By- og Boligudvalget 2011-12
BYB Alm.del Bilag 95
Offentligt
1119042_0001.png
1119042_0002.png
1119042_0003.png
1119042_0004.png
1119042_0005.png
Høringsudkast af 10. maj 2012
Fremsat den {FREMSAT} af minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen
Forslagtil
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v.(Forhøjelse af Landsbyggefondens investeringsramme for 2012 til renovering)
§1I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, som ændret vedlov nr. 123 af 23. februar 2011 og lov nr. 1363 af 28. december 2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 91, stk. 1,indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:»I 2012 forhøjes den investeringsramme, der er nævnt i 1. pkt., med 4.100 mio. kr.«2.I§ 91, stk. 1, 4. pkt.,der bliver 5. pkt.,ændres »Beløbene reguleres« til: »Beløbene som nævnt i 1.og 2. pkt. reguleres«.§2Loven træder i kraftden 1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets baggrund og formålDer er indgået aftale mellem regeringen, Venstre, DanskFolkeparti, Liberal Alliance og Det KonservativeFolkepartiom forhøjelse af Landsbyggefondens investeringsramme for2012 til renovering med henblik på atunderstøtte beskæftigelseni 2013-2015 og således, at nedslidte og udsatte boligområderhurtigere kan få ettiltrængt løft. Nærværende lovforslag udmønter aftalen.2. Lovforslagets indhold2.1. Forhøjelse af Landsbyggefondens investeringsramme til renovering2.1.1. Gældende reglerLandsbyggefonden blev oprettet i 1967 med det formål at yde økonomisk og sagkyndig bistand til de al-mene boligorganisationer. Landsbyggefonden finansieres via indbetalinger fra de almene boligafdelinger iform af pligtmæssige bidrag fra afdelinger ibrugtaget før 1970 samt indbetalinger fra udamortiserede priori-tetslån.Landsbyggefonden yder støtte til en række forskellige formål i den almene boligsektor, herunder støtte tilrenovering af almene boliger. Omfanget af fondens støtte til renovering er reguleret af årlige investerings-rammer, der er fastsat i almenboliglovens § 91. Som led i boligaftalen fra den 11. november 2011 mellemregeringen, V, DF, LA og K blev Landsbyggefondens investeringsramme fremrykket, således at den andra-ger 10.640 mio. kr. i 2011 og 2.640 mio. kr. i 2012, mens den i perioden 2013-2016 vil andrage 1.890 mio.kr. årligt. Beløbene reguleres årligt pr. 1. januar med nettoprisindekset.2.1.2. Den foreslåede ordningMed henblik på atunderstøtte beskæftigelsen i 2013-2015 foreslås det, at Landsbyggefondens investerings-ramme til renovering ekstraordinærtforhøjes med 4.100 mio. kr. i 2012.3. Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale og regionale parter.Forslaget vil medføre en forøgelse af Landsbyggefondens udgifter til ydelsesstøtte. Som følge heraf vil deri de kommende år ske en forøgelse af underskuddet i Landsbyggefondens landsdispositionsfond, som finan-sieres ved optagelse af statslån. Fondens lånebehov skønnes at blive forøget med 0 mio. kr. i 2012, 0 mio. kr.i 2013, 132 mio. kr. i 2014, 95 mio. kr. i 2015 og 91 mio. kr. i 2016 (inkl. øgede renter af statslånet).4. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDen foreslåede forøgelse af Landsbyggefondens tilsagn vil i en periode øge aktiviteten i bygge- og anlægs-sektoren. Forslaget vurderes at styrke beskæftigelsen med 1.500 personer i hvert af årene 2013-2015. Lov-forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. HøringLovforslaget er sendt i høring samtidig med fremsættelsen hos følgende organisationer m.v.:Advokatrådet,Akademisk Arkitektforening, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Er-hvervsråd, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, By og Bolig, Byfornyelsesrå-det,Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark,Danmarks Lejerforeninger, DanskByggeri, Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Ældre-råd, Danske Udlejere, De Samvirkende Invalideorganisationer DSI, Det centrale Handicapråd, Ejendomsfor-eningen Danmark, Finansrådet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen til fremskaffelse afboliger for ældre og enlige, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Kommunekredit,Kommunernes Landsforening, Landsbyggefonden, Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisa-tion i Danmark, O.K.-fonden, Organisationen af Selvejende Institutioner, Realkreditforeningen, Realkre-ditrådet, Rådet for Socialt Udsatte, Statens Byggeforskningsinstitut og Ældremobiliseringen.10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/ Negative konsekvenser/mindreudgiftermerudgifterØkonomiske konsekven- IngenIngenser for stat, kommunerog regionerAdministrativekonse- IngenIngenkvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiske konsekven- IngenIngenser for erhvervslivetAdministrativekonse- IngenIngenkvenser for erhvervslivetAdministrativekonse- IngenIngenkvenser for borgerneMiljømæssigekonse- IngenIngenkvenserForholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at den investeringsramme, inden for hvilken Landsbyggefonden i 2012 kan meddele tilsagnom støtte til renovering af almene boliger, forhøjes med 4.100 mio. kr. til 6.803 mio. kr. (2012-priser).Til nr. 2Som en konsekvens af ændringsforslaget om forhøjelse af rammen i 2012, jf. forslagets § 1, nr. 1, præcise-res, at det er de ordinære rammer, som fortsat reguleres med udviklingen i nettoprisindekset.
Til § 2Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2012.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendt-gørelse nr. 884 af 10. august 2011, som ændretved lov nr. 123 af 23. februar 2011 og lov nr.1363 af 28. december 2011, foretages følgendeændringer:§ 91.Landsbyggefondenkan af de midler, der eroverført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,inden for en årlig investeringsramme på 10.640mio. kr. i 2011, 2.640 mio. kr. i 2012 og 1.890mio. kr. årligt i 2013-2016 give tilsagn omydelsesstøtte til lån til finansiering af opretning,udbedring, vedligeholdelse, forbedring, om-bygning, sammenlægning af lejligheder og mil-jøforbedring i almene boligorganisationersbyggeri. Af de investeringsrammer, der ernævnt i 1. pkt., skal mindst 200 mio. kr. årligtanvendes til at gøre boligorganisationernesbyggeri mere egnet for mennesker med handi-cap. Ikkeanvendte beløb kan overføres til detfølgende år, herunder kan ikkeanvendte beløb i2016 overføres til 2017. Beløbene reguleres éngang årligt med udviklingen i nettoprisindekset,første gang den 1. januar 2012. Det skal fremgåaf fondens tilsagn, at fonden kan udskyde ar-bejdernes påbegyndelse med henblik på at be-grænse den samlede bygge- og anlægsaktivitet.1.I§ 91, stk. 1,indsættes efter 2. pkt. som nytpunktum:»I 2012 forhøjes den investeringsramme, der ernævnt i 1. pkt., med 4.100 mio. kr.«2.I§ 91, stk. 1, 4. pkt.,der bliver 5. pkt.,ændres»Beløbene reguleres« til: »Beløbene som nævnti 1. og 2. pkt. reguleres«.
§2Loven træder i kraftden 1. juli 2012.