Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 157
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens rapport:Mindskelse af de reguleringsmæssige byrderfor SMV’er - Tilpasning af EU's regulering til mikrovirksomheders be-hov1.Resumé
Kommissionen har den 23. november 2011 fremlagt rapporten ”Mindskel-se af de reguleringsmæssige byrder for SMV’er - Tilpasning af EU's regu-lering til mikrovirksomheders behov”.Med rapporten peger Kommissionen på en række initiativer med henblik påat frigøre ressourcer fra unødig bureaukrati samt styrke vækstbetingelser-ne hos de europæiske virksomheder, herunder særligt for mikro- samt småog mellemstore virksomheder.2.Baggrund
Kommissionens rapport skal ses i lyset af konklusionerne fra Det Europæi-ske Råd fra 2011, hvor de den 23. oktober 2011 opfordrede Kommissionentil en samlet indsats for regelforenkling, navnlig for SMV'erne, bl.a. ved atforeslå konkrete arbejdsmetoder inden for rammerne af EU-dagsordenen forsmart regulering.Den 23. november 2011 præsenterede Kommissionen rapporten om”Mind-skelse af de reguleringsmæssige byrder for SMV’er - Tilpasning af EU's re-gulering til mikrovirksomheders behov”(KOM(2011) 803 endelig), hvorifremhæves en række nye initiativer inden for politikområdet smart regule-ring. Rapporten viderefører endvidere ’Tænk småt først’-princippet, dvs.princippet om, at SMV’ers vilkår skal indtænkes i arbejdet med udformnin-gen af ny politik.
2/8
3.
Formål og indhold
Kommissionens rapport foreslår en række initiativer med henblik på mulighe-den for at reducere de reguleringsmæssige byrder for SMV’er, herunder sær-ligt mikrovirksomheder.1I rapporten fremhæves tre overordnede indsatsområder:For det første har Kommissionen påbegyndt en screening af EU's samlede re-gelsæt med henblik på at se på områder, hvor det på længere sig kan væremuligt at reducere byrderne i den eksisterende regulering for at undtageSMV’er og mikrovirksomheder fra visse krav i reguleringen.For det andet vil Kommissionen i forhold til fremtidig lovgivning bl.a. ind-drage proportionalitetsprincippet i højere grad og i udgangspunktet udarbej-de lovgivningsforslag ud fra forudsætningen om, at navnlig mikrovirksom-heder ikke bør omfattes af anvendelsesområdet. Denne vurdering kan kom-me til at indgå i Kommissionens konsekvensvurderinger.Kommissionen vil årligt følge op på fremdriften i målet om at reducere dereguleringsmæssige byrder for SMV’er og mikrovirksomheder gennem etscoreboard.Og som det tredje ønsker Kommissionen at sikre en bedre involvering afSMV'er og mikrovirksomheder i udarbejdelsen af ny regulering. Kommissi-onen ønsker derfor bl.a. at gennemføre flere høringer i deres SMV-panel, atinvolvere SMV'er og mikrovirksomheder gennem konferencer, samt at etab-lere en hjemmeside, der viser en top 10 over den mest byrdefulde reguleringfor mikrovirksomheder og SMV'er.Kommissionens rapport er ledsaget af to bilag. Ibilag 1listes en rækkegældende forordninger og direktiver, hvori der indført undtagelser ellerlempeligere ordninger for visse virksomheder. Ibilag 2nævnes en række di-rektiver, hvor Kommissionen foreslår at undersøge, om der kan indføresundtagelser eller lempeligere ordninger for visse virksomheder.4.Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.5.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
For en nærmere definition af mikro- & små og mellemstore virksomheder se Kommissio-nens hjemmeside:http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/sme-definition/index_en.htm
1
3/8
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.7.Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens rapport har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfi-nansielle konsekvenser.8.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens rapport har i sig selv ingen samfundsøkonomiske konsekven-ser.9.Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionens rapport har i sig selv ingen administrative konsekvenser forerhvervslivet.10.Høring
Rapporten er sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, Vækstog Forbrugerspørgsmål den 1. december 2011.Der er i modtaget høringssvar fra Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BAT-kartellet), Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Fagligt Fælles Forbund (3F), Håndværks-rådet og Landsorganisationen i Danmark (LO).Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BAT-kartellet) er stærkt bekymrede overKommissionens rapport. BAT-kartellet mener, at såfremt rapportens forslagskal gælde byggebranchen, vil over 99 % virksomhederne i byggebranchen iEU ikke være omfattet af EU’s regulering.BAT-kartellet finder det problematisk, at der i rapporten foreslås mindskel-ser af reguleringen omkring sikkerhed, sundhed og arbejdsmiljø for små ogmellemstore virksomheder, idet det især er i de mindre virksomheder, der erproblemer med arbejdsmiljøet.BAT-kartellet finder det endvidere uholdbart, at der foreslås undtagelser el-ler lempelser vedrørende retningslinjerne for gennemførelsen af udstatione-ringsdirektivet 96/71/EF, idet det typisk er i mindre virksomheder, der erproblemer med falsk udstationering. Endeligt fremhæver BAT-kartellet, atden danske regerings egne initiativer mod social dumping ikke harmonerermed de intentioner, som Kommissionen foreslår.
4/8
BAT-kartellet opfordrer den danske regering til med alle midler at gå imodde forslag, som Kommissionen fremlægger om mindskelse af de regule-ringsmæssige byrder for små og mellemstore virksomheder.Danmarks Rederiforening støtter regeringens foreløbige generelle holdningvedrørende smart regulering.Dansk Arbejdsgiverforening (DA) kvitterer for Kommissionens hensigt omat begrænse de administrative byrder for virksomhederne. DA fremhæver, aten styrkelse af Europas konkurrenceevne er afgørende for, om EU kankomme styrket ud af den globale krise. DA opfordrer derfor den danske re-gering til at arbejde for at begrænse de administrative byrder i eksisterendeog ny EU-regulering samt i de danske regler, der gennemfører EU-reguleringen.Det er DA’s vurdering, at regler, der er bebyrdende for små virksomheder,også vil være bebyrdende for store virksomheder, og DA ønsker en generellettelse af de administrative byrder for virksomhederne uanset virksomhe-dens størrelse. DA støtter etablering af regulering, der udarbejdes således, atreglerne proportionelt opleves at indebære samme administrative byrde uan-set virksomhedernes størrelser og branchetilhørsforhold.Endeligt fremhæver DA, at en stor del af de administrative byrder fra EU-regulering hænger sammen med konteksten, hvorunder de er implementereti de respektive nationale lovgivninger, herunder hvilke håndhævelsestilgan-ge den enkelte medlemsstat vælger.Dansk Erhverv bifalder som udgangspunkt den større opmærksomhed om-kring mindskelse af virksomhedernes administrative byrder. Dansk Erhvervmener, at byrdebekæmpelse bør tage alle virksomheder i betragtning, uansetom de er store eller små, men finder det dog fornuftigt at rette særlig op-mærksomhed mod små og mellemstore virksomheder, eftersom byrdernekan udgøre en relativt større belastning i små virksomheder.Dansk Erhverv stiller sig positiv over for Kommissionens initiativer menunderstreger, at initiativet ikke må ske på bekostning af indsatsen for atmindske byrderne for alle virksomheder.Dansk Erhverv betragter det som vidtgående, hvis mikrovirksomheder somudgangspunkt vil være undtaget fra nye forslag fra Kommissionen fra 2012og finder det væsentligt, at proceduren ledsages af en grundig ”case by ca-se” vurdering af den enkelte undtagelses berettigelse. Dansk Erhverv pointe-rer endvidere, at undtagelser fra den almindelige lovgivning for særlige stør-relsesgrupper af virksomheder rejser en række udfordringer i tilknytning tilvirksomhedernes vækst og bevægelse mellem størrelsesgrupper.
5/8
Dansk Erhverv finder det væsentligt, at det sikres, at bevægelse mellemstørrelsesgrupper sker på en rimelig måde, så udsigten til at blive omfattet aflovgivning ikke i sig selv bliver en barriere for virksomhedens vækst.Dansk Industri (DI) er overordnet set positiv overfor Kommissionens skær-pede fokus på, at regulering udgør en proportionelt større byrde for mindreog mellemstore virksomheder end for større. DI finder det endvidere posi-tivt, at Kommissionen fremhæver nødvendigheden af at gennemføre en ens-artet implementering af EU-lovgivning medlemslandene imellem for at mi-nimere virksomhedernes administrative byrder.DI beklager, at Kommissionens indsats for at reducere erhvervslivets admi-nistrative byrder hverken er bundet op på en konkret reduktionsmålsætningeller er rettet mod alle virksomheder. Det er DI’s bekymring, at en ufokuse-ret regelforenklingsindsats reelt vil medføre øgede byrder for erhvervslivet.DI henstiller endvidere til, at det sikres, at de mindre virksomheder ikke blotvil opleve fornyede administrative byrder som konsekvens af, at de nu skalorientere sig om, hvorvidt de er omfattet af reglerne eller ej.Endeligt ser DI positivt på Kommissionens intentioner om at involvere er-hvervslivet i lovgivningsprocessen, idet konsultation af mikrovirksomhedersamt mindre og mellemstore virksomheder i de indledende faser af tilblivel-sen af ny lovgivning er af stor betydning for, at reguleringen kommer til attage afsæt i virksomhedernes hverdag.Fagligt Fælles Forbund (3F) er bekymrede over rapportens indhold og vurde-rer, at rapportens forslag vil medføre kraftige forringelser af den eksisterendebeskyttelse af de europæiske lønmodtagere samt medvirke til at øge proble-merne med social dumping.3F finder det fornuftigt, at det undersøges, om der kan lettes administrativebyrder for små- og mellemstore virksomheder og støtter det fortsatte arbejdefor at reducere de reguleringsmæssige byrder i EU-reguleringen.3F finder dog ikke, at undtagelse af små- og mellemstore virksomheder,samt mikrovirksomheder fra de eksisterende beskyttelsesregler har nogetmed administrative lettelser at gøre. 3F mener, at forslaget om såkaldt om-vendt bevisbyrde i forbindelse med alle fremtidige lovgivningsforslag eruacceptabelt, og at det bygger på den fejlagtige betragtning, at hensyn tilSMV’er ikke imødekommet i den hidtidige lovgivning. 3F anbefaler, at fo-kus i stedet rettes mod at sikre en højere kvalitet i lovgivningsarbejdet.Ift. rapportens bilag 2 vedrørende eventuelle fremtidige undtagelser ellermere lempelige ordninger, anfører 3F, at der ikke er tale om administrativelettelser, men en tilbagerulning af beskyttelsesniveauet for store dele af Eu-ropas lønmodtagere. 3F fremhæver forslagene vedr. sæsonarbejderdirektivetog udstationeringsdirektivet, som 3F finder uacceptable. Endeligt anfører3F, at rapporten rejser begrundet tvivl om Kommissionens reelle vilje til at
6/8
løse problemerne forbundet med social dumping. 3F opfordrer derfor rege-ringen til at arbejde for, at Kommissionens rapport afvises.Håndværksrådet støtter Kommissionens bestræbelser på at give virksomhe-derne de bedst mulige rammevilkår, bl.a. ved at reducere de administrativebyrder. Efter Håndværksrådets opfattelse er eventuelle undtagelser af mi-krovirksomheder fra EU-regler imidlertid ikke den rette måde at lette deadministrative byrder for mikrovirksomhederne. Håndværksrådet vurderer,at alt efter hvorledes de pågældende undtagelser udformes, overlader EU dettil medlemsstaterne at regulere forholdene for mikrovirksomhederne, ogderved vil reducerede administrative byrder fra EU-lovgivning blive erstat-tet af administrative byrder fra nationalt hold.Håndværksrådet pointerer endvidere, at når det overlades til medlemsstater-ne at regulere forholdene for mikrovirksomhederne, vil det indre markedophæves for mikrovirksomheder, da resultatet vil blive fragmenteret lovgiv-ning på nationalt niveau. Ifølge Håndværksrådet vil det dermed blive endnusværere for mikrovirksomheder at handle over landegrænserne, når de skalefterleve forskellige regelsæt i hver enkelt medlemsstat.Håndværksrådet fremhæver, at princippet fra Small Business Act om attænke småt først er det eneste rigtige udgangspunkt, hvis man ønsker at lettede administrative byrder for virksomheder. Håndværksrådet vurderer, at så-fremt dette princip følges, vil det ikke være nødvendigt at lave særregler el-ler undtagelser for at tilgodese de mindste virksomheder. Håndværksrådetfinder, at Kommissionens rapport er udtryk for den modsatte tankegang, idetder tages udgangspunkt i de store virksomheder og udarbejdes regler, derpasser til disse, mens de mindste virksomheder undtages.Landsorganisationen i Danmark (LO) er enig i, at unødigt bureaukrati skalreduceres og ser positivt på, at der skabes administrative lettelser for små ogmellemstore virksomheder. LO er endvidere enig i, at kvaliteten i regulerin-gen skal styrkes og kan støtte en smidiggørelse af virksomhedernes admini-stration af regelsættene, så længe det sker på en måde, der ikke svækker be-skyttelsen af arbejdstagerne.LO er stærkt bekymret over dele af indholdet i rapporten og fremhæver, atbeskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed ikke på nogen måde kan betragtessom en administrativ byrde. LO vurderer, at der i flere af de forslag, dernævnes i rapportens bilag 2, lægges op til en væsentlig svækkelse af beskyt-telsen af lønmodtagerne.LO fremhæver forslag 2 (vedr. undersøgelse af muligheden for indførelse afrisikobaseret dokumentation for risikovurderinger på arbejdspladser), for-slag 3 (vedr. indførelsen af en risikobaseret tilgang i direktiv om beskyttelseaf arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat for kræftfrem-kaldende stoffer eller mutagener), forslag 4 (vedr. indførelsen af en risiko-baseret tilgang i direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed
7/8
på arbejdspladsen for så vidt angår ergonomiske arbejdsforhold), forslag 5(vedr. undtagelse af mikrovirksomheder og eventuelt små og mellemstorevirksomheder fra kravene vedrørende sæsonarbejdere) samt forslag 6 (ved-rørende udarbejdelsen af en mere lempelig ordning for mindre virksomhederi retningslinjerne for gennemførelsen af direktiv om udstationering af ar-bejdstagere).LO vurderer, at de påtænkte initiativer kan være ødelæggende for den nød-vendige beskyttelse af medarbejderne på danske små og mellemstore virk-somheder, og LO opfordrer til, at den danske regering arbejder målrettet for,at Kommissionens forslag 2 til 6 i bilag 2 afvises.11.Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens rapport blev taget til efterretning af Det Europæiske Råd pådets møde den 9. december 2011. Flere lande har udtrykt særlig støtte til, atder i den fremtidige dagsorden for smart regulering sættes fokus på regule-ringens slutbrugere. En del lande har dog udtrykt forbehold overfor, at derpå baggrund af Kommissionens rapport gennemføres generelle undtagelserfor mindre virksomheder.12.Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at smart regulering sker ud fra en balanceret tilgang oghandler om at øge kvaliteten i reguleringen. En øget kvalitet i reguleringengiver let og smidig administration i virksomhederne og øger deres efterle-velse, som dermed fører til højere beskyttelse.Regeringen lægger afgørende vægt på, at reguleringsmæssige byrder kun vilblive reduceret i de tilfælde, hvor det ikke medfører forringelser af degrundlæggende beskyttelsesniveauer i lovgivningen, herunder på arbejds-miljøområdet.Regeringen støtter arbejdet med forenkling af EU-regulering og regeringen ar-bejder for, at det sker ud fra en sammenhængende indsats.Regeringen støtter Kommissionens mål om, at de reguleringsmæssige byrder ieksisterende og ny EU-regulering skal mindskes. Regeringen støtter endvidere,at indsatsen for at reducere reguleringsmæssige byrder kommer til at indehol-de et fokus på slutbrugerne af regulering og disses oplevede byrder bl.a.gennem en forbedring af Kommissionens høringsprocedurer.
8/8
Regeringen vil lægge afgørende vægt på, at eventuelle fremtidige regelfor-enklingstiltag med udgangspunkt i bilag 2 i rapporten ikke sker på bekost-ning af beskyttelsesniveauet i lovgivningen, herunder på arbejdsmiljøområ-det. Herudover noterer regeringen sig, at rapportens bilag 2 alene er udtrykfor foreløbige overvejelser. Regeringen vil derfor fremadrettet tage stillingfra sag til sag i forhold til eventuelle fremtidige konkrete forenklingsforslag.13.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.