Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion(Udnævnelse af revisor)
§1I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. lovbekendtgørelse nr. 160 af 28. februar 2011, somændret ved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni 2010 og lov nr. xxxx af xx december 2011, foretages føl-gende ændring:1.§ 25, stk. 1,affattes således:»Årsregnskabet for Arbejdsgivernes Elevrefusion skal revideres af mindst en statsautoriseret revi-sor. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion udnævner revisor.«§2Loven træder i kraft den 1. marts 2012.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets formål og baggrund1.2. Gældende ret1.3. Lovforslagets indhold2. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet4. Administrative konsekvenser for borgerne5. Miljømæssige konsekvenser6. Forholdet til EU-retten7. Hørte myndigheder og organisationer m.v.8. Sammenfattende skema1. Indledning1.1. Lovforslagets formål og baggrundFormålet med lovforslaget er at ændre reglerne for revision af årsregnskabet for Arbejdsgivernes Elevrefu-sion (AER), således at bestyrelsen for AER stilles friere i forhold til kravet til antallet af revisorer og dettidsrum, for hvilket en revisor udnævnes.Med forslaget vil lovens krav til antallet af revisorer og de pågældendes udnævnelsesperiode være tilpassetde regler, der gælder for revision af årsregnskabet for Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP). AER vilherved fortsat kunne drage fordel af den nuværende og en eventuelt kommende samlet administrationsaftalefor revision af ATP og de lovregulerede ordninger, som ATP administrerer (herunder bl.a. ArbejdsgivernesElevrefusion, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og Lønmodtagernes Garantifond), da der ikkelængere vil skulle udnævnes en revisor for 3 år ad gangen. Bestyrelsen vil som hidtil til enhver tid kunnetrække udnævnelsen tilbage.1.2. Gældende retArbejdsgivernes Elevrefusion (AER) er en selvejende institution, der har til formål at administrere refusi-ons- og tilskudsordninger, der skal medvirke til at skaffe det fornødne antal praktikpladser for uddannelses-søgende, jf. lovens § 1, stk. 1. Efter lovens § 1, stk. 2, bidrager AER endvidere til finansiering af godtgørelsei henhold til lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Godtgørelseslo-ven) samt til finansiering af befordringsudgifter og udgifter til kost og logi i henhold til lov om arbejdsmar-kedsuddannelser m.v. (AMU-loven).AER opkræver arbejdsgiverbidrag pr. fuldtidsbeskæftiget fra alle arbejdsgivere, der er omfattet af lov omArbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovens § 18.AER ledes af en bestyrelse, der består af en formand og 16 andre medlemmer, jf. lovens § 3. Bestyrelsen eransvarlig for institutionens administration. Bestyrelsen har efter lovens § 3, stk. 6, mulighed for at overladeadministrationen af området til Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP).
Bestyrelsen for AER skal efter lovens § 23 b indsende et budget for de samlede udgifter efter lov om Ar-bejdsgivernes Elevrefusion til Ministeriet for Børn og Undervisning. Efter lovens § 24 udarbejder bestyrel-sen endvidere for hvert regnskabsår et årsregnskab bestående af balance, resultatopgørelse og noter samt enårsberetning. Regnskabet følger kalenderåret.Ifølge lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion § 25, stk. 1, revideres årsregnskabet for Arbejdsgivernes Elev-refusion af mindst to revisorer, hvoraf mindst en skal være statsautoriseret revisor. Bestyrelsen for Arbejds-givernes Elevrefusion udnævner revisorerne for 3 år ad gangen, men kan til enhver tid trække udnævnelsentilbage.1.3. Lovforslagets indholdDet foreslås at ændre kravene til revision af årsregnskabet for AER således, at kravet til antallet af reviso-rer, der skal forestå revisionen af årsregnskabet for AER reduceres fra mindst 2 revisorer, hvoraf mindst enskal være statsautoriseret revisor, til mindst en statsautoriseret revisor. Lovforslaget ændrer således ikke ved,at der ved revisionen af AER skal medvirke mindst en statsautoriseret revisor. Forslaget betyder imidlertid,at der ikke længere behøver at deltage mere end én revisor i revisionen af årsregnskabet, hvis den pågælden-de har en statsautorisation.Efter lovforslaget vil det fortsat være bestyrelsen for AER, der udnævner revisor. Det foreslås imidlertid, atudnævnelsen af revisor ikke længere skal ske for et bestemt tidsrum på 3 år. Det vil således stå bestyrelsenfrit at udnævne revisor for en kortere eller længere periode end 3 år. Bestyrelsen vil som hidtil kunne trækkeudnævnelsen tilbage til enhver tid.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.2. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget indeholder ingen negative økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget indeholder ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Med lovfors-laget kan Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) drage fordel af den stordriftsfordel, som opstår ved en samletadministrationsaftale for revision af ATP og de lovregulerede ordninger, som ATP administrerer.4. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for borgerne.5. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget indeholder ingen miljømæssige konsekvenser.6. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.7. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været sendt i høring hos:Arbejdsgivernes Elevrefusion, Datatilsynet, FSR – danske revisorer, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsenog Rigsrevisionen.8. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterIngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngen
Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenIngen
IngenIngenIngen
IngenIngenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 25, stk. 1)Det foreslås at ændre § 25, stk. 1 om udnævnelse af revisorer i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, såle-des at kravet til antallet af revisorer, der skal revidere årsregnskabet for Arbejdsgivernes Elevrefusion(AER), reduceres fra mindst to revisorer, hvoraf mindst en skal være statsautoriseret revisor, til mindst enstatsautoriseret revisor.Det foreslås endvidere, at udnævnelsen af revisor ikke længere skal ske for et bestemt tidsrum på 3 år. Be-styrelsen for AER vil herefter stå frit med hensyn til længden for revisors udnævnelsesperiode og vil såledeskunne udnævne revisor for en kortere eller længere periode end 3 år. Bestyrelsen kan som hidtil trække ud-nævnelsen tilbage til enhver tid, selvom det ikke længere fremgår af bestemmelsens ordlyd.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 1.1. og 1.3.Til § 2Til nr. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.lovbekendtgørelse nr. 160 af 28. februar 2011,som ændret ved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni2010 og lov nr. xxxx af xx december 2011,foretages følgende ændring:1.§ 25, stk. 1,affattes således:§ 25.Årsregnskabet for ArbejdsgivernesElevrefusion skal revideres af mindst to reviso-rer, hvoraf mindst en skal være statsautoriseretrevisor. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elev-refusion udnævner revisorerne for 3 år ad gan-gen, men kan til enhver tid trække udnævnelsentilbage.»Årsregnskabet for Arbejdsgivernes Elevrefu-sion skal revideres af mindst en statsautoriseretrevisor. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elev-refusion udnævner revisor.«
§2Loven træder i kraft den 1. marts 2012.