Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
BUU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1150736_0001.png
1150736_0002.png
FORÆLDRENES LANDSFORENING
23. august 2012TilBørne- og undervisningsminister Christine Antorini, de børne- og uddannelsespolitiske ordførerefor partierne, Folketingets Børne- og undervisningsudvalg samt Kommunernes Landsforening.

Vedr. forældrebetaling på dagtilbudsområdet.

I Forældrenes Landsforening oplever vi en stigende tendens til, at forældre bliver bedt om atbidrage med ekstra økonomi i form af enten materialer eller arbejdskraft. Der er således talrigeeksempler på fx betaling til fælles frugtkasse samt forældrefinansierede bleer, solcreme og diversematerialer som papir, farver, brugt legetøj, bøger mv. Tillige forventes det mange steder atforældrene bidrager med arbejdskraft i forbindelse med såvel indvendig som udvendigvedligeholdelse, ved større anlægsarbejder som fx etablering terrasse- og fliseområder, konstruktionaf legeredskaber samt at forældrene sponsorerer materialer og lægger maskiner tilkonstruktionsarbejdet.Ligeså anmodes forældrene om frivillig arbejdskraft til flytning, rengøring af rum og legetøj,vikardækning og ture ud af huset. Nogle steder er det blevet kutyme at forældrene opretter”frivillige” forældreforeninger for at rejse penge til ture etc.I flere af de ovenfor nævnte tilfælde er der ikke decideret tale om ekstra betaling, men om ekstraydelser, som selvfølgelig kan gøres op økonomisk og dermed betragtes som ekstra betaling.Dagtilbudsloven og den tilhørende vejledning beskriver klart grænserne for forældrenes betaling.Dagtilbudsloven § 31. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen skal give forældre et tilskud pr.barn til brug for dagtilbud efter § 19, stk. 2 og 3, og § 21, stk. 2, i opholdskommunen.Stk. 2. Tilskud efter stk. 1, skal udgøre mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. afde budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud bortset fra ejendomsudgifter, herunderhusleje og vedligeholdelse.Stk. 3. Tilskud og egenbetaling fastsættes på grundlag af dagtilbuddenes vedtagne budgetter.Vejledningen om dagtilbud slår betalingsloftet fast i Kapitel 12.1.2.5 Loft over forældrebetaling"Dagtilbudsloven og dagtilbudsbekendtgørelsen gør endeligt op med reglerne for fastsættelse afforældrebetalingen. Betalingsreglerne sætter den øvre grænse for, hvad en kommune kan opkræve iforældrebetaling, og den kan ikke fraviges, uanset om forældrene ”frivilligt” måtte ønske at betalemere. Udgangspunktet er således, at der ikke kan opkræves ekstrabetaling fra forældrene". (voresmarkering)
Postboks 148, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk
FORÆLDRENES LANDSFORENING
Loftet på betalingen og muligheden for social og økonomisk friplads er med til at sikre ligemuligheder for alle og er dermed en forudsætning for at den sociale arv kan brydes.For at sikre at lovens intentioner om en maksimal forældrebetaling efterleves har vi brug for, at etpolitisk flertal i Folketinget definerer dagtilbuddets grundsubstans.Vi er store tilhængere af forældreengagement, men engagementet skal have et socialt sigte ogrumme mulighed for at personale, børn og forældre laver aktiviteter i fællesskab - en vigtigforudsætning er netop, at børnene kan være med. Vi skal der i mod ikke agere håndværkere,flyttemænd og pædagoger og dermed være med til at sanktionere både kommunernes nedskæring pådagtilbudsområdet og en kommunal beslutning om at tage arbejde fra de professioner, somvaretager disse opgaver.I samarbejde med FOA vil vi i løbet af efteråret iværksætte en undersøgelse som kan afdækkeomfanget af den ekstra forældreydelse. Vi håber at I samtidig vil tage initiativ til at defineredagtilbuddets grundsubstans, altså hvilke aktiviteter og ydelser der er en integreret del afdagtilbuddet. Definitionen bør foregå i samarbejde med forældre og ansatte.
Med venlig hilsenLars KlingenbergFormand for Forældrenes Landsforening
Postboks 148, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk