Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 99
Offentligt
1069805_0001.png
1069805_0002.png
1069805_0003.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER

Anledning

Titel

Målgruppe

Arrangør

Taletid

Tid og sted

Samråd i Børne- og UndervisningsudvalgetSvar på spørgsmål V om kanon i dansk og historieBørne- og UndervisningsudvalgetBørne- og UndervisningsudvalgetCa. 3 minutterTirsdag den 17. januar kl. 14.00, i Folketinget, værelse 1-133.
1
1. IndledningBørne- og Undervisningsudvalget har efter ønske fra Mai Henriksen (KF) stillet miget spørgsmål om undervisning inden for kanon i dansk og historie.2. Svar på spørgsmål VEn ny undersøgelse, som analysefirmaet Scharling Research har foretaget forfagbladet Folkeskolen, viser, at skolelærere opfatter den obligatoriske kanon in-den for dansk og historie som inspiration og ikke obligatorisk undervisningsmate-riale. Hele 6 ud af 10 dansklærere og hver anden historielærer opfatter kanonli-ster som en inspirationskilde og ikke som obligatorisk undervisningsmateriale.a. Er ministeren enig i, at den lovpligtige kanon kun er til inspiration?b. Hvad vil ministeren gøre for at indskærpe de gældende regler overfor folkesko-lerneJeg svarer samlet på de to delspørgsmål a og b.Kanon for faget dansk, der omfatter 14 forfattere og én genre (folkeviser), ogkanon for faget historie, der omfatter en række kronologiske historiske ned-slagspunkter, er en del af slutmålene for de to fag.Slutmål er en del af de obligatoriske mål for fagene og angiver, hvad undervis-ningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig af kundskaber og fær-digheder ved afslutningen af undervisningen.Det fremgår af folkeskoleloven, at undervisningens tilrettelæggelse, herundervalg af undervisnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler ogstofudvælgelse, i alle fag skal leve op til folkeskolens formål, mål for fag samtemner og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.Formål, slutmål og trinmål er fastsat i bekendtgørelsen om Fælles Mål, og deter obligatorisk for lærerne at undervise inden for målene.Skolens leder har den administrative og pædagogiske ledelse af skolen og eransvarlig for skolens virksomhed over for skolebestyrelsen og kommunalbesty-relsen. Det er derfor op til skolens leder at sikre, at den undervisningsmæssigeramme efterleves af lærerne på skolen.
2
Hvad enten man er enig eller uenig i, om der skal være kanoner som en del afmålene for undervisningen i folkeskolen, er det reglerne, indtil der måtte bliveforetaget ændringer heri.Jeg har derfor drøftet problemstillingen med skolelederne, som er ansvarligefor området. Og jeg har også vendt sagen med KL. Jeg kan også oplyse, at jegvia ministeriets fagkonsulenter vil tydeliggøre, at de to kanoner skal indgå iundervisningen.Det var nemlig sådan, at jeg i forvejen havde møde både med skolelederne ogKL her de sidste par dage, og der har jeg rejst sagen over for dem og indskær-pet, hvordan reglerne er. De var i øvrigt enige i, at selvfølgelig skal det væresådan, at de regler, man laver på folkeskoleområdet, herunder reglerne om Fæl-les Mål, det er noget, som de vil sørge for, at man efterlever.
3