Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1059477_0001.png
1059477_0002.png
Besøg af Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Tirsdag den 14. december var lærlingene i skolepraktik inden for auto klar fra morgenstunden.Nogle var i fuld gang med at reparere de biler, cykler og motorcykler, der var indskrevet påværkstedet. Andre var i gang med at forberede sig på, at de lige om lidt skulle være personligguide for et medlem af Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg. De havde fået opgavenmed at skulle fortælle, hvordan det er at være i skolepraktik og visederes gæst rundt påværkstedet.Baggrunden for besøget var, at direktør Leif Bille ved flere lejligheder havde tilbudt ministerietog Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg, at hvis de havde mulighed for at afse tid til atbesøge et skolepraktik-center, så var de meget velkommen til at besøge Auto-SKP på TEC iHvidovre.Denne invitation tog udvalget heldigvis imod og vi fik den 14. december besøg af 7 politikere,og to ansatte, som ønskede mere viden om praktikcentre og skolepraktik i al almindelighed.TEC fik besøg af: Næstformand Lotte Rod (RV), Anni Matthiesen (V), Rasmus Horn Langhoff(S), Troels Ravn (S), Ane Halsboe-Larsen (S), Rosa Lund (EL), Henning Hyllested (EL),udvalgssekretær Jørgen Nielsen og udvalgsassistent Signe DraabeBruunsgaard.Leif Bille bød udvalgets medlemmer velkommen til TEC og fortalte generelt om TEC som skoleog om de uddannelser TEC udbyder. Uddannelseschef Johnny Olsen fortalte om deuddannelsesretninger som bil, fly- og andre transportmidler kan tilbyde på TEC Hvidovre.SKP-koordinator Carsten Holmbo Jensen fortalte udvalgets medlemmer, hvordan TEC harorganiseret skolepraktikken med en administration, en koordinator, 3 værkførere og 24instruktører, som har ansvaret for de ca. 700 skolepraktik lærlinge, der på årsbasis er en delaf TEC’s samlede skolepraktik.Der er en meget stor rotation af lærlingene i skolepraktik – og det er meningen. Vi forsøgermed de aktivitetsmuligheder, der er til rådighed for skolepraktik at få så mange lærlinge iforskellige aftalermed virksomhederne. Det gælder fx VFU-aftaler, delaftaler, korteuddannelsesaftaler ellerrestuddannelsesaftale, som netop giverlærlingenmulighed foratfærdiggøre uddannelse i en virksomhed. I 2010 blev der indgået ca. 300 VFU-aftaler, 50delaftaler og 170 uddannelsesaftaler for lærlinge i skolepraktik, og de foreløbige tal for 2011viser en pæn stigning i antallet af indgåede aftaler.SKP-værkfører Kenneth Månsson fortalte udvalgets medlemmer, hvordan de tilrettelagdearbejdet for de ca. 100 lærlinge, som til dagligt har deres gang i værkstedet, hvis de da ikkelige er at finde ude i en virksomhed som en del af en VFU-aftale. Inden for autobranchen erder mulighed for at lærlingene kan være i en VFU-aftale i en virksomhed i op til 3måneder.Dette giver en positiv mulighed for, at lærlingen og virksomheden kommer til atkende hinanden godt forud for en eventuel senere ansættelse og samtidig får lærlingen enmasse erfaringer fra arbejdet i et ”rigtigt” værksted.
Det var engagerede politikere, der hørte oplæggene fra TEC. De ville også gerne vide, om dervar noget, som vi synes,de skulle bringe med hjem til udvalgets øvrige medlemmer. Det varder – Leif Bille ønskede,at man også via lovgivningen permanentgjorde skolepraktikken, så detikke hvert år var noget med et tillæg til finansloven o.l. – det gjorde det svært at planlæggeefter.Derudover ønskede TEC, at de ”snubletråde”,der var lagt ud grundet de meget strikse reglerfor karensperioden og optagelse i skolepraktik blev fjernet. Vi finder ikke, det er rimeligt, at fxen ung på 16-17 ikke kan fortryde, at han har sagt nej tak til skolepraktik, da han blev færdigmed grundforløbet og så finder han efterfølgende ud af, at det at finde en praktikplads er merevanskeligt, end han havde forventet. Han kan i dag, med de nuværende regler,efterfølgendeikke blive optaget i skolepraktik. Det fremmer ikke 95% målsætningen og det gør den megetomtalte praktikplads.dk heller ikke. Her skal eleverne mindst hver 3. måned logge ind ogaktivere og redigere deres profil, og hvis de ikke ”husker” det, modtager TEC ikketaxametertakst, og lærlingen modtager en advarsel som i yderste konsekvens kan betydeudmeldelse af skolepraktik. TEC finder, det er et unødvendigt administrativt led, som vi brugeralt for mange overflødige ressourcer på.Så var det tid til anden del af besøget. Udvalgets medlemmer havde ønsket at tale med nogleskolepraktik-lærlinge, og det fik de rig lejlighed til. 9 elever stod klar som en personlig guidefor vores gæster og de havde til opgave at fortælle, hvordan de oplevede det at være iskolepraktik og de skulle vise rundt i værkstedsområderne.Det var tydeligt at vores gæster var politikere, der var vant til at tale med andre mennesker,og de havde rigtig mange spørgsmål, som de ønskede svar på. Men det var også tydeligt, atvore lærlinge tog opgaven med at være guide dybt seriøst, og de var meget engagerede, ogde tog alle sammen afsæt i deres personlige oplevelse med at være i skolepraktik. Udover dennaturlige støj, der altid er i et arbejdende værksted, så summede lokalerne af samtaler mellempolitikere og lærlinge, instruktører og ledere.At de fremmødte politiker er ”fremme i skoene” beviste blandt andet Lotte Rod - da tokarrosserilærlinge havde et stort ønske om at blive fotograferet sammen med etfolketingsmedlem. Den opfordring tog Lotte Rod uden tøven imod. Billedet blev taget, og 2sekunder efter var billedet af de to lærlinge og Lotte Rod offentliggjort på Facebook – sådankan det gøres.Efter små to timer skulle udvalgets medlemmer tilbage til Christiansborg. Vi vil i albeskedenhed betragte besøget som en stor succes. Udvalgets medlemmer kom for at høreom, hvordan vi på TEC har tilrettelagt vores skolepraktik i et praktikcenter. De ønskede afkomme i dialog med lærlinge og ansatte - og det kom de.Samtidig fik vi som skole lejlighed til at komme i dialog med de beslutningstagere, som sætterrammerne for vores arbejde, og vi fik mulighed for at fremføre vores ønsker og give politikernenogle input med tilbage til Christiansborg. Det så ud til, at det var tilfredse politikere, der drogaf sted i deres bus. Det var i hvert fald tilfredse lærlinge og ansatte på TEC, der var tilbage iværkstedet efter besøget. Den slags besøg, er der mange grunde til, at vi skulle vi have nogleflere af – det kan kun anbefales.Carsten Holmbo Jensen