Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 131
Offentligt
1066566_0001.png
1066566_0002.png
1066566_0003.png
1066566_0004.png
1066566_0005.png
1066566_0006.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets æn-

dring af direktiv 2003/98/EF om videreanvendelse af den offentlige sek-

tors informationer (PSI-direktivet).

1.

Resumé

Kommissionen har den 12. december 2011 stillet forslag om ændring af PSI-direktivet. Forslaget er fremsat med henblik på at fjerne nuværende og nyeforskelle mellem medlemsstaterne vedrørende udnyttelsen af den offentligesektors informationer, hvilket forhindrer udnyttelse af denne vigtige informati-onskildes fulde økonomiske potentiale.Forslaget indeholder en ændring af direktivets anvendelsesområde til at om-fatte kulturelle institutioner, ændring af det generelle princip, principperne forgebyrer, licenser og maskinlæsbare formater.

2.

Baggrund

Kommissionen har den 12. december 2011 fremsat forslag til ændring af di-rektiv om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer(KOM(2011) 877).Forslaget til ændring af PSI-direktivet er baseret på TEUF artikel 114 om har-monisering af medlemsstaternes lovgivninger vedrørende det indre markedsfunktion og den frie bevægelighed for tjenesteydelser.Begge forslag skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almin-delige lovgivningsprocedure, jf. traktatens artikel 294. Rådet træffer afgørelsemed kvalificeret flertal.Baggrunden for forslaget er, at der i det gældende PSI-direktiv (2003/98/EF)artikel 13 er anført, at Kommissionen skal tage anvendelsen af direktivet op tilrevision senest den 1. juli 2008. I den forbindelse iværksatte Kommissionen enundersøgelse i 2009. Undersøgelsen viste, at der var sket fremskridt på områ-det, men at der fortsat eksisterede en række uhensigtsmæssige barrierer:- Offentlige myndigheders forsøg på at maksimere deres egen fortjene-ste i modsætning til at se på den bredere økonomiske gevinst.
2/6
--
Konkurrence mellem den private og den offentlige sektor.Praktiske forhindringer i relation til at videreanvende offentlige infor-mationer eksempelvis mangel på information om tilgængelige offentli-ge data.
På den baggrund besluttede Kommissionen, at der skulle gennemføres en revi-sion af direktivet i 2012, når man havde indhentet yderligere informationer omeffekten og anvendelsen af direktivet.Den offentlige sektors informationer er en vigtig kilde til digitale produkter ogservices med et stort uudnyttet potentiale. Det generelle formål med Kommis-sionens forslag er at bidrage til den økonomiske vækst og job-skabelse ved atåbne op for det økonomiske potentiale, der er ved videreanvendelse af offent-lige data ved at forbedre betingelserne for videreanvendelse af den offentligesektors informationer.

3.

Formål og indhold

I tråd med Kommissionens meddelelse ”Åbne data, en drivkraft henimod in-novation, vækst og åben forvaltningspraksis” er det formålet med ændringenaf PSI-direktivet at bidrage til økonomisk vækst og jobskabelse ved at frigivedet økonomiske potentiale ved offentligt ejede data gennem forbedrede betin-gelser for udnyttelse af PSI.De centrale elementer i forslagene vedrører:Udvidelse af direktivets anvendelsesområdeEfter forslaget skal direktivets anvendelsesområde udvides til at omfatte bibli-oteker, arkiver, museer og universitetsbiblioteker.Formålet med denne udvidelse er at øge betydningen og effekten af direktivet.Gebyrbaseret på marginalomkostningsprincippetForslaget indeholder en hovedregel for gebyrer, der betyder, at der som ud-gangspunkt kun må tages gebyr for de marginale omkostninger forbundet medreproduktion og formidling af dokumenterne.De kulturelle institutioner vil være undtaget fra marginalomkostningsprin-cippet i forhold til gebyrer. Udover undtagelsen af de kulturelle institutionergælder også en generel undtagelse for myndigheder i den offentlige sektor,som dækker en betydelig del af driftsomkostningerne til udførelse af deres of-fentlige opgaver ved at udnytte deres intellektuelle ejendomsrettigheder, til atopkræve et gebyr, der overstiger de marginale omkostninger, hvis det sker ihenhold til objektive, gennemsigtige og kontrollerbare kriterier og er i offent-lighedens interesse.
3/6
Baggrunden for dette forslag er, at den offentlige høring i forbindelse med re-visionen af PSI-direktivet viste, at høje gebyrer på PSI data ansås af mange in-teressenter for at udgøre en stor barriere. Af hensyn til de offentlige myndig-heder, der er selvfinansierende eller som er juridisk forpligtede til at drive ind-tægtsdækket virksomhed, rummer forslaget en undtagelse, der dækker mulig-heden for at tage gebyr, der dækker en rimelig forrentning.Indførelse af EU-ret til genbrugForslaget indeholder en bestemmelse om, at der skal indføres en generel rettil, at al offentlig information, der ikke udtrykkeligt er omfattet af en af und-tagelserne, kan videreanvendes til kommercielle eller ikke-kommercielleformål.Ifølge Kommissionen er denne etablering af en EU-ret til genbrug det vig-tigste og mest betydelige ændringsforslag.Bestemmelsen vedrører ikke en regulering af retten til at opnå adgang til of-fentlige dokumenter, hvilket fortsat skal høre under medlemsstaternes ene-kompetence.Maskinlæsbare formaterForslaget indeholder en bestemmelse om, at offentlige myndigheder skalsikre, at dokumenter er tilgængelige i maskinlæsbare formater sammen medderes metadata.Uafhængig klageinstansForslaget indeholder en forpligtelse til etablering af en uafhængig klagein-stans. Klageadgangen skal omfatte muligheden for revision udført af en uaf-hængig myndighed, hvis beslutninger er bindende for den pågældende of-fentlige myndighed.Baggrunden for denne bestemmelse er, at det i forbindelse med høringenblev fremhævet, at manglen på et effektivt klagesystem var et stort problem.Dette afholder mange fra at indgive en klage, idet det bl.a. kan være svært atfinde den relevante klagemyndighed og på grund af lange sagsbehandlings-tider.Omvendt bevisbyrdeForslaget indeholder en bestemmelse om, at der i forbindelse med en klageover et gebyr skal pålægges den offentlige institution at bevise, at deres ge-byr er i overensstemmelse med direktivets bestemmelser.Baggrunden for dette forslag er, at brugerne af PSI-data i forbindelse medKommissionens høring har anført, at det er forbundet med store problemer
4/6
at få adgang til den nødvendige information om grundlaget for beregningenaf gebyret i forhold til bevisbyrden.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.

5.

Nærhedsprincippet

Kommissionen har vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med nær-hedsprincippet.Det er Kommissionens opfattelse, at direktivforslagets bestemmelser ernødvendige af hensyn til at lette udformningen af produkter og tjenesteydel-ser baseret på PSI over hele EU, at sikre en effektiv grænseoverskridendeanvendelse af PSI til værdiforøgende produkter og tjenesteydelser, at be-grænse fordrejning af konkurrencevilkårene på EU-markedet og at forhindrestadig større forskelle mellem medlemsstaternes håndtering af videreanven-delse af PSI.Regeringen vurderer samlet set, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet. Såvel målsætningen om at lette udformningen af pro-dukter og tjenesteydelser baseret på PSI over hele EU som målsætningenom at begrænse fordrejning af konkurrencevilkårene på EU-markedet og atforhindre stadig større forskelle mellem medlemsstaternes håndtering af vi-dereanvendelse af PSI opnås således, efter regeringens vurdering, bedst vedEU-regulering frem for national regulering.

6.

Gældende dansk ret

Lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (Lov nr. 596af 24. juni 2005).

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget forventes at få en række lovgivningsmæssige konsekvenser for Lovom videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (Lov nr. 596 af24. juni 2005).Udvidelse af anvendelsesområdetUndtagelsen af biblioteker, museer og arkiver findes i § 2, stk. 3 i lov om vide-reanvendelse af den offentlige sektors informationer. Denne bestemmelse skaltilpasses, hvis forslaget vedtages.Indførsel af marginalomkostningsprincippet som udgangspunkt for gebyrer
5/6
Gebyrer er reguleret i § 8. Det følger af stk. 1, at gebyret ikke må overstigemarginalomkostningerne ved at stille data til rådighed, det vil sige omkostnin-gerne ved distribution og eventuel kvalitetsforbedring af dokumenterne og da-tasamlingerne, herunder etablering af grænseflader, der er nødvendige for atkunne imødekomme ansøgers anmodning.Det følger af § 8, stk. 2, at når dokumenter eller datasamlinger er produceretsom led i en indtægtsfinansieret offentlig produktionsvirksomhed, det vil sige,hvor den offentlige myndigheds hovedopgave er helt eller delvist indtægtsfi-nansieret, kan der, udover gebyret som nævnt i stk. 1 fastsættes en betaling,som helt eller delvist dækker omkostningerne ved selve dokument- eller data-produktionen. Denne bestemmelse skal ændres, hvis forslaget vedtages.Indførelse af en EU-ret til genbrug af offentlige dataDer findes ikke i dag regler om en sådan generel ret til genbrug af offentligedata. Dette forslag vil medføre en ændring af reglerne.Uafhængig klageinstansMedlemsstaterne skal efter forslaget etablere en uafhængig klagemyndighed,der er udstyret med specifikke lovgivningsbeføjelser vedrørende videreanven-delse af den offentlige sektors informationer, og hvis beslutninger er bindendefor den pågældende myndighed. Der findes ikke i dag regler om en uafhængigklageinstans i PSI-loven. Dette forslag vil medføre en ændring af reglerne.Maskinlæsbare formaterDet følger af § 7 i PSI-loven, at dokumenter skal stilles til rådighed i tilgænge-lige formater, såfremt det er muligt. Bestemmelsen skal tilpasses, såfremt for-slaget vedtages.Omvendt bevisbyrdeSpørgsmålet om bevisbyrde er ikke reguleret i PSI-loven. Vedtages forslagetvil dette medføre en ændring i loven.Forslagets statsfinansielle konsekvenser skal analyseres nærmere.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

De samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget skal undersøges nærmere.Kommissionen forventer, at de ændrede regler vil bidrage til øget innovationaf produkter baseret direkte på PSI og af komplementære produkter, laveretransaktionsomkostninger og effektiviseringsgevinster inden for den offentligesektor og stadig større kombination af forskellige offentlige og private infor-mationer med henblik på at frembringe nye varer.
6/6
Det er i øvrigt Kommissionens vurdering, at PSI-direktivet vil have en positivindvirkning med hensyn til de offentlige myndigheders gennemsigtighed, ef-fektivitet og ansvarlighed.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget vurderes ikke i sig selv at have nogen administrative konsekvenserfor erhvervslivet.

10.

Høring

Forslaget er sendt i høring i det fungerende specialudvalg for IT og Telekom-munikation og Specialudvalget for Konkurrenceevne og vækst den 15. decem-ber 2011 med frist den 13. januar.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til medlemslandenes holdnin-ger til forslaget.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter overordnet Kommissionens hensigt om at gennemføreinitiativer, der kan styrke videreanvendelsen af den offentlige sektors infor-mationer med henblik på at styrke udviklingen af et indre marked for vide-reanvendelse af PSI-data. Der er samtidig behov for at analysere flereaspekter, herunder de administrative og statsfinansielle konsekvenser af for-slaget yderligere, før regeringen kan tage nærmere stilling til forslaget.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.