Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 189
Offentligt
1085525_0001.png
1085525_0002.png
1085525_0003.png
1085525_0004.png
21. februar 2012.
Erhvervs- og Vækstministeriet.København, den 21. februar 2012.
a.
Erhvervs- og Vækstministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at erhvervs- og vækst-ministeren bemyndiges til at oprette en ikke-erhvervsdrivende forening (EXPO-foreningen) til gen-nemførelse af Danmarks deltagelse i verdensudstillinger, at der af midlerne på Erhvervs- og Vækst-ministeriets EXPO-konto for Danmarks deltagelse i verdensudstillinger kan indskydes startkapital iEXPO-foreningen, og at midlerne på kontoen kan udbetales som tilskud til EXPO-foreningen til gen-nemførelse af Danmarks deltagelse i verdensudstillinger.Udgiften er budgetteret til i alt ca. 16 mio. kr., hvoraf ca. 6,2 mio. kr. er afholdt i 2011, mens ca.9,8 mio. kr. afholdes i 2012. Udgiften i 2012 afholdes af videreførselsbeholdning under Erhvervs- ogVækstministeriets EXPO-konto på 2,8 mio. kr. samt af bidrag fra sponsorer (herunder slutafregningvedr. sponsoreringen af EXPO 2010) på ca. 7 mio. kr.Oprettelse af en EXPO-forening har til formål at sikre, at Danmarks deltagelse i verdensudstilling i2012 gennemføres på den mest effektive og billigste måde. EXPO-foreningens formål vil blive al-ment og offentligt, dvs. at fremme Danmarks image i værtslandet og globalt, i modsætning til en er-hvervsdrivende forening, som er underlagt lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, og hvis for-mål er at skabe profit til foreningens medlemmer.De seneste udstillingsdeltagelser siden EXPO 2000 har været gennemført ved anvendelse af eks-tern konsulentbistand, hvor vilkårene bl.a. har været, at konsulentvirksomheden har skullet stå for an-sættelse og administration af personale til brug for udstillingen uden betaling af overhead for denneydelse, og at sekretariatet skulle huses i Erhvervs- og Byggestyrestyrelsen (nu Erhvervsstyrelsen).Den konsulentvirksomhed, som hidtil har varetaget opgaven, er ikke længere til rådighed, og det vur-deres, at det ikke længere er muligt at opnå tilsvarende vilkår på markedet.Erhvervsstyrelsen, der har ansvaret for gennemførelse af verdensudstillinger, ønsker at finde enpermanent model for organisering af Danmarks deltagelse i verdensudstillinger. Modellen skal an-vendes ved afholdelse af EXPO 2012. Modellen vil derudover kunne anvendes til efterfølgende ver-densudstillinger i det omfang, det besluttes at deltage heri.Den praktiske gennemførelse af Danmarks deltagelse i en EXPO-udstilling forudsætter etableringaf et EXPO-sekretariat samt ansættelse af personale til udstillingsperioden. Personalebehovet afhæn-ger af den konkrete udstillings karakter. Personalebehovet kan variere fra omkring 45 til 120 perso-ner under udstillingsperioden, heri medregnet 15 - 40 guider, samt eventuelt serverings- køkken- ogbutikspersonale, hvoraf nogle vil være danske statsborgere, bosat i Danmark, andre udenlandskestatsborgere, bosat i udstillingslandet.
b.
BP000105
21. februar 2012.
2
Bemandingsbehovet i sekretariatet er omkring 4 - 6 personer i opbygningsfasen og sædvanligvis10 - 15 personer i udstillingsperioden. Behovet afhænger af værtslandets regler og krav vedr. byg-ningsgodkendelse, hygiejnekontrol, akkreditering mv.Det er vurderingen, at etableringen af en ikke-erhvervsdrivende forening til afholdelse af EXPO2012 er at foretrække frem for enten at løse opgaven på linje med andre opgaver i Erhvervsstyrelsen(dvs. i styrelsesregi) eller alternativt ved udbud af opgaven til en privat konsulentvirksomhed.Styrelsen dækker således normalt ikke et personalebehov som det, der skal anvendes til EXPO2012, der i sagens natur er temporært og derfor vil være vanskeligt at vedligeholde. Det er ej hellerhensigtsmæssigt, at ansættelse og administration af EXPO-personalet sker i styrelsesregi, idet der ertale om, at personalet skal løse en uvant opgave for en statslig styrelse, idet der som nævnt skal an-sættes bl.a. serverings- køkken- og butikspersonale.Hertil kommer, at sponsorernes behov for medindflydelse skal sikres uden at dette går ud over mu-ligheden for at kunne træffe og gennemføre hurtige politiske beslutninger. Disse forhold taler imod atudbyde opgaven til en privat konsulentvirksomhed og peger på etablering af en forening til afholdel-se af EXPO 2012 som den mest hensigtsmæssige løsning.Udgiften for deltagelse i hele EXPO 2012 er budgetteret til i alt ca. 16 mio. kr. Planlægningen ogafholdelse af udgifter til gennemførelsen er som planlagt allerede påbegyndt i 2011. Der er i 2011afholdt udgifter på ca. 6,2 mio. kr. til gennemførelsen af EXPO 2012. Af udgiften i 2012 på ca. 9,8mio. kr. afholdes 2,8 mio. kr. af videreførselsbeholdning under § 08.34.03.15. Danmarks deltagelse iverdensudstillinger. Erhvervsstyrelsen har aftaler med diverse sponsorer om at indbetale bidrag i2012 på de resterende ca. 7 mio. kr. Heri indgår indbetaling på ca. 4,8 kr. fra sponsorerne af EXPO2012 samt slutafregningen af Realdanias sponsorat på i alt 50 mio. kr. af EXPO 2010. Slutafregnin-gen, som forventes at resultere i en indbetaling på ca. 2,2 mio. kr., beror på det endelige af projektetsstatsautoriserede revisor undertegnede regnskab for EXPO 2010. Dette vil foreligge inden EXPO2012 åbner den 12. maj. De nævnte bidrag, som ifølge aftale med sponsorerne indbetales i 2012, vilblive bogført som en indtægt på § 08.34.03.15. Danmarks deltagelse i verdensudstillinger.Den nye EXPO-forenings bestyrelse skal bestå af Erhvervsstyrelsens direktør (eller dennes sted-fortræder) som formand, en repræsentant for Erhvervs- og Vækstministeriets departement samt den istyrelsen ressortansvarlige kontorchef.Foreningens medlemmer er den danske stat v/Erhvervsstyrelsen samt herudover en skiftende med-lemskreds bestående af de enkelte projekters hovedsponsorer, for EXPO 2012's vedkommende 4større virksomheder. Udover hovedsponsorerne kan også andre virksomheder være medlem af for-eningen vedrørende en bestemt udstilling mod at betale et medlemsbidrag fastsat af bestyrelsen.Medlemsrettighederne for staten, hovedsponsorerne og de øvrige medlemmer fastlægges nærmere iforeningens vedtægt.Til styring af hver enkelt udstilling/EXPO-deltagelse oprettes i foreningen en styregruppe beståen-de af bestyrelsen og en repræsentant fra hvert af projektets private medlemmer, altså hovedsponso-rerne. Styregruppen træffer de overordnede beslutninger inden for et kommissorium fastlagt af EX-PO-foreningens bestyrelse, så som for eksempel beslutning om valg af vinder af konkurrence om ar-kitektur og koncept for den danske pavillon og dens udstillingsindhold, budget og kommunikations-strategi. Hvert styregruppemedlem skal have én stemme i tilfælde af afstemning.Statens andel af finansieringen af de enkelte verdensudstillinger udbetales til foreningen som til-skud. Den private medfinansiering fra hovedsponsorernes indbetales direkte til foreningen. Forenin-gen har sin egen formue og aflægger regnskab og foretager bogføring efter samme regler som privateforeninger med de eventuelle tilpasninger, der følger af foreningens status som offentligt kontrolleretforening. Regnskabet revideres af en statsautoriseret revisor. Rigsrevisionen vil kunne foretage revi-sion, jf. lovbekendtgørelse om revisionen af statens regnskaber m.m.
21. februar 2012.
3
Medlemmerne hæfter alene for foreningens forpligtelser med deres tilskud/sponsorat. Dette gælderprincipielt også for staten. Da statens bestyrelsesmedlemmer i kraft af deres ansættelsesforhold i hen-holdsvis Erhvervs- og Vækstministeriets departement og Erhvervsstyrelsen er underlagt sædvanliginstruktionsbeføjelse i deres bestyrelsesarbejde, vil staten dog som arbejdsgiver hæfte for eventuelleansvarspådragende dispositioner, som bestyrelsesmedlemmerne måtte pådrage sig. Dette forudsætter,at bestyrelsesmedlemmerne konkret har handlet uagtsomt. Statens hæftelse for de statsligt ansattegælder også i tilfælde, hvor der ikke er givet instruktion i det konkrete tilfælde, jf. dansk rets almin-delige erstatningsregler.Foreningens vedtægter udarbejdes af Kammeradvokaten og skal godkendes af erhvervs- og vækst-ministeren, som også skal godkende ændringer i vedtægterne. Det vil i vedtægterne blive fastlagt, atforeningen ikke må have underskud på de enkelte projekter. Endvidere vil statens og de private ho-vedsponsorers hæftelse for foreningens forpligtelser blive beskrevet i vedtægterne, jf. ovenfor. Even-tuelle overskud på de enkelte projekter forbliver i foreningen til anvendelse i senere verdensudstillin-ger, som Danmark måtte beslutte at deltage i. Hvis foreningen opløses, skal eventuelle overskydendemidler betales tilbage til § 08.34.03.15. Danmarks deltagelse i verdensudstillinger.Hvert enkelt projekts leder/projektchef ansættes af bestyrelsen. Projektchefen ansætter i samrådmed bestyrelsen det øvrige projektsekretariat, der skal huses i Erhvervsstyrelsen. Bestyrelsen kan de-legere beslutningskompetence i konkrete sager til et bestyrelsesmedlem, herunder ansættelseskompe-tence. Det projektansatte personale i Danmark, herunder udstationeret personale, ansættes efter sta-tens overenskomster med de relevante personalegrupper, så det herunder sikres, at der ikke skeroverbetaling. Ansættelse uden for Danmark skal overholde det pågældende lands ansættelsesregler.Da der er tale om en offentligt kontrolleret forening, og da foreningens aktiviteter (verdensudstil-lingsdeltagelse) sædvanligvis vil være finansieret med mere end 50 pct. statslige midler, skal forenin-gen følge såvel EU's som de nationale udbudsregler afhængig af udbuddets størrelse.Tilsvarende skal foreningen være underlagt reglerne om aktindsigt.Foreningen skal kun være aktiv i forbindelse med gennemførelse af de enkelte verdensudstillings-deltagelser, der er besluttet af regeringen. Personale ansættes alene til gennemførelse af de besluttedeprojekter. Efter hver enkelt udstilling afskediges det ansatte personale umiddelbart ved udstillingenslukning, idet dog projektchef og regnskabsfunktion fortsættes nogle måneder efter afslutning, indtilpavillonen er nedtaget, beretningen er skrevet og regnskabet aflagt. Medlemmerne vedrørende denpågældende udstilling udtræder ligeledes ved udstillingens lukning.I perioder, hvor der ikke gennemføres EXPO-deltagelse, består foreningens sekretariat af en med-arbejder i Erhvervsstyrelsen, der har verdensudstillinger som arbejdsområde. Foreningen har såledesikke lønudgifter eller andre omkostninger, når der ikke gennemføres udstillinger.c.Finansudvalgets tilslutning søges, fordi der i den nuværende anmærkningstekst til finanslovens §08.34.03.15. Danmarks deltagelse i verdensudstillinger alene er hjemmel til at afholde udgifter tilgennemførelsen af en udstilling, men ingen hjemmel til oprettelse af en forening til gennemførelse afDanmarks deltagelse i verdensudstillinger. Tilslutningen søges nu, fordi der til gennemførelsen afEXPO 2012, der åbner den 12. maj 2012, umiddelbart skal ansættes yderligere personale i sekretaria-tet samt guider til pavillonen.Under henvisning til ovenstående anmodes Finansudvalget om tilslutning til, at erhvervs- ogvækstministeren bemyndiges til at oprette en ikke-erhvervsdrivende forening (EXPO-foreningen) tilgennemførelse af Danmarks deltagelse i verdensudstillinger, at der af midlerne under § 08.34.03.Danmarks deltagelse i verdensudstillinger kan indskydes startkapital i EXPO-foreningen, og at mid-
e.
21. februar 2012.
4
lerne på kontoen kan udbetales som tilskud til EXPO-foreningen til gennemførelse af Danmarks del-tagelse i verdensudstillinger.Der anmodes endvidere om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2012 op-tages følgende tekstanmærkning under § 8. Erhvervs- og Vækstministeriet, materielle bestemmelser:"Nr. 116 ad 08.34.03.Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at oprette en ikke-erhvervsdrivende forening (EX-PO-foreningen) til gennemførelse af Danmarks deltagelse i verdensudstillinger. "Udgiften i 2012 på ca. 9,8 mio. kr. afholdes af dels videreførselsbeholdning på 2,8 mio. kr. under §08.34.03, Danmarks deltagelse i verdensudstillinger dels bidrag fra sponsorer (herunder slutafregningvedr. sponsoreringen af EXPO 2010) på ca. 7 mio. kr., som vil blive indtægtsført i 2012 under §08.34.03. Danmarks deltagelse i verdensudstillinger.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 21. februar 2012
OLESOHN/ Jakob EjlersTil Finansudvalget.