Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 177
Offentligt
1081283_0001.png
1081283_0002.png
1081283_0003.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. januar 2012
11/05089-19
/tlr-dep
Kommissionens forslag til en de minimis-forordning for støtte tilvirksomheder, der udfører tjenesteydelser af almindelig økonomiskinteresse K(2011) 9381ResuméKommissionen fremsattes den 16. september 2011 et forslag om en deminimis-forordning for støtte til virksomheder, der udfører tjenesteydel-ser af almindelig økonomisk interesse. Forordningen er en del af Kom-missionens samlede nye regelsæt for støtte til virksomheder, der udføreroffentlig tjeneste, og forslaget til forordningen blev drøftet på møde i DetRådgivende Statsstøtteudvalg den 24. oktober 2011.Kommissionen har på den baggrund og efterfølgende, den 20. december2011, fremsat et lettere revideret forslag til forordningen. Forslaget skaldrøftes mellem medlemsstaterne på møde i Det Rådgivende Statsstøtteud-valg den 13. februar 2012. Forslaget er sendt i høring i EU specialudval-get for Konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål.1.Baggrund og indholdKommissionens forslag til de minimis-forordning, herunder betingelsernefor hvornår kompensation for offentlig tjeneste ikke udgør statsstøtteKommissionens forslag af den 20. december 2011 til en de minimis-forordning for kompensation for offentlige tjenester, er et lettere revideretforslag til det forslag, der blev fremsat den 16. september 2011.Det reviderede forslag indeholder et højere de minimis-loft, dvs. at loftet forde minimis-støtte hæves fra 450.000 EUR til 500.000 EUR, der kan ydesover en treårig periode. Det nye forslag indeholder ikke længere det tidlige-re foreslåede krav om, at kun lokale myndigheder, der repræsenterer en be-folkning på under 10.000 kan yde de minimis-støtte. Det nye forslag inde-bærer således, at alle myndigheder uanset størrelse kan yde de minimis-støtte i henhold til forordningen.Forordningen definerer, hvornår der er tale om støtte i form af kompensa-tion for offentlig tjeneste, der ikke anses for at påvirke samhandlen væ-sentligt, og som derfor ikke er omfattet af anmeldelsespligten i TEUF art.108, stk. 3.
2/3
Forordningen finder ikke anvendelse på områder, hvor der findes sektor-specifikke regler for f.eks. fiskeri- og akvakultur og primærproduktion aflandbrugsprodukter.Udgangspunktet er, at”de minimis-støtte”til virksomheder, der udføreroffentlig tjeneste og som ikke overstiger 500.000 EUR over nogen regn-skabsperiode på tre år er undtaget for anmeldelsespligten. Det er samtidigen grundlæggende forudsætning for anvendelse af forordningen, at støttener gennemsigtig, hvilket betyder, at støtteværdien skal kunne forudbereg-nes præcist uden foretagelse af en risikovurdering.De minimis-støtten kan ikke kumuleres med anden statsstøtte til de sam-me støtteberettigede omkostninger, hvis det medfører en højere støttein-tensitet end den, der er fastsat for de enkelte specifikke tilfælde i gruppe-fritagelsesforordningen (800/2008) eller en afgørelse fra Kommissionen.Støtten kan heller ikke kumuleres med de minis-støtte, i henhold den ge-nerelle de minimis-forordning (1998/2006).Forordningen kan anvendes på støtte ydet inden dens ikrafttræden, forud-sat betingelserne i forordningen er opfyldt. Forordningen skal drøftesmellem medlemsstaterne på møde i Det Rådgivende Statsstøtteudvalgden 13. februar 2012 og forventes vedtaget snarest derefter. Forordningentræder i kraft dagen efter offentliggørelsen iDen Europæiske Unions Ti-dendeog anvendes indtil til den 31.december 2018.2.Gældende dansk retTransparensdirektivet blev gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.590 af 20. juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske forbin-delser mellem offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og omden finansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder, jf. § 11c ikonkurrenceloven, jf. bekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007, somændret ved lov nr. 375 af 27. maj 20083. Europa-Parlamentets udtalelserEuropaparlamentet er positiv over for Kommissionens forslag.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Gældende dansk retTransparensdirektivet blev gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.590 af 20. juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske forbin-delser mellem offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og omden finansielle gennemskuelighed i bestemte virksomheder, jf. § 11c ikonkurrenceloven, jf. bekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007, somændret ved lov nr. 375 af 27. maj 2008.
3/3
6. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenserForslaget medfører ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-kvenser.7. Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget medfører ikke samfundsøkonomiske konsekvenser for er-hvervslivet.8. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.9. HøringKommissionens oprindelige forslag til en de minimis-forodning har væretsendt i en bred høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, vækstog forbrugerspørgsmål. Kommissionens reviderede forslag til en de mi-nimis-forordning er ligeledes sendt i bred høring i EU-specialudvalget.10. ForhandlingssituationenDet oprindelige forslag har været behandlet i Kommissionens Rådgiven-de Statsstøtteudvalg den 24. oktober 2011, idet Kommissionen har be-myndigelse til at vedtage de foreslåede statsstøtteregler, jf. TEUF art.108, stk. 4.Samtlige medlemsstater udtrykte en generel bekymring for forslaget ogkonsekvenserne af forslaget.Der var generelt et ønske om klare, præcise og anvendelige regler omstatsstøtte for tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse med fo-kus på at begrænse den konkurrenceforvridende støtte.Kommissionens reviderede forslag til en de minimis-forordning vil blivedrøftet mellem medlemsstaterne på møde i Det Rådgivende Statsstøtte-udvalg den 13. februar 2012.11. Dansk holdningDen danske regering er positiv over for en forenkling og præcisering afreglerne, og arbejder for yderligere at klargøre og præcisere reglerne medhenblik på at begrænse den konkurrenceforvridende statsstøtte på Det In-dre Marked. Regeringen vil arbejde for at bevare medlemsstaternes kom-petence til at definere, hvornår der foreligger en tjenesteydelse af almin-delig økonomisk interesse, herunder indenfor den almennyttige boligsek-tor.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDer har tidligere være forelagt grund- og nærhedsnotat af 21. oktober2011 vedr. Kommissionens forslag til nye statsstøtteregler fortjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse af 16. september 2011.