Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 36
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Samråd i Folketingets Børne- og UndervisningsudvalgSamrådsspørgsmål C - E om efteruddannelse af folkesko-lelærerne (stillet efter ønske fra Karen Ellemann (V))Børne- og UndervisningsudvalgetBørne- og UndervisningsudvalgetCa. 5 minutterTirsdag den 15. november 2011, kl. 14.00Folketinget, lokale 1-133
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
1. IndledningUdvalget har stillet mig tre spørgsmål efter ønske fra Karen Ellemann (V) omøget efteruddannelse af folkeskolelærerne.Jeg svarer på spørgsmål C først. Derefter svarer jeg samlet på spørgsmål D ogE om økonomi.2. Spørgsmål CSpørgsmål C”Vilministeren redegøre for regeringens politik for øget efteruddannel-se af folkeskolelærerne?”.Som det fremgår af regeringsgrundlaget og oplæg til finanslov for 2012 læggerregeringen op til en reform af folkeskolen. På samrådet tirsdag den 8. novem-ber 2011, spørgsmål F, G og H, redegjorde jeg nærmere for elementerne i re-formen af folkeskolen og for samarbejdet herom med partierne og skolens ho-vedinteressenter m.fl.Jeg vil derfor blot kort opsummere:I regeringsgrundlaget har vi nævnt en række konkrete indsatser, som vi vil sæt-te i gang som led i en folkeskolereform.Vi lægger op til et bredt samarbejde om folkeskolen. Jeg vil derfor indbyde depolitiske partier til forhandlinger og invitere alle folkeskolens hovedinteressen-ter til et partnerskab om den videre udvikling. Det er her, vi skal finde en ba-lance mellem nytænkning og udvikling af folkeskolen gennem forsøg, lovæn-dringer og andre tiltag.Hvilke konkrete initiativer, der er behov for, vil jeg lade indgå i de kommendedrøftelser om en reform af folkeskolen.Jeg vil dog som nævnt på samrådet den 8. november 2011 tage initiativ til lov-ændringer, der skal understøtte kommunernes igangværende omstillingsprocesfor at inkludere flere elever i den almindelige undervisning.Både lederkompetencer og lærerkompetencer er vigtige for at videreudviklefolkeskolen. De er grundlag for, at nye initiativer og indsatser skal lykkes. In-ternationale forskningsundersøgelser viser, at efteruddannelse blandt lærere
2
kan have stor effekt på elevernes læring, og at effekten er særlig stor af efter-uddannelse af lærere for svage elever.Derfor vil efteruddannelse og kompetenceudvikling også kunne komme til atspille en rolle i den kommende reform. Det gælder bl.a. arbejdet med, at lærereskal have kompetencer svarende til linjefag i de fag, de underviser i.3. Spørgsmål D og ESpørgsmål D. ”Hvor mange midler vil regeringen afsætte til øget efteruddannelse affolkeskolelærerne?”Spørgsmål E. ”Hvornår vil regeringen øge midlerne til efteruddannelse af folkeskole-lærerne?”I oplægget til finansloven 2012 har regeringen afsat en foreløbig reserve, somer øremærket til en reform af folkeskolen. Der er afsat 152 mio. kr. i 2012 og202 mio. kr. i 2013, stigende til 446 mio. kr. fra 2015.De afsatte midler i oplægget til finansloven er ikke udtryk for, hvor mangemidler regeringen ønsker at prioritere til folkeskolen.Den endelige prioritering vil vi tage stilling til på et senere tidspunkt – når detøkonomiske råderum er til stede, og der er indhøstet de nødvendige erfaringer.Det samme gælder prioriteringen af indsatserne, herunder kompetenceudvik-ling.Jeg må dog understrege, at løbende efteruddannelse af lærere til et relevantkompetenceniveau først og fremmest er et kommunalt ansvar.Det betyder, at det er kommunernes opgave at foretage de nødvendige priorite-ringer og effektivisere driften af folkeskolen, så der bliver flere frie midler tilskolens kerneopgaver og den nødvendige efteruddannelse i tilknytning hertil.Jeg forventer også, at kommunerne bl.a. prioriterer frigivne midler fra special-undervisning til øget inklusion og andre forbedringer i folkeskolen, herunderefter- og videreuddannelse af lærere, ledere og andet personale.Endelig vil jeg pege på, at fundamentet for lærernes kompetencer - lærerud-dannelsen - netop nu evalueres. Læreruddannelsen er uddannelsesministerensansvarsområde. Når evalueringen er gennemført, vil regeringen tage stilling tileventuelle behov for at styrke læreruddannelsen.
3