Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 85
Offentligt
1063858_0001.png
1063858_0002.png
Lotte RodFolketinget, Christiansborg1240 København K
5. januar 2012Journalnr.2012/5240/0004Kære LotteJeg henvender mig til dig som medlem af Børne- og undervisningsudvalget forat gøre dig opmærk på en meget bekymrende udvikling indenfor unge- og vok-senspecialundervisningsområde. Det er et område, der efter kommunalrefor-men i 2007 er kommet under et stort kommunalt pres.Specialundervisning for voksne har til formål at afhjælpe eller begrænse virk-ningerne af den enkeltes funktionsnedsættelser. Undervisningen er målretteterhvervelse af nye kompetencer. Der er tale om en intensiv undervisning, somskal give deltagerne mulighed for at kompensere for deres funktionsnedsættel-ser. Dette kan ske gennem tilegnelse af nye strategier for at begrænse virknin-gerne funktionsnedsættelserne og ved at lære at anvende nye metoder ellerhjælpemidler, som kan kompensere for problemerne. Voksenspecialundervis-ning spiller en helt særlig rolle, hvis mennesker med handicap skal opleve atblive selvhjulpne, få mulighed for at deltage aktivt i samfundslivet og leve detliv de vil.Kommunerne overtog i 2007 en række tidligere amtslige undervisningsinstituti-oner for voksne, og fik dermed det fulde myndigheds- og finansieringsansvar.Det betyder, at den enkelte kommune er ansvarlig for undervisningstilbud efterlov om specialundervisning for voksne - såvel økonomisk som med hensyn tilarten og indholdet i tilbuddene.Med den nye opgave fik kommunerne mulighed for at arbejde på tværs af un-dervisningssektoren, den sociale sektor, sundhedsområdet og beskæftigelses-området, og dermed give borgere med funktionsnedsættelser en mere helheds-orienteret indsats. Men desværre har vi set, at udviklingen af området har tageten forkert drejning. Voksenspecialundervisningen har ikke fået den nødvendigeopmærksomhed i forhold til at indgå i et samspil med andre kommunale ind-satser.Der er siden strukturreformen sket en øget markedsgørelse af voksenspecial-undervisningen, og der er kommet et øget fokus på finansieringen af undervis-ningen, som indebærer at mere tid går til administration. Den øgede fokus påøkonomi gør det også vanskeligt for uddannelsesinstitutionerne at lave en lang-sigtet planlægning. På grund af kommunernes økonomiske situation ser vi flere
eksempler på, at kommuner i højere grad har fokus på at få så billigt et tilbudsom muligt, uanset kvaliteten af tilbuddene i relation til borgernes behov. Detkortsigtede fokus på økonomi er en trussel for den fortsatte faglige udviklingpå undervisningsinstitutionerne. Driften af skolerne bliver sårbar, og det fårbetydning for det faglige miljø på skolerne.Specialundervisning for voksne omhandler primært specialiserede og individu-elt tilrettelagte undervisningsforløb, der forudsætter at personalet har undervis-ningsmæssige kompetencer i forhold til voksne og specialiseret specialpædago-gisk viden. Voksenspecialundervisningsinstitutionerne har derfor også væretkendetegnet af at have en høj faglig standard med en fortsat udvikling, som harværet et unikt dansk tilbud.Med udviklingen, hvor flere kommuner for at spare penge etablerer egne tilbudmed få brugere, sker der en udvanding af den faglige kvalitet i tilbuddene. Dethar som konsekvens, at de specialiserede kompetencer og det faglige miljø påvoksenspecialundervisningsinstitutionerne undermineres, da det er nødvendigtmed et vist volumen i et tilbud for at bevare de specialiserede kompetencer, etfagligt miljø og et mangesidigt tilbud.Udviklingen bør give anledning til stor bekymring hos alle ansvarlige politikere.Jeg vil derfor opfordre uddannelsesudvalget til nøje at følge udviklingen af vok-senspecialundervisningsområdet. Kvalitetsforringelserne skal stoppes, så detsikres, at de medborgere, der kæmper med funktionsnedsættelser, får det kvali-ficerede undervisningstilbud, som de har brug for, så de kan komme videre ilivet.
Med venlig hilsen
Anders Bondo Christensen
Side 2 af 2