Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 270
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Samråd den 4. september 2012Åbent samråd om forsøg med klassestørrelserBørne- og UndervisningsudvalgetBørne- og UndervisningsudvalgetCa. 4 min.Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg tirsdag den4. september 2012 kl. 14.00
1
Disposition1. Spørgsmål AF2. Svar på spørgsmål AF3. Afrunding
1. Spørgsmål AF”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ministeren har ændret holdning tilforsøg med klassestørrelser i folkeskolen”2. Svar på spørgsmål AFAllerførst vil jeg gerne sige tak for spørgsmålet. Det giver mig en god anled-ning til at fortælle, at vi i regeringen ikke grundlæggende har ændret stand-punkt i forhold til antallet af elever i klasserne.Vi synes stadig, at det er en dårlig idé med kæmpeklasser. Det synspunkt æn-dres ikke, selv om der enten via udfordringsretten, frikommuneforsøgene ellerfolkeskolelovens almindelige forsøgsbestemmelse gives dispensation til for-søg. Der er denne mulighed for dispensation, fordi der kan være tilfælde, hvorder er en god pædagogisk mening med at ændre på klassestørrelsen på 28 ele-ver i klassen.Jeg vil derfor gerne understrege, at regeringen ikke går ind for megaklasser.Men vi vil selvfølgelig gerne give dispensation til afgrænsede forsøg, hvis derer en klar pædagogisk begrundelse for forsøget. Og det har der været i de for-søgsansøgninger, vi har modtaget.Det, der er afgørende for regeringen, er at fastholde en balance. Det er på denene side vigtigt med klassefællesskabet. Det er vigtigt som en social base i for-hold til trivsel, og det er vigtigt i forhold til at sikre et mangfoldigt læringsmil-jø. Erfaringerne viser netop, at et mangfoldigt læringsmiljø kan være med til atløfte alle elever fagligt.På den anden side skal vi også være åbne over for, at der kan være andre måderat organisere undervisningen på, herunder i forhold til klassestørrelser, somkan være med til at løfte elevernes faglighed. Det er det, der har været ud-gangspunktet for de dispensationer, vi har givet.Såvel den tidligere som den nuværende regering har godkendt forsøg medklassestørrelser. I min tid som minister er der godkendt forsøg med klassestør-2
relser i 9 kommuner på i alt 37 skoler. Under den tidligere regering blev dergodkendt forsøg i 5 kommuner på i alt 60 skoler.Vi synes, at det er vigtigt, at der generelt er mulighed for at søge om dispensa-tion til forsøg, hvis der er en pædagogisk begrundelse og et pædagogisk poten-tiale i forsøgene.Og for at være sikker på, at der er det, har jeg skærpet nogle af vilkårene for atimødekomme dispensationsansøgningerne. Jeg har for det første skærpet eva-lueringskravene, fordi jeg mener, at det er vigtigt, at vi lærer noget af de for-søg, vi tillader skoler og kommuner at iværksætte.Det fremgår nu klart af ministeriets forsøgsgodkendelser, at vilkårene for ativærksætte forsøg er blevet skærpet ved, at det eksplicit fremgår af afgørelser-ne, at forsøget skal være pædagogisk begrundet, og at forsøget ikke må væreøkonomisk begrundet.Endvidere fremgår det nu udtrykkeligt, at forsøget skal evalueres, og der eryderligere fastsat en række eksplicitte minimumskrav til kommunens evalue-ringsplan, herunder at kommunen skal lave præcise mål og opstille præcise in-dikatorer for succesfuld målindfrielse.3. AfrundingJeg vil følge forsøgene tæt i forbindelse med evalueringerne. Det er vigtigt, atvi lærer noget af de forsøg, vi tillader skoler og kommuner at iværksætte.Folkeskoleforligskredsen vil fortsat blive underrettet om forsøgsgodkendelser,herunder om skærpelse af ministeriets praksis, som det har været fast praksisbåde under den nuværende og den tidligere regering.
3