Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 113
Offentligt
1061783_0001.png
1061783_0002.png
1061783_0003.png
1061783_0004.png
1061783_0005.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

1.

Resumé

Kommissionen har udsendt meddelelsen ”Forsyningspligt inden for e-kommunikation: Rapport om resultaterne af den offentlige høring og dentredje periodiske nyvurdering af forsyningspligtens omfang i henhold tilartikel 15 i direktiv 2002/22/EF, (KOM(2011) 795)”.Kommissionen finder, at det på nuværende tidspunkt ikke erhensigtsmæssigt at lade mobiltelefoni omfatte af forsyningspligten eller atgøre bredbåndsadgang med en bestemt hastighed obligatorisk på EU-niveau. Kommissionen ser i øjeblikket heller ikke behov for at foretagegrundlæggende ændringer af reglerne om forsyningspligt i direktiverne.Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.Meddelelsen er oversendt til Rådet den 7. december 2011 i en dansksprogversion.

2.

Baggrund

Forsyningspligten på teleområdet skal virke som et socialt sikkerhedsnet ide tilfælde, hvor markedskræfterne ikke bevirker, at forbrugerne får adgangtil basale tjenester som for eksempel telefoni, internetadgang ognummeroplysningstjenester til en rimelig pris. For at sikre at der er et udbudaf de nævnte tjenester, at prisen er rimelig, og at forbrugerne skal kunne fåadgang til sådanne basale tjenester, kan en eller flere specifikt udpegedeudbydere få pålagt at levere disse tjenester.I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/22/EF af 7. marts2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniskekommunikationsnet og -tjenester (forsyningspligtdirektivet) som ændret veddirektiv 2009/136/EF, skal Kommissionen hvert tredje år tage forsynings-pligtens omfang op til nyvurdering. Formålet med forsyningspligtdirektiveter, gennem effektiv konkurrence og tilvalgsmuligheder, at sikre, at offentligttilgængelige tjenester af høj kvalitet er tilgængelige i hele EU, samt at tagehøjde for de tilfælde, hvor forbrugernes behov ikke opfyldes tilfredsstillendeaf markedet.
2/5

3.

Formål og indhold

Meddelelsens formål er at redegøre for resultaterne af Kommissionensoffentlige høring om forsyningspligt og samtidig redegøre forKommissionens vurdering af forsyningspligtens omfang. Meddelelsenbeskriver Kommissionens overvejelser vedrørende de foranstaltninger, sommedlemsstaterne bør iværksætte i forbindelse med gennemførelsen afforsyningspligtdirektivet.Vedrørende udbredelse af bredbåndKommissionen i meddelelsen, at:ogmobiltelefoniangiver
i gennemsnit 95 pct. af EU's befolkning ved udgangen af 2010 havdeadgang til faste (DSL) bredbåndsnet.der var ca. 133 mio. faste bredbåndsabonnentlinjer og 36 mio.mobilbredbåndslinjer i EU i begyndelsen af 2011, og at den størstetilvækst i udbredelse sker inden for mobilt bredbånd. Udbredelsen afbredbåndsabonnementer er dog meget forskellig fra den enemedlemsstat til den anden. Ved udgangen af 2010 var der efterKommissionens undersøgelser bredbånd i 23 procent. af husstandenei Rumænien og 26 procent. i Bulgarien og op til 80 procent. iNederlandene og Danmark og 83 procent. i Sverige.mobilnettet dækker 95 procent. af EU-befolkningen. Samlet setnåede udbredelsen af mobilabonnenter i EU op på 124 procent. ioktober 2010. 89 procent. af EU-husstandene har etmobiltelefonabonnement og 71 procent. et fastnettelefonabonnement,således at 98 procent. af alle EU-husstande nu har adgang til telefoni.For så vidt angår rimelige priser, er den gennemsnitlige månedligepris for en basispakke mobiltjenester faldet med cirka 30 procent. fra2006 til 2010.
Kommissionen finder, at det på nuværende tidspunkt ikke erhensigtsmæssigt at inkludere mobiltelefoni i forsyningspligten eller at gørebredbåndsadgang med en bestemt hastighed obligatorisk på EU-niveau.Kommissionen ser i øjeblikket ikke noget behov for at foretagegrundlæggende ændringer af reglerne om forsyningspligt i direktiverne.Ifølgeforsyningspligtdirektivetkanmedlemsstaternefastlæggeminimumskravtil,hvorhurtigebredbåndsforbindelserforsyningspligtudbyderne skal levere, så forbindelserne med baggrund i denationale forhold giver "funktionel internetadgang". Adgang til basalebredbåndsforbindelser kan derfor indgå i forsyningspligten i et land ibegrundede tilfælde, hvis markedskræfterne eller politiske tiltag ikke harmedført en almen bredbåndsdækning.
3/5
Kommissionen er af den opfattelse, at en ensartet gennemførelse afforsyningspligten forudsætter en sammenhængende tilgang til kriterierne forfastlæggelse af, hvad der med hensyn til bredbåndshastigheder, er omfattetaf"funktionel internetadgang", ordninger for udpegelse afforsyningspligtudbydere, finansiering samt foranstaltninger til gavn forhandicappedeslutbrugere.Kommissionenagteratdrøfteproblemstillingerne yderligere med medlemsstaterne, Europa-Parlamentetog andre interesseparter.Kommissionen anbefaler, at der udarbejdes retningslinjer for yderligere atharmonisere gennemførelsen af forsyningspligten i medlemsstaterne.Retningslinjerne foreslås at omfatte:Funktionel internetadgang med bredbåndshastigheder: Når medlemssta-terne overvejer, om de ønsker at fastlægge minimumskrav til, hvorhurtig en bredbåndsforbindelse forsyningspligtudbyderen skal levere, såforbindelserne ud fra de nationale forhold giver "funktionelinternetadgang", kunne det være nyttigt med et sæt kriterier, som sikrerkonsekvens og mindst muligt konkurrenceforvridning, samtidig med atmålet om at undgå social udstødelse opfyldes.Udpegning af forsyningspligtudbydere: At finde den bedst muligemekanisme til udpegelse af forsyningspligtudbydere kan medvirke til atminimere markedsforvridninger og øge effektiviteten.Beregning af nettoomkostninger ved forsyningspligtydelser: Forsy-ningspligtudbyderen kan under nærmere angivne forudsætninger fåkompensation for sine nettoomkostninger ved varetagelsen af forsy-ningspligten. Metoden for beregning af nettoomkostningerne vedudbuddet af forsyningspligtydelser forud for udpegelsesprocessen kunnefastlægges i retningslinjerne. Særlige elementer, som der bør tageshensyn til, når der foretages en vurdering af forsyningspligtensimmaterielle goder, bør opstilles. Det er også vigtig at afklare, hvilkeprincipper der skal anvendes af de nationale myndigheder ved deresvurdering af, om forsyningspligten pålægger udbyderen en urimeligbyrde.Finansiering, herunder underskudsfinansiering, af forsyningspligten:Med tanke på de potentielt højere omkostninger ved en forsyningspligt,kunne medlemsstaterne overveje (og det er allerede tilfældet i en rækkemedlemsstater) en passende blanding af offentlig og sektorspecifikfinansiering af forsyningspligten. De kunne også fastsætte grænser forbidragene fra teleselskaberne til en sektorkompensationsfond.Foranstaltninger for personer med handicap: Med tanke på de styrkedebestemmelser i det reviderede forsyningspligtdirektiv for så vidt angårhandicappede slutbrugere, kunne medlemsstaterne også opmuntres til attage behørigt hensyn til sådanne brugeres behov ved udformningen af
4/5
deres nationale forsyningspligt i henhold til princippet om at sikre ligeadgang til tjenester.Kommissionen vil på grundlag af meddelelsen drøfte situationen medmedlemsstaterne, Europa-Parlamentet og andre interessenter.Kommissionen vil i øvrigt i første kvartal af 2012 fremsætte forslag medhenblik på at sikre, at det offentliges internetsider m.v. er fuldt tilgængeligefor handicappede brugere senest 2015.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet vedtog i juli 2011 en egen-initiativ rapport, som under-streger forsyningspligtens rolle som et sikkerhedsnet i forbindelse med soci-al integration. Europa-Parlamentet opfordrer Kommissionen til at udarbejderetningslinjer for den bedste gennemførelse af håndhævelse af forsynings-pligtdirektivet.

5.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

6.

Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli-vet.

10.

Høring

Meddelelsen har været sendt i skriftlig høring i det fungerende EU-specialudvalg for it og telekommunikation den 13. december 2011 med fristden 15. december 2011.TDC har haft en enkelt tekstnær bemærkning, men har derudover ikke haftbemærkninger.
5/5

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Enkelte medlemsstater har udtrykt ønske om politisk drøftelse afmeddelelsen.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er umiddelbart enig med Kommissionen i, at der i øjeblikketikke er behov for at foretage ændringer reglerne om forsyningspligt idirektiverne.Regeringen er som udgangspunkt endvidere enig i, at det på nuværendetidspunkt ikke er hensigtsmæssigt at inkludere mobiltelefoni iforsyningspligten eller at gøre bredbåndsadgang med en bestemt hastighedobligatorisk på EU-niveau.Det er regeringens opfattelse, at der med de gældende EU-regler er denfornødne fleksibilitet for medlemsstaterne til at vælge, om der i denpågældendemedlemsstatskalværeforsyningspligtbredbåndsforbindelser og i givet fald i hvilket omfang.Regeringen anerkender, at der i et vist omfang kan være behov for at udar-bejde retningslinjer, der kan bidrage til fortolkningen af forsyningspligtdi-rektivet.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.