Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 131
Offentligt
1066567_0001.png
1066567_0002.png
1066567_0003.png
1066567_0004.png
1066567_0005.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Europa-Kommissionens forslag til meddelelse (KOM(2011)882) om

åbne data, en drivkraft henimod innovation, vækst og åben forvalt-

ningspraksis.

1.

Resumé

Kommissionen har den 12. december 2011 fremsat en meddelelse om åbnedata, en drivkraft henimod innovation, vækst og åben forvaltningspraksis.Meddelelsen indeholder tre tiltag: 1) Forslag til revision af direktiv om vide-reanvendelse af den offentlige sektors informationer samt revision af Kom-missionens beslutning om videreanvendelse af egne oplysninger. 2) Mobilise-ring af finansielle instrumenter til støtte for åbne data og udbredelsesforan-staltninger, og 3) Fremme af koordinering og erfaringsudveksling mellemmedlemsstaterne.

2.

Baggrund

Kommissionen offentliggjorde den 12. december 2011 sin meddelelse om”Åbne data, en drivkraft henimod innovation, vækst og åben forvaltnings-praksis”.Ifølge Kommissionen udgør udnyttelse af offentlige data et enormt potentialefor EU’s økonomi og forbrugernes velfærd. De overordnede økonomiske ge-vinster ved anvendelse af offentlige oplysninger vurderes at beløbe sig til 40mia. EUR om året i EU. Den samlede direkte og indirekte økonomiske gevinstaf PSI-programmer og brug af disse i EU vil være i størrelsesordenen 140 mia.EUR.De eksisterende lovgivningsmæssige redskaber og deres anvendelse samtmanglende bevidsthed hos myndigheder og virksomheder og den langsommeudbredelse af innovative teknologier hæmmer imidlertid udviklingen af etegentlig marked for videreanvendelse af offentlige data og giver ikke det mak-simale udbytte af de nye muligheder og nye teknologier.På den baggrund har Kommissionen revideret sin strategi for offentlige dataved at målrette de retlige rammer for videreanvendelse. Meddelelsen indehol-
2/5
der som en del af den digitale dagsorden for Europa tre tiltag, der har til formålat nedbryde eksisterende barrierer og forskelle i EU.Forslag til revision af direktiv om videreanvendelse af den offentligesektors informationer samt revision af Kommissionens beslutning omvidereanvendelse af egne oplysninger vedtages sammen med dennemeddelelse.Mobilisering af finansielle instrumenter til støtte for åbne data og ud-bredelsesforanstaltninger.Fremme af koordinering og erfaringsudveksling mellem medlemssta-terne.

Formål og indhold

3.

Kommissionen gennemgår i meddelelsen de samfundsmæssige gevinster, derer for Europa ved åbne data. Endvidere giver Kommissionen en status over,hvad der er opnået indtil nu på EU-plan samt beskriver udfordringer og mulig-heder for videreanvendelse af offentlige data. Endelig beskriver Kommissio-nen sit tiltag på europæisk plan: Revision af strategi vedrørende åbne offentli-ge data.Samfundsmæssige gevinsterDer produceres offentlige data på alle niveauer af den offentlige administrati-on. Det er et vigtigt råmateriale i en lang række nye informationsprodukter og–tjenester. Intelligent databehandling er afgørende for at løfte samfundsmæssi-ge udfordringer, herunder nationale sundhedssystemer og miljømæssige ud-fordringer.Hvad er opnået indtil nuTendensen til at åbne data vinder stadig større indpas i flere medlemsstatermed baggrund i gennemsigtighed, administrativ effektivitet og det økonomiskepotentiale, der ligger i videreanvendelse.PSI-direktivet fra 2003 fastsætter generelle lovgivningsmæssige rammer påeuropæisk plan. Derudover er der taget en række politiske initativer: Direktivetom adgang til miljøoplysninger, Kommissionens meddelelse med det formål atgøre havdata nemmere og billigere at bruge, initiativer i handlingsplanen forudbygning af intelligente transportsystemer, Kommissionens politik vedrøren-de fri adgang til videnskabelige informationer og endelig politikker for digita-lisering af kulturarven.Kommissionen har støttet åbne data gennem sine programmer, navnlig ram-meprogrammerne for forskning og udvikling, programmet for konkurrenceev-ne og innovation samt ISA-programmet.
3/5
I 2006 iværksatte Kommissionen en åben politik for videreanvendelse af egnedataressourcer.Udfordringer og mulighederAdskillige tiltag skaber nye muligheder. Den globale datamængde er megetomfattende og væksten i den globale datamængde udgør 40 procent om året.En del af denne vækst stammer fra nye typer af data. Samtidig sker der en re-volution inden for teknologi til analyse, udnyttelse og behandling af data.På trods af vedtagelsen af PSI direktivet i 2003 er der fortsat betydelige for-skelle i nationale regler og praksis i EU, og dette medfører opsplitning af detindre marked for information og forhindrer oprettelsen af grænseoverskridendeinformationstjenester.En anden faktor er den manglende viden blandt offentlige myndigheder om demuligheder, der ligger i anvendelse af åbne data. Det vil kræve et stærkt poli-tisk engagement at ændre tankegangen i forvaltningerne.Endelig er der praktiske og tekniske udfordringer, herunder sprogbarrierer oginteroperabilitetsproblemer.Revision af strategi1) Revision af PSI-direktiv samt revision af Kommissionens beslutning om vi-dereanvendelse af egne oplysninger:Meddelelsen beskriver revisionen af PSI-direktivet samt Kommissionens revi-sion af beslutning om videreanvendelse af dens egne informationsressourcer.De vigtigste ændringer vedrører medtagelsen af forskningsresultater, der erfremkommet på Kommissionens Fælles Forskningscenter. Derudover vilKommissionen i sine kommende lovgivningsmæssige og politiske initiativerpå områder som transport, miljø, havpolitik og rumpolitik tage højde for demuligheder, som åbne data byder på.Kommissionen vil fastlægge en detaljeret strategi i separate dokumenter forvidenskabelige data, forskningsdata og tilhørende infrastrukturer. I 2012 vilKommissionen vedtage en meddelelse samt en henstilling om adgang til ogbevarelse af videnskabelig information.2) Mobilisering af finansielle instrumenter til støtte for åbne data og udbredel-sesforanstaltninger:- Støtte til forskning, udvikling og innovationKommissionen vil fortsat stimulere aktiviteter til åbning af offentlige datagennem sine støtteprogrammer, herunder støtte til forskning og udvikling in-den for databehandlingsteknologier, f.eks. datamining, analyse og visualise-ring.
4/5
Kommissionen vil støtte teknologisk innovation og ibrugtagning af teknologigennem pilotprojekter samt afprøvning og demonstration af innovative pro-grammer.Endelig vil Kommissionen hjælpe med at tilrettelægge konkurrencer om åbnedata for at fremme udviklingen af nye informationstjenester.- Støtte til datainfrastrukturer – dataportaler i EuropaFor at lette udviklingen af informationsprodukter og tjenester, der kombinererdata fra hele EU, vil Kommissionen arbejde henimod etableringen af to ind-byrdes forbundne europæiske portaler. I 2012 vil Kommissionen starte en por-tal, som har til formål at gøre dens egne dataressourcer samt ressourcer fra an-dre europæiske institutioner og agenturer let tilgængelige og anvendelige.Derudover vil Kommissionen samarbejde med medlemsstaterne om etableringaf en paneuropæisk dataportal, som lanceres i 2013, og som vil give direkteadgang til en række data fra hele EU.- Støtte til infrastrukturer for forskningsdataKommissionen yder støtte under det syvende rammeprogram og forventerfortsat at yde støtte under Horisont 2020 til udvikling af vedvarende og pålide-lig serviceinfrastruktur for videnskabelige data i Europa.3) Fremme af koordinering og erfaringsudvekslingKommissionen vil fortsat fremme koordination og erfaringsudveksling mellemmedlemsstaterne, navnlig via PSI-ekspertgruppen, informationsplatformen forden offentlige sektor, LAPSI-netværket, der analyserer de juridiske spørgsmålvedrørende offentlig information og ISA-foranstaltningen vedrørende seman-tisk interoperalitet.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Ikke relevant.

5.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant

6.

Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser og har ikke i sigselv statsfinansielle konsekvenser
5/5

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Meddelelsen vil ikke i sig selv have væsentlige samfundsøkonomiske kon-sekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Meddelelsen vil ikke i sig selv have administrative konsekvenser for er-hvervslivet.

10.

Høring

Meddelelsen er sendt i høring i EU-Specialudvalget for IT og Telekommu-nikation samt EU-specialudvalget for Konkurrenceevne og Vækst den 15.december med frist den 13. januar.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Ikke relevant.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen bifalder Kommissionens hensigt om at gennemføre initiativer,der kan styrke videreanvendelsen af den offentlige sektors informationermed henblik på at styrke udviklingen af et indre marked for videreanvendel-se af PSI-data.Der vil dog være behov for en nærmere analyse af regeringens holdning tilforslaget.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.