By- og Boligudvalget 2011-12
BYB Alm.del Bilag 80
Offentligt
FORSLAG TIL CENTRALT,UVILDIGTUDMELDINGSSYSTEM FOR TILSTANDSRAPPORTER,ENERGIMÆRKER OG EL-EFTERSYN MEDINDBYGGET PRISKONKURRENCEOGMED MULIGHED FOR TILKNYTNING AF CALLCENTER
Sælger/Bestiller
OIS
Bestillingscentral for alle byggesagkyndige, energikonsulenter ogel-eftersynskonsulenter
Forsikringsselskabhenter rapporterog leverer tilbudKonsulenterKonsulenterKonsulenterKonsulenterKonsulenterForsikringsselskabhenter rapporterog leverer tilbud
Udvælgelses kriterierSælgers tidsplan/tidsrammeXX%Kørselsafstand /miljøbelastning XX%samlet tilbudsprisXX%
udvalgt konsulentden udførte rapport lægges ud irapportportal
Forsikringsselskabhenter rapporterog leverer tilbud
Rapportportal for udførte rapporterHentes via HE-web
Forsikringsselskabhenter rapporterog leverer tilbud
Rapporter til sælger
3 forsikringstilbud tilsælger til sælger
Forsikringsselskabhenter rapporterog leverer tilbud
Sælger/ejendomsmæglermodtager rapporter,udvalgt efter systemetsudvælgelses kriterier
Bestilling af tilbud fra sælger til 3tilfældig udvalgte selskaber
Hovedtræk i sagsbehandlingen
1
2
Bestiller rekvirerer via bestillingsportal (mulighed for evt. via Callcenter) tilstandsrapport /energimærke /el-eftersyn med oplysning om adresse, telefonnumre og e-mail.Bestillingscentralen udvælger 5 konsulenter, efter sælgers udvælgelseskriterierier somfå adgang til rekvisitionen.
3
Konsulenterne henter data fra OIS, adresse m.m. - udarbejder tilbud.4
Bestillingscentralen udvælger én konsulent efter bestillers tids ønsker f.eks. (51%), ogkørselsafstand f.eks. (25%) samt tilbudspris f.eks. (24%)
5
Bestillingscentralen giver konsulenterne besked om udvælgelsen af konsulent.6
Den valgte konsulent foretager eftersynet og lægger rapporten ind i bestillingscentralen.7
Bestillingscentralen korresponderer med HE-web og el-eftersyn.dk8
Op til 5 forsikringsselskaber får adgang til at hente rapporter og give tilbud på ejerskifte-Forsikring. Tilbud sendes til bestiller og lægges ind i bestillingscentralen.forsikringstilbud og give tilbud på mægling. Tilbud sendes til bestilleren.
9
Sælgers mægler eller op til 5 ejendomsmæglere får adgang til at hente rapporter og10
Bestillingscentralen opdaterer statistikken, som stilles til rådighed for brugerne.
11
Konsulenter faktureres for hver sag der er lagt en rapport ind i bestillingscentralen.
Nogle forhold til overvejelse
Udvælgelsen af konsulenter til at afgive tilbud skal være retfærdig og gennemskuelig.Det bør overvejes hvilket antal konsulenter der skal udvælges ( i modellen 5konsulenter.)Statistikken til brugerne af rapportportalen skal indeholde en analyse af fordelingen aftilbudsafgivelse.Der skal være en plan B i tilfælde af at der kommer for få eller ingen tilbud.Bestillerne bør aktivt markere hvilke tilbud vedkommende ønsker at modtageBestilleren bør have mulighed for at angive et forsikringsselskab / ejendomsmæglersom skal have adgang til at hente rapporter uanset antallet af tidligere tilbud .Der bør laves en sikring mod ”fup”-bestillinger.Der skal sikres mod uautoriseret adgang til informationer i bestillingscentralen.Sekretariat og byggesagkyndige skal medvirke til udformning og test afbestillingscentralen.Konsulenter skal adgang til hjælp til anvendelsen af bestillingscentralen.