Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1056190_0001.png
1056190_0002.png
1056190_0003.png
1056190_0004.png
Afdelingen forerhvervsrettede uddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.udst.dkCVR nr. 16691909

Mulige besøgsmål om praktikpladsskabelse og skolepraktik

Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg har bedt om et notat medforslag til mulige besøgsmål i Danmark om praktikpladsskabelse og sko-lepraktik inden for erhvervsuddannelserne.Notatet præsenterer kort nogle erhvervsskolers særlige indsatser for atskabe praktikpladser og forbedre kvaliteten af skolepraktik.

Praktikpladsskabelse

EUC Nord (Hjørring – Frederikshavn – Brønderslev)Skolen har i alle afdelinger ansat en underviser til at varetage det praktik-pladsopsøgende arbejde, i alt 22 medarbejdere. Medarbejderne har i for-vejen et tæt kendskab til de berørte brancher og kommer ofte selv fravedkommende branche inden ansættelsen på skolen. Medarbejderne fåropretholdt deres kontakt til virksomhederne og kan vurdere, hvilke ele-ver og virksomheder der kunne passe bedst muligt sammen; de ved,hvornår eleverne er færdiguddannede, og dermed hvornår virksomhe-den kan forventes at være klar til næste elev.Hansenberg (Kolding)Skolen har organiseret det praktikpladsopsøgende arbejde ved at ansætteen konsulent med professionel konsulentbaggrund. Denne konsulent eransvarlig for hele skolens indsats på dette område og leder 12 praktik-pladskonsulenter. Skolen lægger vægt på, at det er faglige medarbejderefra den enkelte afdeling, som er praktikpladskonsulenter, men de skalløse opgaven professionelt med assistance fra den ledende konsulent.Hun sikrer, at de 12 udvikler deres kompetencer i deres kontakt til prak-tikvirksomhederne.En af strategierne er at skabe gode og personlige relationer mellem virk-somhed og praktikpladskonsulent og dermed udvikle et forhold så virk-somhederne bruger konsulenterne som deres kontaktperson til skolen.Praktikpladskonsulenterne opnår et kendskab til virksomheden, der gør
23. november 2011Sags nr.:060.98K.301
2dem langt bedre til at matche elever til virksomheden og derved undgåren del opsigelser af uddannelsesaftaler i prøvetiden.Herningsholm Erhvervsskole (Herning)Skolen har oprettet et virksomhedscenter, hvor de har samlet al kommu-nikation fra skolen med virksomhederne ét sted, fx kontakt om praktik-pladser og udbud af efteruddannelse (AMU), og professionaliseret kon-takten til virksomhederne. Det giver virksomhederne en lettere, meretydelig vej til skolen, og det gør skolens opsøgende arbejde mere fokuse-ret.Rybners (Esbjerg)Skolen prioriterer det praktikpladsopsøgende arbejde meget højt og haret godt og tæt samarbejde med det lokale erhvervsliv. Resultatet er, at derinden for detailhandel ikke er mangel på praktikpladser, men derimodpraktikpladser nok. Det spiller også ind, at det lokale erhvervsliv er ban-ge for at miste rekrutteringsgrundlaget fremover, hvis de ikke påtager sigat uddanne eleverne, da de så ellers forsvinder til andre områder af lan-det.Tech College AalborgPå Tech College Aalborg har uddannelseschefen og 20 praktikpladskon-sulenter, der arbejder med praktikpladsopsøgende aktiviteter, siden 2001været samlet i én organisatorisk enhed – Praktiktak. Konsulenterne erbåde ansat i indgangene til erhvervsuddannelserne og samlet i ét team påtværs af skolen.Hver konsulent har ansvaret for et eller flere uddannelsesområder og ernøglepersonen i alle spørgsmål vedrørende elever. Alle midler – praktik-pladspræmier, AER-midler og projektmidler – samles i enheden. Prak-tikpladskonsulenterne er til dels lønnet i forhold til, hvor mange uddan-nelsesaftaler de opretter (resultatløn). Den individuelle resultatlønsaftaleafspejler de særlige udfordringer, der er inden for de forskellige brancher.Praktikpladskonsulenterne har tæt kontakt med undervisere og eleverinden for ”deres” område og får på den måde god indsigt i de forskelligeelevers karakteristika, og kan være med til at sikre et godt match af elevog virksomhed.Ungdommens Uddannelsesvejledning HerningHar købt to vip-pladser til FC Midtjyllands kampe. Bruger tiden til atnetværke med lokale virksomheder for at skaffe praktikpladser til elever.Har lavet postkort, som de deler ud med kontaktoplysninger.

Skolepraktik

EUC Nordvest (Thisted – Nykøbing Mors)Skolen har en god sammenhæng mellem visioner og undervisning. Der-udover arbejder de med Open Learning Center (OLC) som bærendeelement i værkstederne og for at understøtte dette, er der mulighed for atanvende videoklip i undervisningen, der på en god pædagogisk måde
3understøtter elevens læringsproces. Eleverne kan finde små videoklipsom omhandler forskellige tekniker og metoder. Autoværkstedet er for-holdsvis nyt og meget imponerende. Derudover har skolen en kostpoli-tik, som er meget ambitiøs.EUC Syd (Sønderborg – Tønder – Åbenrå – Haderslev)Skolen har i et forsøg tilrettelagt undervisningen i skolepraktik for meka-nikerelever, således at eleverne gennemfører uddannelsens forskelligeperioder på en anderledes måde. Denne model indebærer, at når en elevhar gennemført en skolepraktikperiode, skal eleven ud i en virksomhed ien kortere periode, typisk af en måneds varighed. Efter gennemførelse afuddannelsens skoleperioder indgår eleven en restuddannelsesaftale, somomfatter den resterende del af praktikuddannelsen, inden eleven optagestil den sidste og afsluttende skoleperiode, der indeholder den afsluttendeprøve.Herningsholm Erhvervsskole (Herning)Har henlagt skolepraktikken til en lokal virksomhed i Ikast, således atskolen ikke har skolepraktik, men sender eleverne over til virksomheden.Ejeren af den pågældende virksomhed fungerer som skolepraktikinstruk-tør, skolen har meget tæt kontakt for at sikre, at eleverne lærer det, deskal. Giver eleverne mulighed for at arbejde med reelle opgaver - de føl-ger som regel en svend. De fleste elever får en restuddannelsesaftale.Mercantec (Viborg)Skolepraktikken er tilrettelagt a lá en virksomhed – MiniMerc – med endirektør, administrations- og produktionsafdeling. Virksomheden be-skæftiger sig med arbejdsopgaver, der har fokus på social og almennyttigtarbejde, der ikke er konkurrenceforvridende. Skolen arbejder meget medbrugerundersøgelser, hvor både elever og virksomheder i området bliverhørt.Silkeborg Tekniske SkoleHar etableret skolepraktikken som en særlig enhed udenfor skolen i etindustriområde. Har bl.a. indgået aftaler med lokale virksomheder om atistandsætte gamle biler og med Jyllandsringen om at dekorere biler.Skive Handelsskole og Skive Tekniske SkoleSkive Handelsskole og Skive Tekniske skole har indgået et samarbejdeom skolepraktikken, hvor eleverne fra handel og kontorområdet deltageri de tekniske elevers skolepraktik med ”kontorarbejde” på værkstederne iform af bogføring, regnskab, økonomi m.v.TEC (Frederiksberg og flere steder i Storkøbenhavn)Skolen har startet projekt ”En glad væg”, hvor malerelever i skolepraktikfår mulighed for at dekorere en væg i form af et maleri på en institutionfx skole eller børnehave. Brugerne af institutionen bliver inddraget i ud-viklingen og gennemførelsen af maleriet.
4Vejle HandelsskoleSkolepraktikken er tilrettelagt som ”rigtige” småbutikker, hvor elevernelærer at bruge teorien fra skolen i praksis. Det styrker fagligheden ogkonkretiserer over for eleverne, hvad de har lært i skolen. Eleverne styrerselv butikkerne og står bl.a. for at skaffe varer, tilrettelægge vagtplan ogafregne, opgørelse af økonomi m.v.