Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 112
Offentligt
1061770_0001.png
1061770_0002.png
1061770_0003.png
1061770_0004.png
1061770_0005.png
1061770_0006.png
1061770_0007.png
1061770_0008.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Program for virksomheders konkurrenceevne og små og mellemstore

virksomheder (COSME)

1.

Resumé

Kommissionen har den 30. november 2011 fremlagt forslag til forordningom etablering af et program for virksomheders konkurrenceevne og små ogmellemstore virksomheder (COSME), der i vidt omfang viderefører eksiste-rende initiativer under det nuværende rammeprogram for konkurrenceevneog innovation (CIP) i den nye budgetperiode for 2014-2020. Programmetskal styrke europæiske virksomheders konkurrenceevne og bæredygtighed,fremme iværksætterkulturen og forbedre SMV’ers vækst i den europæiskeunion. Den samlede finansieringsramme foreslås at udgøre 2,522 mia. euro(ca. 18,74 mia. kr.) fordelt over syv år.Forslaget er bygget op om fire hovedområder:1. Fremme af adgang til finansiering2. Fremme af iværksætteri3. Fremme af adgang til markeder4. Rammebetingelser for virksomheders konkurrenceevne og bæredyg-tighed i EUForslaget er en del af den kommende flerårige finansielle ramme (EU-budgettet) for 2014-2020.

2.

Baggrund

Kommissionen har ved KOM(2011) 834 af 30. november 2011 fremlagtforslag til forordning om etablering af et program for virksomheders kon-kurrenceevne og SMV’er (2014-2020) (COSME). Forslaget er oversendt tilRådet den 30. november 2011 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 175 og 195 og skal be-handles af Rådet og Europa-Parlamentet i fællesskab efter den almindeligelovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kva-lificeret flertal.
2/8
Programmet viderefører i vidt omfang aktiviteterne under det nuværenderammeprogram for konkurrenceevne og innovation (CIP), som udløber i2013. Forslaget vil være gældende fra 2014 til 2020 med en foreslået samletfinansieringsramme på 2,522 mia. euro (ca. 18,74 mia. kr.). Den endeligebeløbsramme vil blive fastlagt i forbindelse med forhandlingerne om EU’sflerårige finansielle ramme for 2014-20.

3.

Formål og indhold

Programmets overordnede formål er at styrke europæiske virksomhederskonkurrenceevne og bæredygtighed – herunder inden for turismesektoren,og at fremme iværksætterkulturen og SMV’ers vækst i den europæiske uni-on.Initiativer under COSME skal;--fremme rammebetingelserne for virksomheders konkurrenceevne ogbæredygtighed i EU– herunder inden for turistsektoren.forbedre SMV’ers adgang til finansieringi form af egenkapital viainvesteringer i SMV’ers vækstfaser og via øget risikodeling til dæk-ning af SMV’ers lån.forbedre adgangen til markederne i EU og globalti form af støtte tilSMV’er via Enterprise Europe-netværket og et forbedret internatio-nalt industrielt samarbejde.fremme iværksætterkultureni form af øget iværksætterfærdighederog -holdninger – særligt blandt nye, unge og kvindelige iværksætterei EU.
-
-
Målgruppen for COSME er iværksættere, erhvervsfremmeorganisationer ogsmå og mellemstore virksomheder.COSME er en del af Kommissionens forslag til den flerårige finansielleramme (MFF) i EU af 29. juni 2011, der indeholder en samlet pakke forUnions budget for perioden 2014 til 2020.Programmet er led i implementeringen af Kommissionens målsætninger fraEuropa 2020 strategien og de tilhørende Europa 2020 flagskibsinitiativer.Af særlig relevans er flagskibsinitiativet ”En integreret industripolitik i englobaliseret verden”. COSME vil også fortsætte implementeringen af ”Tænksmåt først – En Small Business Act for Europa” af juni 2008 samt ”Revisionaf Small Business Act” af februar 2011.Det foreslås, at COSME også åbnes for deltagelse blandt medlemmer af Eu-ropean Free Trade Association (EFTA), European Economic Area (EEA),nuværende og potentielle kandidatlande i EU samt, når særlige betingelserer opfyldt, lande der falder inden for den europæiske naboskabspolitik.
3/8
Programmet gennemføres i form af årlige arbejdsprogrammer fremsat afKommissionen. Disse skal klarlægge formål, forventede resultater, imple-menteringsmetode, tidshorisont og beløbsramme for alle planlagte aktivite-ter under programmet. Kommissionen foreslår ligeledes etablering af enforvaltningskomité, hvilket er lig med nuværende praksis under CIP.Selve administrationen af COSME vil i vidt omfang blive lagt ud til ekster-ne aktører. Det foreslås bl.a., at European Investment Bank Group forvalterde finansielle instrumenter på vegne af Kommissionen, og at ExecutiveAgency for Competitiveness and Innovation (EACI) forvalter programmetsSMV-relaterede initiativer.Det er Kommissionens målsætning at fremme synergier med andre EU-programmer som fx Strukturfonden og EU’s mikrofinansieringsfacilitetProgress og undgå overlap med eksisterende initiativer – særligt inden forfremme af iværksætterkultur og -færdigheder. Venturekapital instrumenter-ne vil ligeledes være komplementære med de kapitalinstrumenter, der tilby-des i regi af det nye rammeprogram for forskning og innovation – Horizon2020.Der foreslås en samlet finansieringsramme på 2,522 mia. euro (ca. 18,74mia. kr.). Heraf foreslås ca. 1,4 mia. euro (ca. 10,4 mia. kr.) reserveret til definansielle instrumenter. Programmets hovedvægt er således lagt på udvik-lingen af de finansielle instrumenter, hvor de øvrige midler foreslås afsat tilSMV-relaterede initiativer. Den endelige finansielle ramme for COSME af-hænger dog af forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme (MFF).Der lægges op til, at programmets budget fordeles på følgende fire hovedom-råder:1) Adgang til finansieringKommissionen foreslår, at SMV’ers adgang til finansiering af opstart ogvækst styrkes i form af egenkapital og nye lånemuligheder. Forslaget sigtermod at målrette de finansielle instrumenter til forskellige faser i virksomhe-dernes livscyklus – herunder til opstart, ekspansion og i forbindelse medejerskifte.De finansielle instrumenter foreslås administreret af European InvestmentFund (EIF) i samarbejde med finansielle institutioner i de enkelte medlems-stater. Det er en form, der er identisk med forvaltningen af de finansielle in-strumenter under det nuværende CIP.For det første foreslås etablering af en egenkapitalfacilitet, Equity Facilityfor Growth (EFG), der skal foretage investeringer i SMV’ers vækstfase –især i form af venturekapital og mezzaninkapital. Det foreslås bl.a., at inve-steringer til SMV’er enten udmøntes direkte gennem EIF eller via funds-of-funds investeringer. For det andet foreslås etablering af en lånefacilitet,Loan Guarantee Facility (LGF), der enten direkte gennem EIF eller via an-
4/8
dre finansielle formidlere skal øge risikodelingen til dækning af SMV’erslån.Det er Kommissionens intention, at de nye finansielle instrumenter forbed-rer den grænseoverskridende og multinationale finansiering for herigennemat tilskynde til øget vækst blandt europæiske SMV’er.2) Fremme af iværksætteriKommissionen foreslår, at COSME fremmer iværksætteri via forbedrederammebetingelser, der direkte påvirker opstart og vækst blandt virksomhe-der i EU. Det foreslås, at der særligt rettes fokus på unge iværksættere, nyeog potentielle iværksættere samt specifikke målgrupper som bl.a. kvindeligeiværksættere.Programmet rummer desuden forslag til, at medlemsstaterne kan opnå støttetil fremme af nationale iværksætteruddannelser, -færdigheder og -holdninger. Initiativerne forventes udmøntet i form af kampagner, eventssamt udvekslingsaftaler mellem iværksættere og virksomheder mv.3) SMV’ers internationalisering og adgang til markederKommissionen foreslår, at Enterprise Europe Netværket (EEN) videreføres.Kommissionen sigter mod, at EEN skal fungere som ”one-stop-shop” forSMV’ers forretningsudvikling på de europæiske markeder og på markederuden for EU. Det indebærer skræddersyet assistance i forbindelse medSMV’ers udviklingsaktiviteter i EU samt rådgivning om SMV’ers mulighe-der for støtte via EU-programmer. Det foreslås, at der særligt ydes støtte tilSMV’ers tværnationale samarbejder og aktiviteter.Der foreslås ligeledes specifik støtte til at facilitere SMV’ers adgang tilmarkeder uden for EU og til at understøtte eksisterende eksportstøttefacilite-ter. Det inkluderer bl.a. øget fokus på rådgivning i SMV’ers håndtering afstandarder og regulativer samt beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettig-heder i tredjelande. Øget internationalt industrisamarbejde foreslås endvide-re iværksat for at reducere forskelle i den industrielle erhvervsreguleringmellem EU og de vigtigste handelsmarkeder.4) Fremme af rammebetingelser for virksomheders konkurrenceevne og bæ-redygtighed i EUKommissionen foreslår, at der ydes støtte til initiativer, der styrker virksomhe-dernes konkurrenceevne og bæredygtighed i form af forbedrede erhvervs-fremmepolitikker i EU. Dette inkluderer bl.a. udveksling af bedste praksis po-litikker blandt EU’s medlemsstater og øget fokus på at adressere nye internati-onale aspekter i EU’s konkurrenceevnepolitik.Der foreslås ligeledes initiativer, der skal stimulere udviklingen af nye marke-der, produkter og services inden for de mest konkurrencedygtige forretnings-modeller og værdikæder i den europæiske industri. Desuden foreslås støtte tiludviklingen af infrastruktur, perspektivrige klynger, virksomhedsnetværk samt
5/8
en udbygning af EU’s initiativer inden for turisme og nye forretningskoncepterfor forbrugsvarer.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Forslaget forventes behandlet af Europa-Parlamentets udvalg for Industri,Forskning og Energi (ITRE-udvalget).

5.

Nærhedsprincippet

Det er Kommissionens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-hedsprincippet. Kommissionens fremhæver, at forslaget er på linje med Lissa-bontraktaten, idet fokus særligt er rettet mod markedssvigt, der bedst håndterespå EU-niveau. Kommissionen lægger i forslaget ikke op til, at de foreslåedeEU-initiativer skal erstatte nationale tiltag. De skal derimod tilføje en europæ-isk dimension og tilskynde til øget koordination og tværnationalt samarbejde.Programmet er et fællesskabsinstrument, der viderefører en række af de eksi-sterende initiativer fra CIP, der bl.a. støtter tiltag i medlemsstaterne, udbredel-se af bedste praksis i EU og fremme af adgang til finansiering via Den Euro-pæiske Investeringsfond (EIF). Ansvaret herfor deles mellem Kommissionenog medlemsstaterne.På det foreliggende grundlag er det regeringens vurdering, at nærhedsprincip-pet er overholdt.

6.

Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Lovgivningsmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige kon-sekvenser.Statsfinansielle konsekvenserForslaget er en del af den flerårige finansielle ramme, som fastlægger loftetfor EU's udgifter i perioden 2014-20. Forslaget har dermed statsfinansiellekonsekvenser, idet det samlede udgiftsniveau for perioden 2014-2020 hardirekte betydning for størrelsen af de årlige budgetter og dermed for detdanske EU-bidrag. De 2,522 mia. euro (ca. 18,74 mia. kr.), der er afsat iKommissionens forslag vil, med den eksisterende EU budgetfinansierings-nøgle, føre til et dansk bidrag i størrelsesordenen 378 mio. kr.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

6/8
Forslaget til COSME forventes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiskekonsekvenser.COSME har til formål at styrke SMV’ernes vækst og konkurrenceevne i EU.En fortsættelse af indsatsen inden for de forventede indsatsområder må såledesforventes at styrke de generelle rammevilkår for små og mellemstore virksom-heder, adgangen til finansiering og forbedre den europæiske iværksætterkultur.Det må samlet set forventes at bidrage til styrket økonomisk vækst og produk-tivitet i EU.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget for Konkurrenceevne,Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 15. december 2011.DI, Dansk Standard (DS), LO, Dansk Byggeri og Finansrådet støtter forslagetsmålsætning og bakker alle op om programmet med visse bemærkninger. DAhar ingen bemærkninger til forslaget.DI støtter Kommissionens målsætninger om at forbedre mindre og mellemsto-re virksomheders vækstmuligheder (MMV’er). DI understreger samtidig vig-tigheden af, at der foretages en tættere koordination mellem europæiske initia-tiver og eksisterende regionale og nationale initiativer, så evt. dobbeltarbejdeog ineffektiv udnyttelse af ressourcerne undgås. DI fremhæver følgende anbe-falinger til COSME:DI opfordrer til, at initiativer under COSME implementeres så tæt påvirksomheden som muligt for at sikre tilstrækkeligt højt fagligt niveauog kritisk masse.DI støtter, at COSME understøtter forbedrede rammevilkår for isærMMV’er – særligt i forhold til at sikre et velfungerende indre marked ogen effektiv regulering. DI efterspørger dog mere ambitiøse mål forKommissionens målsætninger for reduktion af de administrative byrderog anbefaler, at målene suppleres med et nettoreduktionsmål.DI støtter, at der via COSME arbejdes for at styrke iværksætteriet ogøge antallet af iværksættere i Europa. DI ønsker i den forbindelse, atmålsætningerne suppleres med konkrete mål for stigning i både iværk-sættere og vækstiværksættere.DI støtter, at en stor andel af midlerne i COSME er afsat til de finansiel-le instrumenter og opfordrer Kommissionen til at følge finansieringssi-tuationen nøje og om nødvendigt øge instrumenternes andel i det samle-de program.Desuden anbefaler DI, at der i tillæg med etablering af en lånegaranti-og egenkapitalfacilitet også etableres en mezzaninkapitalfacilitet for at
7/8
øge MMV’ers finansieringsmuligheder og gøre EU’s finansielle instru-menter attraktiv for en større kreds af virksomheder.DI støtter, at EU understøtter virksomhedernes adgang til det indre mar-ked og markederne uden for EU – særligt via fjernelse af handelshin-dringer. DI opfordrer i den forbindelse, at nye initiativer i COSME ko-ordineres med det eksisterende SOLVIT-initiativ.DI forholder sig skeptisk over for at udvide Enterprise Europe Netvær-ket (EEN) til også at omfatte rådgivning og information om internatio-nale forhold. DI opfordrer til, at EEN fokuserer på eksisterende kerneak-tiviteter frem for at udvide erhvervsserviceaktiviteterne, idet det øger ri-siko for overlap med aktiviteter på lokalt, regionalt og nationalt plan. DIanbefaler, at der arbejdes for at kvalificere EEN’s eksisterende aktivite-ter, udbrede kendskabet til netværket og forbedre kundetilfredsheden.
DS støtter forslagets indsats for at styrke de europæiske SMV’ers konkurren-ceevne og eksportpotentiale. DS påpeger, at standarder ofte er forudsætningenfor, at SMV’erne har mulighed for at afsætte deres produkter eller services påsåvel det europæiske som det globale marked. DS støtter, at der via finansie-ringen af Enterprise Europe Netværket specifikt fremhæves støtte til SMV’er,hvad angår standarder i andre bestemte tredjelande. DS ønsker endvidere, atvidendeling, rådgivning og igangsættelse af projekter i forbindelse med im-plementering og anvendelse af standarder generelt styrkes i COSME-programmet.LO støtter forslaget og opfordrer til, at der gennemføres en grundig evalueringaf nuværende rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (CIP) og sespå værdien af andre relevante tiltag, inden der igangsættes et nyt program.Dansk Byggeri støtter forslaget og fremhæver behovet for at lette virksomhe-dernes adgang til finansiering, som vurderes at være mere aktuelt, end da nu-værende rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (CIP) blev igang-sat. Desuden fremhæver Dansk Byggeri, at reduktion af virksomheders admi-nistrative byrder fortsat bør have fokus.Finansrådet støtter Kommissionens målsætning om at fremme SMV’ers ad-gang til kapital, men påpeger, at man i stedet for at etablere nye finansielle in-strumenter bør kanalisere eventuelle nye EU-midler ind i eksisterende nationa-le ordninger, som eksempelvis Vækstfonden, der efter Finansrådets vurderingfungerer tilfredsstillende.Finansrådet støtter i udgangspunktet forslaget om at etablere en europæisk lå-nefacilitet og fremhæver, at eventuelle europæiske risikodelingsmodeller fåren karakter, som aflaster nationale pengeinstitutters kapitalkrav. Finansrådetstøtter ligeledes etableringen af en europæisk egenkapitalfacilitet, der efter rå-dets vurdering kan bidrage til at skabe vækst i SMV’erne, da markedet forventurekapital og mezzaninkapital endnu ikke er udbygget tilstrækkeligt. Des-uden ønsker Finansrådet, at procedurer for tildeling af vækstkaution forenkles,
8/8
og at der er lige adgang for alle medlemsstater til at anvende programmets fi-nansieringsinstrumenter.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at medlemsstaterne vil tage positivt imod Kommissionens pro-gramudspil. Det forventes desuden at være et udbredt ønske, at programmetadresserer SMV’ernes behov i den europæiske økonomi, og at der er klare sy-nergier med de andre EU-programmer og eksisterende nationale erhvervs-fremmeaktiviteter. Endelig forventes turisme at være genstand for en uddy-bende debat, da en række medlemsstater ser området som et nationalt anlig-gende.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark er generelt positivt stemt over for målsætningen om at styrke eu-ropæiske virksomheders konkurrenceevne og bæredygtighed, fremme afiværksætterkulturen og forbedre SMV’ers vækst og adgang til finansiering iden europæiske union.Regeringens foreløbige generelle holdning er, at initiativer i COSME har entydelig EU-merværdiskabende effekt, gennemføres effektivt, ikke overlap-per med øvrige EU-programmer, samordnes med eksisterende nationale til-tag, styrker erhvervslivets europæiske rammebetingelser og fremmer nyeinnovationsformer i erhvervslivet. For så vidt angår instrumenter, der er ret-tetmodatforbedreadgangentilfinansiering,bør administrationsomkostningerne ved at få adgang til ordningerne ikkehindre aktører i mindre medlemsstater i at søge disse.Da programmet er en del af den flerårige finansielle ramme for 2014-2020er det regeringens holdning, at forhandlingerne om programmet ikke børhave præjuridicerende virkning i forhold til forhandlingerne om den fleråri-ge finansielle ramme.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen blev forelagt udvalget til orientering den 30. november 2011.