Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Spørgsmål 30
Offentligt
1058744_0001.png
1058744_0002.png
Folketingsmedlem Anni MatthiesenChristiansborg1240 København K.
09. december 2011Input til Ministeren for Børn og UndervisningIflg. aftale sender jeg vedhæftet opstilling (vedhæftet næste skriftlige § 20 spørgsmål), som dokumenterer,forskellene i de økonomiske tilskudsvilkår mellem handelsgymnasier og almene gymnasier.Min oversigt er foretaget med baggrund i 2010, hvor alle data er kendte, men ulighederne er lige så udtalte i2011 – og for den sags skyld også i 2012.For god ordens skyld præciserer jeg lige følgende:sDe to gymnasier er lige store og ligger umiddelbart op ad hinandenDe to gymnasiale uddannelser, der sammenlignes, er underlagt de samme betingelser, hvad angårlærerkvalifikationer, adgangskrav, eksamensbestemmelser, undervisningsniveauer, og de er dermedbegge studiekompetencegivende på samme niveau.
For at tydeliggøre forskellene, har jeg i vedhæftede oversigt sammenlignet tilskuddene med udgangspunkt i desamme årselevtal på de to uddannelser. Forskellen er på

kr. 8.044.280

i det almene gymnasiums favør!Umiddelbart kan der stilles en række spørgsmål:Hvorfor er der forskel i bygningstaksterne i et omfang som tilfældet?Hvorfor anvendes der regionaliseringsfaktor i erhvervsgymnasiet, men ikke i det almene gymnasigymnasium?Hvorfor er der forskellige udkantstilskudsbetingelser for to gymnasier, som placerings ogplacerings-størrelsesmæssigt er identiske?Hvorfor er der den store forskel mellem de to gymnasiers grundtilskud?
Jeg finder naturligvis den åbenlyse forskelsbehandling helt uacceptabel og stærkt konkurrenceforvridende ihelthenseende til de muligheder vedrørende valgfagstilbud, særlige foranstaltninger målrettet frafaldstruede elever,skolemiljø m.v., som økonomien er en forudsætning for. Hhx er den gymnasiale uddannelse, som er mestmøsterbrydende, hvad angår social arv, hvorfor det også af den grund er komplet uforståeligt, at den skaludsættes for den påviste forskelsbehandling.
Markante vilkårsforskelle:udkantstilskuddetgrundtilskuddetbygningstaxameteret, herunder rregionaliseringsproblemstillingen
Den voldsomme forskel på sidstnævnte er totalt uforståelig, ikke mindst i lyset af, at det lokale almenegymnasium ud fra en betalingsevnemodel har fået overdraget sin bygning – ikke blot kvit og frit – men rentfaktisk ledsaget af en check på 5 mio. (Selvom bygningen var vurderet til ca. 70 mio., blev den overdraget til(Selvomden selvejende institution formedelst 6 mio. Imidlertid vurderedes det, at der var et vedligeholdelsesmæssigtefterslæb på 11 mio. - og derfor den medfølgende check!). Derfor undrer jeg mig over, hvad der kanbegrunde den voldsomme forskel i bygningstaxameteret. Faglokaler kan altså ikke alene begrundeforskellen.
Jeg ved godt, at en lærer i det almene gymnasium underviser mindre for den samme hyre grundet de nunedlagte amters ødselhed. Imidlertid er det altså de samme kvalifikationskrav, der stilles til underviserne i demidlertidgymnasiale uddannelser. Det kan da ikke passe, at mine elever skal betale prisen for, at Finansministerietikke vil gøre noget ved problemet. I øvrigt er det med til at placere erhvervsgymnasierne rigtig skidtplacerelærerrekrutteringsmæssigt. Tør du give et bud på, om en underviser helst vil ansættes på Tinghusgade 20eller Tinghusgade 22, ovenstående urimelige forskel taget i betragtning? For ikke at nævne de problemer, vii Campus Grindsted har, når vi udveksler lærere på tværs af de gymnasiale institutioner. Heldigvis lader GittempusBarkholt (Grindsted Almene Gymnasium) og jeg pragmatismen råde, men forskellen er en reel hindring foren yderligere udbygning af det undervisningsmæssige samarbejde, som alle er enige om er til stor gavn forundervisningsmæssigeeleverne, lokalområdets udvikling og Campus ideen, hvis væsentligste forudsætning er samarbejde.Campus-ideen,De erhvervsgymnasiale uddannelser er mønsterbrydende og forbereder eleverne til såvel videregåendeuddannelse som fortsat uddannelse i en erhvervsvirksomhed – begge dele har vi i høj grad brug for. Skalflere unge vælge den vej, må vi altså have samme vilkår at udbyde vore uddannelser under.