Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1066113_0001.png
1066113_0002.png
1066113_0003.png
1066113_0004.png
1066113_0005.png
Fremsat den ……………… 2012 af erhvervs- og vækstminister Ole Sohn
Forslagtil
Lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v.(Mulighed for dispensation ved ganske særlige lejligheder)§1I lov nr. 606 af 24. juni 2005 om detailsalg fra butikker m.v., som ændret ved § 4 i lovnr. 391 af 25. maj 2009 om ændring af lov om næringsbreve til visse fødevarevirk-somheder, lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v., lov om sommerhuse ogcampering m.v. og lov om detailsalg fra butikker m.v., ved lov nr. 543 af 26. maj 2010om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v. og ved § 11 i lov nr. 595 af 14. juni2011 om næring, foretages følgende ændringer:1.I§ 2indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Erhvervsstyrelsen kan efter indstilling fra kommunalbestyrelsen tillade, at stk.1 fraviges ved ganske særlige lejligheder. Erhvervsstyrelsens afgørelser kan ikke ind-bringes for anden administrativ myndighed.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.§2Loven træder i kraft den 1. maj 2012.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.Indledning og baggrundLovforslagets indholdØkonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationerSammenfattende skema
1. Indledning og baggrundMed ændringen af lov om detailsalg fra butikker m.v. (lukkeloven) i 2010 skete der enliberalisering af loven, som falder i to faser. Første fase vedrører perioden frem til 1.oktober 2012, hvor butikkerne har fået videre muligheder for at holde åbent. Andenfase vedrører perioden efter 1. oktober 2012 og frem, hvor butikkerne ikke længere erunderlagt nogen lukketidsregler på nær på helligdage og enkelte andre dage.
Såvel efter de lukketidsregler, der gælder før 1. oktober 2012, som efter de lukketids-regler, der gælder efter den 1. oktober 2012, må der fra butikker, hvorfra der foregårdetailsalg, som hovedregel ikke ske detailsalg på helligdage. Der findes dog en rækkeundtagelser for så vidt angår bl.a. salg af visse særlige varer, salg fra visse særligebutikker samt salg fra dagligvarebutikker med en omsætning under p.t. 31,4 mio. kr.årligt, men hovedreglen er, at der fra butikker ikke må ske detailsalg på helligdage.Selvom der med den seneste liberalisering af lukkeloven er skabt ganske vide rammerfor hvornår, der kan ske detailsalg fra butikker, mangler der således alligevel en flek-sibilitet i loven for så vidt angår muligheden for i enkelttilfælde at kunne foretage de-tailsalg på helligdage. Det betyder bl.a., at der fra butikkerne ikke må ske detailsalg iforbindelse med omfattende kulturarrangementer, som f.eks. omfattende internationa-le sportsbegivenheder og lignende officielle arrangementer, når sådanne arrangemen-ter foregår på helligdage. Der har i de senere år været en tendens til, at den slagsstørre arrangementer arrangeres rundt om i landet og således er med til at sætte dis-se byer på danmarks- eller verdenskortet. Når der ikke må ske detailsalg fra butikker-ne, fordi arrangementerne falder på en helligdag, vil lokale butikkers vækstmulighederved en øget omsætning i forbindelse med tilstrømning af turister til disse arrangemen-ter derved udeblive.Det foreslås derfor med dette lovforslag, at der skabes større fleksibilitet i loven ved atgive mulighed for, at butikkerne i forbindelse med omfattende enkeltarrangementer afhelt særlig karakter vil kunne få tilladelse til at foretage detailsalg på en helligdag.Derved bliver der skabt mulighed for en øget vækst og omsætning også i de lokalesamfund.
2. Lovforslagets indholdEfter lovbestemmelsen kan Erhvervsstyrelsen efter indstilling fra kommunalbestyrel-sen tillade, at bestemmelsen om lukketider kan fraviges ved ganske særlige lejlighe-der. Der skal være tale om meget omfattende enkeltarrangementer, typisk af internati-onal eller tilsvarende karakter, og ofte med deltagelse af danske og udenlandske or-ganisationer. Der skal således være tale om arrangementer af officiel karakter. For atsikre, at betingelserne for dispensation er opfyldt, træffer Erhvervsstyrelsen afgørelseefter indstilling fra kommunalbestyrelsen. Styrelsens afgørelser kan ikke indbringes foranden administrativ myndighed.Den foreslåede bestemmelse svarer til den dispensationsbestemmelse, der tidligereindgik i loven, og som blev ophævet i 2005. Bestemmelsen blev ved ophævelsen fun-det overflødig, idet loven udvidede antallet af søndage, hvor butikkerne kunne foreta-ge detailsalg. Baggrunden for at foreslå en tilsvarende bestemmelse genindført ersom nævnt den manglende fleksibilitet for så vidt angår muligheden for i enkelttilfældeat kunne foretage detailsalg på helligdage.Den foreslåede mulighed vil gælde såvel før som efter den 1. oktober 2012.Det forslås, at bestemmelsen træder i kraft den 1. maj 2012.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerDa det forventes, at der bliver tale om relativt få tilladelser, får lovforslaget ikke øko-nomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetDet vurderes, at den øgede fleksibilitet kan have positive økonomiske konsekvenserfor butikkerne, idet liberaliseringen lokalt vil kunne gavne butikkernes omsætning ogderved medvirke til lokal vækst. For butikker, der allerede må holde åbent på helligda-ge, kan forslaget betyde øget konkurrence.5. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.Forslaget har været sendt til Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegule-ring (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget medfører administrative kon-sekvenser for erhvervslivet. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder administrativekonsekvenser.6. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget får ikke konsekvenser for miljøet.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationerForslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:Advokatrådet, Arbejdsgiverforeningen Konditorer, Bager- og Konditormestre i Dan-mark, Bagere og chokolademagere, Benzinforhandlernes Fællesrepræsentation, Be-skæftigelsesministeriet, Bryggeriforeningen, Coop Danmark A/S, DLF Dagligvareleve-randørerne, Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Fiskehandlere, Danmarks Foto-handlerforening, Danmarks Optikerforening, Danmarks Restauranter og Caféer, Dan-marks Sportshandlerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Detail, Dansk Er-hverv, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning – Landscentret, Dansk Super-marked A/S, Danske Advokater, Danske Cykelhandlere, Danske Guldsmede og Ur-magere, Danske Helsekostforretningers Brancheforening, Danske Regioner, DanskeSlagtemestres Landsforening, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Boghandler-forening, Den Danske Dommerforening, DI - Organisation for Erhvervslivet, Dommer-fuldmægtigforeningen, Energi- og Olieforum, Finansministeriet, Forbrugerrådet, FSR –danske revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Forsvarsministeriet, FrederiksbergKommune, Helsebranchens Leverandørforening, HK-Handel, HORESTA, Håndværks-rådet, Justitsministeriet, Klima, Energi- og Byggeministeriet, Kommunernes Landsfor-ening, Kulturministeriet, Københavns City Center, Københavns Kommune, Køben-havns Politi, Landbrug & Fødevarer, Landbrugets Rådgivningscenter, Landdistrikter-nes Fællesråd, Landsforeningen af landsbysamfund, Landsorganisationen af Dan-marks Detailfiskehandlere, Landsorganisationen i Danmark, Ligestillings- og Kirkemi-nisteriet, Materialistforeningen, Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrik-ter, Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet for Forskning, Innovation og Vide-regående uddannelser, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet forSundhed og Forebyggelse, Nærbutikkernes Landsforening, Politidirektøren i Køben-havn, Politidirektørforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen afdeling E, Skattemini-steriet, Social- og Integrationsministeriet, Transportministeriet, Udenrigsministeriet,Urmagernes og Optikernes landssammenslutning og Økonomi- og Indenrigsministeri-et.
10. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindre udgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngen
Økonomiske og admini-strative konsekvenser forstat, regioner og kommu-ner
Økonomiske konsekvenser Lempelsen kan lokalt havefor erhvervslivetpositive økonomiske kon-sekvenser for butikkerneAdministrative konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konsekven-ser for borgerneMiljømæssige konsekven-serForholdet til EU-rettenIngenIngenIngen
For butikker, der alleredemå holde åbent på hellig-dage, kan forslaget betydeøget konkurrenceIngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter lovbestemmelsen kan Erhvervsstyrelsen efter indstilling fra kommunalbestyrel-sen tillade, at bestemmelsen om lukketider kan fraviges ved ganske særlige lejlighe-der. Der skal være tale om meget omfattende enkeltarrangementer, typisk af internati-onal eller tilsvarende karakter, og ofte med deltagelse af danske og udenlandske or-ganisationer. Der skal således være tale om arrangementer af officiel karakter. For atsikre, at arrangementerne har en sådan karakter, træffer Erhvervsstyrelsen afgørelseefter indstilling fra kommunalbestyrelsen. Styrelsens afgørelser kan ikke indbringes foranden administrativ myndighed.Bestemmelsen giver ikke mulighed for, at der meddeles dispensation i forbindelsemed f.eks. lokale festivaler, byfester og indkøbscentres åbning, heller ikke selv omarrangementerne involverer en hel egn. Bestemmelsen giver heller ikke mulighed for,at der gives tilladelse til en årlig tilbagevendende begivenhed, som f.eks. et pinse-karneval.Som eksempel på en lejlighed, hvor der efter den tilsvarende, tidligere bestemmelse ilukkeloven er givet dispensation, kan nævnes åbningen af metroen til Frederiksberg,hvor der blev afholdt et større åbningsarrangement med royal deltagelse. Ved lejlig-heden blev der givet dispensation for det søgte tidsrum, Kristi Himmelfarts Dag kl.10.00-20.00, og dispensationen omfattede alle butikker i Frederiksberg Kommune.Som eksempel på en anden lejlighed, hvor der efter den tidligere bestemmelse er gi-vet dispensation, kan nævnes afholdelsen af et meget stort gymnastik-landsstævnepå Bornholm med ca. 40.000 deltagere. Landsstævner blev afholdt hvert fjerde år for-skellige steder i Danmark, og det var første gang, at dette store stævne fandt sted på
Bornholm. Ved lejligheden blev der givet dispensation for det søgte tidsrum på tre da-ge, og dispensationen omfattede alle butikker på Bornholm.Den foreslåede bestemmelse vil gælde såvel før som efter den 1. oktober 2012.Til § 2Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. maj 2012.

Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formulering(indtil 1.10.2012)§ 2.Fra de i § 1, stk. 1,nævnte butikker må derikke ske detailsalg fra lør-dag kl. 20.00 til mandag kl.6.00 samt på helligdage,grundlovsdag og juleaf-tensdag og efter kl. 15.00på nytårsaftensdag.Stk. 2.Stk. 1 finder ikkeanvendelse på salg fraautomater.Gældende formulering(fra 1.10.2012)§ 2.Der må ikke ske de-tailsalg fra de butikker, derer nævnt i § 1, stk. 1, påhelligdage, grundlovsdagog juleaftensdag samt ef-ter kl. 15.00 på nytårsaf-tensdag.Lovforslaget§ 2.
Stk. 2.Stk. 1 finder ikkeanvendelse på salg fraautomater.
Stk. 2.Erhvervsstyrelsenkan efter indstilling frakommunalbestyrelsen til-lade, at stk. 1 fraviges vedganske særlige lejligheder.Erhvervsstyrelsens afgø-relser kan ikke indbringesfor anden administrativmyndighed.Stk. 2 bliver herefter stk.3.