Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
1152452_0001.png
1152452_0002.png
1152452_0003.png
1152452_0004.png
1152452_0005.png
1152452_0006.png
1152452_0007.png
1152452_0008.png
1152452_0009.png
1152452_0010.png
1152452_0011.png
1152452_0012.png
En ny forskningsbaseret indsats udviklet til at skabe højkvalitet og fremme inklusion i daginstitutioner i Ikast-Brande Kommune
En høj kvalitet i en daginstitution har en storpositiv betydning for børns livsmulighederBørnene får et mere positivt billede af sig selv og mere tro påfremtiden.Der er færre problemer med adfærd, de er mere skoleparate ogklarer sig bedre i skolen, højere IQ.Bedre uddannelsesresultater, mindre arbejdsløshed, mindrekriminalitet
Selv en dårlig skole kan ikke ødelægge betydningen af en goddaginstitution
Hvad er højkvalitet?Viden og handlekompetencer:•Vihar viden om børns generelleudvikling•Vihar viden om børn i specifikkevanskeligheder•Viforstår inklusionsmekanismer•Vihar viden om forskning i inklusion•Vived hvordan man skal inkluderebørn i vanskeligheder
Relationskompetence:•Vitaler positivt om børnene•Vihar positive relationer til børnene•Vier lydhøre og ressource-orienterede•Vier gode til at formidle viden og læring•Vier gode til at vejlede og sætte grænser
Fællesskabet:Organisering af hverdagen:•Vitager initiativ til at deltage i lege•Vihar målrettede pædagogiskeaktiviteter•Vihar en god struktur og gode rutiner•Derer mulighed for ro og fordybelse•Visamarbejder godt i personale-gruppen om børn i vanskeligheder•Viværdsætter forskellighed og viserdet•Vihar et positivt børnemiljø•Vihar få, klare værdier og regler•Vier gode til gruppeledelse•Vier gode til at samarbejde ombørnene
Forældresamarbejdet:•Vihar positiv kontakt til forældrene•Forældrenedeltager i vores aktiviteter•Vihar positive samtaler med forældre•Viformår at støtte forældre der har detsvært•Derer et positiv forældremiljø
Sociale kompetencer:•Vihar lært børnene at vise empati•Vihar lært børnene at samarbejde•Vihar lært børnene at udvise selvkontrol•Vihar lært børnene at hævde sig positivt•Vihar lært børnene at udvise ansvarlighed
- Hvad er anderledes iPotentiale Profilen endden måde, der arbejdespå i dag?
Fokus på barnet:
Fokus på det pædagogiskemiljø:RelationerFællesskabetSociale kompetencerHverdagens organiseringViden oghandlekompetencerForældresamarbejde
Hvordan flytter vi fokus fra enkelte børn tilforebyggelseogopkvalificeringi detpædagogiske miljø?Alle ansatte i kommunens daginstitutioner har besvaret et elektronisk spørgeskema somkortlægger ressourcer og kompetencer.Fra 2012 – 2014 arbejdes der med et pilotprojekt, hvor 3 institutioner afprøver PotentialeProfilen.Udgangspunktet er kortlægningen af daginstitutionens ressourcer og potentialerPotentiale Profilen og dialog er grundlaget for at skræddersy en målrettet, fleksibel indsats -tilpasset institutionens behov og baseret på den nyeste viden om børns udviklingsbetingelser.Et tæt samarbejde mellem daginstitutionen og AKT –Obs - StøtteafdelingenPersonalet opkvalificeres i egen hverdagspraksis
Eksempel på en kortlægning
76 %
75 %
69 %73 %
65 %
Eksempel på en underkategori
Eksempel på indsatsområder
1. Fællesskabet (65 % )Klare værdier og reglerPersonalets samarbejde om børnPlads til forskellighedPositiv gruppeledelse
37 %66 %67 %74 %
Eksempel på moduler i”Fællesskabet”Klare værdier og regler3 – 6 positive værdier, som skal skabe retning i det pædagogiske arbejde3 – 6 klare, konkrete og handle anvisende regler for børns adfærdReglerne laves i samarbejde med forældre og børnKonkrete planer for hvordan børn lærer reglernePersonalets samarbejde om børnRedskaber til at omtale børn på en positiv måde overfor kollegerDeling af frustrationer og fælles konstruktiv handlingKonkrete metoder til identificering af børns ressourcer, kompetencer og potentialerMetoder til synliggørelse af mekanismer i praksis som fastholder børn i udsatte positionerPlads til forskellighedUdarbejdelse af fælles målsætning om inklusionRefleksioner omkring plads til forskellighedPositiv gruppeledelseFælles retningslinjer for håndtering af problemadfærdPositiv og tydelig ledelse af gruppen med klare, konkrete beskederRos og opmuntring frem for skæld udHåndhævelse af regler venligt og konsekvent37 %
66 %
67 %
74 %
”Alle børn har ret til god trivsel, nære venskaberog gode udviklingsbetingelser”
Dagsorden til PP-møder1. Læs & diskuter

Læs

teksten

Diskuter

spørgsmålene

Anvend

materiale ark

Planlæg

mål og aktiviteter for 14. dage
2. Praksis – 14. dage

Arbejd

med de planlagte aktiviteter
3. Evaluering & revidering

Aktiviteterne

- er de gennemført?

Fortæl

om en succes historie

Målet

- er det nået?

Kommunikation

- hvordan var mødet?
Hvorfor skal vi havePotentiale Profilen?
Indsats
Pædagog /medhjælper
Barnet
Regler /lovgivning
Fællesskabet
Forældrene