Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 185
Offentligt
1084152_0001.png
1084152_0002.png
1084152_0003.png
1084152_0004.png
1084152_0005.png
1084152_0006.png
1084152_0007.png
1084152_0008.png
1084152_0009.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. februar 2012

Kommissionens meddelelse: ”En handlingsplan om bedre adgang til

finansiering for SMV’er” (KOM (2011) 870)

1.

Resumé

Kommissionen fremlagde den 7. december 2011 meddelelsen ”En hand-lingsplan om bedre adgang til finansiering for SMV’er” (KOM (2011)870).Meddelelsen præsenterer en række politikker, som Kommissionen forfølgermed henblik på at gøre det lettere for Europas 23 mio. små og mellemstorevirksomheder (SMV’er) at få adgang til finansiering. En lettelse afSMV’ers adgang til finansiering skal bidrage til væksten i Europa og er ethøjt prioriteret mål i bl.a. Kommissionens akt for det indre marked (KOM(2011) 206), Europa 2020-strategien (KOM (2010) 2020) samt i "SmallBusiness Act" for Europa (KOM (2011) 78).Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

2.

Baggrund

Kommissionen fremlagde den 7. december 2011 meddelelsen ”En hand-lingsplan om bedre adgang til finansiering for SMV’er” (KOM (2011) 870).Det fremhæves i meddelelsen, at vanskeligheder med at få adgang tilfinansiering er en af de største hindringer for små og mellemstore virksom-heders (SMV'ers) vækst. SMV'er er ifølge Kommissionen i høj gradafhængige af banklån som ekstern finansiering, og Kommissionenunderstreger, at der bør stilles egnede alternativer til rådighed forSMV’erne.På den baggrund præsenterer meddelelsen en række politikker, som Kom-missionen forfølger med henblik på at gøre det lettere for Europas 23 mio.SMV’er at få adgang til finansiering. Dette skal ifølge Kommissionen bi-drage til væksten i Europa.
2/9
En lettelse af SMV’ers adgang til finansiering er et højt prioriteret mål i bl.a.Kommissionens akt for det indre marked (KOM (2011) 206), Europa 2020-strategien (KOM (2010) 2020) og i "Small Business Act" for Europa (KOM(2011) 78).

3.

Formål og indhold

Det fremgår af meddelelsen, at Kommissionen på forskellig vis vil søge atøge adgangen til finansiering for SMV’er. For det første vil Kommissionengennem

reguleringsmæssige ændringer

gøre SMV’er mere synlige for in-vestorer samt gøre markederne mere tilgængelige for SMV’er. For det andetvil Kommissionen gennem

EU’s finansielle foranstaltninger for SMV’er

afhjælpe markedssvigt (fx et opsplittet venturekapitalmarked), som Kom-missionen vurderer, begrænser SMV'ers vækst. Endelig vil Kommissionenfor det tredje med

andre foranstaltninger til forbedring af miljøet for

SMV’er

bruge sin rolle som koordinator til, navnlig i samarbejde med med-lemsstaterne, at udveksle eksempler på bedste praksis og til at udvikle sy-nergier mellem aktioner på nationalt plan og EU-plan, og derigennem for-bedre adgangen til finansiering.Konkret fremhæves følgende elementer i Kommissionens meddelelse forhvert af de tre ovenfornævnte områder:

Reguleringsmæssige ændringer:

Ved at anvende regulering vil Kommissionen gøre SMV'er mere synligeover for investorer samt gøre markeder mere attraktive og tilgængelige forSMV'er. Der fremhæves følgende reguleringsmæssige foranstaltninger imeddelelsen:Forbedring af de reguleringsmæssige rammer for venturekapital:Kommissionen fremsatte 7. december 2011 forslag til forordning omindførelse af en ny europæisk venturekapitalordning (KOM(2011)860), somhar til formål at bidrage til finansiering af vækst i SMV’er. Derudover vilKommissionen i 2012 foretage en undersøgelse af forholdet mellemtilsynsmæssig lovgivning og bankers og forsikringsselskabers venture-kapitalinvesteringer samt afslutte sin undersøgelse af skattemæssigehindringer for grænseoverskridende venturekapitalinvesteringer.Statsstøtteregler med betydning for SMV'ers adgang til finansiering:Kommissionen fremhæver, at man senest i 2013 tager den generellegruppefritagelsesforordning op til revision sammen med en rækkeretningslinjer for statsstøtte, herunder for risikokapital, for at nå mål-sætningerne for Europa 2020-strategien og dække SMV'ernes behov.Bedre adgang for SMV'er til kapitalmarkeder: Kommissionen foreslår enrække reguleringsmæssige ændringer for at forbedre SMV'ers adgang tilkapitalmarkeder:-Mere synlige SMV-markeder:Kommissionen har i direktiv ommarkeder for finansieringsinstrumenter (Direktiv 2004/39/EC)foreslået at betegne multilaterale handelsfaciliteter (MHF), der
3/9
opfylder en række kriterier, som SMV-vækstmarkeder. Betegnelsenskal ifølge Kommissionen gøre det muligt for disse SMV-markederat blive mere synlige, tiltrække investorer og blive mere likvide.-Mere synlige noterede SMV'er:Kommissionen fremhæver forslagettil ændring af direktivet om gennemsigtighed (Direktiv2004/109/EF), der har til formål at skabe bedre adgang til reguleredeinformationer i Europa og gøre det lettere at få adgang tilinformationer af høj kvalitet om noterede SMV'er.Forenkling af reglerne om regnskabsaflæggelse for noteredeSMV'er:Kommissionen fremhæver forslag til ændring afregnskabsdirektiverne (Direktiv 78/660/EEC og 83/349/EEC), derbl.a. skal forenkle og forbedre regnskabsreglerne for SMV'er.
-
Gennemgang af bankkapitalkravenes indvirkning på SMV'er: Kommissionenvil på grundlag af rapport og henstillinger fra Den EuropæiskeBanktilsynsmyndighed (EBA) overveje passende foranstaltninger i forhold tilspørgsmålet om risikovægtning af SMV'er i forbindelse med forslaget til CRDIV og CRR (KOM (2011) 0452 og KOM (2011) 0453).Hurtigere gennemførelse af direktivet om forsinkede betalinger: Detfremhæves i meddelelsen, at forsinkede betalinger koster europæiskevirksomheder dyrt. Kommissionen henstiller derfor til, at medlemsstaternefremskynder gennemførelsen af direktivet om forsinkede betalinger (Direktiv2011/7/EU) i forhold til fristen for gennemførelse i marts 2013.En innovativ europæisk ordning for sociale iværksætterfonde: For at støttefinansiering af sociale virksomheder – som ofte er SMV’er - harKommissionen den 7. december 2011 fremlagt forslag til en europæiskordning for sociale iværksætterfonde (KOM (2011) 862), som indebærer, atEU-fonde kan specialisere sig på dette område og markedsføres i hele EUunder en specifik og let genkendelig betegnelse. Kommissionen henstiller til,at forordningen vedtages inden udgangen af 2012.

EU’s finansielle foranstaltninger for SMV’er

Kommissionen vil fortsætte med at anvende EU's budget til at lette SMV'ersadgang til finansiering for på den måde at afhjælpe markedssvigt, sombegrænser SMV'ers vækst. EU-interventioner skal have en tydelig merværdiog supplere finansielle ressourcer på nationalt plan samt mobilisereyderligere finansiering ("finansiel multiplikatorvirkning"). Kommissionenfremhæver i denne forbindelse følgende initiativer:
4/9
Foranstaltninger til forbedring af långivning til SMV'er: Kommissionen harfremsat forslag til en udvidelse af EU's lånefinansieringsinstrument medhenblik på at forbedre långivningen til SMV'er, herunder forsknings- oginnovationsdrevne SMV'er. Instrumentet omfatter en lånegarantifacilitet underprogrammet for virksomheders konkurrenceevne og små og mellemstorevirksomheder (COSME-programmet) og et SMV-vindue under Horizon 2020-lånefaciliteten.Derudover har Kommissionen fremsat forslag til en særlig akse formikrofinansiering og socialt iværksætteri under EU-programmet for socialudvikling og innovation.Endelig fremhæves det, at Den Europæiske Investeringsbank (EIB)fortsætter sin låneaktivitet til SMV'er. EIB og EIF vil fortsat skabe synergiergennem risikodeling, herunder med henblik på securitisering af SMV'erslånefinansieringsporteføljer, til dels i samarbejde med Kommissionen.Foranstaltninger til forbedring af adgang til venturekapital og andenrisikofinansiering: Kommissionen har fremsat forslag til for det første enudvidelse af EU’s egenkapitalfinansieringsinstrument med henblik på atforbedre SMV'ers adgang til venturekapital og anden risikofinansiering.Instrumentet vil blive finansieret over COSME og Horizon 2020-programmet.For det andet har Kommissionen fremsat forslag til oprettelse afinvesteringsinstitutforeninger (funds-of-funds) inden for EU's egenkapital-finansieringsinstrument for at skaffe kapital til venturekapitalfonde, der særligtsigter på at foretage investeringer i mere end én medlemsstat.Derudover vil EIB-gruppen fortsat støtte SMV'ers vækst gennem en langrække egenkapitalprodukter.

Andre foranstaltninger til forbedring af miljøet for SMV’er med

henblik på adgang til finansiering

Endelig vil Kommissionen bruge sin rolle som koordinator til, i samarbejdemed medlemsstaterne, at udveksle eksempler på bedste praksis og udviklesynergier mellem aktioner på nationalt plan og EU-plan. I denne forbindelsefremhæves følgende initiativer i meddelelsen:Bedre adgang til oplysninger for SMV'er: SMV'er vil ifølge Kommissionenhave gavn af at få lettere adgang til oplysninger på lokalt og regionalt plan.Kommissionen vil for det første styrke Enterprise Europe Network'sfinansielle rådgivningsfunktion for at give SMV'er bedre adgang tiloplysninger om de forskellige finansieringskilder som supplement tileksisterende nationale informationsstrukturer. For det andet vilKommissionen etablere en enkelt flersproget onlineportal, som omfatter deforskellige EU-finansieringskilder, der er tilgængelige for SMV'er.Øget overvågning af SMV-udlånsmarkedet: Kommissionen vil samarbejdemed banksammenslutninger og søge rådgivning hos andre berørteinstitutioner (ECB, EBA) for at udbygge den analytiske model for SMV-långivning. Dette skal give øget sammenlignelighed og mere sammen-
5/9
hængende metodologi, hvilket ifølge Kommissionen vil muliggøre bedre ogmere evidensbaseret politikudformning.Fremme kvalitativ rating: Kvalitative resultatindikatorer – virksomheds-ejerens resultatliste, virksomhedens konkurrenceevne på markedet ellerandre immaterielle aktiver – er ifølge Kommissionen afgørende somsupplement til standardvurderingen af SMV'er. Kommissionen vil derforfremme udveksling af god praksis og henstiller til banksektoren og SMV-organisationer at fremme brugen af kvalitativ rating som middel til atsupplere den kvantitative standardvurdering af SMV'ers kreditværdighed.Stimulere aktiviteten hos "business angels" og investeringer på tværs afgrænserne: Business angels stiller både finansiering og ledelseserfaring tilrådighed i forbindelse med investeringer, hvilket ifølge Kommissionen øgersandsynligheden for nyetablerede virksomheders overlevelse. Derfor vilKommissionen 1) henstille til samfinansieringer med business angels iforskellige former i samarbejde med EIF og medlemsstaterne inden formulighederne under strukturfondene, 2) overveje foranstaltninger tilvidereudvikling af matching af virksomheder og investorer på tværs afgrænserne ud fra forslag fra en ekspertgruppe i 2012 og 3) forbedrematching af udbud af og efterspørgsel efter venturekapital inden forEnterprise Europe Network.Fremme oplysninger om SMV'ers adgang til kapitalmarkeder:Kommissionen fremhæver, at det er nødvendigt at øge mellemstorevirksomheders adgang til oplysninger om fordele og omkostninger vednotering. Kommissionen vil derfor sammen med de berørte parter iforummet for SMV-finansiering fortsat bidrage til oplysningskampagner ogudarbejde en europæisk informationsvejledning for virksomheder, somønsker at blive børsnoterede. Derudover vil Kommissionen fremmeetablering af et uafhængigt institut for at fremme analyser og forskningvedrørende børsnoterede mellemstore virksomheder.Politiksamordning og – gennemførelse: Kommissionen vil fortsætte sitarbejde inden for forummet for SMV-finansiering for at undersøge nyestrategier for at fremme SMV'ers adgang til finansiering.Kommissionen henstiller til 1) at medlemsstater og sammenslutninger afberørte parter etablerer nationale fora for SMV-finansiering for at findeløsninger med henblik på øget adgang til finansiering og 2) at banker, andrefinansieringsinstitutter og SMV-sammenslutninger indfører nationaleadfærdskodekser og retningslinjer for at øge gennemsigtigheden i udlåns-processen og støtte kreditformidlerfunktioner.I 2012 har Kommissionen desuden til hensigt at gennemgå nuværendeudlånspraksis, herunder gennemsigtighedsmekanismer. Ud fra resultatet afdenne gennemgang vil Kommissionen overveje at iværksætte regulerendeindgreb for at henstille til ansvarlig og gennemsigtig långivning til SMV'er.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Ikke relevant.
6/9

5.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

6.

Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-sekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Meddelelsen har været i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne,Vækst og Forbrugerspørgsmål. I den forbindelse er der indkommet følgendebemærkninger:Ifølge Dansk Erhverv står mange virksomheder over for store udfordringermed hensyn til finansiering og kapitalfremskaffelse, og Dansk Erhverv fin-der det derfor positivt og nødvendigt, at Kommissionen har taget en rækkeinitiativer til at forbedre adgangen til finansiering.Dansk Erhverv mener, at der er sket en skærpelse af kreditvilkårene bl.a.som følge som den økonomiske krise. Det er imidlertid Dansk Erhvervs op-fattelse, at der derudover eksisterer nogle uhensigtsmæssigheder, som talerfor en stimulering af kapitalmarkedet og udvikling af flere finansielle tilbudtil virksomhederne.Dansk Erhverv finder, at det er et godt princip at inddrage slutbrugerne iforbindelse med regulering og tilrettelæggelse af lovgivningsinitiativer, ogat dette bør gøre sig gældende bl.a. i forbindelse med spørgsmål om finan-siering og kapitalfremskaffelse. Derudover henleder Dansk Erhverv op-mærksomheden på udvikling og implementering af det indre marked og be-hovet for at fremme især de mindre virksomheders udfoldelse på internatio-nale markeder.
7/9
Dansk Erhverv fremhæver, at man er tilhænger af et velfungerende indremarked for kapital, herunder ventureinvesteringer, og at man derfor støtterinitiativer, der forbedrer omsætningen af investeringer på det indre marked.For så vidt angår mere gennemsigtige og synlige SMV-markeder, bemærkerDansk Erhverv, at man støtter initiativer, der kan forbedre opmærksomhedenangående mulighederne for at investere i SMV’er.Dansk Erhverv mener, det er således hensigtsmæssigt at undtage virksom-heder fra unødvendige rapporteringskrav. Dansk Erhverv fremhæver derud-over, at man kan støtte en fremskyndelse af ”late payments” direktivets im-plementering i dansk lovgivning, hvis det kan ske, uden at påvirke kvalite-ten af den nationale implementering negativt.Dansk Erhverv bemærker desuden, at man finder det positivt, at der medblandt andet COSME-programmet etableres låne- og kapitalinstrumenter tilSMV’er. Endelig deler Dansk Erhverv Kommissionens ønske om at infor-mere virksomhederne bedre.DI bemærker, at de mindre og mellemstore virksomheder blev særligt hårdtramt af den finansielle krise, hvorfor DI er enig med Kommissionen i, at derer behov for en styrket indsats for at forbedre virksomhedernes adgang tilfinansiering.DI bemærker, at man finder det vigtigt at sikre, at en eventuel regulering afventurekapitalfonde ikke ender med at virke mod hensigten ved at gøre detuattraktivt for venturekapitalfondene at investere i europæiske virksomhe-der. Der henvises i denne forbindelse til selvstændigt høringssvar fra DIvedr. Kommissionens forslag om europæiske venturekapitalfonde.DI er usikker på, hvorvidt det at indføre et særligt ”europæisk markedsfø-ringspas” for sociale iværksætterfonde vil lette adgangen til kapital for soci-aløkonomiske virksomheder.DI er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt at sikre, at den øgede regu-lering af den finansielle sektor ikke fører til en yderligere forværring afvirksomhedernes adgang til risikovillig kapital. På den baggrund anbefalerDI, at Kommissionen inden implementering foretager en samlet makroøko-nomisk konsekvensanalyse af både CRD IV og Solvens II.DI bemærker, at det er vigtigt, at Kommissionen i forbindelse med gennem-gangen og en eventuel efterfølgende revision af statsstøttereglerne fortsatsikrer en effektiv håndhævelse af kontrollen med statsstøtten i EU.DI hilser det velkomment, at Kommissionen ønsker at mindske byrderne forbørsnoterede mindre og mellemstore virksomheder eksempelvis ved at af-skaffe kravet om kvartalsrapporter. DI forventer imidlertid, at større børsno-terede selskaber fortsat vil udsende en form for kvartalsmeddelelser, hvilket
8/9
ifølge DI underbygger Kommissionens vurdering af konsekvenserne for in-vestorerne. DI hilser det endvidere velkommen, at Kommissionen vil for-bedre adgang til information om børsnoterede mindre og mellemstore virk-somheder og dermed forbedre deres muligheder for at skaffe finansiering.DI er enig i behovet for, at Kommissionen undersøger CRD IV og CRR-reguleringens betydning for de mindre og mellemstore virksomheders ad-gang til finansiering. DI bemærker desuden, at man finder, at implemente-ringen af Basel III ligeledes medfører en række udfordringer for både kort-fristet og langfristet eksportkredit.DI hilser Kommissionens initiativer velkommen i forhold til at styrke ad-gang til lånekapital, og fremhæver fordelene ved et styrket mezzaninkapi-talmarked. DI opfordrer til, at Kommissionen ikke alene stiller kapital til rå-dighed som mezzaninkapital, men at Kommissionen ligeledes stiller kapitaltil rådighed for en mezzaningarantifacilitet. En mezzaningarantifacilitet vilifølge DI gøre kapitalformen attraktiv for en større kreds af virksomheder.DI er enig med Kommissionen i, at der er behov for at styrke informations-indsatsen over for virksomhederne. DI vurderer, at Enterprise Europe Net-work har opbygget en solid viden om EU’s forskellige støtteordninger. Doger kendskabet til Enterprise Europe Network ifølge DI relativt lavt, og detkan med fordel styrkes gennem et tættere samarbejde med de eksisterendenationale ordninger. DI vil omvendt fraråde, at Enterprise Europe Networkskal til at opbygge viden og ekspertise om andet end europæiske initiativer.DI støtter ideen om en online-portal, som skal informere virksomhederneom de forskellige ordninger under EU. DI gør imidlertid opmærksom på, atKommissionen allerede har etableret en række portaler med samme formålbl.a.www.access2finance.euogwww.gate2growth.com,hvorfor DI opfor-drer til, at erfaringerne med disse portaler bliver evalueret, inden Kommis-sionen udvikler endnu en portal.Landbrug & Fødevarer bemærker, at man er enig i behovet for at gøre enekstra indsats overfor den virksomhedsgruppe, som meddelelsen er rettetmod, da disse virksomheder ifølge Landbrug & Fødevarer i særlig grad erramt af finansklemmen.Landbrug & Fødevarer fremhæver desuden, at det er afgørende for finans-markedernes funktion, at tilliden til de offentlige finanser snarest genetable-res, og at finansvirksomhedernes soliditet samtidig bør styrkes. Landbrug &Fødevarer understreger, at dette imidlertid bør ske i en hastighed og i et om-fang, der ikke hæmmer den økonomiske vækst.Landbrug & Fødevarer bemærker, at bank- og realkreditfinansiering er detraditionelle finansieringskilder for SMV’er, og at disse finansieringskilderogså fremover vil være de vigtigste finansieringskilder for landbrugs- og fø-devareerhvervets virksomheder. I denne forbindelse fremhæver Landbrug &Fødevarer, at statslige garantiordninger i den nuværende usikre situation på
9/9
kapitalmarkedet ofte er en forudsætning for adgang til den nødvendige fi-nansiering, og at rammerne for disse ordninger bør udbygges og primær-landbruget bør sikres adgang hertil på lige fod med andre virksomheder.Endelig bemærker Landbrug & Fødevarer, at regeringens udvalg for er-hvervsobligationer skal se på mulighederne for, at SMV’erne kan benytteandre finansieringskilder end traditionelle banklån herunder erhvervsobliga-tioner, og at det i denne forbindelse er vigtigt at holde sig for øje, hvordanudviklingen i EU’s politik for SMV’er kan understøtte dette.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Ikke relevant.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen. Regeringen anseradgang til finansiering for SMV’er som et vigtigt tema - såvel nationalt som påEU-niveau - i forbindelse med at fremme vækst og beskæftigelse.Regeringen arbejder for at fremme en række af de i meddelelsen nævnte initia-tiver under det danske EU-formandskab.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg. Flereaf de i meddelelsen nævnte forslag er imidlertid selvstændigt blevet forelagtFolketingets Europaudvalg.