Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 265
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriets baggrundsmateriale til udvalget (uddrag)
Notat: Det canadiske uddannelsessystem
Canada har ikke et nationalt uddannelsessystem. Uddannelse på alle niveauer i Canada styres således afde enkelte provinsers myndigheder. Følgende oplæg har hovedsagligt fokus på provinsen Ontario.Introduktion til de enkelte besøgssteder findes i et særskilt notat.Struktur og styring i uddannelsessystemetI Canada findes ikke et føderalt undervisningsministerium eller integreret nationalt uddannelsessystem.Canadas Constitution Act fra 1867 angiver, at det alene er de enkelte provinser, som besidderlovgivningsmyndigheden på uddannelsesområdet samt ansvaret for organiseringen, levering ogevalueringen af uddannelse på grundskoleniveau, samt af erhvervsuddannelser og postsekundæruddannelse.The Council of Ministers of Education, Canada (CMEC) blev etableret i 1967, og er et forum forundervisningsministre fra de 10 provinser og 3 territorier, hvor spørgsmål og aktiviteter af fællesinteresse drøftes, og hvor der kan påbegyndes fælles initiativer. Derudover tjener dette forum som enmulighed for at repræsentere føderale interesser i en national og international ramme. I 2008 vedtogCMEC en ny vision for uddannelse og læring i Canada, som skal adressere behovene i det canadiskeundervisningssystem. Visionen Learn Canada 2020 anerkender sammenhængen mellem en veluddannetbefolkning og en vidensbaseret økonomi, et socialt progressivt og bæredygtigt samfund og forøgedepersonlige udviklingsmuligheder for alle canadiere.1På trods af manglen på et nationalt uddannelsessystem er der mange ligheder mellem de forskelligeprovinsers uddannelsessystemer. De adskiller sig dog betydeligt i relation eksempelvis curriculum ogevaluering. Dette skal tilskrives de enkelte provinsers særlige geografi, historie, sprog, kultur og såvidere.”Public Education” (herunder hvad der svarer til folkeskolen) udbydes gratis i Canada. Hver provinseller territorium har, hvad der svarer til et undervisningsministerium, som er ansvarligt for driften ogadministrationen af uddannelsesområdet. Ministerierne ledes af en minister, som er folkevalgt ogudpeget af den provinsielle regeringsleder.Lokalt er styringen overdraget til skolebestyrelser (Board of Trustees), skoledistrikter, skole-divisionereller særlige distrikts-uddannelsesråd. Medlemmer hertil vælges ved offentlige afstemninger. Det ansvarsom uddelegeres til den lokale myndighed består generelt i drift og administration, herunder ansvar forpersonalesager, af skoleklyngerne samt implementeringen af curriculum, indskrivning af elever medmere.
For mere konkret viden om strategiens mål og indhold se her:http://www.cmec.ca/Publications/Lists/Publications/Attachments/187/CMEC-2020-DECLARATION.en.pdf1
Modsat det danske grundskoleforløb er det canadiske opdelt i elementary og middle school. Derudoverstyres skolerne af klyngebestyrelser. En klynge af skoler består typisk af 20-25 skoler.
Tabel 1. Generelt om skoleforløb i Canada
Generelt inkluderes 1. til 6. klasse. I Ontario tilElementary/primary school8.klasse.Middle/primary schoolGenerelt 6., 7. og 8. klasse (alt efter provins).Secondary school (ofte kaldt highOmfatter typisk 9. til og med 12. klassetrin.school)Omfatter videreuddannelse, offentligt college,Post-secondaryuniversitet og graduate school.Ifølge data fra Statistics Canada er der cirka 5,3 millioner elever og 15.500 skoler i Canada, hvoraf cirka10.100 er elementary schools, 3.400 er middle schools og 2.000 er både elementary og middle schools.Gennemsnitligt for hele Canada er der cirka 350 elever per skoler, hvilket dog varierer meget mellemprovinser og områder.Sprogpolitik i skolesystemetCanada har et Canadian Charter of Rights and Freedom, som foreskriver, at alle provinser udbyderskoleforløb (elementary og middle schools) til deres fransksprogede minoritetsgrupper.For Ontario gør sig gældende, at der både er fransk- og engelsksprogede skoler. Der findesfransksprogede (francophone) skoledistrikter og skoler med et French Immersion Programme iengelsksprogede skoledistrikter. Disse adskiller sig fra engelsksprogede skoler i provinsen, der alletilbyder undervisning i fransk som andetsprog. Derudover findes også katolske og fransk katolskeskoler. Det er provinsens undervisningsministerium, der fastsætter skolernes curriculum, definerer hvadlærerne skal undervise i, samt hvad eleverne forventes at have lært. Der findes dog metodefrihed forlærerne. I Ontario gøres der også brug af en form for lærerplaner, hvor lærerne skal udarbejde entreårsplan. Her skal de overfor skolelederen gøre rede for, hvordan de individuelt i løbet af de næste treår vil forbedre deres undervisning. Derudover er der efter 3. og 6. klassetrin prøver i læsning, skrivningog matematik samt prøve på 9. klassetrin i matematik.Toronto, som er den største by i Canada, er hjemstedet for mere 140 forskellige sprog, hvilket gørToronto til en af de mest multikulturelle byer i verden. Engelsk og fransk er de officielle sprog iToronto, men engelsk er det mest dominerende. I Toronto findes store etniske grupper, blandt andetca. 283.000 kinesere og 298.000 sydøstasiater. I 2006 gjaldt for 47 procent af indbyggerne i Toronto, atderes modersmål var et andet end engelsk.Provinsen Ontario
Omkring 2,1 millioner elever går på Ontarios cirka 5.000 skoler (opdelt i 72 skoledistrikter). Heraf er27 procent født uden for Canada. Der er ansat cirka 126.000 lærere i Ontario.Provinsen anser læse-, skrive- og matematikfærdigheder som forudsætning for andre kompetencer ogsætter disse centralt i de tiltag, der gøres for at styrke fagligheden i grundskolen. For at øge elevernesudbytte af skolegangen arbejder Ontario særligt med:
Sammen med skolebestyrelserne at sætte ambitiøse mål for elever på de enkelte skoler, ogplaner så eleverne kan nå målene.Sammen med skolebestyrelserne at identificere måder, der kan forbedre elevudbyttet og attilvejebringe de ressourcer, som er nødvendige for at nå målene.At tilvejebringe professionelle uddannelsesmuligheder for lærere, skoleledere og andremedarbejdere i skolerne.At udbrede viden og forskning om effektiv undervisning.At bygge partnerskaber med skolelederforeninger, lærerforeninger, uddannelsesinstitutter påuniversiteter og andre.At dele viden om succesfulde indsatser med andre skoler.At tilvejebringe ressourcer, så der kan ansættes tutorer, som i samarbejde med klasselæreren kanrepetere tidligere lært stof.At udvikle ressourcer og guides, der sætter forældre i stand til at støtte barnets læring.
Lærer- og skolelederuddannelse i OntarioBåde i forhold til skolelederuddannelse og læreruddannelse adskiller det canadiske system sig fra detdanske markant på nogle områder. Blandt andet er skolelederuddannelsen obligatorisk i Canada.I Ontario udvikles den obligatoriske skolelederuddannelse, Principal Qualification Programme (PQP),af Ontario College of Teachers (OCT), som er en forening, der ved hjælp af et mandat fraUndervisningsministeriet i Ontario træffer beslutninger på skoleområdet. Skolelederuddannelsen harfokus på to dimensioner. For det første at give de kommende skoleledere en række generelleledelsesværktøjer (eksempelvis HR, kommunikation, innovation og effektiv ressourceudnyttelse). Fordet andet at sikre en specifik forberedelse til skolelederrollen (for eksempel kendskab til lovgivning,skoleplanlægning, læringsaspekter i samarbejdsrelationer med lærere og forældre med videre).Læreruddannelsen til grundskolen er anderledes opbygget og reguleret i Canada i forhold til Danmark. ICanada fastlægges krav til struktur og indhold af læreruddannelsen i et samarbejde mellem de enkelteprovinsregeringer, de regionale lærerforeninger og universiteterne. I Ontario udbydes læreruddannelsenpå 13 akkrediterede universiteter.Indholdet i de canadiske læreruddannelser er forskelligt fra den danske. I Danmark indgår det fag-faglige indhold som en del af læreruddannelsen. I Canada tilegnes det fag-faglige indhold forud foruddannelsen. Det vil sige, at der i Canada næsten udelukkende undervises i fagdidaktik og ikke selvefagets indhold. Også kompetencekravene til underviserne på læreruddannelsen er forskellige. I Canadaer det et krav, at underviserne på uddannelsen har en ph.d. grad.Professionaliseringen af nyuddannede lærere i OntarioSom en del af Undervisningsministeriets Teacher Professional Development initiativ er oprettet TheNew Teacher Induction Program (NTIP). Det er et etårigt program, som skal støtte den professionelleudvikling hos nyuddannede lærere. Det inkluderer blandt andet introduktion af alle nye lærere forskolebestyrelsen, mentorordninger, professionel udvikling blandt andet indenfor områder somundervisningsstrategier i forhold til læsning, skrivning og matematik, elevsucces, klasserumsledelse,
effektiv forældre-kommunikation og kompetencer indenfor specialundervisning. For at færdiggøreprogrammet skal lærerne evalueres på deres undervisning.
Notat: Introduktion til Ontarios undervisningsministerium (Ontario Ministry of Education)
Undervisningsministeriet administrerer Ontarios offentligt finansierede grundskolesystem oggymnasiale uddannelsessystem. I 2009/2010 omfattede dette cirka 4.000 grundskoler med i alt 1,4millioner elever. Ministeriet har mere end 1.700 ansatte.2Ministeriets vision er at fremme et stærkt offentligt uddannelsessystem, der har fokus på tre centralemål:At sikre et højt præstationsniveau for alle elever, så 75 procent af de 12-årige elever opnår denprovinsielle standard (niveau 3) i læsning, skrivning og matematik. For at opnå dette målforsøger man blandt andet at engagere eleverne ved at tage nye læringsstrategier i brug, øgebrugen af teknologi i undervisningen og formindske klassestørrelserAt reducere forskelle i præstationer, så alle elever uanset elevernes socioøkonomiske baggrundfår et tilstrækkeligt udbytte af undervisningen. Ministeriet fremmer et offentligtuddannelsessystem, der respekterer forskellighed og samler alle elever med det formål at læreAt skabe øget tillid til det offentlige uddannelsessystem og blandt andet ved at skabe stærkepartnerskaber mellem skole og samfund at sørge for, at offentlige skoler bliver alle forældresprimære skolevalg.
2
Tallet inkluderer deltidsansatte og ansatte på provinsielle skoler.
Notat: Introduktion til Market Lane Public School
GenereltMarket Lane Public School is a relatively new school (1992) located on The Esplanade in the St.Lawrence Community, a mixed social and economic community that is still undergoing development.The school is housed in a building complex which includes a community recreation centre andapartment dwellings. The school administration team co-ordinates with the staff of the St. LawrenceDaycare, the St. Lawrence Community Centre, and 222 The Esplanade to ensure on-going andreasonable implementation of the Shared Use Agreement between the Board and the City and otherusers in this complex.Særlige programmer og initiativerMarket Lane Offers:Junior kindergarten to grade eight.Access to an excellent gymnasium for physical educationWeekly swimming lessons.An enclosed courtyard playground for students up to grade three.Exclusive use of two neighbourhood parks for outdoor play during school hours.A large library with bi-lingual resource materials and a computer lab.The school is completely accessable with ramps throughout and an elevator.Music Program:Students have different opportunities to extend their musical talents and interests. There are two choirs.Itinerant Music Instructors also offer Strings, Band and Steel Pan instrumental lessons for our Juniorand Senior students. In addition, we offer African Drum Ensembles.Extra-Curricular Activities:Market Lane Public School offers students a diversity of extra-curricular activities that contribute tostudents developing their talents and interests. These include team sports, cross-country running, ChessClub, Drama Club, and an Art Club. All students are encouraged to take part in these activities as theycontribute to the development of well-rounded young people with a healthy respect for self and others.Participation privileges may be withdrawn in cases where behaviour, attitude or academic effort is notsatisfactory.Lunch And Snack Program:A supervised lunch program is offered to students in all grades. They can choose from the Hot LunchProgram or a bring-your-own-lunch program. Students signed into the program must stay on schoolproperty during the lunch period. The program is optional for students in Grade 7 and 8 who have aparent's permission. A snack program is also offered for all students in grades JK-8. Parents areencouraged to financially support this program.
Michael Fullan is Professor Emeritus of the Ontario Institute for Studies in Education of the Universityof Toronto (OISE, som vi besøger dagen efter dagens møde). Recognized as a worldwide authority oneducational reform, Michael is engaged in advising policymakers and local leaders around the world inhelping to achieve the moral purpose of all children learning. His books have been published in manylanguages.Michael Fullan is currently Special Advisor to the Premier (provinsens statsminister) and Minister ofEducation in Ontario. He holds Honorary Doctorates from the University of Edinburgh, Scotland, andfrom Nipissing University in Canada. His book, Leading in a Culture of Change was awarded the 2002Book of the Year Award by Learning Forward (formerly the National Staff Development Council),Breakthrough (with Peter Hill and Carmel Crévola) won the 2006 Book of the Year Award from theAmerican Association of Colleges for Teacher Education, Turnaround Leadership in Higher Education(with Geoff Scott) won the Bellwether Book Award in 2009, and Change Wars (with Andy Hargreaves)was awarded the 2009 Book of the Year Award by Learning Forward. His latest books are:The Challenge of Change, 2009Change Wars, 2009Motion Leadership, 2009Turnaround Leadership for Higher Education, 2009Realization: The Change Imperative for DeepeningDistrict-wide Reform, 2009Motion Leadership: The Skinny on Becoming Change Savvy, 2009All Systems Go, 2010The Moral Imperative Realized, 2010
Notat: Introduktion til Sir William Osler High School
GenereltSir William Osler High School is a small, success oriented school from Grades 9 to 12.Co-operative education, with on-the-job training, is available to all students.Our specialized staff creates a supportive learning environment.Small classes allow teachers to provide individual attention.Our Technical Shops allow students to learn practical skills for employment and for daily living.For many students, the best way to learn is through on-the-job practical training. Our classroomssimulate real-life job situations. We help you build the confidence you will need for your future. Ourqualified special education teachers and support staff will help you learn how to operate equipmentsafely and skillfully.We are a success oriented school for exceptional learners, aged 14 to 21. Students are offered a strongfunctional literacy and numeracy foundation to support technical employability experiences, which maylead to productive co-op placements.Særlige programmer og indsatserSir William Osler High School offers 4 distinctive programs for students of varying exceptionalities:1. MID (Mild Intellectual Development) students can partake in a 4 year ESAC program followed bya 3 year School To Work Transition program, where they can transition either to CommunityCollege, Apprenticeships, or the World of Work.2. Students with Mulitple Exceptionalities can obtain an ESAC certificate after 7 years ofprogramming, the last 3 involving supported co-op.3. Students with Physical Exceptionalities also earn an ESAC after 7 years, where senior studentsparticipate in Co-op Business Ventures.4. Developmentally Challenged students earn a Certificate of Achievement that involves supportedexperiential community initiatives with Low-incidence support staff.
197419751982
Uddannelse
B.A. (Honours) University of ManitobaEd. M., Graduate School of Education, Harvard University.Ph.D., Department of Educational Administration, OISE
Ansættelse
2007-Professor, Theory and Policy Studies, and Canada Research Chair In EducationalLeadership and Policy, OISE2008-2009Seconded on interim basis as Deputy Minister (departementschef) of Education,Province of Ontario.Deputy Minister of Education (departementschef), OntarioResponsible for managing policy and programs related to public school education for theProvince, including managing a staff of 1800 and a budget of $18 billion.Professor, Faculty of Education, The University of ManitobaResponsible for teaching, service and research.Deputy Minister (departementschef), Department of Education, Training and Youth,Department of Advanced Education, Province of ManitobaDean of Continuing Education (Dekan), The University of ManitobaProfessor, Dep. of Educational Administration and Foundations, University of ManitobaAssociate Professor, Dep. of Educational Administration and Foundations, University ofManitobaFaculty Member, Dep. of Educational Administration and Foundations, University ofManitobaSenior Officer, Manitoba Department of Education.
2004-2007
2002-2004
1999-2002
1996-199919961992-1996
1989-1992
1983-1989
Notat: Introduktion til Ontario College of Teachers
Ontario College of Teachers (OCT) blev etableret i 1997 med det formål at give lærerne tilladelse til atregulere og styre deres profession i offentlighedens interesse. Det er obligatorisk for alle lærere, derønsker at undervise på offentlige skoler i Ontario, at være certificeret af OCT til at undervise samt atvære medlem af foreningen. OCT ledes af et råd, der består af 37 medlemmer. 23 af medlemmernekommer fra OCT og er valgt ind af deres ligemænd. De resterende 14 medlemmer er fra den øvrigeoffentlighed og er udnævnt af den provinsielle regering.OCT har til formål at sikre, at Ontarios elever bliver undervist af dygtige lærere, som overholder klarestandarder for praksis og adfærd. Disse standarder fastsættes af OCT. Derudover udsteder foreningenundervisningscertifikater til lærerne, som de har ret til at suspendere eller tilbagekalde. OCTakkrediterer læreruddannelser og kurser og giver mulighed for løbende efteruddannelse for medlemmer.OCT udvikler i den forbindelse også den obligatoriske skolelederuddannelse, Principal QualificationProgramme (PQP).