Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1063080_0001.png
1063080_0002.png
1063080_0003.png
1063080_0004.png
1063080_0005.png
1063080_0006.png
1063080_0007.png
1063080_0008.png
1063080_0009.png
1063080_0010.png
1063080_0011.png
120104Klag over markedsføring til Forbrugerombudsmanden.De virkemidler, som en erhvervsdrivende bruger for at sælgevarer og tjenesteydelser til forbrugerne kaldes markedsføring.Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med, at deerhvervsdrivende markedsfører sig på en ordentlig måde.Det kan være i strid med loven hvis en erhvervsdrivende brugervirkemidler i sin markedsføring, der kan vildlede dig somforbruger om produktets eller tjenesteydelsens pris ogegenskaber.Der rettes nu henvendelse til ForbrugerombudsmandenCampingrådet bruger virkemidler i sin markedsføring, dervildleder campister på flere måder, som vil campere påforeningens campingpladser.1. Om hvad forvirring og vildledning Campingrådet skaber hoscampisterne ved omtale af danske campingpladser:Campingrådet benævne ofte campingpladserne, som er tilsluttetCampingrådets egenkontrol som ’Danske campingpladser’, mendet ville være mere korrekt og klart, at Campingrådetstilsluttede campingpladser altid benævnes som medlemmer afforeningen ’godkendte danske campingpladser’, men denne
betegnelse er også noget vildledende og forkert, da der samletset, kun findes godkendte campingpladser i Danmark.Alle danske campingpladser er ikke brugere af Campingrådetsikke lovbestemte egenkontrol, men er frie campingpladser, somselvstændigt skal sikre, at campingloven overholdes.Disse frie danske campingpladser er ligesom ’godkendte danskecampingpladser’ blevet løbende godkendte af de danskekommuner og som alene har den lov beskrevet godkendelse ogtilsynspligt ifølge campingloven.2. Om monopol og eneret:Campingrådet her fra starten af 2012 indført et krav om, atalle danske og udenlandske campister skal anvende et bestemttype campingpas, nemlig deres eget udstedte campingpas’Camping Key Europe’ som efterfølgende vil blive benævnt ’CKE’.De tidligere accepterede campingpas fra andre udstedere afcampingpas vil ikke længere kunne anvendes, dog vilcampingpasset Camping Card International, som efterfølgendevil blive benævnt ’CCI’ i en overgangsperiode op til 2 år. CCIpasset kan alene anvendes af udenlandske campister vedindskrivning på danske campingpladser af hensynet til, at der erlængere gyldigheds tid end 1år på nogle af de udenlandske CCIpas.
3. Om Campingrådet markedsføring:
Campingrådet markedsføre sig som en slags myndighed medautorisation og henviser til luftige aftaler, som slet ikke kandokumenteres og findes, med staten og kommunerne og somCampingrådet vitterlig ikke har, eller som aldrig kan opnås, somen privat brancheforening for campingpladsejere.Campingrådet henvender sig over hele landet til kommuner ogdet stedlige politi, om at få etableret forbud mod at raste ogandet ophold, herunder parkering, uden for foreningenscampingpladser, til stor skade for EX udenlandske autocampere,som så køre videre til vores nabolande, hvor forholdene er langtvenligere og imødekommende. Det skader ofte de øvrigeturistinteresser i den pågældende kommune som gerne vil havebesøg af autocamperne.Campingrådet har selvudnævnt sig som ’lovgiver’, regelsætter,samt defineret og beskrevet hvordan campister helst skalcampere og være meget mobile og her til sidst og ikke mindst,at være ’skatteopkrævere’ på de privatejede campingpladser,som er tilsluttet Campingrådet med ensidedeforretningsbetingelser og regler om en købepligt af EXcampingpas, grønne nummerplader og årsmærker og som kuntilgodeser og gavner Campingrådet og campingpladsejerne.4. Om gyldig legitimation og en gammel tradition om brugen afcampingpas:Der har i mange år været en historisk betinget, en rodet og enulogisk kultur og forretningsgang omkring indskrivning påcampingpladserne i hele Europa. Campingpas er blevet krævet
anvendt mange stedet af campingpladsejerne, ved indskrivningaf campister, også selv om der ikke var et lovbestemt krav herom.De fleste campister har accepteret kravet om brug af etcampingpas og er tilhængere af brugen af et campingpas ud fra,at indskrivning er nemmere og at der sommetider kan forventeslidt rabat på prisen.Et campingpas er grundlæggende et loyalitets- ogforeningskoncept, som kun medvirker til at pleje foreningslivetog til at sænke prisen i form for rabatter til medlemmerne, menkan aldrig på nogen måde være et retsgyldigt bevis på en gyldiglegitimation.Hvor der har været et lovkrav om en gyldig legitimation, harcampingpasset bestemt aldrig været et lovligt grundlag for enindskrivning af campister.Lovgiver på området i hele EU har ikke været nokopmærksomme på, den helt utilstrækkelige lovgivning.Campingrådet henviser til en indbygget ansvarsforsikring, somikke er lov krævede i CKE -passet, over for tredje part ogSchengen-konventionen ved beskrivelse af Campingrådets nyecampingpas CKE og beskriver CKE passet som et ID kort.Det er helt forkert og et alvorligt problem nemlig, at CKE-passet ikke altid indeholder et pasnummer og aldrig enbilledlegitimation, som er et nødvendigt grundlag for en gyldig
legitimation og at campingpas samtidigt er udstedes af privateforeninger, firmaer, organisationer som jo ikke på nogen mådeer godkendt af staten eller kommunerne til at udstede en gyldiglegitimation. Ps. Nye systemer med fingeraftryk er det nyestekontrolværktøj inden for kontrol af den rette identitet.Campingloven beskriver tydeligt, at campingpladser skal kunnebenyttelse af alle og ikke kun må reserveres eller anvendes afnogle særlige grupper campister med FX campingpas ellerbestemte typer fortelte eller andet campingudstyr, eller at derkræves campingpas for at blive indskrevet.Campingrådet viser ingen vilje til at overholde campingloven, derbeskriver, at campingpladser skal modtage alle campister, nårder er krav om, at alle danske og udenlandske campister skalanvende et bestemt type campingpas, nemlig deres egetudstedte campingpas ’CKE’. Campingrådet kræver atcampingpladsejerne afviser campister uden campingpas, somnægter at betale et gebyr for manglende campingpas også selvom campisten vil fremvise en gyldig billedlegitimation.5. Om campingpas er ikke at finde under gyldigebilledlegitimation og her om hvad den rette gyldigebilledlegitimation er og hvad loven i Danmark beskriver:Kun nedenstående former for billedlegitimation er gyldig iDanmark:Det Nationalt kørekort udstedt i et EU/EØS land.Det Nationale Pas.
Det danske forsvarets identitetskort.Et NatopasEt dansk Politilegitimationskort.Et dansk tidsubegrænset opholdstilladelse af typerne C, D og FDe Danske pengeinstitutters Id-kort.En gyldig legitimation uden billede kan ikke anvendes påcampingpladser på grund af følgende forretningsgange vedlegitimation uden billede. Der skal fremvises 2 typer aflegitimation, hvor af den ene type skal indeholde cpr-nummer.Når der kun sker en fremvisning af legitimation uden billede kanman normalt ikke få ens legitimation godkendt med det sammeDer skal først ske en kontrol ved, at der frem sendes etdokument eller lignende til personens folkeregisteradresse ogdet fremsendte materiale skal herefter fremvises over for demdet kræver en gyldig legitimation, som bevis på personens retteidentitet.Nuværende status om danske campister:Danske campister skal ikke være indehaver af et campingpas ogder er ikke nogen pligt til at campingpladsejeren indskriver dendanske campist på campingpladserne i Danmark efter nogendansk lov.Der mangler simpelthen et lovkrav herom og det vil bestemttilgodese følgende:1. At lette politiet arbejde ved en efterlysning, m.m. og hvis derEX sker lovovertrædelser på campingpladser eller hoteller.
Husk lige på: Der er ikke nogen pligt til, indskrivning af danskecampister eller danske hotelgæster i den nuværende gældendelov i Danmark.2. At sikre et bedre grundlag for at betaling for opholdet skervia af Borger-ID kort eller undtagelsvis andre gyldigebilledlegitimationer.Borger-ID kort bør opbevares af værten i hele gæstensopholdsperiode. Det vil samtidigt lette arbejdet vedindskrivning for campingpladsejere og hotelejere for bådeudenlandske og danske gæster.3. At sikre bevis på, hvordan og hvornår gæster ophold sig påcampingpladser og hoteller og ophold kun finder sted ioverensstemmelse med den danske lovgivning. Det vil sikkertogså sikre Skat et bedre grundlag og arbejdsbetingelser, ved enevt. kontrol af ejers regnskabers rigtighed.4. At sikre, at hvis der sker forulempelser af andrecampinggæster eller der sker skader på deres campingudstyrmed et eventuelt erstatningskrav til følge, at der er ordentligviden om skadevolders rette identitet.Derfor er anvendelse af et borger-ID kort eller undtagelsvisandre gyldige billedlegitimationer er den bedste og den rigtigeløsning, der tilgodeser både staten, kommunerne, samt ejere ogbrugere af campingpladser og hoteller.Nuværende status om udenlandske campister:
Udenlandske campister skal ikke være indehaver af etcampingpas efter nogen dansk lov. Registreres den udenlandskecampist efter et campingpas uden nogen fremvisning af en gyldigbilledlegitimation er det en overskridelse af gældende lov iDanmark.De udenlandske campister skal af campingpladsejere føreprotokol eller kartotek, herunder i elektronisk form, over alleankomne udenlandske gæster.Her er loven:Ifølge BEK nr. 475 af 12/05/2011 som er Gældende kaldtUdlændingebekendtgørelsen sidste offentliggørelsesdato: 19-05-2011 Bekendtgørelse nr. 581 af 10. juli 2002Om udlændinges adgang til Danmark § 52Et uddrag:§ 52. Den, der driver hotel, pensionat, herberg eller lejrplads,skal i overensstemmelse med reglerne i persondataloven føreprotokol eller kartotek, herunder i elektronisk form, over alleankomne udenlandske gæster.Et uddrag slut!6. Om valget mellem et gyldigt Borger-ID med gyldigbilledlegitimation kort eller et ugyldigt udstedet campingpasuden en billedlegitimation og pasnummer.OBS. Følgende her i et uddrag er sendt til erhvervs- ogvækstministeren som turisme er under og til udvalgetsmedlemmer:
Der bør omgående indføres et borger-ID kort medbilledlegitimation med EX 10 års løbetid ligesom det nationalepas.Borger ID kortet = et ID rejsekortet bør tilbydes til alleborgere i Danmark og gerne udvidet, som en fælles mulighed ihele EU, for alle borgere i deres hjemlande. Nogle lande harallerede indført et sådan borger-ID kort. Kommunerne iDanmark udsteder for nuværende id-kort til unge, der ikke haranden gyldig billedlegitimation. Det er vigtigt, at huske på fordanske turister der er i udlandet, at det nationale pas altid skalkunne fremvises på forlangen, over for det stedlige politi ogandre relevante myndigheder og derfor er det heller ikketilladt, at overdrage det til camping og hotelværter. Det er jonetop derfor der er brug for 2 typer beviser på den retteidentitet, nemlig det nationale pas og et borger ID kort som engyldig billedelegitimation, når turister vil opholde sig påcampingpladser eller hoteller i udlandet.Et sådan Borger-ID kort med billedlegitimation som jo er etsamfunds udstedet gyldigt Id-kort vil helt kunne erstattefremvisning af anden gyldig legitimation og det ugyldige,unødvendige, og ikke lov krævede campingpas som aldrig harværet og IKKE er og nok heller aldrig bliver en gyldiglegitimation i lovens regelsæt. Campingpas udstedes af privateforeninger, firmaer, organisationer som jo IKKE på nogen mådeer godkendt af staten eller kommunerne til at udstede en gyldiglegitimation.
Lovforslag bør udarbejdes snarest muligt her i 2012, deromhandler, at der er et krav om, at alle danske gæster altid skalindskrives med gyldig billedlegitimation på danskecampingpladser og hoteller enten med et borger-ID kort somgrundlag eller:Det Nationalt kørekort udstedt i et EU/EØS land.Det Nationale Pas.Det danske forsvarets identitetskort.Et NatopasEt dansk Politilegitimationskort.Et dansk tidsubegrænset opholdstilladelse af typerne C, D og FDe Danske pengeinstitutters Id-kort.Det vil i større grad tilgodese følgende:1. At lette politiet arbejde ved en efterlysning, m.m. og hvis derEX sker lovovertrædelser på campingpladser eller hoteller.Husk lige på: Der er ikke nogen pligt til, indskrivning af danskecampister eller danske hotelgæster i den nuværende gældendelov i Danmark.2. At sikre et bedre grundlag for at betaling for opholdet skervia af Borger-ID kort eller undtagelsvis andre gyldigebilledlegitimationer.Borger-ID kort bør opbevares af værten i hele gæstensopholdsperiode. Det vil samtidigt lette arbejdet vedindskrivning for campingpladsejere og hotelejere for bådeudenlandske og danske gæster.
3. At sikre bevis på, hvordan og hvornår gæster ophold sig påcampingpladser og hoteller og ophold kun finder sted ioverensstemmelse med den danske lovgivning. Det vil sikkertogså sikre Skat et bedre grundlag og arbejdsbetingelser, ved enevt. kontrol af ejers regnskabers rigtighed.4. At sikre, at hvis der sker forulempelser af andrecampinggæster eller der sker skader på deres campingudstyrmed et eventuelt erstatningskrav til følge, at der er ordentligviden om skadevolders rette identitet.Derfor er anvendelse af et borger-ID kort eller undtagelsvisandre gyldige billedlegitimationer er den bedste og den rigtigeløsning, der tilgodeser både staten, kommunerne, samt ejere ogbrugere af campingpladser og hoteller.Med venlig hilsenBjørn DanelundTlf. 48 25 07 37Mail: [email protected]Formand i ForeningenRådet for danske campister.www.rfdc.dk