Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1054578_0001.png
1054578_0002.png
1054578_0003.png
1054578_0004.png
1054578_0005.png
1054578_0006.png
1054578_0007.png
1054578_0008.png
1054578_0009.png
1054578_0010.png
1054578_0011.png
1054578_0012.png
1054578_0013.png
1054578_0014.png
Fremsat den {FREMSAT} af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini) (Udkast, 29. nov. 2011)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om folkeskolen og lov om specialundervis-ning for voksne(Forenkling af rammeaftaler m.v. for de regionale undervisningstilbud)
§1I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010, som ændret ved § 2 i lovnr. 1569 af 21. december 2010, foretages følgende ændring:1.§ 47affattes således:»§ 47.Regionsrådet har ansvaret for regionens undervisningstilbud, jf. § 20, stk. 3.Stk. 2.Regionsrådet har ansvaret for at tilpasse kapaciteten på og sammensætningen af regionensundervisningstilbud, herunder oprettelse af nye lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud.Stk. 3.Kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet indgår årligt en rammeaftale om fagligudvikling, styring og koordinering af regionens undervisningstilbud.Stk. 4.Kommunalbestyrelserne i regionen koordinerer udarbejdelsen af rammeaftalen. Rammeaf-talen offentliggøres på regionens og kommunernes hjemmesider.Stk. 5.Kommunalbestyrelserne i regionen er forpligtet til at samarbejde om at tilvejebringe denødvendige tilbud inden for specialundervisningsområdet.Stk. 6.Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om rammeaftalen, herunderkrav til aftalens indhold, tidsfrist for indgåelse af aftalen og koordinering af kapacitet og sammen-sætning af de regionale undervisningstilbud.«§2I lov om specialundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 25. august 2011, foreta-ges følgende ændring:1.§ 6 haffattes således:»§ 6 h.Regionsrådet har det overordnede ansvar for regionens undervisningsinstitutioner, jf. § 1,stk. 2 og 3.Stk. 2.Regionsrådet har ansvaret for at tilpasse kapaciteten på og sammensætningen af regionensundervisningstilbud, herunder oprettelse af nye undervisningsinstitutioner.Stk. 3.Kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet indgår årligt en rammeaftale om fagligudvikling, styring og koordinering af regionens undervisningsinstitutioner.Stk. 4.Kommunalbestyrelserne i regionen koordinerer udarbejdelsen af rammeaftalen. Rammeaf-talen offentliggøres på regionens og kommunernes hjemmesider.
Stk. 5.Kommunalbestyrelserne i regionen er forpligtet til at samarbejde om at tilvejebringe denødvendige tilbud inden for specialundervisningsområdet.Stk. 6.Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om rammeaftalen, herunderkrav til aftalens indhold, tidsfrist for indgåelse af aftalen og koordinering af kapacitet og sammen-sætning af de regionale undervisningsinstitutioner.«§3Loven træder i kraft den 1. april 2012.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedpunkter1.2. Lovforslagets baggrund2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende ret2.2. Den foreslåede ordning2.2.1. Rammeaftalens indhold m.v.2.2.1.1. Udviklingsstrategien2.2.1.2. Styringsaftalen2.2.2. Proceskrav3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Høring9. Sammenfattende skema1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedpunkterForslaget indebærer en forenkling af rammeaftalen, som regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regio-nen indgår årligt om de regionale undervisningstilbud, således at både proceduren for indgåelse af rammeaf-talen og kravene til indholdet af rammeaftalen forenkles. Rammeaftalen fastlægger regionsrådets forpligtelsetil at stille et antal pladser på de regionale undervisningstilbud til rådighed for kommunerne og taksterne forbrug af disse pladser m.v.Forslaget indebærer desuden, at koordineringen i forbindelse med udarbejdelsen af rammeaftalen flyttes fraregionsrådet til kommunalbestyrelserne i regionen.1.2. Lovforslagets baggrundBestemmelserne om rammeaftaler kom ind i folkeskoleloven og lov om specialundervisning for voksneved lov nr. 592 af 24. juni 2005, jf. lovforslag nr. L 108 (Folketinget 2004-05 (2. samling)). Dette skete somen konsekvens af, at regionerne i forbindelse med kommunalreformen fik ansvaret for at videreføre og ud-vikle de mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende amtskommunale undervisningstilbud. Regionernefik desuden som udgangspunkt ansvaret for at drive undervisningsinstitutioner (kommunikationscentre) medspecialundervisning m.v. for personer med tale-, høre- eller synsvanskeligheder. I forbindelse med udarbej-delsen af loven blev bestemmelserne om rammeaftaler koordineret med det sociale område. Dette skyldes, at
3
de fleste lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud har boafdelinger m.v., der drives i henhold til lovom social service. Det vil derfor være uhensigtsmæssigt, hvis bestemmelserne om rammeaftaler er forskelli-ge.Ved lov nr. 201 af 13. marts 2011 om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og lovom retssikkerhed og administration på det sociale område (Rammeaftaler m.v.) skete der en forenkling aframmeaftalerne inden for det sociale område. Kommunernes forpligtelse til at udarbejde omfattende årligeredegørelser om det forventede brug af pladser blev ophævet, og koordineringen i forbindelse med udarbej-delsen af rammeaftalerne blev flyttet fra regionsrådet til kommunalbestyrelserne i regionen.Det fremgår det forarbejderne til lov nr. 201 af 13. marts 2011 (lovforslag nr. L 100 (Folketinget 2010-11(1. samling)), at det ved bekendtgørelse vil blive fastsat, at rammeaftalerne opdeles i en udviklingsstrategiog en styringsaftale, som skal ses i sammenhæng, men som ligger tidsmæssigt forskudt. Der vil ved bekendt-gørelse kun blive fastsat nogle overordnede rammer for rammeaftalerne, som skal udfyldes af de deltagendekommunalbestyrelser og regionsråd.I aftalen mellem den tidligere regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og KL om kommunernesøkonomi for 2012 fremgår det, at den tidligere regering ville søge tilslutning til en lovændring, der forenklerrammeaftalerne for de regionale undervisningstilbud på specialundervisningsområdet og giver kommunerneansvaret for koordineringen.Det var en forudsætning for aftalen, at bestemmelserne om rammeaftaler på specialundervisningsområdetskulle koordineres med de nye bestemmelser på det sociale område, der blev fastsat ved lov nr. 201 af 13.marts 2011. Da de fleste lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud fortsat har boafdelinger m.v., derdrives i henhold til lov om social service, vil det være uhensigtsmæssigt, at der er forskellige bestemmelserom rammeaftalerne for det sociale område og specialundervisningsområdet.2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende retI forbindelse med kommunalreformen blev de amtskommunale lands- og landdelsdækkende undervis-ningstilbud for børn og voksne overtaget af regionerne med virkning fra den 1. januar 2007. Desuden blev deamtskommunale undervisningstilbud (kommunikationscentre) med specialundervisning m.v. for personermed tale-, høre- eller synsvanskeligheder overtaget af regionerne. Der henvises herved til § 20, stk. 3, i fol-keskoleloven og § 1, stk. 2 og 3, i lov om specialundervisning for voksne.Samtidig overtog kommunerne det fulde finansieringsansvar for udgifterne ved de regionale undervis-ningstilbud, der bliver drevet i henhold til folkeskoleloven og lov om specialundervisning for voksne, jf. §49, stk. 1, i folkeskoleloven og § 4, stk. 1, i lov om specialundervisning for voksne.Med henblik på regionernes tilpasning af kapaciteten af de regionale undervisningstilbud og finansieringenaf disse undervisningstilbud blev der i § 47, stk. 3, i folkeskoleloven og i § 6 h, stk. 3, i lov om specialunder-visning for voksne fastsat følgende:– Kommunalbestyrelsen udarbejder en årlig redegørelse til regionsrådet om kommunens forventede brugaf pladser ved de regionale undervisningstilbud i det kommende år og i de næste tre år.– På baggrund af kommunalbestyrelsernes redegørelser skal regionsrådet sørge for, at der indgås en årligrammeaftale med kommunalbestyrelserne i regionen, som danner grundlag for tilpasningen af regionensundervisningstilbud.– Rammeaftalen fastlægger regionsrådets forpligtelse i forhold til samtlige kommunalbestyrelser under ét iregionen med hensyn til pladser, takster for køb af pladser samt regionsrådets forpligtelse til at sørge forden løbende faglige udvikling.Formålet med rammeaftalerne var også at skabe synlighed og gennemskuelighed om kapacitet, behov forpladser samt takst- og udgiftsudvikling.De nærmere regler om kommunalbestyrelsens årlige redegørelse og rammeaftalen fremgår af kapitel 2 og 3i bekendtgørelse nr. 354 af 24. april 2006 om kommunalbestyrelsens årlige redegørelse til regionsrådet ogrammeaftalen mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen på specialundervisningsområdet.
4
Der er fastsat nærmere regler om udgifterne ved de regionale undervisningstilbud i kapitel 2 og 4 i be-kendtgørelse nr. 447 af 19. maj 2006 om udgifterne ved de regionale undervisningstilbud for børn og voksne.Der er i alt fem regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud og to landsdelsdækkende un-dervisningstilbud i Københavns Kommune, der er omfattet af folkeskolelovens bestemmelser om rammeafta-ler. Desuden er Børneskolen på den selvejende institution Kolonien Filadelfia omfattet af bestemmelserneom rammeaftaler.Der er et landsdækkende regionalt undervisningstilbud og et landsdækkende undervisningstilbud i Køben-havns Kommune, der er omfattet af bestemmelserne om rammeaftaler i lov om specialundervisning forvoksne. Herudover er der syv regionale kommunikationscentre, der er omfattet af bestemmelserne om ram-meaftaler. Kommunikationscentrene kan overgå til kommunal drift efter aftale mellem regionsrådet ogkommunalbestyrelsen i den kommune, hvor kommunikationscentret ligger.To af de lands- og landdelsdækkende undervisningstilbud drives sammen med et andet lands- og lands-delsdækkende undervisningstilbud.For så vidt angår de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune sørger re-gionsrådet i Region Hovedstaden for, at disse undervisningstilbud medtages i rammeaftalen mellem regions-rådet og kommunalbestyrelserne i Region Hovedstaden.2.2. Den foreslåede ordning2.2.1. Rammeaftalens indhold m.v.Med lovforslaget foreslås en forenkling af rammeaftalen, som regionsrådet og kommunalbestyrelserne iregionen indgår årligt om de regionale undervisningstilbud, således at både proceduren for indgåelse aframmeaftalen og kravene til indholdet af rammeaftalen forenkles.Lovforslaget indebærer desuden, at koordineringen i forbindelse med udarbejdelsen af rammeaftalen flyttesfra regionsrådet til kommunalbestyrelserne i regionen.Formålet med den årlige rammeaftale vil fortsat være at fastlægge regionsrådets forpligtelse til at stille detaftalte antal pladser på de regionale undervisningstilbud til rådighed for kommunerne og taksterne for brug afdisse pladser m.v. I rammeaftalen fastlægges desuden regionsrådets forpligtelse for udvikling af de regionaleundervisningstilbud, herunder den faglige udvikling.Efter lovforslaget vil der ikke længere skulle udarbejdes en detaljeret årlig redegørelse for kommunens for-ventede brug af pladser ved de regionale undervisningstilbud i det kommende år og i de næste tre år, jf. § 47,stk. 3, 1. pkt., i lov om folkeskolen og § 6 h, stk. 3, 1. pkt., i lov om specialundervisning for voksne. Der vilsåledes blive tale om en væsentlig forenkling af de centralt fastsatte krav til rammeaftalernes indhold.Det vil efter lovforslaget være overladt til børne- og undervisningsministeren at fastsætte nærmere reglerom rammeaftalens indhold, tidsfrist for indgåelse af aftalen og koordinering og sammensætning af de regio-nale undervisningstilbud. Bemyndigelsen forudsættes blandt andet udmøntet således, at der i en bekendtgø-relse vil bliver fastsat nærmere regler om, at rammeaftalen skal bestå af en faglig udviklingsdel (udviklings-strategien) og en kapacitets- og økonomistyringsdel (styringsaftalen), jf. bemærkningerne i afsnit 2.2.1.1. og2.2.1.2.I bekendtgørelsen vil der som noget nyt kun blive fastsat nogle overordnede rammer for, hvad rammeafta-len skal indeholde. Det er herefter overladt til kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet til i højgrad selv at fastlægge det nærmere indhold af den enkelte rammeaftale.Rammeaftalen vil stadig skulle indgås årligt. Der vil dog ikke være noget til hinder for, at rammeaftalen -og det gælder især udviklingsstrategien - vil kunne indeholde flerårige elementer, som kan danne grundlagfor den årlige gennemgang af behovet for undervisningstilbud i regionen.2.2.1.1. UdviklingsstrategienUdviklingsstrategien skal udarbejdes af kommunalbestyrelserne i regionen med bidrag fra regionsrådet.
5
Lovforslagets bemyndigelse vil blive udmøntet således, at de deltagende parter selv vil skulle bestemme,hvilke tilbudstyper, temaer eller målgrupper, der for et givent år skal være i fokus i den faglige udviklings-del. Det vil således i vidt omfang blive overladt til kommunalbestyrelserne og regionsrådet, hvad udviklings-strategien skal indeholde. Følgende elementer skal dog indgå i udviklingsstrategien:– Ønsker og løsningsmuligheder i forhold til den faglige udvikling i undervisningstilbuddenes indhold påbaggrund af den behovsmæssige udvikling, der har været i de(t) foregående år.– Muligheder for fleksibel anvendelse af eksisterende undervisningstilbud.– Koordinering af de regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud og Københavns Kom-munes lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud.– Samlet skøn over behovet for oprettelse af nye pladser og undervisningstilbud.Udviklingsdelen af rammeaftalen vil skulle fastlægges senest den 1. juni året før rammeaftalens ikrafttræ-den.2.2.1.2. StyringsaftalenDer vil som led i rammeaftalen skulle indgås en styringsaftale, der skal være med til at lægge rammerne forkapacitets- og prisudviklingen i det kommende år.Styringsaftalen indgås mellem kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet. Koordineringen i for-bindelse med udarbejdelsen af styringsaftalen varetages af kommunalbestyrelserne i regionen.Lovforslaget bemyndigelse vil blive udmøntet således, at styringsaftalen skal indeholde følgende elemen-ter:– Angivelse af, hvilke konkrete undervisningstilbud der er omfattet af styringsaftalen.– Aftaler om udviklingen i taksterne for de undervisningstilbud, der er omfattet af styringsaftalen. Indenfor rammerne af denne del af aftalen fastsætter regionsrådet taksterne for det enkelte undervisningstil-bud. Hvis der er særlige undervisningstilbud, hvor taksterne ikke vil kunne holdes inden for aftalen, fxfordi tilsynet med et undervisningstilbud har vist, at der er et behov for opkvalificering eller anden sær-ligt indsats, kan dette indgå i aftalen.– Prisstrukturen for de omfattede undervisningstilbud, dvs. anvendes der gennemsnitstakster eller differen-tierede takster baseret på brugergrupper. Klarhed omkring prisstrukturen i det enkelte undervisningstil-bud skal begrænse anvendelsen af tillægstakster.– Aftaler om frister for afregning for brug af undervisningstilbud.– Aftaler om oprettelse og lukning af undervisningstilbud og pladser.– Principper for eventuel indregning af regionsrådets udgifter ved oprettelse og lukning af undervisnings-tilbud, der er omfattet af rammeaftalen.– Fastlæggelse af, i hvilket omfang en kommunalbestyrelse, der efter aftale med regionsrådet overtager etregionalt undervisningstilbud (kommunikationscentre) med specialundervisning for personer med tale-,høre- eller synsvanskeligheder, er forpligtet til at stille undervisningstilbuddet til rådighed for andrekommuner i regionen og vilkårene herfor.Aftaleparterne vil desuden som led i styringsaftalen kunne drøfte varsler i forbindelse med lukning af plad-ser på undervisningstilbuddene.Rammeaftalens styringsdel indgås senest den 15. oktober året før rammeaftalens ikrafttræden. Ved fastsæt-telsen af fristen er der lagt vægt på, at indgåelsen af rammeaftalen sker i forbindelse med færdiggørelsen afde kommunale budgetter. Der vil som bilag til styringsaftalen skulle vedlægges oplysninger om de takster,som regionsrådet fastsætter for det år, som rammeaftalen vedrører.2.2.2. ProceskravDet foreslås, at reglerne om rammeaftaler udformes således, at de i forhold til de gældende regler i højeregrad regulerer resultatet end processen. Proceskravene foreslås derfor begrænset til et minimum. Det betyderblandt andet, at kravet efter de gældende regler om, at den enkelte kommune skal indsende meget detaljerederedegørelser til regionsrådet, foreslås ophævet. Der henvises herved til bemærkningerne i afsnit 2.2.1.
6
Rammeaftalen vil være bindende for kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet. Som efter de gæl-dende regler foreslås der ikke sanktionsmuligheder for tilfælde, hvor rammeaftalen ikke overholdes. Derfastsættes heller ikke regler om fx flertalsbeslutning. Rammeaftalen vil således fortsat skulle indgås i enighedmellem kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet.Uenighed om rammeaftalen vil som efter de gældende regler ikke kunne indbringes for anden administra-tiv myndighed, jf. folkeskolelovens § 51 og § 7 a i lov om specialundervisning for voksne. Det er hermedforudsat, at kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet har en så stor fælles interesse i, at der indgåsen rammeaftale. Som efter de gældende regler vil rammeaftalen fortsat kunne drøftes og tilpasses løbende.Efter lovforslaget flyttes ansvaret for koordineringen af rammeaftalen fra regionsrådet til kommunalbesty-relserne i regionen, således at ordninger kommer til at svare til, hvad der gælder på det sociale område, jf. lovnr. 201 af 13. marts 2011. Det vil således være de enkelte kommunalbestyrelser, der sammen har ansvaret forarbejdet. Der stilles herudover ikke krav til, hvordan arbejdet tilrettelægges. Det betyder, at kommunernesammen kan vælge fx at lægge det praktiske ansvar for arbejdet hos én af regionens kommuner eller i et fæl-les kommunalt regi.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerEn gennemførelse af forslaget om at forenkle rammeaftalerne indebærer, at der for kommuner og regionervil blive tale om en reduktion af de administrative opgaver i forbindelse med udarbejdelse og indgåelse aframmeaftaler. Forslaget om at flytte koordineringsansvaret fra regionerne til kommunerne i regionen indebæ-rer, at der overføres en marginal administrativ opgave fra regionerne til kommunerne. Omfanget af de admi-nistrative opgaver, der overføres til kommunerne, kan ikke umiddelbart vurderes, men ændringerne vil af-spejle sig i en lavere betaling for køb af de regionale undervisningstilbud. For den enkelte kommune vil denoverførte opgave derfor modsvares af dels lavere takstbetaling dels den gevinst, der følger af forenklingsfor-slaget, herunder bortfald af bidrag til udviklingsrådenes arbejde, og tilsvarende vil den reducerede opgave forregionerne modsvares af lavere takstbetaling fra kommunerne.Udgangspunktet for finansieringen af regionernes administrative forpligtelser på specialundervisningsom-rådet i forbindelse med kommunalreformen var, at det kun var meget begrænsede dele heraf, der ikke skulletakstfinansieres. Der blev dog afsat 2 mio. kr. i regionernes bloktilskud til generel administration. Dette til-skud skulle medgå til at finansiere regionernes bidrag til udviklingsrådenes arbejde, herunder de årlige rede-gørelser til det tidligere Undervisningsministerium, bearbejdning af kommunernes årlige redegørelser tilregionerne samt udarbejdelse og indgåelse af de årlige rammeaftaler m.v. Da regionerne ikke længere skalbidrage til udviklingsrådenes arbejde og får en mindreudgift i forbindelse med arbejdet med rammeaftalerne,hvoraf en del har været finansieret af de afsatte 2 mio. kr., kan den samlede nettokonsekvens af lovforslagetskønnes til en mindreudgift på 0,5 mio. kr. af denne del af regionernes finansiering.Lovforslaget skønnes derfor samlet set ikke at have reguleringsmæssige følger for kommunerne, og at derfor regionerne vil blive tale om en årlig mindreudgift på 0,5 mio. kr., der modregnes i bloktilskuddet.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
7
8. HøringLovforslaget har forud for fremsættelsen været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationerm.v.:Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening, Dansk Arbejdsgiverforening,Dansk Blindesamfund, Dansk Industri, Dansk Psykolog Forening, Danske Handicaporganisationer, DanskeRegioner, Danske Skoleelever, Det Centrale Handicapråd, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk (BUPL),Institut for Menneskerettigheder, KL, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark,Landssamråd for PPR-chefer, Skole og Forældre, Skolelederne og Socialpædagogernes Landsforbund.9. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterØkonomiske og administrativekonsekvenser for stat, regionerog kommunerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenRegionerne vil have en årligmindreudgift på 0,5 mio. kr.IngenIngen
Negative konsekven-ser/merudgifterIngen
IngenIngen
IngenIngenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 47)Til § 47, stk. 1Der er tale om en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 47, stk. 1. Det er dog foretaget en præ-cisering af, hvilke regionale undervisningstilbud der omfattes af bestemmelsen.Til § 47, stk. 2Der er tale om en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 47, stk. 2, 1. pkt.Efter den gældende bestemmelse i § 47, stk. 2, 2. pkt., der efter lovforslaget udgår, har regionsrådet enforpligtelse til at udvikle regionens undervisningstilbud, herunder den faglige udvikling af indholdet afundervisningstilbuddet. Denne forpligtelse til at udvikle undervisningstilbuddet foreslås fastsat i den årligerammeaftale. Der henvises til folkeskolelovens § 47, stk. 3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1, og dealmindelige bemærkninger, afsnit 2.2.1.1. (udviklingsstrategien).Til § 47, stk. 3Det foreslås, at kommunalbestyrelserne i regionen indgår en årlig rammeaftale om faglig udvikling, sty-ring og koordinering af regionens undervisningstilbud.Efter den gældende bestemmelse i § 47, stk. 3, 1, pkt., der efter lovforslaget udgår, skal kommunalbesty-relsen udarbejde en årlig redegørelse for kommunens forventede brug af pladser ved de regionale lands- oglandsdelsdækkende undervisningstilbud i det kommende år og i de næste tre år.
8
Der vil i stedet ved bekendtgørelse, jf. folkeskolelovens § 47, stk. 6, som affattet ved lovforslagets § 1,nr. 1, blive fastsat regler om, at rammeaftalen blandt andet skal bestå af en faglig udviklingsdel (udvik-lingsstrategien). Det vil i vidt omfang blive overladt til kommunalbestyrelserne og regionsrådet at be-stemme, hvad udviklingsdelen skal omfatte. Det vil dog blive fastsat ved bekendtgørelse, at der i udvik-lingsdelen blandt andet skal indgå oplysning om behovet for oprettelse af nye pladser og undervisningstil-bud. Det vil også komme til at fremgå af bekendtgørelsen, at der i udviklingsdelen skal indgå en koordine-ring af de regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud samt Københavns Kommunes lands-og landsdelsdækkende undervisningstilbud. Det vil endvidere blive fastsat i bekendtgørelsen, at udvik-lingsdelen skal fastlægges senest den 1. juni året før rammeaftalens ikrafttræden.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.1.1. om udviklingsstrategien.Til § 47, stk. 4Efter lovforslaget flyttes koordineringen af rammeaftalen fra regionsrådet til kommunalbestyrelserne iregionen. Det vil således være kommunalbestyrelsernes fælles ansvar at forberede arbejdet ved at indhentede relevante oplysninger fra kommunerne og udarbejde udkast til rammeaftalen.Det står i øvrigt kommunalbestyrelserne frit for at tilrettelægge arbejdet. Kommunalbestyrelserne kan fxbeslutte at lægge det praktiske arbejde i én eller flere kommuner.Det foreslås desuden, at rammeaftalen, herunder udviklingsstrategien og styringsaftalen, skal offentlig-gøres på regionens og kommunernes hjemmesider.Det vil blive fastsat ved bekendtgørelse, at styringsaftalen skal indgås senest den 15. oktober året førrammeaftalens ikrafttræden. Det vil også blive fastsat, at kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrå-det kan drøfte og supplere rammeaftalen efter behov. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærknin-ger, afsnit 2.2.1.2, hvoraf det fremgår, hvilke elementer styringsaftalen skal indeholde.Til § 47, stk. 5Der er tale om en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 47, stk. 4, 1. pkt. Der er dog foretageten mindre sproglig ændring.Efter de gældende bestemmelser i § 47, stk. 4, 2. og 3. pkt., der efter forslaget udgår, kan kommunalbe-styrelsens redegørelse også indeholde en redegørelse om kommunens forventede forbrug af pladser i andrekommuners specialundervisningstilbud i regionen. Redegørelsen indgår som et bilag til rammeaftalen.Efter forslaget kan kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet fortsat beslutte, at sådanne redegø-relser kan indgå som et bilag til rammeaftalen.Til § 47, stk. 6Som efter den gældende bestemmelse i § 47, stk. 6, indeholder lovforslaget også en bemyndigelsesbe-stemmelse for børne- og undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler om rammeaftalen. Be-stemmelsen er dog blevet tilpasset således, at kommunalbestyrelserne efter lovforslaget ikke længere skaludarbejde en årlig redegørelse, og at regionsrådene ikke længere skal koordinere sammensætningen afregionernes undervisningstilbud.Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en bekendtgørelse, der fastsætter nærmere regler om rammeaftalensindhold og krav til processen.I bekendtgørelsen vil der blive fastsat nærmere regler om, at rammeaftalen skal bestå af en faglig udvik-lingsdel (udviklingsstrategien) og en kapacitets- og økonomistyringsdel (styringsaftalen) i overensstem-melse med, hvad der er anført i de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.1.1. (udviklingsstrategien) ogafsnit 2.2.1.2. (styringsaftalen).Til § 2
9
Til nr. 1 (§ 6 h)Til § 6 h, stk. 1Der er tale om en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 6 h, stk. 1. Det er dog foretaget en min-dre sproglig ændring og en præcisering af, hvilke regionale undervisningstilbud der omfattes af bestem-melsen.Til § 6 h, stk. 2Der er tale om en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 6 h, stk. 2, 1. pkt.Efter den gældende bestemmelse i § 6 h, stk. 2, 2. pkt., der efter lovforslaget udgår, har regionsrådet enforpligtelse til at udvikle regionens undervisningstilbud, herunder den faglige udvikling af indholdet afundervisningstilbuddet. Denne forpligtelse til at udvikle undervisningstilbuddet foreslås fastsat i den årligerammeaftale. Der henvises til § 6 h, stk. 3, i lov om specialundervisning for voksne, som affattet ved lov-forslagets § 2, nr. 1, og de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.1.1. (udviklingsstrategien).Til § 6 h, stk. 3Det foreslås, at kommunalbestyrelserne i regionen indgår en årlig rammeaftale om faglig udvikling, sty-ring og koordinering af regionens undervisningstilbud.Efter den gældende bestemmelse i § 6 h, stk. 3, 1. pkt., der efter lovforslaget udgår, skal kommunalbe-styrelsen udarbejde en årlig redegørelse for kommunens forventede brug af pladser ved de regionale lands-og landsdelsdækkende undervisningstilbud i det kommende år og i de næste tre år.Der vil i stedet ved bekendtgørelse, jf. § 6 h, stk. 6, i lov om specialundervisning for voksne, som affattetved lovforslagets § 2, nr. 1, blive fastsat regler om, at rammeaftalen blandt andet skal bestå af en fagligudviklingsdel (udviklingsstrategien). Det vil i vidt omfang blive overladt til kommunalbestyrelserne ogregionsrådet at bestemme, hvad udviklingsdelen skal omfatte. Det vil dog blive fastsat ved bekendtgørelse,at der i udviklingsdelen blandt andet skal indgå oplysning om behovet for oprettelse af nye pladser og un-dervisningstilbud. Det vil også komme til at fremgå af bekendtgørelsen, at der i udviklingsdelen skal indgåen koordinering af de regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud samt KøbenhavnsKommunes lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud. Det vil endvidere blive fastsat i bekendtgø-relsen, at udviklingsdelen skal fastlægges senest den 1. juni året før rammeaftalens ikrafttræden.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.1.1. om udviklingsstrategien.Til § 6 h, stk. 4Efter lovforslaget flyttes koordineringen af rammeaftalen fra regionsrådet til kommunalbestyrelserne iregionen. Det vil således være kommunalbestyrelsernes fælles ansvar at forberede arbejdet ved at indhentede relevante oplysninger fra kommunerne og udarbejde udkast til rammeaftalen.Det står i øvrigt kommunalbestyrelserne frit for at tilrettelægge arbejdet. Kommunalbestyrelserne kan fxbeslutte at lægge det praktiske arbejde i én eller flere kommuner.Det foreslås desuden, at rammeaftalen, herunder udviklingsstrategien og styringsaftalen, skal offentlig-gøres på regionens og kommunernes hjemmesider.Det vil blive fastsat ved bekendtgørelse, at rammeaftalens styringsdel skal indgås senest den 15. oktoberåret før rammeaftalens ikrafttræden. Det vil også blive fastsat, at kommunalbestyrelserne i regionen ogregionsrådet kan drøfte og supplere rammeaftalen efter behov. Der henvises i øvrigt til de almindeligebemærkninger, afsnit 2.2.1.2, hvoraf det fremgår, hvilke elementer styringsaftalen skal indeholde.Til § 6 h, stk. 5
10
Der er tale om en videreførelse af den gældende bestemmelse i § 6 h, stk. 4, 1. pkt. Der er dog foretageten mindre sproglig ændring.Efter de gældende bestemmelser i § 6 h, stk. 4, 2. og 3. pkt., der efter forslaget udgår, kan kommunalbe-styrelsens redegørelse også indeholde en redegørelse om kommunens forventede forbrug af pladser i andrekommuners specialundervisningstilbud i regionen. Redegørelsen indgår som et bilag til rammeaftalen.Efter forslaget kan kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet fortsat beslutte, at sådanne redegø-relser kan indgå som et bilag til rammeaftalen.Til § 6 h, stk. 6Som efter den gældende bestemmelse i § 6 h, stk. 6, indeholder lovforslaget også en bemyndigelsesbe-stemmelse for børne- og undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler om rammeaftalen. Be-stemmelsen er dog blevet tilpasset således, at kommunalbestyrelserne efter lovforslaget ikke længere skaludarbejde en årlig redegørelse, og at regionsrådene ikke længere skal koordinere sammensætningen afregionernes undervisningstilbud.Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en bekendtgørelse, der fastsætter nærmere regler om rammeaftalensindhold og krav til processen.I bekendtgørelsen vil der blive fastsat nærmere regler om, at rammeaftalen skal bestå af en faglig udvik-lingsdel (udviklingsstrategien) og en kapacitets- og økonomistyringsdel (styringsaftalen) i overensstem-melse med, hvad der er anført i de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.1.1. (udviklingsstrategien) ogafsnit 2.2.1.2. (styringsaftalen).Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2012.
11

Bilag 1

Gældende formuleringLovforslaget
§1I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr.998 af 16. august 2010, som ændret ved § 2 ilov nr. 1569 af 21. december 2010, foretagesfølgende ændring:1.§ 47affattes således:§ 47.Regionsrådet har ansvaret for regionens»§ 47.Regionsrådet har ansvaret for regionensundervisningstilbud.undervisningstilbud, jf. § 20, stk. 3.Stk. 2.Regionsrådet har ansvaret for at tilpasseStk. 2.Regionsrådet har ansvaret for at tilpassekapaciteten og sammensætningen af regionens kapaciteten på og sammensætningen af regio-undervisningstilbud, herunder oprettelse af nye nens undervisningstilbud, herunder oprettelse aflands- og landsdelsdækkende undervisningstil- nye lands- og landsdelsdækkende undervis-bud. Regionsrådet har desuden ansvaret forningstilbud.Stk. 3.Kommunalbestyrelserne i regionen ogudviklingen af regionens undervisningstilbud,regionsrådet indgår årligt en rammeaftale omherunder den faglige udvikling af indholdet affaglig udvikling, styring og koordinering af re-undervisningstilbuddet.gionens undervisningstilbud.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen udarbejder enårlig redegørelse for kommunens forventedeStk. 4.Kommunalbestyrelserne i regionen koor-brug af pladser ved de lands- og landsdelsdæk- dinerer udarbejdelsen af rammeaftalen. Ramme-kende undervisningstilbud i det kommende åraftalen offentliggøres på regionens og kommu-og i de næste 3 år. På baggrund af kommunal-nernes hjemmesider.bestyrelsernes redegørelser sørger regionsrådetStk. 5.Kommunalbestyrelserne i regionen erfor, at der senest den 15. oktober året før indgås forpligtet til at samarbejde om at tilvejebringeen årlig rammeaftale med kommunalbestyrel-de nødvendige tilbud inden for specialundervis-serne, som danner grundlag for tilpasningen af ningsområdet.regionens undervisningstilbud. RammeaftalenStk. 6.Børne- og undervisningsministeren fast-drøftes og suppleres efter behov.sætter nærmere regler om rammeaftalen, herun-Stk. 4.Kommunalbestyrelserne inden for regio- der krav til aftalens indhold, tidsfrist for indgå-nen er forpligtet til at samarbejde om at tilveje- else af aftalen og koordinering af kapacitet ogbringe de nødvendige tilbud inden for special- sammensætning af de regionale undervisnings-undervisningsområdet. Dette kan ske ved, attilbud.«kommunalbestyrelsens årlige redegørelse ogsåkan indeholde en redegørelse for kommunensforventede brug af pladser i andre kommunersspecialundervisningstilbud i regionen i detkommende år og i de næste 3 år. Eventuelleredegørelser indgår som et bilag til rammeafta-len.Stk. 5.Regionsrådene koordinerer indbyrdeskapaciteten og sammensætningen af regioner-nes undervisningstilbud.Stk. 6.Undervisningsministeren fastsætternærmere regler om den årlige redegørelse,
12
rammeaftalen, regionsrådenes koordineringm.v.§2I lov om specialundervisning for voksne, jf.lovbekendtgørelse nr. 929 af 25. august 2011,foretages følgende ændring:1.§ 6 haffattes således:»§ 6 h.Regionsrådet har det overordnede ansvarfor regionens undervisningsinstitutioner, jf. § 1,stk. 2 og 3.Stk. 2.Regionsrådet har ansvaret for at tilpassekapaciteten på og sammensætningen af regio-nens undervisningstilbud, herunder oprettelse afnye undervisningsinstitutioner.Stk. 3.Kommunalbestyrelserne i regionen ogregionsrådet indgår årligt en rammeaftale omfaglig udvikling, styring og koordinering af re-gionens undervisningsinstitutioner.Stk. 4.Kommunalbestyrelserne i regionen koor-dinerer udarbejdelsen af rammeaftalen. Ramme-aftalen offentliggøres på regionens og kommu-nernes hjemmesider.Stk. 5.Kommunalbestyrelserne i regionen erforpligtet til at samarbejde om at tilvejebringede nødvendige tilbud inden for specialundervis-ningsområdet.Stk. 6.Børne- og undervisningsministeren fast-sætter nærmere regler om rammeaftalen, herun-der krav til aftalens indhold, tidsfrist for indgå-else af aftalen og koordinering af kapacitet ogsammensætning af de regionale undervisnings-institutioner.«
§ 6 h.Regionsrådet har det overordnede ansvarfor de regionale undervisningsinstitutioner.Stk. 2.Regionsrådet har ansvaret for at tilpassekapaciteten på og sammensætningen af regio-nens undervisningstilbud, herunder oprettelse afnye undervisningsinstitutioner. Regionsrådethar desuden ansvaret for udviklingen af regio-nens undervisningstilbud, herunder den fagligeudvikling af indholdet af undervisningstilbud-det.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen udarbejder enårlig redegørelse for kommunens forventedebrug af pladser ved de regionale undervisnings-institutioner i det kommende år og i de 3 næsteår. På baggrund af kommunalbestyrelsernesredegørelser sørger regionsrådet for, at der se-nest den 15. oktober året før indgås en årligrammeaftale med kommunalbestyrelserne, somdanner grundlag for tilpasningen af regionensundervisningsinstitutioner. Rammeaftalen drøf-tes og suppleres efter behov.Stk. 4.Kommunalbestyrelserne inden for regio-nen er forpligtet til at samarbejde om at tilveje-bringe de nødvendige tilbud inden for special-undervisningsområdet. Dette kan ske ved, atkommunalbestyrelsens årlige redegørelse ogsåkan indeholde en redegørelse for kommunensforventede brug af pladser i andre kommunersspecialundervisningstilbud i regionen i detkommende år og i de næste 3 år. Eventuelleredegørelser indgår som et bilag til rammeafta-len.Stk. 5.Regionsrådene koordinerer indbyrdeskapaciteten på og sammensætningen af regio-nernes undervisningsinstitutioner.Stk. 6.Undervisningsministeren fastsætternærmere regler om den årlige redegørelse,rammeaftalen og regionernes koordinering m.v.
13
14