Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1058559_0001.png
1058559_0002.png
TilKulturministerenMinisteren for Børn og UndervisningMinisteren for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserEuropaministerenFolketingets EuropaudvalgFolketingets KulturudvalgFolketingets udvalg for Børn og UndervisningFolketingets udvalg for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserDe danske medlemmer af EU-Parlamentet: Dan Jørgensen, Christel Schaldemose, Søren Søndergaard,Britta Thomsen, Ole Christensen, Bendt Bendtsen, Margrete Auken, Emilie Turunen, Morten Messer-schmidt, Anna Rosbach, Jens RohdeAndersen, Morten Løkkegaard og Anne E JensenStyrelsen for Universiteter og InternationaliseringEuropakommissionens Repræsentation i Danmark
Vedr. EU-Kommissionens forslag til forordning om etablering af programmet”Erasmus for all”Undertegnede kreds af foreninger fra det frivillige kulturelle område og amatørkulturen i Danmark vilhermed udtrykke bekymring over Kommissionens forslag om at sammenlægge de eksisterende sek-torprogrammer for Livslang Læring samt Aktive Unge. Ved at målrette det nye program ”Erasmus forall” til udviklingsarbejde, netværk og mobilitet for de formelle videregående og erhvervsrettede ud-dannelser, udelukker man de ikke-formelle og uformelle områder, som den frie folkeoplysning, detfrivillige foreningsliv og amatørkulturen udgør.Forslaget udgør et tilbageskridt i forhold til de målsætninger for livslang læring, som Unionens myn-digheder tidligere har fastlagt. Disse målsætninger blev præsenteret af Kommissionen i 2000 med”Memorandum om Livslang Læring”, dernæst blev de udvidet i Kommissionens ”Meddelelsen omrealiseringen af et europæisk område for livslang læring” i 2001 efter den omfattende høringsrundeog kritik i medlemsstaterne og kandidatlandene, og de blev endelig vedtaget med Rådets og Parla-mentets ”Henstilling om nøglekompetencer for livslang læring” i 2006.Målet for livslang læring var her såvel beskæftigelsesegnethed som aktivt medborgerskab, kultu-rel sammenhængskraft og personlig realisering, for både at fremme en effektiv europæisk markeds-økonomi og at fremme demokratiske værdier, en levende kultur og et stærkt europæisk civilsam-fund. Endvidere skulle alle de forskellige former for livslang læring tilgodeses, såvel den formelle igrunduddannelser og videregående uddannelser som den ikke-formelle og uformelle i den frie folke-oplysning, det frivillige foreningsliv og amatørkulturen, ligesom voksne og ældre var lige så væsentli-ge målgrupper som børn og unge.De målsætninger præger det nuværende program for Livslang Læring og Aktive Unge, hvor degivne sektorprogrammer bidrager til på forskellig vis at tilgodese de forskellige hovedmål, læringsom-råder og målgrupper. Ikke mindst vil vi gerne fremhæve, at Grundtvig-programmet har skabt mulig-hed for udviklingsarbejde og mobilitet inden for den meget omfattende sektor med folkeoplysningog foreningsliv for både voksne, ældre og udsatte grupper i det europæiske civilsamfund. En sektor,hvor mellem en tredjedel og halvdelen af medlemsstaternes borgere er aktive i livslange læringstil-bud, og hvor de får et stort læringsudbytte til gavn både for arbejdsmarkedet, demokratiet, kulturenog den personlige realisering.Men desværre tegner det nye “Erasmus for all” til ensidigt at fremme den formelle læring indenfor erhvervsuddannelser og højere uddannelser for at styrke deres bidrag til øget beskæftigelseseg-nethed for en konkurrencedygtig økonomi i EU på bekostning af den ikke-formelle og uformelle læ-ring inden for det europæiske civilsamfunds folkeoplysning, foreningsliv og amatørkultur.Med det givne forslag vil de økonomiske erhvervskompetencegivende mål presse de demokrati-ske, kulturelle og civilsamfundsorienterede mål ud af det fremtidige program for livslang læring; og
2
organisationer og institutioner fra medlemsstaternes folkeoplysende område og foreningsliv, herun-der den store og væsentlige sektor for amatørkultur og frivillige kulturelle foreninger vil reelt ikke fåmulighed for at søge støtte til udviklingsprojekter, netværkssamarbejde og interkulturel mobilitet.De prioriteringer er ikke blot i modstrid med EU-systemets og medlemsstaternes hidtidige brederemålsætninger for livslang læring, men de virker også politisk uansvarlige i en tid, hvor krisen for denøkonomiske union og især euroen kan udvikle sig til en demokratisk og politisk krise for Unionen. Dervil i de kommende år være et alvorligt behov for initiativer og programmer i EU, som kan værne omog fremme aktivt europæisk medborgerskab og kulturel samhørighed og bidrage til en større folkeligtilslutning i medlemslandene til det europæiske fællesskab.Desværre tegner “Erasmus for all” ikke til at være et sådant positivt initiativ, tværtimod vil detnedlægge Grundtvig-aktionen og Aktive Unge, som udgør et af de få EU-programmer, som kunnehave bidraget til at fremme det folkelige og kulturelle fællesskab i Europa.Hermed udgør forslaget også et tilbageskridt i forhold til de visioner, som ledende europæere harudtrykt de seneste årtier om udfordringerne for det europæiske projekt.Vaclav Havel savnede i en tale til EU Parlamentet i 1994 en folkelig interesse for Europas ånd,som han mente var forsvundet i systemets teknokratiske fornuft. Jacques Delors har siden midt-90erne efterlyst en bredere debat om Europas Sjæl og kulturelle identitet - senest i et interview ok-tober 2010 i Europa Parlamentets tv-kanal.I 2000 udtalte Europa Parlamentet: ”Culture has an important intrinsic value to all people inEurope, it is an essential element of European integration and contributes to the affirmation andvitality of the European model of society and to the Community's influence on the internationalscene”.Under Berlin Konferencen i november 2004 – A Soul for Europe – efterlyste forbundskansler Ger-hard Schröder ”A Europe of ‘normative goals and cultural values, (we) need initiatives and invest-ments in the European cultural space”. På samme konference udtalte Kommissionsformand JoséManuel Barroso:‘In the hierarchy of values, the cultural ones range above the economic ones (..) The questions ofwhat Europe can do for culture, and what culture can do for Europe, are not new. But in this con-text they have acquired a new sense of urgency.”Denne presserende nødvendighed er ikke blevet mindre med den nuværende krise for den økonomi-ske union. Men det har Barroso som vores fælles europæiske kommissionsformand åbenbart glemt,da han foreslog ”Erasmus for All”.Vi vil derfor opfordre de implicerede beslutningstagere til endnu engang at overveje ændringerne ide nævnte programmer, således at de europæiske civilsamfund stadig har mulighed for at mødesomkring udviklingsarbejder, netværksdannelse og mobilitet til gavn for det europæiske fællesskab.Amatørernes Kunst og Kultur Samråd, AKKS,AWE - Association for World Education, DenmarkDanske OrkesterdirigenterDATS – landsforeningen for dramatisk virksomhedForeningen NordenForeningen SeverinInterfolkKulturhusene i DanmarkKulturelle Samråd i DanmarkMusisk Oplysnings Forbund, MOF-DK