Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
1152449_0001.png
1152449_0002.png
1152449_0003.png
1152449_0004.png
1152449_0005.png
1152449_0006.png
1152449_0007.png
1152449_0008.png
Børneby ØsterIkast-Brande KommuneKort oplæg om betydningen afDet kommunale uddannelsesprojekt.Hvad har det gjort ved pædagogernes selvforståelse oginstitutionens kultur.
Virkeligheden før…….Børneby Øster består af 3 sammenlagte institutioner (2005)En af disse var tidligere en amtskommunal børnehave med 2
grupper for børn med særlige behov (special- ogstøttegruppe) samt en børnehavegruppe.En var en vuggestueEn var en helt almindelig børnehave.
Virkeligheden før……Det pædagogiske personales fortjeneste at meget få børn (3
børn de sidste 7 år) kom på visitation til en af kommunensstøttegrupper.Men…….hos nogle var forforståelsen alligevel, at børn med særligebehov burde visiteres til særlige socialpædagogiske tilbud.(støttegrupper)Opfattelsen var også, at hvis bare Kommunen ville oprettenogle flere støttegrupper, så ville alt blive helt perfekt.
Så kom Inklusionsprojektet !Krav om at alle skal på 6 ugers uddannelse.Efter uddannelse blev der oprettet strategimøder,
hvor man har delt begejstring, haft et nyt fagligt focus og saten ny dagsorden!Personalet har på disse møder lavet program for en
Pædagogisk Dag, hvor Inklusion var på dagsordenen
Pædagogisk Dag (marts 2012)Institutionskultur
Fællesskaber
Samarbejde
Virkeligheden nu……….Ny Børneby ØsterStor kulturændring … eks. faglige snakke har et helt andet
focus.Inklusion er altid på dagsordenenKonsekvenser Hus 1:Støttegruppen er ophævet, og 5 børn er fordelt på 2 stuer.Der arbejdes på at oprette legeværksted (inspiration fraSvendborg)
Virkeligheden nu…..Ny Børneby Øster.Konsekvenser Hus 2:Der arbejdes fortsat på en opblødning mellem
stuerne.Her er det fortrinsvis lokalesituationen, der gør at vi ikke ernået helt så langt.Der arbejdes dog tæt mellem støtte- og almengruppe.
Virkeligheden nuDet nye Børneby ØsterKonsekvenser Hus 3:Er snart færdige med DUÅ forløbet, og der arbejdesihærdigt på at implementere dette.Der arbejdes med tanker om en gruppe for ”de små nye”, derher vil skulle lære at gå i børnehave. (modtagegruppe) Dettefor at kvalificere børnesammensætningen på de øvrige stuersamt udnytte personaleressourcer og kvalifikationeroptimalt.