Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 64
Offentligt
1055945_0001.png
Børne- og UndervisningsudvalgetFolketinget
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
13-12-2011Til udvalgets orientering sender jeg her SFI’s rapport ”Ledelse, læring ogtrivsel i folkeskolen”, der offentliggøres tirsdag den 13. december 2011.Rapporten er udarbejdet for formandskabet for Skolerådet og udgøranden og sidste del af et projekt om skoleledelse i folkeskolen. Den før-ste rapport kortlagde rammer og vilkår for skoleledelse i folkeskolerne iDanmark samt dannede hypoteser, der undersøges i denne anden rap-porten.Undersøgelsen har til formål at afdække skoleledernes betydning forelvernes læring samt elevernes og lærernes trivsel, og den er baseret påstatistiske oplysninger om sammenhængen mellem skoleledelse og 9.klasse-elevers karaktergennemsnit i dansk og matematik, elevernes trivselog lærernes trivsel.Helt overordnet siger undersøgelsen, at en faglig god skoleledelse kom-bineret med fagligt dygtige lærere, der samarbejder om at styrke under-visningen, øger elevernes præstationer og trivslen blandt både elever ogblandt lærere. Undersøgelsen viser også, at der er en positiv sammen-hæng mellem skoler, hvor kommunen har specificeret faglige mål samtfølger op på dem og elevernes faglige resultater.Rapportens resultater vil kunne bruges i det videre arbejde med at udvik-le folkeskolen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini