By- og Boligudvalget 2011-12
BYB Alm.del Bilag 20
Offentligt
1042283_0001.png
1042283_0002.png
1042283_0003.png
1042283_0004.png
1042283_0005.png
1042283_0006.png
Fremsat den {FREMSAT} af minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen
Forslagtil
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v.(Fremrykning af Landsbyggefondens investeringsramme til renovering)
§1I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, foretages følgendeændringer:1.I§ 91, stk. 1, 1. pkt.,ændres »5.140 mio. kr. i 2011, 4.140 mio. kr. i 2012, 3.640 mio. kr. i 2013og 2.640 mio. kr. årligt i 2014-2016« til: »10.640 mio. kr. i 2011, 2.640 mio. kr i 2012 og 1.890mio. kr. årligt i 2013-2016«.2.I§ 91, stk. 1,indsættes efter 2. pkt.:»Ikke anvendte beløb kan overføres til det følgende år, herunder kan ikke anvendte beløb i 2016overføres til 2017.«§2Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets baggrund og formålDer er indgået aftale mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti samtLiberal Alliance om fremrykning af Landsbyggefondens investeringsramme til renovering med henblik på atsætte gang i væksten og således, at nedslidte og udsatte boligområder hurtigere kan få et tiltrængt løft.2. Lovforslagets indhold2.1. Fremrykning af investeringsramme til renovering2.1.1. Gældende reglerLandsbyggefonden yder støtte til renovering af almene boliger indenfor årlige investeringsrammer, der erfastsat i almenboliglovens § 91. Som led i boligaftalen fra den 8. november 2010 mellem den daværenderegering (V og K), DF og RV blev investeringsrammen i perioden 2013-2016 aftalt til 2.640 mio. kr. årligt.Ved udgangen af 2010 havde fonden opbyget en venteliste, som det ikke var muligt at dække inden for deeksisterende rammer. Med henblik på en hurtigere afvikling af ventelisten blev der aftalt et ekstraordinærtløft af rammen i 2011-2013 på i alt 5.000 mio. kr. fordelt med 2.500 mio. kr. i 2011, 1.500 mio. kr. i 2012 og1.000 mio. kr. i 2013.2.1.2. Den foreslåede ordningSom led i en kickstart af dansk økonomi foreslås det, at Landsbyggefondens investeringsramme til renove-ring fremrykkes ved, at det ekstraordinære løft på samlet 2.500 mio. kr. i 2012 og 2013 fremrykkes til 2011.Herudover foreslås det at fremrykke yderligere 3.000 mio. kr. i alt fra årene 2013-2016. Investeringsram-merne vil herefter andrage 10.640 mio. kr. i 2011 og 2.640 mio. kr. i 2012, mens den i perioden 2013-2016vil andrage 1.890 mio. kr. årligt. Med den foreslåede fremrykning vil Landsbyggefondens venteliste værefuldt afviklet ved udgangen af 2012.Landsbyggefonden har på baggrund af den ekstraordinære rammeforhøjelse igangsat forberedelse og sags-behandling af en række renoveringsprojekter uden, at der endnu er udmeldt tilsagn. Det forventes derfor, atder vil kunne meddeles tilsagn inden for en fremrykket ramme ultimo 2011. Der vil dog være risiko for, atplanlagte tilsagn i sidste øjeblik må opgives, hvorfor det vil være nødvendigt med en adgang til at overføreuforbrugt ramme til efterfølgende år.3. Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale og regionale parter.Forslaget vil medføre en fremrykning af Landsbyggefondens udgifter til ydelsesstøtte. Som følge heraf vilder i de kommende år ske en forøgelse af underskuddet i Landsbyggefondens landsdispositionsfond, somfinansieres ved optagelse af statslån. Til gengæld vil underskuddet i de efterfølgende år blive tilsvarendemindre. Fondens lånebehov skønnes at blive forøget med 3 mio. kr. i 2012, 39 mio. kr. i 2013, 95 mio. kr. i2014, 87 mio. kr. i 2015 og 53 mio. kr. i 2016 (inkl. øgede renter af statslånet).Den foreslåede fremrykning af Landsbyggefondens tilsagn vil i en periode øge aktiviteten i bygge- og an-lægssektoren. Forslaget vurderes isoleret set at styrke beskæftigelsen med 2.000 personer i 2012 og 3.100personer i 2013.4. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. HøringLovforslaget er sendt i høring umiddelbart inden fremsættelsen. Lovforslaget er sendt i høring hos følgendeorganisationer m.v: Akademisk Arkitektforening, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbejder-bevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, By og Bolig, Byfor-nyelsesrådet, Byggeriets Evaluerings Center, Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen iDanmark, Center for Ligebehandling af Handicappede, Center for Små Handicapgrupper, Danmarks Lejer-foreninger, Dansk Byggeri, Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Regio-ner, Danske Ældreråd, Dansk Flygtningehjælp, De Samvirkende Invalideorganisationer DSI, Det centraleHandicapråd, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, For-eningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring og Pension, Husleje- og Beboerklage-nævnsforeningen, Håndværksrådet, Jydske Grundejerforeninger, Kommunekredit, Kommunernes Landsfor-ening, Landsbyggefonden, Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i Danmark, O.K.-fonden, Organisationen af Selvejende Institutioner, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for SocialtUdsatte, Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, Statens Byggeforskningsinstitut og Ældremobiliserin-gen.10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/ Negative konsekvenser/mindreudgiftermerudgifterØkonomiske konsekven- IngenIngenser for stat, kommunerog regionerAdministrativekonse- IngenIngenkvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiske konsekven- IngenIngenser for erhvervslivetAdministrativekonse- IngenIngenkvenser for erhvervslivetAdministrativekonse- IngenIngenkvenser for borgerneMiljømæssigekonse- IngenIngenkvenserForholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås med den foreslåede ændring af § 91, stk. 1, i almenboligloven, at den investeringsramme, in-den for hvilken Landsbyggefonden kan meddele tilsagn om støtte til renovering af almene boliger, forhøjesmed 5.500 mio. kr. til i alt 10.640 mio. kr. i 2011 og reduceres til 2.640 mio. kr. i 2012 og til 1.890 mio. kr.årligt i perioden 2013-2016.Til nr. 2Det foreslås, at fonden får mulighed for at anvende eventuel uforbrugt ramme i det efterfølgende år medhenblik på, at de afsatte rammer kan udnyttes fuldt ud. Der foreslås i § 91, stk. 1, i loven indført en genereladgang til overførsel til det efterfølgende år svarende til den adgang, Landsbyggefonden har på sine øvrigeinvesteringsrammer.Til § 2Af hensyn til, at Landsbyggefonden så hurtigt som muligt kan meddele tilsagn inden for den forhøjede in-vesteringsramme, foreslås loven at træde i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendt-gørelse nr. 884 af 10. august 2011, foretagesfølgende ændringer:§ 91.Landsbyggefonden kan af de midler, derer overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,inden for en årlig investeringsramme på 5.140mio. kr. i 2011, 4.140 mio. kr. i 2012, 3.640mio. kr. i 2013 og 2.640 mio. kr. årligt i 2014-2016 give tilsagn om ydelsesstøtte til lån tilfinansiering af opretning, udbedring, vedlige-holdelse, forbedring, ombygning, sammenlæg-ning af lejligheder og miljøforbedring i almeneboligorganisationers byggeri. Af de investe-ringsrammer, der er nævnt i 1. pkt., skal mindst200 mio. kr. årligt anvendes til at gøre boligor-ganisationernes byggeri mere egnet for menne-sker med handicap. Beløbene reguleres én gangårligt med udviklingen i nettoprisindekset, før-ste gang den 1. januar 2012. Det skal fremgå affondens tilsagn, at fonden kan udskyde arbej-dernes påbegyndelse med henblik på at be-grænse den samlede bygge- og anlægsaktivitet.1.I§ 91, stk. 1, 1. pkt.,ændres »5.140 mio. kr. i2011, 4.140 mio. kr. i 2012, 3.640 mio. kr. i2013 og 2.640 mio. kr. årligt i 2014-2016« til:»10.640 mio. kr. i 2011, 2.640 mio. kr i 2012og 1.890 mio. kr. årligt i 2013-2016«.
2.I§ 91, stk. 1,indsættes efter 2. pkt.:»Ikke anvendte beløb kan overføres til detfølgende år, herunder kan ikke anvendte beløb i2016 overføres til 2017.«§2Loven træder i kraft dagen efter offentliggø-relsen i Lovtidende.