Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 91
Offentligt
1066161_0001.png
1066161_0002.png
1066161_0003.png
1066161_0004.png
1066161_0005.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd i Folketingets Børne- og Undervisningsud-valgBUU alm. del – samrådsspørgsmål SFolketingets Børne- og UndervisningsudvalgFolketingets Børne- og Undervisningsudvalg5 minutterFolketingets Børne- og UndervisningsudvalgTirsdag den 10. januar kl. 14.00Spørgsmål S er samrådets første punkt
TitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1. Indledning2. Svar på Spørgsmål S
1. IndledningTak for ordet og også tak for spørgsmålet. For jeg synes også selv, det er vig-tigt, at vi her sammen med udvalget kan runde af, da vi jo har haft et samrådtidligere.For det er jo fuldstændig rigtigt, som spørgeren også har sagt, at der har væretuklarhed, usikkerhed om talgrundlaget for, hvad det koster, hvis man skal gen-nemføre det fleksible klasseloft.Og derfor har det været rigtig vigtigt for os at have en dialog med Rektorfor-eningen, fordi det var Rektorforeningen, som henvendte sig og sagde, at de ik-ke mente, der var overensstemmelse mellem de tal, de selv havde – i forhold tilhvor mange elever, der var i klasserne – og de tal UNI-C havde, hvor UNI-C erdem som leverede datamaterialet i MBU.Og på baggrund har der været en række møder for at finde ud af, hvad der varop og ned mht. tallene.Og med udgangspunkt i disse møder - hvilket jeg vil redegøre for i min direktebesvarelse af ordførerens spørgsmål – ja hvad er man så kommet frem til om-kring tallene?Derudover har regeringen og Enhedslisten også lavet en aftale, som prøver attage højde for nogen af de mange andre problemstillinger, der er omkring an-tallet af elever på gymnasierneFor vi står jo i virkeligheden i den meget gunstige situation, at rigtig mangeelever søger ind på en af de gymnasiale uddannelserDet er jo en gave, for det er en forudsætning for, at flere kan gennemføre enungdomsuddannelse, og at vi forhåbentlig når i mål med 95 pct. målsætningen.Men vi skal selvfølgelig også sikre os, at der er plads til dem på en ordentligmåde, og det er selvfølgelig også baggrunden for, at Enhedslisten og regerin-gen har vægtet et fleksibelt klasseloft på max 28 elever i klasser, så der kom-mer så god en undervisning som muligt.2
Men det er bare en indledning, og jeg vil nu gå over til besvarelsen af Spørgs-mål S, som lyder således.2. Svar på Spørgsmål S”Da det har vist sig, at kvaliteten af de data, der er brugt i forhandlingerne om et fleksibelt elevloft igymnasiet, er ”særligt usikker”, vil ministeren så gøre rede for, hvad det indebærer for Enhedslistens ogregeringens aftale om det fleksible elevloft?”Spørgsmålet giver en meget god beskrivelse af omdrejningspunktet i den debatom klasseloftet, som fulgte efter aftalens indgåelse i forbindelse med Finanslo-ven.For desværre har det ganske rigtigt vist sig, at talgrundlaget bag den afsatteøkonomiske ramme på 121 millioner ikke var godt nok.Og jeg vil prøve at gennemgå nogen af de steder, hvor der har været uenighed,og gennemgå hvad der har gjort, at vi er nået frem til, at der med 85 mio. kr.ekstra er en finansiering på plads.For det første angik datagrundlaget fra UNI-C skoleåret 2010/11, mens data fraRektorforeningen er fra dette skoleår og således mere aktuelt.Især set i lyset af, at der faktisk er sket væsentlig forøgelse af elevtallet det sid-ste år. Så det ene års forskel har selvfølgelig betydet noget for beregnings-grundlaget.Så der er kommet et års friskere tal på, som hviler på Rektorforeningens og Er-hvervsskoleledernes tal.For det andet viste det sig, at flere gymnasier havde indberettet studieretnings-klasser i stedet for stamklasser til UNI-C, og at klassekvotienten derfor blev forlav på flere skoler.Derfor har Ministeriet for Børn og Undervisning genberegnet forudsætningernefor aftalen på baggrund af aktuelle tal fra gymnasiernes rektorer og erhvervs-skolernes ledere.De nye tal og efterfølgende beregninger har gjort det klart, at skolernes merud-gifter ved klasseloftet vil være større end først antaget.Og derfor er regeringen og Enhedslisten enige om at afsætte yderligere 85 mil-lioner kr., således at det samlede bevillingsløft udgør 206 millioner kr. årligtfuldt indfaset.3
Penge gør det dog ikke alene i forhold til denne her opgave. Udover tilførslenaf ekstra midler rummer den nye aftale om udmøntning af aftalen om fleksibeltloft på 28 elever i klasserne i de gymnasiale uddannelser derfor også initiativerfor at imødekomme kendte udfordringer ved at indføre klasseloftet.Vi forventer, at der bliver behov for en øget omfordeling af ansøgerne. Det erderfor vigtigt, at fordelingsproceduren sker efter objektive kriterier, og at for-delingen er gennemskuelig. For at sikre det, vil vi tage en dialog om at ændreoptagelsesbekendtgørelsen for de gymnasiale uddannelser.Ændringerne vil f.eks. kunne indebære, at ansøgere skal anføre mindst tre ud-dannelsesønsker, medmindre de bor i et udkantsområde.Herudover vil der formentligt også være behov for at tydeliggøre, hvad detkræver af en skole at have en særlig fagligt begrundet profil.Derudover vil jeg gerne sikre mig den bedst mulige tilrettelæggelse af den for-delingsproces, der er særligt vanskelig i visse dele af landet. Derfor har rege-ringen og Enhedslisten besluttet at få lavet en analyse af fordelingsudvalgenesrolle og praksis.Det er også vigtigt at understrege, at den nye aftale rummer mulighed for di-spensationer i særlige tilfælde. Dette kunne eksempelvis gælde unge i udkants-områder med lang afstand mellem gymnasierne, unge i udkantsområder, somoptages i løbet af skoleåret samt i forbindelse med udvekslingsstuderende, somkan komme i løbet af skoleåret.Sidst vil jeg nævne, at aftalen mellem regeringen og Enhedslisten indebærergodkendelse af nye udbydere og ekstra udbud, forbi vi ved, at vi får brug forøget kapacitet inden for det her område, så der fx kommer flere udbud af 2-årigt hf og eventuelt udbud af stx fra erhvervsskoler eller hhx og htx fra gym-nasier, hvis det er nødvendigt.Samtidig afsætter vi en pulje på 20 mio. kr. til kapacitetsudvidelse på de er-hvervsgymnasiale uddannelser for erhvervsskoler med særlige behov.Implementering af ordningen følges løbende. Det vil ske gennem indberetnin-ger til ministeriet/UNI-C, drøftelser med lederforeningerne og ved, at vi even-tuelt sætter særlige evalueringer i søen.For vi er optaget af at følge det her tæt, sådan at vi rent faktisk får den fornød-ne kapacitet, samtidig med at vi kan gennemføre det fleksible klasseloft på max28 elever i klasserne.Ordningen evalueres samlet efter senest 4 år.4
Til slut vil jeg sige, at jeg er glad for at konstatere, at de centrale aktører – meddenne tilførsel af ekstra midler, og den øgede fleksibilitet omkring kapacitetsamt lidt ekstra midler også til kapacitetsudvidelse på det erhvervsgymnasialeområde – nu er tilfredse med om aftalen.Det er jo ikke det samme som, at der ikke er en bekymring for, hvordan detudvikler sig, og det er jo præcis derfor, at vi følger det løbende, så vi kan haveen diskussion, der hvor der måtte opstå særlige problemer.Og jeg håber, at alle parter vil spille positivt med, så vi kan komme i gang meddet videre arbejde med at udmønte aftalen og sikre, at sænkningen af klasse-kvotienten bliver en realitet allerede til næste skoleår.
5