Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 274
Offentligt
MDanmarks LærerforeningOrdinær kongresDen 12. – 13. september 2012
Resolution
Ny Nordisk Skole sætter ny standard for reform af folkeskolenFolkeskolen har behov for initiativer, hvor der fra folketing, ministerier, kom-muner, lærere og ledere sættes fælles retning. Børne– og undervisningsministerChristine Antorini har med Ny Nordisk Skole sendt et positivt signal om,hvordan det kan gøres.En reform af folkeskolen forudsætter kun i begrænset omfang ændringer affolkeskoleloven og andre centrale bestemmelser. En række lande har med suc-ces gjort det forpligtende samarbejde til omdrejningspunktet for hele reformar-bejdet af deres skolevæsen. Danmarks Lærerforening opfordrer regering ogfolketing til, at dette også sker i Danmark.Folkeskolen er et fælles samfundsmæssigt anliggende, der til stadighed skaludvikles, så alle elever udfordres og sikres den bedste undervisning. Det kankun sikres af stadig dygtigere og engagerede lærere, der har rammer og vilkår,som understøtter en kvalificeret undervisning. Det er ikke fremmende for fol-keskolens udvikling, når politikerne gør skolen til en politisk kampplads.En reform af folkeskolen må have fokus på at fremme udbyttet af undervisnin-gen hos alle elever – også dem, der har det sværest. Alle elever skal forladeskolen som livsduelige mennesker, der har mod på og forudsætninger til videreuddannelse.Det indebærer, at et kommende reformarbejde må sikre:eleverne adgang til inkluderende og støttende undervisningstiltageleverne trygge og overskuelige rammer i det udelte klassefællesskabeleverne en faglig kvalificeret undervisning i alle fag – også i de prak-tisk-musiskeat alle fag bidrager til at fremme folkeskolens formål om elevernesdannelse og uddannelseundervisningsmål, som læreren kan konkretisere til dynamiske læ-ringsmål for den enkelte elevledelse, der kompetent kan understøtte lærerne i at sikre kvalitet i un-dervisningen.
Som fastslået i manifestet for Ny Nordisk Skole omfatter faglighed mestring afde enkelte faglige discipliner, evnen til at kombinere fagene samt udvikling afsociale, personlige og motoriske kompetencer.Vedtaget på Danmarks Lærerforenings kongres forsamlet til mødeden 12. – 13. september 2012.