Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1155728_0001.png
1155728_0002.png
1155728_0003.png
1155728_0004.png
1155728_0005.png
1155728_0006.png
Fremsat den {FREMSAT} af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om folkeskolen(Indførelse af fællesfaglig naturfagsprøve)§1I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010 som ændret ved § 2 i lov nr.1569 af 21. december 2010, § 1 i lov nr. 378 af 28. april 2012, § 1 i lov nr. 379 af 28. april 2012, § 1i lov nr. 511 af 4. juni 2012, lov nr. 512 af 4. juni 2012, lov nr. 513 af 4. juni 2012 og § 3 i lov nr.558 af 18. juni 2012, foretages følgende ændring:1.§ 14, stk. 2, 1. pkt.,affattes således:» Hver elev skal aflægge to prøver i faget dansk, en prøve i hvert af fagene matematik og engelsksamt en fællesfaglig prøve, hvor fagene fysik/kemi, biologi og geografi indgår.«§2Loven træder i kraft den 1. august 2013.§3Loven finder anvendelse fra og med skoleåret 2013/2014. Elever, der har været forhindret i at af-lægge prøve før lovens ikrafttræden på grund af sygdom, udeblivelse eller bortvisning, kan dog af-lægge prøve efter de regler, der var gældende, da eleven modtog undervisning i de pågældende fag.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedindholdMed lovforslaget indføres en fællesfaglig naturfagsprøve i 9. klasse, som omfatter fagene fysik/kemi, bio-logi og geografi. Prøven skal tage udgangspunkt i naturfaglige områder, der er fælles for fagene, herunderfagenes fælles trinmål, og give mulighed for at prøve eleverne i et samspil mellem teori og praktisk arbejde ien fællesfaglig sammenhæng.Som supplement til den fællesfaglige naturfagsprøve kan eleverne blive udtrukket til at aflægge en enkelt-faglig prøve i et af fagene fysik/kemi, biologi og geografi, inden for fagblokken naturfag.1.2. Lovforslagets baggrundLovforslaget har til formål at skabe en endnu bedre og mere moderne prøveform i naturfagene for derigen-nem at styrke sammenhængen mellem undervisning, arbejdsformer og prøverne. Lovforslaget skal bidrage tilat udvikle og forny folkeskolens afsluttende prøver, herunder fremme elevernes tilegnelse af faglige mål i envirkelighedsnær sammenhæng.Lovforslaget fremsættes på baggrund af rapporten fra Arbejdsgruppen om alternative prøveformer fra2008, som anbefalede en fællesfaglig naturfagsprøve i 9. klasse.Lovforslaget understøtter desuden den justering af fagenes mål, som trådte i kraft i 2009 (Fælles Mål2009). Justeringen indebar bl.a., at der blev fastsat en række fælles faglige mål for fagene biologi, geografiog fysik/kemi. De fælles faglige mål har tilvejebragt et styrket grundlag for at sammentænke de tre naturfag iforbindelse med folkeskolens afgangsprøve.Endelig fremsættes lovforslaget på baggrund af regeringens beslutning om at genindføre gruppeprøver. Deter hensigten, at den fællesfaglige naturfagsprøve, som indføres med dette lovforslag, tilrettelægges som engruppeprøve. Det sker på baggrund af dialogmøder med repræsentanter fra Danske Skoleelever, DanmarksLærerforening, Skolelederne og KL, som anbefalede, at der indføres gruppeprøve som prøveform i den fæl-lesfaglige naturfagsprøve og i mundtlig matematik. Der er genindført gruppeprøve i mundtlig matematik somprøve til udtræk fra og med skoleåret 2012/2013, jf. bekendtgørelse nr. 756 af 2. juli 2012 om folkeskolensafsluttende prøver.2. En fællesfaglig naturfagsprøve2.1. Gældende retDet følger af den gældende § 14, stk. 2, 1. og 2. pkt., i lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelsenr. 998 af16. august 2010,at hver elev i 9. klasse skal aflægge to prøver i faget dansk og en prøve i hvert af fagenematematik, engelsk og fysik/kemi, som aflægges som bundne prøver. Herudover skal den enkelte elev af-lægge to prøver, som fastsættes ved udtrækning efter børne- og undervisningsministerens bestemmelse indenfor henholdsvis fagblokken humanistiske fag og fagblokken naturfag.Det følger af den gældende § 14, stk. 4, folkeskoleloven, at børne- og undervisningsministeren fastsætterregler om folkeskolens afgangsprøver, herunder om tidspunktet for prøvernes afholdelse, om kravene i deenkelte fag ved prøverne, om udtrækningen af prøver, om antallet af prøver i fagene og om prøvernes gen-nemførelse.Børne- og undervisningsministeren har ved bekendtgørelse nr. 756 af 2. juli 2012 om folkeskolens afslut-tende prøver bestemt, at prøvefag til udtræk inden for fagblokken humanistiske fag er engelsk, kristendoms-
kundskab, historie, samfundsfag og tysk/fransk. Prøvefag til udtræk inden for fagblokken naturfag er biologiog geografi. Den naturfaglige blok er fra og med skoleåret 2012/2013 endvidere udvidet med en mundtliggruppeprøve i matematik, jf. bekendtgørelsens § 8, stk. 1, og bilag 1, afsnit 2. Den mundtlige prøve i mate-matik til udtræk fungerer som supplement til den bundne skriftlige prøve i matematik.2.2. Den foreslåede ordningMed forslaget indføres en fællesfaglig naturfagsprøve som en prøve, hvor fagene fysik/kemi, biologi oggeografi indgår. Prøven erstatter den bundne prøve i fysik/kemi. Den fællesfaglige naturfagsprøve vil væreen bunden prøve for alle elever i 9. klasse fra og med skoleåret 2013/2014. Dog vil elever, der på grund afsygdom, udeblivelse eller bortvisning har været forhindret i at aflægge prøve før lovens ikrafttræden, kunneaflægge prøve efter de regler, der var gældende, da de modtog undervisning i de pågældende fag, jf. lovfors-lagets § 3.Det er hensigten, at prøveformen for den fællesfaglige naturfagsprøve vil blive tilrettelagt som en mundt-lig/praktisk gruppeprøve. Det tilstræbes, at prøveformen er egnet til at sikre, at eleverne bliver prøvet i allede tre naturfags fællesfaglige mål og praktiske dimensioner, herunder forsøg og undersøgelser. Børne- ogundervisningsministeren vil benytte bemyndigelsen i den gældende lov om folkeskolen § 14, stk. 4, til atfastsætte prøveformens nærmere udformning.Med henblik på at sikre, at elevernes opnåelse af de enkelte fags færdigheder og kundskaber dokumenteres,kan eleverne endvidere blive udtrukket til at aflægge en enkeltfaglig prøve i et af naturfagene. Der udarbej-des derfor en udtræksprøve i fysik/kemi, som placeres sammen med de øvrige udtræksprøver i biologi, geo-grafi og matematik i fagblokken naturfag. På den måde sikres både hensynet til at tænke naturfagene påtværs og hensynet til det enkelte fags identitet. Prøven til udtræk i fysik/kemi forventes at være en skriftligprøve, der kan aflægges digitalt.3. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regionerLovforslaget vil indebære merudgifter for staten til udarbejdelse af en ny skriftlig digital prøve i fysik/kemitil udtræk inden for fagblokken naturfag. Ved at placere prøven i fysik/kemi blandt udtræksprøverne er antal-let af prøver, som den enkelte elev skal aflægge, dog uændret.I 2013 udgør merudgifterne til udarbejdelse af en skriftlig digital udtræksprøve i fysik/kemi 50.000 kr. tilhonorering af den opgavekommission, der udvikler opgaverne til folkeskolens afsluttende prøver i naturfag. I2014 omfatter merudgifterne 200.000 kr. årligt til honorering af opgavekommissionen og trykning af opga-ver til skoler som back up i tilfælde af it-problemer på skolerne samt til skoler, som vælger at gennemførefysik/kemiprøven som papirprøveform. Hertil kommer merudgifter til den tekniske udvikling af en digitalfysik/kemiprøve på 500.000 kr. som engangsudgift til udvikling i 2013-2014.Fra og med 2014 vil den årlige merudgift til drift af den digitale prøve i fysik/kemi være på 350.000 kr.De samlede merudgifter finansieres inden for Ministeriet for Børn og Undervisnings eksisterende bevillin-ger.Den fællesfaglige naturfagsprøve vurderes ikke i sig selv at indebære merudgifter, idet prøven erstatter dengældende bundne prøve i fysik/kemi. Den fællesfaglige naturfagsprøve ligger desuden inden for de gældendemål for fagene, som fastsat i Fælles Mål 2009, samt folkeskolelovens gældende krav om undervisning itværgående emner og problemstillinger.Det forudsættes, at eksaminator og censor tilsammen kan repræsentere de faglige kompetencer, som prøvesi de tre naturfag, således at der ikke skal involveres flere naturfagslærere i gennemførelsen af den fællesfag-lige naturfagsprøve.En ekstra prøve i fysik/kemi i den naturfaglige udtrækspulje indebærer ikke merudgifter for kommunerne,idet eleverne fortsat kun udtrækkes til én prøve i fagblokken naturfag. Udtræksprøven i fysik/kemi vil hellerikke indebære ekstra forberedelsestid for lærerne, da det er en centralt stillet skriftlig prøve. Endvidere ventesprøven ligesom de skriftlige digitale prøver i biologi og geografi at være selvrettende, hvormed kommunerneikke har udgifter til at rette elevernes besvarelser, såfremt de vælger, at prøven aflægges digitalt. At prøven
er selvrettende, betyder, at det er det digitale system, der retter elevens prøve og genererer prøvens resultat,når prøven er aflagt.Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regionerne.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening,Danmarks Privatskoleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Friskoleforening,Dansk Industri, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Skoleelever, Det Centrale Han-dicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Forbundet for Pæda-goger og Klubfolk (BUPL), Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskoler, For-eningen af Katolske Skoler i Danmark, Foreningen for Kristne Friskoler, Frie Kostskolers Fællesråd, FrieSkolers Lærerforening, KL, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU), Landsorganisationen i Danmark,Skole og Forældre og Skolelederne.9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngen.Negative konsekven-ser/merudgifterStaten: Udgifter til udvikling afen ny prøve i fysik/kemi i dennaturfaglige udtrækspulje på i alt700.000 kr. i skoleåret 2013-2014.Fra og med 2014 vil merudgiftentil årlig drift være 350.000 kr.Ingen.Ingen.Ingen.Ingen.Ingen.
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser forstat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserØkonomiske og administrativekonsekvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen.Ingen.Ingen.Ingen.Ingen.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at den bundne prøve i fysik/kemi i 9. klasse erstattes af en fælles-faglig naturfagsprøve. I den fællesfaglige naturfagsprøve vil eleverne blive prøvet i deres kundskaber ogfærdigheder inden for fagene biologi, geografi og fysik/kemi. Prøven skal tage udgangspunkt i naturfagligeområder, der er fælles for fagene, herunder fagenes fælles trinmål. Eleverne skal prøves i både fagenes teoriog praktiske dimensioner, herunder forsøg og undersøgelser, i en fællesfaglig sammenhæng.Det er hensigten, at prøveformen vil være en praktisk/mundtlig prøve. Prøvens udformning fastsættes i be-kendtgørelse om folkeskolens afsluttende prøver og vil blive beskrevet nærmere i en vejledning til skolerneom prøven.Eleverne vil desuden skulle aflægge enkeltfaglig prøve i et af naturfagene for at sikre færdigheder og kund-skaber i undervisningen og ved prøverne i de enkelte fag.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2013.Til § 3Det foreslås, at indførelse af en fællesfaglig naturfagsprøve i 9. klasse sker med virkning fra og med skole-året 2013/2014 for at sikre skolerne tid til at forberede sig og tilpasse undervisningen til den nye prøve.For elever, som har været forhindret i at gennemføre en prøve før lovens ikrafttræden på grund af sygdom,udeblivelse eller bortvisning, og som skal aflægge prøve i skoleåret 2013/2014 eller senere på baggrund afundervisning, som er tilrettelagt efter de hidtil gældende regler om prøverne, finder lovbekendtgørelse nr.998 af 16. august 2010 om folkeskolen § 14, stk. 2, 1. pkt., fortsat anvendelse. Er der i det konkrete tilfældetvivl om, hvorvidt eleven har gennemført en undervisning, der er tilrettelagt på baggrund af de gældenderegler om prøverne eller på baggrund af de hermed foreslåede ændringer, afgør skolens leder efter samrådmed eleven og elevens forældre, efter hvilke regler prøven skal aflægges.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formulering§ 14. …Stk. 2. Hver elev skal aflægge to prøver i fagetdansk og en prøve i hvert af fagene matematik,engelsk og fysik/kemi. Herudover skal den en-kelte elev aflægge to prøver, som udvælgesefter udtrækning blandt de i stk. 1, nr. 2-10,nævnte fag, efter undervisningsministerens be-stemmelse henholdsvis inden for fagblokkenhumanistiske fag og inden for fagblokken na-turfag, jf. opdelingen i § 5, stk. 2. Tilbudsfage-ne tysk og fransk henhører under den humani-stiske fagblok. Hvis der sker udtræk af et fag,hvor eleven ikke har fulgt undervisningen i detpågældende skoleår, aflægger eleven i stedetprøve i yderligere et af de i stk. 1 nævnte faginden for den humanistiske fagblok, bortset fradansk.Stk. 3….Lovforslaget§ 14, stk. 2,affattes således:»Stk. 2. Hver elev skal aflægge to prøver i fagetdansk og en prøve i hvert af fagene matematikog engelsk samt en fællesfaglig prøve i fy-sik/kemi, biologi og geografi. Herudover skalden enkelte elev aflægge to prøver, som udvæl-ges efter udtrækning blandt de i stk. 1, nr. 2-10,nævnte fag, efter undervisningsministerens be-stemmelse henholdsvis inden for fagblokkenhumanistiske fag og inden for fagblokken na-turfag, jf. opdelingen i § 5, stk. 2. Tilbudsfage-ne tysk og fransk henhører under den humani-stiske fagblok. Hvis der sker udtræk af et fag,hvor eleven ikke har fulgt undervisningen i detpågældende skoleår, aflægger eleven i stedetprøve i yderligere et af de i stk. 1 nævnte faginden for den humanistiske fagblok, bortset fradansk.«Loven træder i kraft den 1. august 2013.