By- og Boligudvalget 2011-12
BYB Alm.del Bilag 118
Offentligt
1150576_0001.png
1150576_0002.png
MINISTERIET FORBY, BOLIGOG
LANDDISTRIKTER
[email protected]
MINISTEREN
Dato:
10 AUG.
zz
Kære Bo ChristensenI e-mail af 24. juni 2012 har du henvendt dig til mig vedrørende problemer med skimmelsvamp i enbolig. Du er utilfreds med den sagsbehandling, som de offentlige myndigheder har foretaget iforbindelse med din klage over Esbjerg Kommunes behandling af din sag.Indledningsvis skal jeg henvise til tidligere brevveksling i sagen. Heraf fremgår det blandt andet, attidligere indenrigs- og socialminister Karen Ellemann i brev af 9. juni 2009 har gjort dig opmærksompå, at byfornyelseslovens regler ikke giver ministeren hjemmel til at gå ind i konkrete sagervedrørende spørgsmål om sundhedsfare. Jeg har således alene mulighed for generelt at vejlede digom byfornyelseslovgivningen på området.Jeg kan oplyse, at kommunen har en pligt til at føre tilsyn med, at bygninger, som benyttes til beboelseog ophold, ikke ved deres indretning og beliggenhed er sundheds- og brandfarlige. Tilsynet omfatteralle boliger og opholdsrum uanset ejerform.Tilsynsforpligtelsen betyder, at når kommunen får en henvendelse eller på anden vis bliveropmærksom på, at der er begrundet mistanke om sundhedsfare i en bolig, skal kommunalbestyrelsensom det første undersøge, om forholdene udgør en sundhedsfare for personer, der opholder sig iboligen.Konstateres der sundhedsfare, har kommunalbestyrelsen pligt til at kondemnere, det vil sige atnedlægge forbud mod benyttelse af bygningen eller en del af denne til beboelse eller ophold formennesker. Når der er nedlagt forbud mod beboelse, skal kommunalbestyrelsen i henhold tilbyfornyelsesloven anvise husstanden en anden bolig. Det betyder, at samtidig med atkommunalbestyrelsen nedlægger et forbud mod beboelse, skal der fastsættes en frist for fraflytning.Fristen skal fastsættes i forhold I den risiko, der er ved fortsat benyttelse af de sundhedsfarligelokaliteter. Er der tale om nærliggende sundhedsfare, kan det være nødvendigt at kondemnere straks,da andet kan være sundhedsmæssigt uforsvarligt.Kommunalbestyrelsen betaler rimelige udgifter ved flytningen til erstatningsboligen. Som eksempler påudgifter kan nævnes udgifter til flytning af møbler, telefon, dørskilt, inventar, belysning, stempelgebyr iforbindelse med lejekontraktens indgåelse, møbelopbevaring med videre.Overholder kommunalbestyrelsen ikke sin tilsyns- og handleforpligtigelse, overtræder denlovgivningen.
Gammel Mønt 4- 1117 København K
T +4533 92 2900- E [email protected]
-
wwwmbbLdk
Hvis lejeren er uenig i kommunalbestyrelsens beslutning, herunder en beslutning om ikke at genhusehusstanden, er der mulighed for at indbringe beslutningen for byfornyelsesnævnet. I visse tilfælde,hvor byfornyelsesnævnet ikke har kompetence til at behandle sagen, er der mulighed for at rettehenvendelse til statsforvaltningen med henblik på, at statsforvaltningen kan tage stilling til, om der ergrundlag for at rejse en tilsynssag.
Med venlig hilsen
2%Carsten Hansen
2 af 2Gammel Mønt 4
1117 Købehavn K T +4533922900 [email protected]• www.mbbl.dk