Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Spørgsmål 60
Offentligt
1073208_0001.png
1073208_0002.png
1073208_0003.png
Hej Henning,Jeg skulle i sidste uge tilmelde en medarbejder til lovpligtik kvalifikationskursus for chauffører.Det blev en noget besværlig omgang – se denne beskrivelse.1. Jeg havde fra AMU Lillebælt fået oplyst kursusnummer – 40709 særtransport Efteruddannelse, ogat de ikke længere måtte modtage tilmeldinger direkte. I mail fra dem var link til ”www.efteruddannelse.dk”hvor jeg skulle tilmelde.2. Jeg startede ca 0900. Jeg forsøgte på flere måder at arbejde mig igennem siden, men kunne ikke fådet til at virke som arbejdsgiver. Alt så ud som skulle jeg tilmelde mig som privatperson.3. Jeg kontaktede Dan-Id for at sikre mig at min tilmelding til Digital signatur var fuld aktiv, da jegvidste at der kunne være noget med at man skal være registreret til at bruge forskellige af demuligheder i systemet for at kunne gøre de forskellige ting. Det tog 24 minutter fra jeg ringede optil der var en ledig medarbejder. Hun virkede tydeligvis stresset og træt allerede på dettetidspunkt. Jeg fortalte at jeg forsøgte at komme ind på siden og tilmelde, men det ikke virkede.Herefter guidede hun mig ind til et sted hvor jeg (fordi jeg er mit firmast ansvarlige for IDrettigheder) kunne registrere mig til at tilmelde til disse kurser ( der manglede et flueben). Jegoplyste hende at jeg også på et tidspunkt skal søge refusionsopgørelse, og spurgte om jeg ogsåskulle have godkendelse til det. Hun oplyste at hun kunne se at jeg var godkendt til at søgerefusion, så det var OK. Jeg sagde at den nok var refusion af sygedagpenge. Hun oplyste at der kunvar en slags refusion man skulle godkendes til.Efter dette prøvede vi sammen at lave en tilmelding, men gik hele tiden i stå i en situation hvorskærmen viste ”Error 503”. Efter dette sagde hun at jeg skulle kontakte Undervisningsministerietssupport. Da jeg afbrød samtalen viste min telefon 48 minutter fra opkald. Altså havde jeg belastetsuppurt ved Dan-Id 25 minutter effektivt, og selv brugt 48 minutter.4. Jeg ringede herefter til UNI-C support og fik efter kort tid kontakt med en medarbejder. Jeg fortaltehvad vi havde prøvet ved Dan-ID, og at vi ente ved Error 503. Hun spurgte om jeg var registreret tilat søge VEU godtgørelse? Jeg sagde det tor jeg, for ved Dan-Id havde min guide oplyst at jeg vergodkendt til at søge refusion.Så fik jeg en meget belærende gennemgang af at refusion til sygedagpenge ikke er det samme somVEU-godtgørelse, og at jeg skulle være godkendt til dette for kunne komme ind og tilmelde somarbejdsgiver. Jeg forsøgte at forklare hende at jeg faktisk havde spurgt ved Dan-Id om det vi havdeændret der var alt der skulle til – men til det var svaret: De kan jo ikke vide hvad du skal bruge dettil!Vi var tydeligvis ikke på bølgelængde! Jeg spurgte om det ikke ville være hensigtsmæssigt at ændresystemet, så rettigheden til tilmelding og til at søge godtgørelse var koblet sammen. Det havde hunikke nogen holdning til.Herefter hjalp hun mig med at registrere mig med rettighed til at søge godtgørelse.Så ville jeg til at lave en tilmelding sammen med hende, men hun spurgte, igen meget anklagende,om jeg havde læst deres vejledninger i tilmelding. Jeg sagde som sandt var, at det havde jeg ikke,og jeg vidste ikke hvor de var. Efter en del søgen, guidet af hende ( hun kunne heller ikke lige findedem) fandt vi et link til dem, under de forskellige supportnumre på den side man kommer ind påsom arbejdsgiver. Tidsforbrug her 16 minutter i telefon.5. Jeg printede nu brugerguide for virksomheder28 sider A4, og Brugerguide i digital ansøgning omVEUgodtgørelse og befordringstilskud 28 sider.
6. Jeg forsøgte herefter med guidens hjælp at tilmelde min mand, men på den side hvor jeg så rubrik”søg kursus” kunne jeg ikke finde kurset.7. Jeg ringede igen til UNI-C support og fik kontakt til Cathrine (meget sød og hjælpsom – oplyste athun var ny) Vi forsøgte i fællesskab at kkomme igennem, men kunne ikke finde det omtalte kursus.Hun bad mig kontakte skolen og høre om der var fejl i kursusnummer.8. Jeg ringede til AMU Lillebælt der kontrollerede nummeret og oplyste at det var korrekt. Og at deikke kan være forkerte, da kursusnumrene genereres i en database ved Uddannelsesministeriet inoget der vist hed ”Easy” (nogen må have humoristisk sans med det navn)9. Jeg ringede nu tilbage til Cathrine og sagde at nummeret var korrekt. Vi prøvede på flere måder atfå Bent tilmeldt, men kunne ikke få nummeret frem på skærmen. Når vi prøvede som om det varBent der ville tilmelde sig selv, virkede det, men ikke når jeg gik ind som firma. Hun spurgteomkring sig i support centret, men ingen kunne hjælpe.10. Herefter besluttede de i supportcentret at melde en fejl i systemet.NU var Cathrine en frisk pige, og jeg sagde derfor: Nu er alt jo egentlig godt, men der er lige etproblem: Hvordan får jeg Bent tilmeldt til et lovkrævet kursus? Hun grinte, og lovede at ringe tilfejlretning ved dem og sige at det hastede.11. Her skal de have ros. Kl 1540 ca. ½ time efter min snak med Cathrine fik jeg dette svar. Indsat mailmed Chatrines fejlmelding nederst og svar øverst.HejSag vedr: Kan ikke finde kursusNår du logger ind som Kursusadministrator og står på Virksomhedens side - skal du trykke på den OrangeVIS SØGEBAR og i dette felt skal du søge efter kurset og tilmelde kursister.I de grå felter er det kurser, hvor man allerede HAR tilmeldt kursister, der kommer frem dér.Med venlig hilsenSanne BrunbechUNI-C EASY Support ¶ Vermundsgade 5 ¶ 2100 København ØTelefon: 35878800 ¶ Fax: 35878890E-post:[email protected]¶ Web:www.admsys.uni-c.dkSagsbeskrivelse:Når kunden går ind på efteruddannelse.dk som kursist, kan han godt finde kurset. Men når han logger indfor at tilmelde en medarbejder, kan han ikke finde kurset.Han har tjekket med skolen at det er det rigtige kviknr.Skærmdump fremsendesCvr: 11532047Kontakt person: Frank SegallMail:[email protected]Tlf. 20111899Kviknr. 60740527749
Kursusnr. 40709Og da jeg fulgte deres anvisning og brugte en oragne søgebar ( på orange baggrund – næsten usynlig) komder en mulighed for at søge det kursus Bent skal på, og afslutte søgning og tilmelding. (man skal bare huske

ikke at bruge

det tydelige grå søgefeldt ”vis kurser” – indlysende)Jeg husker ikke hvor længe jeg snakkede med Cathrine, men et realistisk gæt er ca. ½ time.Jeg frygter nu mine oplevelser når jeg skal søge refusion.---Jeg har efterfølgende, bl.a. på vores årsmøde i går, talt med kolleger der har kæmpet samme kamp. Ognogle har indtil nu opgivet tilmelding, håber der sker ændringer inden deres medarbejdere skal på kursus.Det er rimeligt at man prøver at spare administration ved offentlige virksomheder, men ikke hvis detmedfører urimelig mange problemer og et helt vanvittigt tidsforbrug ved virksomheder og borgere, samtved forskellige supportfunktioner. Meget af det jeg har brugt nu har jeg garanteret glemt inden jeg tilnæste år skal have den næste på kursus (eller også er noget ændret)I burde ændre praksis, så disse krav om direkte tilmelding via Edb kun gælder for firmaer der løbende harmange tilmeldinger – f.eks. mere end 50 kurser om året. Ofte er det ved valg af kursus alligevel nødvendigtat kontakte skolerne for at få afklaret forskellige tvivlsspørgsmål omkring kursusvalg m.m., og så skal vialligevel have telefonkontakt til dem.Tidligere tog en tilmelding af en medarbejder, til kursus hvor han havde været før ca. 5 minutter. Og nårkurset var afholdt havde han papir med hjem som vi sendte til A-kassen. De behandlede ansøgningen ogderefter fik medarbejderen direkte evt. rejsegodtgørelse og vi hans lønrefusion og tilskud frakompetencefonde. Nu skal vi efter ovenstående beskrivelse af tilmelding til at søge VEU refusion ogrejsegodtgørelse via Edb, og kompetencefondene har jeg endnu ikke fundet ud af hvor vi skal søge.Jeg vil opfordre dig til at stoppe dette vanvid – Ingen udenfor systemerne kan håndtere dette.God arbejdslyst
Med venlig hilsen / Kind regards / Freundliche GrüsseVognmand Frank SegallH. E. Bluhmesvej 73 . 6700 Esbjerg . DenmarkTlf. +45 - 75 12 08 99 . Mobil +45 - 20 11 18 99 . Fax +45 - 75 12 08 29www.franksegall.dk