Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 66
Offentligt
{ffi
Rapport om fastholdelse på professionsbacheloruddannelser og erhvervsakademiud-dannelser
Dato
Vi fremsender her rapporten Fastholdelse på professionsbacheloruddannelser og er-hvervsakademiuddannelser som er resultatet af en undersøgelse EVA har gennemførtom fastholdelsesindsatser på professionsbacheloruddannelser og erhvervsakademiud-dannelser.Formålet med rapporten er at formidle viden om og erfaringer med de fastholdelsesind-satser som gennemføres på institutionerne, og samtidig at inspirere til at styrke kvalite-ten og dermed potentielt også virkningen af fastholdelsesindsatser. I den forbindelse erder i rapporten særligt fokus på hvordan institutionerne kan opstille mål for de indsatserder gennemføres, og løbende evaluere dem.Rapporten er blevet offentliggjort på EVA's hjemmeside, www.eva.dk. Yderligere ek-semplarer af rapporten kan bestilles hos alle boghandlere.
29.11.2011ReftvjJnr
2011-29Slde1/1
Venlig hilsen
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55,3.2100 København 0
TF
35 55 01 0135 551011
Fastholdelse på professionsbachelor-og erhvevsakademiuddannelserOverblik over bredden af fastholdelsesindsatser og indblik iarbejdet med at opstarte og evaluere dem
Indhold
Forord11.11.21.3
79101011
ResumeInstitutionernes indsatser spænder bredtFlere formål med fastholdelsesindsatser end fastholdelseForskellige måder at evaluere fastholdelsesindsatser på
22.12.22.32.42.4.12.4.22.4.32.4.42.5
IndledningBaggrundFormålAfgrænsningData, metode og projektgruppeForundersøgelseKortlægning af fastholdelsesindsatserCaseundersøgelseProjektgruppeRapportens opbygning
13131415151616161818
33.13.1.13.23.2.13.33.3.13.43.4.13.5
Bredden af institutionernes indsatserRekruttering og studiestartTyper af indsatserSammenhæng mellem teori og praksisTyper af indsatserRelationer mellem undervisere og studerendeTyper af indsatserRelationer mellem de studerendeTyper af indsatserUndervisningstilrettelæggelse
19202123242525272829
3.5.13.63,6.13.73.7.13.8
Typer af indsatserDe studerendes personlige trivselTyper af indsatserVidensopsamlingTyper af indsatserOpsamling og anbefalinger
293031333435
AppendiksAppendiks A:Appendiks B:Metode og DaLitteraturliste
Formål med fastholdelsesindsatser4.14.1.14.1.24.1.34.24.2.14.2.24.2,34.2.44.3Betydningen af forskellige faktorerPraktikpladser til et større antal studerendeØkonomiske hensyn på uddannelsenKrav om specialpædagogisk støtteBetydningen af værdier hos undervisere og ledelseEn lille uddannelse på en stor institutionFraværsmonitorering som indgang til opmærksomhed og dialogFokus på nærhed og tilstedeværelseEtisk forpligtelse til at hjælpe studerende i kriseOpsamling og anbefalinger
3737383940414143444547
Evaluering af indsatserne og opfølgning på deres virk-ning495.1Radiograf uddannelsen på MetropolTo forskellige tilgange til evalueringFrafaldsudviklingen set ud fra talleneDatamatikeruddannelsen på KEAUformel monitorering frem for systematisk og afgrænset evalueringFrafaldsudviklingen set ud fra talleneMarkedsføringsøkonomuddannelsen på UCNLøbende monitorering og systematisk opfølgningFrafaldsudviklingen set ud fra tallenePædagoguddannelsen i Horsens på VIALøbende positive tilbagemeldinger som evalueringFrafaldsudviklingen set ud fra talleneOpsamling og anbefalinger51515153535454545557575860
5.1.15.1.25.25.2.15.2.25.3
5.3.15.3.25.45.4.15.4.25.5