Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 181
Offentligt
1082297_0001.png
1082297_0002.png
1082297_0003.png
1082297_0004.png
1082297_0005.png
14. februar 2012.
Erhvervs- og Vækstministeriet.København, den 14. februar 2012.
a.
Erhvervs- og vækstministeren anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at erhvervs- og vækst-ministeren kan etablere en ordning, hvorved Finansiel Stabilitet A/S mod betaling af en garantiprovi-sion kan udstede en individuel statsgaranti i det specifikke tilfælde med en fusion mellem to pengein-stitutter, hvoraf mindst det ene er nødlidende eller forventeligt nødlidende, og hvor det fortsættendeinstitut er levedygtigt. Ordningen følger i al væsentlighed beskrivelsen om mulighed for individuelstatsgaranti i forbindelse med fusioner i Akt 181 af 7. september 2011.Gennem efteråret 2011 har der pågået forhandlinger i EU-regi om en harmoniseret ordning medudstedelse af individuelle statsgarantier efter fælles europæiske regler. Den 30. november 2011 be-sluttede EU-landene, at det fortsat er op til de enkelte medlemslande at etablere egne garantiordnin-ger inden for de retningslinjer, som EU-Kommissionen udsteder.EU-Kommissionens retningslinjer er udmøntet i en meddelelse om anvendelse af statsstøttereglerpå støtteforanstaltninger til fordel for banker i forbindelse med finanskrisen fra og med den 1. januar2012.Samtidig hermed har EU-Kommissionen tilkendegivet over for Erhvervs- og Vækstministeriet, atden ordning med individuelle statsgarantier, der er beskrevet i Akt 181 af 7. september 2011 skaltilpasses Kommissionens meddelelser om statsstøtte til banker i forbindelse med finanskrisen. Ord-ningen skal derfor ændres således, at ordningen vil kunne anvendes af alle danske pengeinstitutter iforbindelse med en fusion, uanset om de tidligere har fået udstedt en individuel statsgaranti, underforudsætning af, at mindst et af de involverede pengeinstitutter er nødlidende eller forventeligt nødli-dende institut.Loftet for de samlede garantier udstedt under ordningen fastholdes på 40 mia. kr.Nærværende aktstykke omhandler således en tilpasning af den ordning, som Finansudvalget god-kendte ved Akt 181 af 7. september 2011.Med henblik på at understøtte sektorbaserede markedsorienterede kriseløsninger blandt pengeinsti-tutter, indføres en ordning, hvorefter pengeinstitutter frem til udgangen af 2013 kan ansøge om enindividuel statsgaranti i forbindelse med en fusion, hvor mindst ét af de to fusionerende pengeinsti-tutter er nødlidende eller forventeligt nødlidende. Et nødlidende institut defineres som et institut, derikke lever op til lovgivningens kapitalkrav. Et forventeligt nødlidende institut defineres som et insti-tut, hvor der efter Finanstilsynets vurdering er en betydelig risiko for, at instituttet inden for den nær-meste fremtid på 12-18 måneder vil komme i konflikt med centrale krav i lovgivningen om kapital-eller likviditetskrav, hvis det fortsætter som selvstændigt. Kravet om, at der skal være tale om fusio-
b.
BP000102
14. februar 2012.
2
ner, der involverer et nødlidende eller forventeligt nødlidende institut skyldes, at EU-Kommissionensstatsstøtteretlige kriseregime for den finansielle sektor forudsætter, at der er tale om statsstøtte i for-bindelse med håndtering af krisesituationer i ét eller flere pengeinstitutter. Ordningen vil understøtteprivatbaserede kriseløsninger for institutter, der er eller efter Finanstilsynets vurdering forventeligtvil blive nødlidende inden for en kort periode.Hvis der er tale om udstedelse af en ny individuel statsgaranti til afløsning af en eksisterende indi-viduel statsgaranti, er det en forudsætning for anvendelsen af ordningen, at statens risiko for tab pågarantierne og eventuelle statslige kapitalindskud reduceres væsentligt i forhold til en situation, hvorde to institutter fortsætter hver for sig.Hvis der er tale om udstedelse af en ny individuel statsgaranti, som ikke er til afløsning af en eksi-sterende garanti, skal tildelingen ske på et forsvarligt grundlag, jf. vurderingen i den tidligere ordningmed individuelle statsgarantier i lov nr. 68 af 3. februar 2009.Loftet for de samlede garantier udstedt under ordningen fastsættes til 40 mia. kr.Hvis en fusion imellem to pengeinstitutter, jf. ovenfor, udløser forfald af eksisterende seniorgældtil betaling, vil der kunne søges om aftale en individuel statsgaranti, som vil kunne have op til sammestørrelse som den forfaldne seniorgæld. Der fastsættes et loft over de samlede garantier udstedt underdenne ordning på 10 mia. kr.Aftaler om individuelle statsgarantier indgås af Finansiel Stabilitet A/S, der administrerer ordnin-gen på vegne af staten i henhold til regler fastsat af erhvervs- og vækstministeren, der udover neden-stående vilkår vil omfatte regler, der svarer til de regler som blev anvendt i forbindelse med FinansielStabilitet A/S’ administration af den tidligere ordning med individuelle statsgarantier, jf. lov nr. 68 af3. februar 2009. Som det også var gældende under den tidligere ordning med individuelle statsgaran-tier, er det Finansiel Stabilitet A/S, der varetager statens interesser som investor og potentiel kreditori det fortsættende pengeinstitut.Hvis ét eller begge af de fusionerende pengeinstitut i forvejen har en individuel statsgaranti i med-før af lov nr. 68 af 3. februar 2009, kan der maksimalt ansøges om en ny individuel statsgaranti sva-rende til det samlede beløb for de garantier, der er udstedt til institutterne. Hvis der i forbindelse medfusionen forfalder seniorgæld til betaling, vil der dog også kunne søges om individuel statsgaranti foret beløb op til det forfaldne beløb.En ny individuel statsgaranti udstedt i forbindelse med en fusion kan have en løbetid på op til 5 år,dog ikke længere end til 31. december 2016, og kun en tredjedel af garantien kan have en længereløbetid end 3 år. Herved sikres en gradvis udfasning af garantien. Garantien må ikke udstedes med enløbetid på mindre end 3 måneder.Individuelle statsgarantier vil blive udstedt i overensstemmelse med de krav, vilkår og forudsæt-ninger for ansøgning og udstedelsen af garantien, der fremgår af Akt 181 af 7. september 2011. Dethar den konsekvens, at Finansiel Stabilitet A/S’ indgåelse af aftaler om individuel statsgaranti bl.a.forudsætter, at:• Der er tale om fusion i henhold til § 12 a i LBK nr. 972 af 13. august 2010 af konkurrenceloven.• Der foreligger en troværdig likviditetsplan.• Finanstilsynet vurderer, at det fortsættende institut har en holdbar forretningsmodel jf. § 344, stk.3 i lov om finansiel virksomhed.• Finanstilsynet kan godkende sammenlægningen jf. § 204 i lov om finansiel virksomhed.Er de fusionerende institutter begge under skærpet tilsyn af Finanstilsynet, vil det således være enforudsætning for at kunne ansøge om en individuel statsgaranti, at Finanstilsynet vurderer, at detfortsættende institut er levedygtigt, jf. kravet om godkendelse af forretningsplan og sammenlægning.I forbindelse med vurderingen af levedygtighed vil Finanstilsynet blandt andet fokusere på om detfortsættende institut har tilstrækkelig kapital til at klare realistiske fremtidige stress scenarier for dekommende år, og om instituttet har realistiske og realiserbare planer i forhold til at kunne håndterer
14. februar 2012.
3
forudsebare udfordringer som fx den fremtidige funding og de kommende forøgede kapitalkrav. Derkan selvsagt på trods heraf efterfølgende indtræffe begivenheder af et uventet omfang, der har somkonsekvens, at instituttet efterfølgende ikke længere kan opfylde lovgivningens krav til kapital og li-kviditet.Finanstilsynet meddeler Finansiel Stabilitet A/S sin vurdering af holdbarheden af det fortsættendeinstituts forretningsmodel, og Finansiel Stabilitet A/S skal lægge denne vurdering til grund ved be-handling af ansøgningen. Såfremt Finansiel Stabilitet A/S har bemærkninger til vurderingen, drøftesdisse med Finanstilsynet.Finansiel Stabilitet A/S vil i forbindelse med vurderingen af, om udstedelsen af garantien kan an-ses som forsvarlig, kunne fastsætte samtlige de vilkår for udstedelsen, som Finansiel Stabilitet A/Svurderer som værende nødvendige af hensyn til forsvarligheden. Det i lighed med hvad der var gæl-dende under den tidligere ordning med individuelle statsgarantier, der blev indført med lov nr. 68 af3. februar 2009, idet det er Finansiel Stabilitet A/S, der varetager statens interesser som investor ogpotentiel kreditor i det fortsættende pengeinstitut.I forbindelse med forsvarlighedsvurderingen, og muligheden for at imødekomme ansøgningensamt fastlæggelse af løbetiden for den individuelle statsgaranti, er det væsentligt, at Finansiel Stabili-tet A/S vurderer det fortsættende pengeinstituts likviditetsplan efter udløbet af garantien som trovær-dig. Herunder kan der fx ligge et krav om en gradvis nedbringelse af de statsgaranterede lån. Det skalbemærkes, at en vurdering af likviditetsplanen vil være forbundet med usikkerhed, idet de økonomi-ske markeder endnu ikke er stabiliseret, hvorfor Finansiel Stabilitet A/S må foretage det bedste skønud fra de på tidspunktet givne forudsætninger og oplysninger.Finansiel Stabilitet A/S kan ved beslutning om tildelingen af garantien tage Nationalbankens låne-ordning med i sine overvejelser.Ud over vilkår som led i forsvarlighedsvurderingen, vil en aftale om individuel statsgaranti indgåetaf Finansiel Stabilitet A/S skulle indeholde følgende bestemmelser, der skal være gældende i garanti-perioden:• Det fortsættende pengeinstitut kan ikke udbetale udbytte.• Det fortsættende pengeinstitut må ikke foretage kapitalnedsættelser, hvor beløbet udbetales til ak-tionærer, garanter eller andelshavere, iværksættes nye tilbagekøbsprogrammer af egne aktier, ud-stedes fonds- eller friaktier til favørkurs eller i øvrigt gøres brug af lignende fordelagtige ordnin-ger. Dette gælder dog ikke helt eller delvis tilbagekøb af statens aktier som led i en afvikling af etstatsligt kapitalindskud i det fortsættende institut.• Der må ikke igangsættes nye aktieoptionsprogrammer eller andre lignende ordninger til direktio-nen, og eksisterende programmer og andre lignende ordninger må ikke forlænges eller fornyes.Pengeinstitutterne kan foreløbig søge om og få udstedt individuel statsgaranti frem til senest den30. juni 2012, dog maksimalt frem til udgangen af 2013. Ansøgnings- og udstedelsesperioden hæn-ger sammen med EU-Kommissionens regime for godkendelse af sådanne statsstøtteordninger. EU-Kommissionen kan alene godkende ansøgningsperioden for op til et halvt år ad gangen, hvorfor pe-rioden for ansøgninger og udstedelse alene er fastlagt frem til 30. juni 2012.Den tidligere ordning med individuelle statsgarantier, der blev indført med lov nr. 68 af 3. februar2009 fandt på samme vilkår anvendelse på Grønland og Færøerne. Det er derfor naturligt, at de tonye ordninger også finder anvendelse for danske pengeinstitutter, herunder institutter på Grønland ogFærøerne. Det drøftes i den forbindelse med de respektive landsstyrer, om Grønland og Færøerne øn-sker at være omfattet af ordningen med individuel statsgaranti.Pengeinstituttet skal betale en risikobaseret garantiprovision for statsgarantien, som tilfalder sta-ten. Udgangspunktet for fastsættelsen af garantiprovisionen er det af EU-Kommissionen p.t. fastsatteminimumsniveau for institutter uden rating på 1,35 pct., jf. Kommissionens meddelelse af 6. decem-ber 2011. Hertil lægges et tillæg, der er stigende i garantiens løbetid, således at der i det første år
14. februar 2012.
4
tillægges 0,65 pct., det andet år 0,75 pct. og det tredje år og frem 0,90 pct. Såfremt EU-Kommissio-nens minimumsniveau sættes op, vil garantiprovisionen for nye garantiudstedelser som udgangs-punkt blive forhøjet. Det understreges, at skulle Kommissionens minimumsniveau vise sig at give enhøjere garantiprovision i en konkret sag, skal betalingen ske efter den beregning, der giver den høje-ste provisionsbetaling.Obligationer, der er udstedt med ny individuel statsgaranti, skal belånes i Nationalbanken og måikke sælges til tredjemand.Hvis det fortsættende pengeinstitut efter fusionen har en balance på over 3 mia. euro vil tildelingaf en ny individuel statsgaranti kræve en individuel notifikation til Kommissionen med deraf følgen-de eventuelle yderligere krav.c.Aktstykket oversendes nu med baggrund i drøftelser afholdt med EU-Kommissionen samt konkre-te tilkendegivelser fra sektoren om gennemførelse af private løsninger.Aktstykket forelægges EU-Kommissionen med henblik på godkendelse jf. statsstøttereglerne.Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at erhvervs- og vækstministeren kanetablere en ordning, hvorefter Finansiel Stabilitet A/S kan udstede en individuel statsgaranti i forbin-delse med en fusion mellem pengeinstitutter, hvoraf det ene er nødlidende eller forventeligt nødli-dende, og hvor det fortsættende institut er levedygtigt.På forslag til lov om tillægsbevilling for 2012 affattes tekstanmærkning nr. 115 under § 8. Er-hvervs- og Vækstministeriet, materielle bestemmelse, således:”Nr.115.ad 08.23.05 og 08.23.06.Stk. 1.Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at etablere en ordning, hvorefter FinansielStabilitet A/S kan udstede en individuel statsgaranti i forbindelse med en fusion mellem pengeinsti-tutter, hvoraf mindst det ene er nødlidende eller forventeligt nødlidende. Der fastsættes et loft for desamlede garantier udstedt under ordningen på 40 mia. kr.Stk. 2.Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at etablere en ordning, hvorefter FinansielStabilitet A/S kan udstede individuel statsgaranti i forbindelse med en fusion mellem pengeinstitut-ter, hvoraf mindst det ene er nødlidende eller forventeligt nødlidende, og hvor fusionen udløser for-fald af seniorgæld til betaling. Garantien kan have op til samme beløb som den forfaldne seniorgæld.Der fastsættes et loft for de samlede garantier udstedt under ordningen på 10 mia. kr.Stk. 3.Der opkræves en risikobaseret garantiprovision vedrørende de individuelle garantier, jf. stk.1 og stk. 2. Garantiprovisionen tilfalder staten.Stk. 4.Erhvervs- og vækstministeren kan, bl.a. på grundlag af EU-Kommissionens godkendelse,fastsætte nærmere regler for administration af ordningen, herunder ansøgningskrav- og procedure,Finansiel Stabilitet A/S’ mulighed for fastsættelse af vilkår og beregning af garantiprovision i forbin-delse med udstedelsen.Stk. 5.Ordningerne som beskrevet i stk. 1-4, kan også finde anvendelse for kreditinstitutter påGrønland og Færøerne. ”Indtægter og udgifter på udstedelsen kan optages direkte på forslag til lov om tillægsbevilling.f.Finansministeriet tilslutning foreligger.
d.e.
14. februar 2012.
5
København, den 14. februar 2012
OLESOHN/ Hans HøjTil Finansudvalget.