Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 272
Offentligt
1155721_0001.png
1155721_0002.png
1155721_0003.png
1155721_0004.png
1155721_0005.png
1155721_0006.png
1155721_0007.png
Fremsat den {FREMSAT} af ministeren for børn og undervisning (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. tilbørn og unge (dagtilbudsloven)(Ophævelse af kommunal pligt til at udarbejde en plan for sprogvurdering m.v.)
§1I lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven), jf. lovbekendtgørelsenr. 668 af 17. juni 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 275 af 5. april 2011 og § 2 i lov nr. 558 af 18.juni 2012, foretages følgende ændring:
1.§ 11, stk. 8,ophæves.Stk. 9 bliver herefter stk. 8.
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning og baggrund2. Gældende ret3. Lovforslagets indhold4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer mv.10. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrundMed lovforslaget foreslås kommunerne frigjort fra pligten til at udarbejde og offentliggøre en plan forkommunens mål og rammer for sprogvurdering og sprogstimulering.Regeringen og KL indgik som led i Aftale om Kommunernes Økonomi for 2013 en moderniseringsaftale.Aftalen indebærer, at regeringen og KL er enige om i fællesskab at frigøre ressourcer i kommunerne svaren-de til samlet 1½ mia. kr. i 2013 og 2014, og at regeringen såvel som kommunerne hver vil gennemføre initia-tiver, der frigør i alt 750 mio. kr. frem til 2014. Målet er en modernisering af den kommunale opgaveløsningved at prioritere kerneopgaverne i den offentlige velfærd samt understøtte en bedre ressourceudnyttelse iopgaveløsningen.Lovforslaget er et forenklingsinitiativ, der indgår som et led i moderniseringsaftalen og har til formål atfrigøre ressourcer i kommunerne. De frigjorte ressourcer forbliver i kommunerne og anvendes til at forbedreden borgernære service i overensstemmelse med de lokale behov.2. Gældende retEfter lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven) er kommunerne forpligtettil at foretage en sprogvurdering af børn, der er optaget i et dagtilbud, hvis der er formodning om, at barnethar behov for sprogstimulering.Kommunerne er ligeledes forpligtet til at iværksætte sprogstimulering af de børn, hvor sprogvurderingenviser, at barnet har behov for sprogstimulering. Det er op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan og ihvilken form den konkrete sprogstimulering skal tilrettelægges. Sprogstimuleringen kan f.eks. indgå som en
del af de almindelige aktiviteter, som foregår i dagtilbuddet, men den kan også tilrettelægges i særlige sprog-grupper i dagtilbuddet eller lignende.Efter dagtilbudslovens § 11 er kommunerne ligeledes forpligtet til at foretage en sprogvurdering af debørn, der ikke er optaget i et dagtilbud herunder iværksætte sprogstimulering af de børn, der har behov her-for. Typen og omfanget af sprogstimuleringen afhænger bl.a. af, hvorvidt barnet er tosproget, samt hvorvidtbarnets forældre er i beskæftigelse, jf. dagtilbudslovens § 11.Ifølge § 3 i bekendtgørelse nr. 260 af 31.marts 2009 om undervisning i børnehaveklassen er kommunerneforpligtet til at foretage en sprogvurdering af de børn, der optages i 0. klasse, så undervisningen fra startenkan tage udgangspunkt i det enkelte barns sproglige kompetencer og forudsætninger og princippet om un-dervisningsdifferentiering.Kommunernes arbejde med sprogvurdering og sprogvurdering af børn foregår således både i dagtilbudde-ne, uden for dagtilbuddene og i indskolingen, ligesom den kan være organiseret og tilrettelagt på forskelligemåder.Efter dagtilbudslovens § 11, stk. 8, skal kommunalbestyrelsen udarbejde og offentliggøre en plan forkommunens mål og rammer for sprogvurdering og sprogstimulering.Dagtilbudslovens § 11, stk. 8, indebærer, at kommunerne skal udarbejde en plan for kommunens mål ogrammer for kommunens samlede arbejde i forhold til børns sproglige udvikling. Formålet med bestemmelsener således dels at tydeliggøre og sikre, at der er sammenhæng i de forskellige indsatser og tiltag og dels atsikre, at der er kontinuitet i kommunens indsats imellem tilbuddene f.eks. fra vuggestue eller dagpleje tilbørnehave og fra dagtilbud til skole.For at tilvejebringe sammenlignelighed mellem serviceydelser inden for en kommune og på tværs af kom-munegrænser, skabe en generel åbenhed og gennemskuelighed med hensyn til serviceydelser samt styrke denenkelte borgers grundlag for valg af serviceydelser, har kommunen efter bekendtgørelse nr. 772 af 25. juni2009 om sammenlignelig brugerinformation pligt til at indberette kommunens plan for mål og rammer forarbejdet med sprogvurdering og sprogstimulering til it-portalen ’Sammenlignelig Brugerinformation’(SBI).3. Lovforslagets indholdDet foreslås at ophæve dagtilbudslovens § 11, stk. 8, så kommunalbestyrelsen ikke længere er forpligtet tilat udarbejde en plan for kommunens mål og rammer for arbejdet med sprogvurdering og sprogstimulering.Det vil herefter være frivilligt for kommunerne om de fremadrettet ønsker at udarbejde en plan for mål ogrammer for arbejdet med sprogvurdering og sprogstimulering.Forslaget om ophævelse af § 11, stk. 8, skal bl.a. ses i forhold til, at reglerne om sprogvurdering og sprog-stimulering før 1. juli 2010 var placeret i henholdsvis dagtilbudsloven og folkeskoleloven.Ved lov nr. 630 af 11. juni 2010 om ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge(dagtilbudsloven) og lov om folkeskolen (afbureaukratisering af reglerne om pædagogiske læreplaner,sprogvurderinger og børnemiljøvurderinger mv.) blev reglerne for sprogvurdering og sprogstimulering af tre-årige børn samlet i dagtilbudsloven.Samlingen af reglerne havde blandt andet til formål at bidrage til at sikre sammenhæng og kontinuitet ikommunens sproglige indsats for børn i 3-års alderen, hvilket i vid udstrækning også var formålet med § 11,stk. 8.Kommunalbestyrelsen skal fortsat fastsætte og offentliggøre kommunens mål og rammer for dagtilbud ef-ter dagtilbudslovens § 3, stk. 2, samt udarbejde en sammenhængende børnepolitik, der har til formål at sikresammenhængen mellem det generelle og forebyggende arbejde, jf. lov om social service § 19, stk. 2.Parallelt med nærværende lovforslag vil økonomi- og indenrigsministeren fremsætte lovforslag om ophæ-velse af lov nr. 253 af 28. marts 2006 om fremme af frit valg for borgerne ved levering af serviceydelser ikommunerne. Ophævelsen medfører, at it-portalen Sammenlignelig Brugerinformation (SBI) nedlægges.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerOphævelsen af dagtilbudslovens § 11, stk. 8, skønnes at medføre et frigørelsespotentiale på 4,0 mio. kr.Forslaget er forhandlet med de kommunale parter.Forslaget indgår som en del af moderniseringsaftalen i aftalen mellem regeringen og KL om kommunernesøkonomi for 2013.Finansministeren vil i forlængelse af de årlige drøftelser med KL om kommunernes økonomi fremlægge etbloktilskudsaktstykke, hvori der søges om bemyndigelse til at kunne fravige § 14, stk. 2, i lovbekendtgørelsenr. 561 af 19. juni 2009 om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner med senere ændringer, såkommunernes statstilskud ikke nedsættes med de kommunale mindreudgifter, som følger af lovforslaget. Detindebærer, at pengene bliver i kommunerne og anvendes til bedre, borgernær service.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer mv.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: KL, Børne- ogUngdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Kulturchefforeningen (BKF), DaginstitutionernesLands Organisation (DLO), Det Centrale Handicapråd, Danske Handicaporganisationer (DH), FOA - Fag ogArbejde, Børnerådet, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Landsforeningen af forældre til børn i dagtilbud(FOLA) og Socialpædagogernes Landsforbund (SL).10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiskekonsekvenserfor stat, kom-muner og regio-nerAdministrativekonsekvenserfor stat, kom-muner og regio-nerØkonomiskekonsekvenserfor erhvervslivet4,0 mio. kr.Negativekonsekven-ser/merudgifterIngen
Lovforslaget skønnes at medføre administrativelettelser for kommunerne.
Ingen
Ingen
Ingen
Administrativekonsekvenserfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenserfor borgerneMiljømæssigekonsekvenserForholdetEU-rettentil
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ingen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 11, stk. 8)Det foreslås at ophæve dagtilbudslovens § 11, stk. 8, hvorefter kommunalbestyrelsen ikke skal udarbejdeog offentliggøre en plan for mål og rammer for kommunens arbejde med sprogvurdering og sprogstimule-ring.Ophævelsen af § 11, stk. 8, medfører således, at kommunerne fremadrettet ikke har pligt til at udarbejde ogoffentliggøre en sådan plan. Det vil således herefter være op til den enkelte kommune selv at beslutte, hvor-vidt der er behov for en plan for kommunens arbejde med sprogvurdering og sprogstimulering.Kommunalbestyrelsen skal fortsat fastsætte og offentliggøre kommunens mål og rammer for dagtilbud ef-ter dagtilbudslovens § 3, stk. 2, samt udarbejde en sammenhængende børnepolitik, der har til formål at sikresammenhængen mellem det generelle og forebyggende arbejde, jf. lov om social service § 19, stk. 2.Der henvises i øvrigt til afsnit 2 og 3 i de almindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1I lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. tilbørn og unge (dagtilbudsloven), jf. lovbekendt-gørelse nr. 668 af 17. juni 2011, som ændretved § 1 i lov nr. 275 af 5. april 2011 og § 2 i lovnr. 558 af 18. juni 2012, foretages følgendeændring:
§ 11.Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og of-fentliggøre en plan for kommunens mål og rammerfor arbejdet med sprogvurderinger og sprogstimule-ring.
1.§ 11, stk. 8,ophæves.Stk. 9 bliver herefter stk. 8.
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2013.