Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 275
Offentligt
1157577_0001.png
1157577_0002.png
1157577_0003.png
1157577_0004.png
1157577_0005.png
En skolEi særklassE– visionEr for folkEskolEns frEmtidKonference 22.11.2012 | Tre-for ParK, odense
GeneraTor – foredraG,Kursus oG Konferencerwww.foredraGoGKonferencer.dK
En skolE i særklassE– visionEr for folkEskolEns frEmtidVerden er i forandring. Vi har vinket farvel til industrisam-fundet og sagt goddag til en virkelighed, der består af etmix af produktions- og videnssamfund. det er et faktum.Men hvordan ruster vi vores børn og unge til at klare sigbedst muligt i den virkelighed?de seneste års skolepolitik og -debat har været præget afbeklagelser over danske børn og unges dårlige placeringeri PIsa-tests og andre internationale målinger fulgt op afprogramerklæringer om, at nu skal vi have skoler og ud-dannelser i verdensklasse. Vanskelighederne med at leveop til målsætningen om, at 95 % af alle unge skal gen-nemføre en ungdomsuddannelse har også været i fokus.Men dette er blot kvantitative udmeldinger. Hvad nu, hvisvi forholder os kvalitativt til de udfordringer, som danskebørn og unge står over for i en globaliseret verden, hvordet er det kreative og innovative, vi skal klare os på i deninternationale konkurrence? og hvis vi også medtænker,at vores samfund bliver mere individualiseret, men at detsamtidig er nødvendigt med tillid mellem mennesker, hvisikke det skal gå op i limningen? og endelig, at fremtidenikke bare er noget, der findes derude, men at den skabesaf os alle sammen i fællesskab? Hvis vi skal forholde os tildisse spørgsmål, hvilke krav stiller det så til folkeskolen?svarene på disse spørgsmål kan rumme en vision forfremtidens skole. Men en del af processen med skabelsenaf en sådan er også at reflektere over historien. Hvad vedvi allerede om god undervisning, og hvordan kan vi brugedenne viden fremadrettet i bestræbelserne på at skabe enfolkeskole – ikke i verdensklasse – men i særklasse?Vel mødt til en spændende og visionær konference!KonferencelederPer Straarup Søndergaard
Program9.00 – 9.20ankomst, registrering og morgenkaffe9.20velkomst9.30 – 10.45fremtidens skolev/steen HildebrandtHvis vi lader fremtiden tale … hvilke ønsker og behov har den såtil den danske folkeskole? Og hvilke krav om udvikling af folke·skolen stiller den til skolelederne, lærerne og forældrene? Medudgangspunkt i bogen: ”Børnene er det vigtigste”, Turbine 2012vil Steen Hildebrandt i foredraget fokusere på nogle af de ud·fordringer og muligheder, som folkeskolen er konfronteret medbåde nu og i den nære fremtid. Det handler om menneske· ogsamfundssyn, om ledelse og organisering, om samarbejde ogvidendeling og sidst – men ikke mindst – om politisk ledelse ogudsyn.
11.00 – 12.15Undervisning i særklassev/ Per fibæk LaursenVi ved fra mange undersøgelser, hvad der skal til for, at under·visning virkelig fremmer elevernes læring. I sit oplæg vil PerFibæk redegøre for de væsentligste forudsætninger for godundervisning. Det handler blandt andet om relationer og tydeli·ge og meningsfulde læringsmæssige mål. Og så er fællesskab,dialog og engagement vigtigere end metoder og teknikker. Menhvordan omsætter man denne viden til praksis? Det er den storeudfordring og forudsætning for, at vi kan få undervisning og enskole i særklasse.
12.15 – 13.15frokost13.15 – 14.30En skole uden lyst til at lære virker ikkev/Hans Henrik KnoopAlle børn vil gerne lære, fordi livet ellers bliver for kedeligt. Allebørn vil gerne være dygtige, for ellers får de mindreværdskom·plekser. Alle børn vil gerne være socialt kompetente, fordi dehader ensomhed. Alle børn vil gerne være kreative, fordi en heltforudsigelig hverdag er lodret ulidelig. Alle børn vil gerne vide
10.45 – 11.00Pause
alt om IT, fordi computerspil er fedt, og internettet er for vildt.Kort sagt: Inden børn kommer i skole, vil de gerne dét, de skali skolen. Derfor vil fremtidens skole være helt afhængig af, ateleverne vil dét, de skal, fordi eleverne ellers ingen vegne når – iforhold til hvad de kunne nå med deres talenter.
PræsEntation afoPlægsholdErnEsteen hildebrandt,professor, ph.d. aarhus universitet. steen Hilde-brandt er forfatter, foredragsholder og har i mange år forsket i ledelseog organisationsspørgsmål. Han er en flittig samfundsdebattør, og hari de sidste år interesseret sig meget for folkeskolen og dens udvikling.ud over bogen ”Børnene er det vigtigste”, Turbine 2012, har han sam-men med professor Per fibæk Laursen skrevet bogen: ”når klokkenringer ud. opgør med industrisamfundets skole”, Gyldendal 2009.Per fibæk laursener professor ved center for grundskole-forskning på Institut for uddannelse og Pædagogik (dPu), aarhusuniversitet. sammen med steen Hildebrandt forfatter til ”når klok-ken ringer ud. opgør med industrisamfundets skole”, Gyldendal 2009.senest medredaktør af ”Gyldendals Pædagogikhåndbog”, 2011, og”Gyldendals Metodehåndbog”, 2012.hans henrik knooper lektor ved Institut for Læring, dPu, Århusuniversitet. Han er formand for european network for PositivePsychology og er redaktør af tidsskriftet ”Kognition og Pædagogik”.forfatter og medforfatter til en lang række bøger fx “Positiv psyko-logi – positiv pædagogik”, dansk Psykologisk forlag, 2008 og “et nytlæringslandskab – flow, intelligens og det gode læringsmiljø”, DanskPsykologisk Forlag 2005. Begge titler i samarbejde med J. Lyhne.lars olsener cand.phil. i samfundsfag og har tilrettelagt en rækkeanalyser af uddannelse og sociale mønstre. Han er blandt andet forfat-ter til bøgerne ”uddannelse for de mange”, Gyldendal 2011 og ”eliter-nes Triumf”, Gyldendal 2010.
14.30 – 15.00kaffepause15.00 – 16.15En skole for de mange?v/Lars olsenFolkeskolen står med en massiv social udfordring, som ikkebliver mindre i fremtiden. Det er de kortuddannedes børn, deraldrig får en uddannelse. Problemet starter allerede i folkesko·len, hvor et barn af en akademiker får over tre karakterpointmere end et barn af en ufaglært. Ifølge forfatteren Lars Olsen erundervisningen indrettet på de højtuddannedes præmisser. Etforedrag om lige muligheder, fællesskabet i skolen og forholdetmellem teori og praksis. Og om hvad der skal til, hvis fremtidensskole ikke skal være for de få, men for de mange.
16.15-16.30steen hildebrandt runder konferencen af.16.30farvel og tak for i dag.
En skolEi særklassE– visionEr for folkEskolEns frEmtidmEd oPlæg af stEEn hildEbrandt, PEr fibæklaUrsEn, hans hEnrik knooP og lars olsEn
Praktisk

tid:

22.11.2012 kl. 9.00 - 16.30

Pris:

Kr. 1.995,- + moms. Prisen inkluderer forplejning.

rabat:

10 % ved fem eller flere deltagere fra sammeansættelsessted.

sted:

TRE-FOR Park, Højstrupvej 7B, Bolbro, 5200 Odense V

konferenceleder:

Per straarup søndergaard,[email protected]

tilmelding:

www.foredragogkonferencer.dk,

afmelding:

eventuel afmelding skal ske skriftligt og inden 22.10.2012.afmelding herefter medfører fuld betaling.

Yderligere info:

Lars Hansen, e-mail [email protected],tlf. 7262 4200