Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 259
Offentligt
Formand Lars Klingenberg, Forældrenes Landsforening[email protected]Kopi til:Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg og KL.
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
Kære Lars KlingenbergTak for din mail af 23. august 2012 om forældrebetaling i dagtilbud.Du skriver, at Forældrenes Landsforening oplever en stigende tendenstil, at forældre til børn i dagtilbud bliver bedt om at levere materialer ogarbejdskraft i dagtilbuddet. Du udtrykker bekymring for, at denne praksismed anmodning til forældrene om frivillig hjælp kan være med til at ud-vande dagtilbudslovens bestemmelse om den maksimale forældrebeta-ling.Du beder på den baggrund om, at et flertal i Folketinget definerer, hvilkeaktiviteter og ydelser der er en integreret del af dagtilbuddet.Jeg kan oplyse, at der i dagtilbudsloven er fastsat et loft over forældrenesegenbetaling i de kommunale dagtilbud. Forældrenes egenbetaling måmaksimalt udgøre 25 procent af de budgetterede bruttodriftsudgifter pr.barn for det enkelte dagtilbud eller af de gennemsnitlige budgetteredebruttodriftsudgifter pr. barn for dagtilbud af samme type i kommunen.Dagtilbudslovens betalingsregler fastsætter dermed et loft for, hvor me-get forældrene kan betale for en plads i de kommunale dagtilbud. Regler-ne herfor kan ikke fraviges, uanset om forældre frivilligt måtte ønske atbetale yderligere. Det er således forudsat, at drift af de kommunale dag-tilbud udelukkende finansieres via forældrebetalingsandelen og de kom-munale tilskud. Det skal hertil bemærkes, at der i de forskellige privatedagtilbud kan indgå anden finansiering.Dagtilbudslovens forældrebetalingsloft skal fortolkes således, at forældremed børn i kommunale dagtilbud ikke har mulighed for – ved siden afforældrebetalingen – at donere pengebeløb eller gaver af større værdi tilen konkret institution, heller ikke selv om forældrenes frivilligt ønskerdette. En forældredonation må anses for at have karakter af en indirekte
30-08-2012
2forældrebetaling og anses derfor ikke at være i overensstemmelse medlovens betalingsregler.Betalingsreglerne er fastsat for at beskytte forældrene mod, at den egent-lige dagtilbudsydelse udhules, hvorved at aktiviteter der i dag er inde-holdt som en integreret del af dagtilbuddets virksomhed, finansieres vedforældredonationer. Genstande af lav kontantværdi vil dog kunne done-res til en konkret institution.Dagtilbuddene er overordnet set kommunernes ansvar, og da de eksiste-rende betalingsregler i dagtilbudsloven allerede fastlægger en klar rammefor forældrebetalingens størrelse, mener jeg ikke, at der for nuværende erbehov for yderligere lovgivning på området.Det betyder dog ikke, at forældre ikke skal inddrages. Jeg mener, at det ermeget positivt, at dagtilbuddene inddrager forældrene i børnenes hver-dag. Det er vigtigt, at der er tæt dialog mellem det pædagogiske personaleog forældre om børns udvikling og læring. Derfor vil dette element ogsåvære et væsentligt omdrejningspunkt i det kommende udviklingsprogrampå dagtilbudsområdet.Jeg imødeser med stor interesse den bebudede undersøgelse fra FOA ogFOLA af omfanget af ekstra forældreydelser. Viser der sig at være dagtil-bud eller kommuner, hvor ekstrabidrag fra forældrene til kommunaledagtilbud finansierer aktiviteter, som er en integreret del af dagtilbudde-nes drift, så må vi sammen med KL og FOLA tage en drøftelse af, hvor-dan vi kan løse dette problem.Kopi af dette brev sendes til Børne- og Undervisningsudvalget og KL.Med venlig hilsen
Christine Antorini