Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 177
Offentligt
NOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. januar 2012
11/05089-16
/tlr-dep
Kommissionens statsstøtteregler af 20. december 2011 for kompensa-tion for levering af tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesseResuméKommissionen har den 20. december 2011 vedtaget de nye statsstøttereg-ler for kompensation for levering af tjenesteydelser af almindelig økono-misk interesse. Reglerne blev vedtaget på baggrund af Kommissionensforslag til nye regler af 16. september 2011 og efter en drøftelse af de fo-reslåede regler mellem medlemsstaterne og Kommissionen på møde i DetRådgivende Statsstøtteudvalg den 24. oktober 2011. De nye regler er i detal væsentligste vedtaget som fremsat i Kommissionens forslag og der eralene foretaget mindre tekstnære justeringer i de endeligt vedtagne reg-ler.Reglerne består af en meddelelse, en ny afgørelse og nye rammebestem-melser for støtte i form af kompensation for offentlig tjeneste.De nye regler simplificerer og målretter de hidtidige regler og definereren række relevante statsstøttebegreber på baggrund af retspraksis. Reg-lerne fastsætter betingelserne for, hvornår statsstøtte i form af kompensa-tion er fritaget for anmeldelse og betingelserne for hvornår kompensationfor offentlig tjeneste er forenelig med det indre marked. Reglerne define-rer således en række tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse,der per definition er fritaget for anmeldelse til Kommissionen samtidigmed, at der fastsættes detaljerede betingelser for beregning af kompensa-tion og for dokumentation for, at der ikke foreligger overkompensation.1.Baggrund og indholdKommissionens meddelelse, herunder generelle statsstøttebegreber vedkompensation for offentlig tjenesteMeddelelsen fokuserer på de begreber, der ligger til grund for anvendel-sen af statsstøttereglerne i forbindelse med kompensation for offentligtjeneste. Det drejer sig om begrebernevirksomhed, statsmidler, økono-misk aktivitet, påvirkning af samhandlen,samt definitionen af entjene-steydelse af almindelig økonomisk interesse.Derudover gennemgås mi-nimumskravene for, hvornår en virksomhed kan siges at være tillagt”ensærlig opgave”af en myndighed, og det fastlægges, hvilke parametre derskal danne udgangspunkt for beregning af kompensation til en virksom-hed der udfører af en offentlig opgave.
2/6
Særligt i forbindelse med definitionen aftjenesteydelse af almindeligøkonomisk interesse,jf. TEUF art. 106, stk. 2 og i forbindelse med bereg-ning af kompensation, fastsættes der en række detaljerede betingelser, dersom minimum skal være opfyldt, førend der kan være tale om tjeneste-ydelser, der falder ind under definitionen, og for at betingelserne for atberegning af kompensation er fastsat på forhånd på en objektiv og gen-nemsigtig måde. I forbindelse med beregning af kompensation fastslåsdet, hvad der skal forstås ved”rimelig fortjeneste”,og hvordan det sik-res, at der ikke sker overkompensation.Det fastslås samtidigt, at den tilbudte kompensation enten skal være re-sultatet af en konkurrencepræget offentlig procedure, f.eks. udbud, hvorleverandøren vælges på baggrund af kriteriet om, at der leveres til lavestmulige omkostninger, eller fastsættes med udgangspunkt i en analyse afde omkostninger en veldrevet gennemsnitsvirksomhed udstyret med denødvendige midler til at kunne levere den offentlige tjeneste, ville have,når der tages hensyn til hermed forbundne indtægter og til en rimelig for-tjeneste.Fastlæggelsen af de generelle begreber og definitioner er baseret påKommissionens fortolkning af retspraksis på området, og danner samtidigudgangspunkt for udformningen af de forslåede statsstøtteregler.Kommissionens afgørelse, herunder betingelserne for hvornår kompen-sation for offentlig tjeneste er forenelig og fritaget for anmeldelse.Afgørelsen fastsætter betingelserne for, hvornår kompensation for offent-lig tjeneste er forenelig og fritaget for anmeldelsespligten, jf. TEUF art.108, stk. 3. Den kan som den nuværende beslutning, kun anvendes påkompensation for offentlig tjeneste, der udgør statsstøtte, jf. TEUF art.107, og den indeholder en række ændringer til den nuværende beslutning.Den generelle tærskel for, hvornår kompensation for offentlig tjenestekan undtages fra anmeldelse, sænkes. Afgørelsen kan således kun anven-des på kompensation på under 15. mio. EUR årligt, i modsætning til dennuværende beslutning, der kan anvendes ved kompensation på under 30mio. EUR årligt.Dækningen for fritagelse fra anmeldelse udvides, når der er tale om so-ciale ydelser. På nuværende tidspunkt er det alene kompensation ydet tilsociale boligselskaber og hospitaler, der er fritaget. Udvidelsen omfatterkompensation for offentlig tjeneste, der opfylder grundlæggende socialebehov med hensyn til sundhedspleje, børnepasning, adgang til arbejds-markedet, socialt boligbyggeri og pleje og social integration af sårbaregrupper. Omvendt begrænses dækningen for fritagelse for anmeldelse vedkompensation for offentlig tjeneste for så vidt angår lufthavne. Tidligerevar lufthavne, hvis gennemsnitlige årlige trafik i de to regnskabsår, dergår forud for det år, hvori den offentlige tjeneste blev overdraget, der ikke
3/6
overstiger 1.000.000 passager, fritaget. Nu er kun lufthavne, hvis gen-nemsnitlige årlige trafik i de to regnskabsår, der går forud for det år, hvoriden offentlige tjeneste blev overdraget, der ikke overstiger 200.000 pas-sager, fritaget.Afgørelsen indebærer en begrænsning af de offentlige kontrakter, der erfritaget for anmeldelse, idet den som udgangspunkt kun kan anvendes,når perioden for udførselen af den offentlige tjeneste er begrænset til hø-jest ti år.Der fastsættes deltaljerede betingelser for, hvilke indikatorer der kan an-vendes ved en fastsættelse af, hvad der anses for en ”rimeligfortjeneste”i forbindelse med fastsættelse af kompensation for offentlig tjeneste. Ud-gangspunktet er, at indikatoren herfor er en rimelig forrentning af kapita-len, men der kan anvendes alternative indikatorer såsom en gennemsnitligforrentning af egenkapitalen, afkast af investeret kapital, afkastningsgradeller fortjeneste ved salg.Kontrol med overkompensation skærpes, da kontrol nu skal ske mindsthvert tredje år og ikke blot”med jævne mellemrum”.Der skal i samtidigindsendes årlige rapporter om kompensation for offentlig tjeneste hvertandet år, og ikke som tidligere hvert tredje år. Rapporterne skal indeholdedetaljerede oplysninger om støttens karakter og de skal indgives førstegang senest den 30. november 2013.Afgørelsen træder i kraft den 31. januar 2012, og kan anvendes på støtte,der opfylder afgørelsens betingelser, og som er ydet inden ikrafttrædelse.Støtte, ydet i overensstemmelse med den nuværende beslutning, inden af-gørelsens ikrafttrædelse, er forenelig og fritaget for anmeldelse i endnu toår. Støtte, derikkeer ydet i overensstemmelse med den nuværende be-slutning, inden afgørelsens ikrafttrædelse, og som opfylder betingelsernei denne afgørelse, er forenelig og fritaget for anmeldelse.
EU-rammebestemmelser for kompensation for offentlig tjeneste, her-under betingelser for at kompensationen er forenelig.Rammebestemmelserne fastsætter, som de nuværende rammebestemmel-ser, betingelserne for, hvornår kompensation for offentlig tjeneste, derudgør statsstøtte, jf. TEUF art. 107, stk. 1 er forenelig med det indre mar-ked. Anvendelsen af rammebestemmelserne forudsætter anmeldelse afstøtten, jf. TEUF art. 108, stk. 3 og kan kun anvendes med forbehold afden øvrige EU-lovgivning på området.Rammebestemmelserne fastsætter deltaljerede betingelser for varighedenaf kontrakter om offentlig tjeneste og betingelser for hvornår virksomhe-der kan anses for at være tillagt en”særlig opgave”.Endvidere fastsættesder deltaljerede betingelser for beregning af kompensation, herunder be-
4/6
regningsmetoder for beregning af omkostninger og indtægter for den of-fentlige tjeneste.Der fastsættes deltaljerede betingelser for, hvad der anses for en ”rimeligfortjeneste”ved kompensation for offentlig tjeneste, og indikatorerne erde samme som dem, der er fastsat i afgørelsen, jf. ovenfor.De kontrolforpligtelser, der skal sikre, at der ikke foreligger overkompen-sation, skærpes, idet der skal ske kontrol ved overdragelsesaktens ophørog under alle omstændigheder mindst hvert tredje år. Der er ikke, i mod-sætning til tidligere, mulighed for, at overkompensation kan fremføres tilefterfølgende år.Der indføres yderligere krav for at sikre, at samhandlen ikke påvirkes i etomfang der strider mod EU’s interesse, idet der er tilfælde, hvor kompen-sationer kan skabe særligt alvorlige konkurrenceforvridninger. Kommis-sionen vil således anvende forskellige betingelser og tilsagn for ar sikre,at dette ikke sker.Endelig skærpes kravene til gennemskuelighed ved tildeling af kompen-sation for offentlig tjeneste, hvilket betyder, at medlemsstaterne i et vide-re omfang forpligtes til at offentliggøre og formidle oplysninger om tilde-ling af kompensation for offentlig tjeneste.Rammebestemmelserne anvendes fra den 31. januar 2012. Det fastslås, atmedlemsstaterne senest den 31. januar 2013 offentliggør en liste over deeksisterende støtteordninger om kompensation for offentlige tjenesteydel-ser, som skal bringes i overensstemmelse med rammebestemmelserne, ogat medlemsstaterne bringer disse støtteordninger i overensstemmelse meddenne meddelelse senest den 31. januar 2014.2.Gældende dansk retTransparensdirektivet blev gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.590 af 20. juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske forbin-delser mellem offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og omden finansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder, jf. § 11c ikonkurrenceloven, jf. bekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007, somændret ved lov nr. 375 af 27. maj 20083. Europa-Parlamentets udtalelserEuropaparlamentet er positiv over for Kommissionens forslag og har ikkerejst indsigelse mod Kommissionens vedtagelse af reglerne.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Gældende dansk ret
5/6
Transparensdirektivet blev gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.590 af 20. juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske forbin-delser mellem offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og omden finansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder, jf. § 11c ikonkurrenceloven, jf. bekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007, somændret ved lov nr. 375 af 27. maj 20086. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenserForslaget medfører ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-kvenser.7. Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget medfører ikke samfundsøkonomiske konsekvenser for er-hvervslivet.8. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.9. HøringKommissionens forslag til de nye regler har været sendt i en bred høring iEU-specialudvalget for Konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål.Kommissionens reviderede forslag til en de minimis-forordning er sendt ibred høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, vækst og forbru-gerspørgsmål.10. ForhandlingssituationenForslaget har været behandlet i Kommissionens Rådgivende Statsstøtte-udvalg den 24. oktober 2011, idet Kommissionen har bemyndigelse til atvedtage de foreslåede statsstøtteregler, jf. TEUF art. 108, stk. 4.Samtlige medlemsstater udtrykte en generel bekymring for forslaget ogkonsekvenserne af forslaget.Der var generelt et ønske om klare, præcise og anvendelige regler omstatsstøtte for tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse med fo-kus på at begrænse den konkurrenceforvridende støtte.Der blev lagt vægt på betydningen af medlemsstaternes diskretionærekompetence til at definere en tjenesteydelse af almindelig økonomisk in-teresse. Enkelte medlemsstater var bekymrede over mulige ændringer afmedlemsstaternes kompetence til at definere tjenesteydelser af almindeligøkonomisk interesse, herunder inden for den almennyttige boligsektor ogtil at planlægge og tilrettelægge udførslen af sådanne tjenesteydelser.Kommissionens reviderede forslag til en de minimis-forordning vil blivedrøftet mellem medlemsstaterne på møde i Det Rådgivende Statsstøtte-udvalg den 13. februar 2012.
6/6
11. Dansk holdningDen danske regering er positiv over for en forenkling og præcisering afreglerne, og arbejder for yderligere at klargøre og præcisere reglerne medhenblik på at begrænse den konkurrenceforvridende statsstøtte på Det In-dre Marked. Regeringen vil arbejde for at bevare medlemsstaternes kom-petence til at definere, hvornår der foreligger en tjenesteydelse af almin-delig økonomisk interesse, herunder indenfor den almennyttige boligsek-tor.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDer har tidligere være forelagt grund- og nærhedsnotat af 21. oktober2011 vedr. Kommissionens forslag til nye statsstøtteregler fortjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse af 16. september 2011.