Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
Vores opgave er at omsætte kommunens visioni praksis.Er det noget vi er glade for?Hvilke antagelser bygger vi vores tiltag på?Hvordan griber vi det an?Hvilke handlinger har det sat i gang?På undervisningsområdetPå fritidsområdetHvad er vores fremtidsperspektiv?
Er vi glade for den opgave vi har fået?Ja for Søren daHvis pengene ellers bliver i systemet, mener vi, at vikan lave et bedre tilbud end det eksisterende.Vi kan lave et bedre tilbud til de børn, der tidligereblev visiteret andre steder hen.Vi kan lave et bedre tilbud til alle de andre børn påskolen.Vi kan lave skolen til en bedre arbejdsplads.Er vi lidt nervøse for den opgave vi har fået?Ja for Søren da, men vi mener, at den er heltnødvendig.
Hvilke antagelser gør vi os?Det er ikke nok, at ledelsen ved, hvor vi skal hen.Det er i hverdagens praksis, at ændringerne skal ske.Udfordringerne skal klares af den almindeligemedarbejder.Ressourcepersonerne skal klæde dem på til opgaven.Medarbejderne skal føle at de mestrer de situationer, dekommer i.Vi skal ikke påtage os opgaver vi ikke føler oskompetente til.Forældrene skal have en forståelse for værdierne i heleinklusionsprojektet.
Hvordan har vi arbejdet med opgaven?Vi har haft punktet på dagsordenen på deforskellige personale møder mange gange.Det har været et punkt på dagsordenen for allemedarbejdere ved MUSVi nedsatte et udvalg bestående af ledelse ogforskellige ressourcepersoner til at styre debatten.og arbejde med at lave et lokalt målhieraki.Hele tiden orientere og inddrage alle medarbejderei arbejdet med målhierakiet.Haft alle medarbejdere på mindre kurser
MålhierakiVisionDelmål
Delprojekter
Konkrete tiltagLP skole på 5 årÆndringerne skal foretages af medarbejderneDer arbejdes med relationerVi er vant til ikke at være privatpraktiserendeMedarbejdernes værktøjskasse suppleresVejledning af kommunal AKT konsulent 4 gangeårligt.Vejledning af lokale uddannede vejledere.Kurser af forskellig slags
Forskellige tiltag på årgangene:0. og 7. ikke klassedelt årgang1. årgang klassedelt med ekstra timer
Baser på 2./3 og 4. – 6. årgangFaglige kurser og linjefag i overbygningen
FællesskabetInklusion i BordingSFO
Hvordan ændres den daglige pædagogiskepraksis?Ledelsesmæssigt?
I forhold til medarbejderne?Hvad med de fysiske rammer?Hvad bliver anderledes i den dagligepædagogiske praksis?
Ledelsesmæssigt:Via pædagogisk ledelse, hvor rollerne erklare og accepteret.Projekt ”Inklusion” som styringsredskab.
Uddannelse og AL forløb.
Medarbejderne:Kulturen undersøges og der kommer fokus på enhøjere pædagogfaglighed.Kompetenceløftet gennemføres af størstedelen afmedarbejderne.Herefter besidder medarbejderne en anderledestænkning i forhold til relationerne til børnene.Der skabes nye begreber – Børn har temaer/deresegne sandheder.Normalitetsbegrebet mister fokusLP og den anerkendende tilgang.
Fysiske rammer:Bygningerne udnyttes på en måde, hvor flere børnbbfår mulighed for fordybelse.”Fællesskabet” etableres – ud fra den anerkendendetilgang (LP)Rammerne får flere funktioner – læringsmiljøer.Flere muligheder for nye fællesskaber.Flere muligheder for læring.Nye læringsfællesskaber.
Og hvordan ser den daglige pædagogiske praksis ud?Eksempler på praksis:Læringsfællesskab og det individuelle
Personlig arbejdsplads.Pseudo familie.
Bæredygtig barndomer detinklusion handler om.For lærerne og pædagogerne er samarbejdeikke længere en udfordring men et vilkår –sammen med forældre - ligger ansvaret forinklusion.Børn skal på denne måde sikres retten tilmestring af livsduelighed.