Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 261
Offentligt
Sammen skaber vi udfordrendelæringsmiljøer med plads tilfællesskaber, fornyelse og fordybelseSkoleudviklingskoordinator:
Lise Gammelby
KommunaleindsatsområderInklusionInternationa-lisering
Eleven somaktør
Produktion -innovation
Digitaldannelse
Skolen somudviklings-laboratorium
Vi bygger ovenpå..
Vi undersøger og er ikke færdige...KollaborativlæringEleven somproducent ogmodtager
Elevroller
Instruktør, distributør,katalysator, vejleder
Lærerroller
Problembaseret læring
Læring i praksisfællesskaber,mesterlære
Situated learning
Learning by doing
Erfaringspædagogik
klasseledelse, relationskompetence,didaktisk kompetence
Lærerkompetencer
Kulturens redskaber
Læring i fællesskaber
Stilladsering
Vygotskij
Børn konstruerer dereskundskaber gennemaktiviteter
Konstruktivisme
Børn og unge forsøger at styre deres livog skabe mening i deres tilværelse
Barnet som aktør
Ting hænger sammen
Systemisk tænkning
Hvad virker udover
Klasseledelse, didaktik, relation.• Der anvendes varierendeundervisningsmetoder
• Lærerne uddannes i brugen afdigitale redskaber somundervisnings- og læringsredskaber
• Forskellige læringsstile/tilgangeunderstøttes
• Eleven også har kontrol med læringen
• Anvendelse af kammeratlæringudvides
• Anvendelsen af feedback udvidesJ. Hattie
Hvorfor iPad
"Der er jo ingen teknik i klasselokalerne......"• Tilgængelig
• Enkelt at betjene, understøtter ateleverne kan tage hånd omegen læringsproces
• Let og lang batteritid
• Lærernes arbejdsmønstre
• Læringskultur - læringsstile
• Producent - understøtter handle/gøre
LærerkompetencerViden om
indhold
Viden om
teknologi
Viden ompædagogik
Hvordan...Alle medNetværk
KurservidensdelingLeadusere
Hvordan får vi skabt en innovativorganisation
Vores personale ved hvad der virker og er nysgerrige på det detikke er undersøgt
• Jeg lærer.
• Viden
• Ikke-viden
• Relationer
• Koncepter• Jeg remixer.
• Jeg skaber.
• Jeg reflekterer.
• Jeg deler!
Forskning og innovation
Skabe rum for refleksivitetForvaltningUmeåUniversitet
Kreativelæringsmiljøer
2 SpecialerDialog, sparringsamarbejde
Dialog, sparring,oplæg
Oplæg
Skoleledere
Personale
Kommunikation
Odder besøg/konferencer
Kommunikationsstrategi
Organisation
ReparationIt-teknikForsikringsspørgsmål
Styregruppe
Indkøb, leverandører
ProjektgruppeinternationaliseringTask force - skoleledereSkoleudviklingProjektgruppe: inklusionog digitaliseringArbejdsgruppe: leadusersProjektgruppe:efteruddannelse,evaluering, forskning
Foreløbige resultater• Øget motivation
• Markant øget vidensdeling blandt eleverog lærere
• Øget fokus på undervisning somaktiverer eleverne
• Øget fokus på at producere
• Flere proces-orienterede læringsforløb
• Fleksible undervisningsmiljøer
• Multimodale undervisningsmiljøer
• Opbrud i klassehierarkierne