fristen kan forlænges med en måned på foran-ledning af Europa-Parlamentet eller Rådet. Hvis der gøres indsigelse, træderden delegerede retsakt ikke i kraft.Artikel 26: Tilsyn og rapporteringPå baggrund af oplysninger fra medlemsstaterne aflægger Kommissionen,jf. artikel 26, årligt en rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om, hvorle-des IMI fungerer. Derudover aflægger Kommissionen hvert tredje år rapporttil Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse vedrørende beskyt-telse af personoplysninger i IMI, herunder datasikkerhed.Artikel 27: OmkostningerI henhold til artikel 27 afholdes omkostningerne til udvikling, drift og vedli-geholdelse af IMI-systemet over EU’s almindelige budget.Medlemsstaterne derimod afholder omkostningerne til IMI-aktiviteter på na-tionalt niveau, herunder ressourcer til uddannelse, fremme og tekniske bi-stand (helpdesk) samt administration af systemet på nationalt niveau.Artikel 28: IkrafttrædenForordningen træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i Den EuropæiskeUnions Tidende jf. artikel 28.Bilag II bilag I oplistes de EU-retsakter, hvor IMI anvendes.Bilag III bilag II oplistes de EU-retsakter, hvor IMI potentielt vil kunne anvendes ifremtiden.
7/9

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 294 høres. Der foreliggerendnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet. IMCO-udvalget er relevantudvalg i Europa-Parlamentet, mens LIBE ligeledes vil afgive udtalelse tilIMCO.

5.

Nærhedsprincippet

IMI er et centraliseret IT-værktøj, der drives teknisk og administrativt afKommissionen, hvilket ikke kan gennemføres på medlemsstatsniveau. IfølgeKommissionen er der derfor behov for regler samt gennemførsel på EU-niveaugennem vedtagelse af en forordning.Regeringen deler Kommissionens vurdering. Medlemsstaterne vil ikke hverfor sig kunne etablere og drive et IT-kommunikationssystem som IMI, der isin natur er fælleseuropæisk, og som derfor nødvendiggør koordination og ud-vikling fra centralt hold. Forslaget strider derfor ikke med nærhedsprincippet.

6.

Gældende dansk ret

Bekendtgørelse nr. 1363 af 15. december 2009 om administrativt samarbejdemed kompetente myndigheder i andre EU/EØS-lande samt lov nr. 384 af 25.maj 2009 om tjenesteydelser i det indre marked beskriver brugen af IMI fsva.servicedirektivet (2006/123/EF).

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Det vurderes, at forslaget i sig selv ikke indeholder statsfinansielle konsekven-ser, da forslaget fastlægger allerede gældende administrativ praksis.Kommissionen afholder udgifter til drift, vedligeholdelse og teknisk udviklingaf IMI-systemet indenfor de rammer, som allerede er fastsat for de kommendebudgetår, og ifølge Kommissionen berører forordningsforslaget ikke beslut-ningerne om den flerårige finansielle ramme for tiden efter 2013.EBST vil som national IMI-koordinator varetage sine nuværende forpligtelserpå baggrund af bevilling som kontaktpunkt for servicedirektivet(2006/123/EF) i relation til retsakterne listet i forordningsforslagets bilag 1.Det samme gør sig gældende for de kompetente myndigheder involveret iIMI-systemet, som er underlagt forpligtelserne om administrativt samarbejde,jf. retsakterne listet i bilag 1. IMI har til formål at facilitere administrativt sam-arbejde over grænserne, og det forventes på denne baggrund, at myndigheder-nes omkostninger forbundet med grænseoverskridende sagsbehandling på sigtvil kunne reduceres.Eventuel fremtidig udvidelse af IMI vil være ledsaget af forudgående konse-kvensvurdering af administrative omkostninger og er derfor på nuværendetidspunkt ikke relevant.
8/9

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser i sig selv.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget skønnes ikke at have negative administrative konsekvenser for er-hvervslivet. Forslaget forventes derimod på sigt at kunne lette de administrati-ve byrder for erhvervslivet i forbindelse med grænseoverskridende økonomiskaktivitet i EU/EØS-området, da et forbedret administrativt samarbejde mellemeuropæiske myndigheder vil kunne bidrage til en reduktion af virksomheder-nes administrative byrder.

10.

Høring

Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget for konkurrenceevne, for-brugerspørgsmål og vækst. Der er på den baggrund modtaget følgende be-mærkninger:DI finder, at administrativt samarbejde over grænserne er vigtigt for funktio-nen af det indre marked og hilser et solidt retsgrundlag for IMI velkomment.DI undrer sig over, at ret til indsigt, berigtigelse og sletning følger nationaleregler, mens forordningen samtidig centralt fastsætter tidsfrist for berigtigelseog sletning på 60 dage. DI mener i denne forbindelse, at tidsfristen på 60 dageer lang tid for sletning af urigtige oplysninger. DI bemærker endvidere, at regi-strerede i systemet bør orienteres inden for en fælles fastsat frist.Håndværksrådet er enig i, at øget administrativt samarbejde og informations-udveksling mellem myndigheder på tværs af grænserne er afgørende for et vel-fungerende indre marked. Derfor støttes en udvidelse af IMI til nye områder.Håndværksrådet betoner, at en eventuel permanent udvidelse af IMI til udsta-tioneringsdirektivets (96/71/EF) område ikke må træde i stedet for målrettedeindsatser på enkeltområder for at øge håndhævelse af gældende regler.Landbrug og Fødevarer har ingen bemærkninger.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

De foreløbige tilkendegivelser fra medlemslandene indikerer, at de øvrigemedlemslande generelt er positive over for forslaget og støtter behovet foren forordning for anvendelsen af IMI, der også muliggør udvidelse af IMI tilandre områder.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter generelt initiativer, der forbedrer myndighedernes samar-bejde i EU, da det vil kunne lette sagsbehandlingen og reducere virksomhedersog borgeres administrative byrder i forbindelse med grænseoverskridende ak-tivitet og dermed fremme vækst og beskæftigelse. IMI er et væsentligt, prak-tisk redskab i denne forbindelse og har vist sig at være i stand til at minimerebarrierer for administrativt samarbejde.
9/9
Regeringen hilser forslaget til en forordning for brugen af IMI velkommen,idet en forordning vil klarlægge retsgrundlaget for IMI samt sikre transparensfor anvendelsen af IMI på de forskellige EU-retsakter.I det videre arbejde vil regeringen lægge vægt på, at Kommissionens forslagom en forordning for brugen af IMI vil inddrage konsekvensanalyser, herunderat også relevante kompetente myndigheder høres inden eventuel udvidelse afIMI til nye områder af EU-retten.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Vedoversendelse d. 20. marts 2011 blev udvalget ved grund- og nærhedsnotatorienteret om Kommissionens meddelelse om udvidelse af IMI(KOM(2011)75 endelig), hvor forordningsforslaget nævnes af Kommissio-nen.