Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 167
Offentligt
1078657_0001.png
1078657_0002.png
7. februar 2012PEHE
ForbrugerordførerneFolketingetChristiansborg1240 København K
Danish Aviation
Konkurssikring vedrørende flytransport – Lov om RejsegarantifondFlyselskabet Spanairs og nu Malevs nylige driftsstandsning kunne have alvorligekonsekvenser for passagerer, der har forudbetalt, men ikke gennemført den pla n-lagte flyrejse. Heldigvis lader konsekvenserne i de konkrete tilfælde til at blive rela-tivt begrænsede, fordi passagererne har været sikret på anden vis.De danske regler vedrørende flytransport omfatter udbydere, der er etableret iDanmark, hvilket Spanair ikke var. Malev er registeret i fonden, men er ikke erklæ-ret egentlig konkurs. Rejsegarantifonden tolker i det tilfælde begrebet konkurs me-get stramt, og har pt. valgt ikke at hjælpe forbrugere, der har søgt dækning i fo n-den.Der findes udover Spanair mere end 20 selskaber, der beflyver Danmark, men somheller ikke er omfattet af ordningen. Heriblandt de store udenlandske lavprissel-skaber, der transporterer mange danske forbrugere. Heri ligger en helt grundlæg-gende svaghed ved at indføre danske særregler på en internationalt baseret aktivi-tet. Det er nemlig umuligt at definere klare regler for, hvornår en udbyder er etab-leret i Danmark, hvilket den daværende Forbrugerstyrelse da også erkender i et no-tat fra oktober 2009.Forbrugerrådet og Danmarks Rejsebureauforening bruger de to nylige sager til atadvokere for, at reglerne ændres til en obligatorisk ordning, således at alle afrej-sende passagerer skal opkræves et beløb på ca. 5 kr. (foreslås som en del af luft-havnsafgifterne).Argumentet er, at en obligatorisk ordning vil løse problemet med flyselskaber, derikke er omfattet af ordningen, selv om de beflyver danske lufthavne.Men Forbrugerrådets og Danmarks Rejsebureauforenings forslag vil netopikkelø-se den udfordring, der ligger i flyselskabers manglende registrering i fonden. Selvom disses afrejsende passagerer i så fald vil bidrage til opbygning af grundlæggendefondsmidler, vil den manglende registrering i fonden betyde, at de fortsat unddr a-ger sig at stille de finansielle garantier over for fonden som registrerede selskabergør. Reglen er nemlig, at det enkelte selskab stiller en økonomisk garanti, der mod-svarer værdien af selskabets tilsvarende salg.
Så Forbrugerrådets og Danmarks Rejsebureauforenings forslag vil kun føre til atdanske selskaber stilles endnu dårligere i konkurrencen. Men til gengæld skaberforslaget nye problemer, heriblandt:-Formålet med reglerne er forbrugerbeskyttelse, fordi forbrugere ofte forudbeta-ler. Men en obligatorisk ordning vil også omfatte erhvervsrejsende, der som regelikke forudbetaler eller som er sikret på anden vis. Så erhvervslivet skal såledesvære med til at finansiere en sikring for forbrugerne. Det er nærmest en ny skat.Det kan ikke være hensigten.Udlændinge, der afrejser fra danske lufthavne, vil også blive afkrævet afgiften.Omvendt vil de så også omfattes af konkurssikringen, hvis selskabet går konkurs.Men det kan ikke være hensigten, at danske forbrugere og det danske erhvervslivskal sponsorere andre landes borgere. Vel og mærke andre lande, der ikke tilby-der danske rejsende den samme mulighed.
-
Sagerne med Spanair/Malev dokumenterer endnu en gang behovet for, at der etab-leres fælles europæiske regler på området. Det er det eneste, der har en chance forat virke. Her er en sag, som det danske EU-formandskab efter vores opfattelse kun-ne sætte på dagsordenen allerede nu.Loven skal evalueres i 2012. Så udfordringerne bør ikke mindst sættes i fokus, nården danske lov skal evalueres senere på året.Vi står naturligvis meget gerne til rådighed for en videre dialog om udfordringerne.Undertegnede eller Per Henriksen kan kontaktes på henholdsvis 33 77 46 52 /[email protected]og 33 77 46 72 /[email protected]
Med venlig hilsen
Michael SvaneDirektørBrancheforeningen Dansk Luftfart