Orientering af Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg om
det internationale arbejde i FN's søfartsorganisation, IMO.
I det følgende redegøres der for de væsentligste nyere resultater ogigangværende forhandlinger i IMO.Forhøjelse af ansvarsgrænserne i Globalbegrænsningskonventionen,
1996
På forårets møde i 2011 i IMO’s juridiske komité blev der igangsat enprocedure for at få vedtaget en forhøjelse af ansvarsgrænserne i Global-begrænsningskonventionen. Konventionen giver en reder mulighed for atbegrænse sit ansvar for både person-, miljø- og tingsskader. En ret tilansvarsbegrænsning indebærer, at rederen maksimalt kan ifalde ansvarfor et vist beløb. Danmark har ratificeret konventionen, og denne er im-plementeret i søloven. Drøftelsen af forhøjelse af ansvarsgrænserne vilfortsætte på det førstkommende møde i den juridiske komité, der afholdesi april 2012.International skibsfarts CO2-udledning – indsats på klimaområdet
Danmark har en ledende rolle i IMO’s forhandlinger om regulering afinternational skibsfarts CO2-udledning. I juli 2011 vedtog IMO’s miljø-komité således det danske forslag om et designindeks, der indebærer, atnye skibe bygges CO2-effektive. De nye IMO-regler, som udgør den før-ste og eneste globalt bindende klima- og energiregulering for internatio-nal transport, træder i kraft i 2013 og fastsætter gradvist stigende effekti-vitetskrav med sigte på, at de omfattede nye skibe skal være 30 % mereenergieffektive i 2025.I 2011 har IMO’s miljøkomité ligeledes drøftet forslag til markedsbase-rede virkemidler, som skal bidrage til at reducere international skibsfartsandel af den globale CO2-udledning. Blandt de fremsatte forslag synesder umiddelbart at være størst sympati for det dansk initierede forslag omet brændstofbidrag, som p.t. støttes af en bred kreds af lande samt flereindustriorganisationer. Miljøkomitéen forventes på sit møde i februar2012 at fortsætte drøftelserne om, hvilket af disse forslag der skal videre-udvikles i IMO, og om muligt at nå til enighed om en revideret plan fordet videre arbejde herom.IMO-tiltag på klimaområdet vil understøtte arbejdet i UNFCCC om enreduktion af CO2-udledningen med henblik på at minimere den globaleopvarmning med 2� C.